Nance, tips graag!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Nance, tips graag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:19

Ik heb Nance nu een halfjaartje, en het gaat wel beter dan vroeger, maar ze komt nog steeds niet in de buurt van nagevelijkheid terwijl ik dat wel graag zou willen omdat ik wedstrijden met haar wil gaan rijden. ;( Ze loopt wel ontspannen, maar ze buigt niet. Dat vind ik erg jammer, dus hebben jullie nog tips? :o

Toen ik haar net 2 weekjes had. :+
Afbeelding

Springen vindt ze heel leuk!
Afbeelding

Na een half jaartje.
Afbeelding

Afbeelding

Middendraf ;) , let niet op mijn houding, ik zit te ver naar voren.
Afbeelding

Volte :D
Afbeelding

Heel graag tips, hoe ik het rijden kan verbeteren!!!

Musjes

Re: Nance, tips graag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:20

Poeh, wat een zware bak heb je zeg.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:23

Musjes schreef:
Poeh, wat een zware bak heb je zeg.

Ik weet het, maar daar ligt het niet aan, want als ik in een andere bak/het weiland rijd is dat geen verbetering(in het geval van nagevelijkheid).

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:24

zeker een hele zware bak. Het is moeilijk te oordelen van een paar (vrij onduidelijke) fotos. Ik zou tog les nemen en een instructeur om raad vragen. Verder is het een goed iets dat ze de ondspanning wel opzoekt, al vind ik haar ook nogal traag ogen. Ik kan het mis hebben hoor. Maar probeer het van voor naar achter op te lossen en veel met je zit, been en gewicht werken. Heb je les, overigens?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:24

wat zegt je instructeur hiervan?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:25

Heb je wel instructie? Nagevelijkheid is niet het ultieme doel... Echte nagevelijkheid is een teken van juiste ontspanning, en tegelijk aanspanning van bepaalde spieren, het laat slechts zien dat je goed bezig bent.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:28

Probeer je teugels wat korter te nemen en ga eens rijden op een kleine volte.
Daar maak je je binnen been lang en buiten been iets naar achteren,en dan rustig draven.
Benen eraan,naar je hand toe drijven.Zodra je paard iets ontspant en naar beneden komt ontspan jij direct je handen.
Wel je buiten teugel eraan houden anders loopt hij over de buiten schouder weg.
Nou succes.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:30

Een goed ondspannen paard wat los in het lichaam en goed aan de hulpen is zal inderdaat vanzelf zakken. Waarom? Nou eigenlijk heel simpel...het is vele malen makkelijker lopen voor het dier. Houd wel eventuele andere oorzaken (rugproblemen etc.) in de gaten!

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:23

idd een zware bak, maar daar ga ik het niet meer over hebben, dat heb je al van veel mensen gehoord,
Verder heb ik geen aanvulling meer aan de tips die je gekregen hebt van anderen

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:41

Ze is absoluut niet traag. Ze is juist erg kijkerig en voorwaarts. Doordat ze zo kijkerig is is ze de ontspanning weer snel kwijt.

Ik heb nog geen vaste instructrice, die ben ik aan het zoeken, maar ik heb wel af en toe les, maar dat is zo weinig dat het niet zo heel veel helpt.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:57

Je kunt pas nagefelijkheid van je paard verwachten als jij heel netjes rijdt. Ik denk dat het vooralsnog verstandiger is om te focussen op je eigen houding. Eerder kun je van je paard nog geen "prestaties" verwachten anders dan braafzijn.
De punten waar je aan kunt werken: houding (je zit op 1 foto in stoelzit en op eentje heel ver voorover), contact met de mond (handen gesloten om de teugel, contactgevoel ontwikkelen) en balans (gelijke druk op beide beugels, recht in je heupen en schouders)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:57

Als ik jou was zou ik een goede instructrice zoeken..
Als je bijv 1 keer in de week les heb en na dat nageven werkt met je instructeur komt alles goed..

Het is een kwestie dat je paard het doorkrijgt.. Ik vind het altijd erg moeilijk om uit te leggen hoe je je paard aan de teugel rijdt.. Bij ieder paard is het namelijk anders..
Bij mijn paard houd ik me buitenhand eraan, kneepje binnenhand en geef ook wat been met me binnenbeen.. Dan hoef ik alleen nog maar contact te houden en kneepjes te geven en heb ik er waar ik haar willen hebben!
Tis moeilijk hoor haha, makkelijker gezegd dan gedaan.
Veel succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:13

Rij jij mee met je benen/buik? ik bedoel hiermee, blijf je altijd hetzelfde zitten/op en neer bewegen, of draai je mee in de bocht en wijst je navel dan naar binnen en duw je met je bovenbeen je paard de hoek/volte rond in?

Je moet eerst zelf leren mee bewegen, zodat je paard helemaal rond word in de lengte, en niet alleen in de hals.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:16

Sonja schreef:
Je kunt pas nagefelijkheid van je paard verwachten als jij heel netjes rijdt. Ik denk dat het vooralsnog verstandiger is om te focussen op je eigen houding. Eerder kun je van je paard nog geen "prestaties" verwachten anders dan braafzijn.
De punten waar je aan kunt werken: houding (je zit op 1 foto in stoelzit en op eentje heel ver voorover), contact met de mond (handen gesloten om de teugel, contactgevoel ontwikkelen) en balans (gelijke druk op beide beugels, recht in je heupen en schouders)

Op die eerste foto zit ik zo raar omdat ik haar toen net had en ze nog echt onder me uit liep, en mijn beugels zijn daar te lang.

Dat ik op die ene ver voor zit staat er ook bij.
Ik had bij proeven altijd een 8 voor houding en zit, dus ik denk niet dat dat een probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:18

Plaats dan gewoon foto's die WEL representatief zijn, als je niet om tips zit te wachten nav foto's die je plaatst... ;)
Je plaatst op HAW, DUS je wilt rijtechnische tips...

8 voor houding en zit zegt me niets. Iemand in de F1 (even extreme voorbeelden om e.e.a. duidelijk te maken hoor ;) ) kan wel een 8 krijgen omdat 'ie het VOOR DAT NIVEAU heel netjes doet. Maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie klaar is om een paard te gaan "trainen" ipv een beetje mee te zitten.
Snap je wat ik bedoel?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:20

xSaarSaar schreef:
Sonja schreef:

Op die eerste foto zit ik zo raar omdat ik haar toen net had en ze nog echt onder me uit liep, en mijn beugels zijn daar te lang.

Dat ik op die ene ver voor zit staat er ook bij.
Ik had bij proeven altijd een 8 voor houding en zit, dus ik denk niet dat dat een probleem is.

Je kunt wel mooi zitten voor het plaatje, maar dan moet je nog wel met gevoel mee kunnen bewegen met het paard!
Dat zijn echt 2 verschillende dingen :).

Ik zit zelf als een zak aardappelen, denk dat ik op wedstrijd een onvoldoende zou scoren, maar kan wel mijn paard dusdanig aanvoelen dat ik hem (en ook andere paarden), kan rond rijden, van achter naar voren.
Terwijl mijn verzorgster super netjes zit, maar het echte gevoel nog lang niet ontwikkeld heeft om een paard te kunnen 'bewerken'.
Dat kost gewoon veel tijd, maar dat komt met instructie vanzelf wel!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:21

upperlady schreef:
zeker een hele zware bak. Het is moeilijk te oordelen van een paar (vrij onduidelijke) fotos. Ik zou tog les nemen en een instructeur om raad vragen. Verder is het een goed iets dat ze de ondspanning wel opzoekt, al vind ik haar ook nogal traag ogen. Ik kan het mis hebben hoor. Maar probeer het van voor naar achter op te lossen en veel met je zit, been en gewicht werken. Heb je les, overigens?

Neem aan dat je bedoeld, van achter naar voor?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:23

Ik vind dit verre weg van ontspannen mja...

Ik zou als ik jou was veel overgangen gaan maken en veel figuurtjes lekker los maken in het hele lichaam misschien wat opleuken met bv balkjes op de grond..

En thja een goeie instructice zoeken want die heb jij wel nodig.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:39

Equidea schreef:
Ik zit zelf als een zak aardappelen, denk dat ik op wedstrijd een onvoldoende zou scoren, maar kan wel mijn paard dusdanig aanvoelen dat ik hem (en ook andere paarden), kan rond rijden, van achter naar voren.
Terwijl mijn verzorgster super netjes zit, maar het echte gevoel nog lang niet ontwikkeld heeft om een paard te kunnen 'bewerken'.
Dat kost gewoon veel tijd, maar dat komt met instructie vanzelf wel!

Het is alleen bij dit paard dat het niet lukt. Als ik op andere paarden rijd lopen ze wel nagevelijk en veel meer ontspannen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:53

Maar als je het al zo goed weet, waarom vraag je het dan...?
IMO, kan je als 14 jarige nooit zo goed rijden als iemand die bijvoorbeeld al 30 jaar ervaring heeft, en daar hoef je je ook helemaal niet voor te schamen.

Neem een vaste, weekelijkse instructie die je goed kan helpen met je zit, ondanks dat je denkt dat je mooi zit ;).
Daarna komt je paard vanzelf wel omlaag.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:06

Equidea schreef:
IMO, kan je als 14 jarige nooit zo goed rijden als iemand die bijvoorbeeld al 30 jaar ervaring heeft, en daar hoef je je ook helemaal niet voor te schamen.

Neem een vaste, weekelijkse instructie die je goed kan helpen met je zit, ondanks dat je denkt dat je mooi zit ;).

Ik vind ook niet dat je een extreem goeie houding hebt. Ik zie ook piano handen. Ook rechte lijn rug hakken is ver te zoeken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:08

Ik zeg niet dat ze slecht of lelijk zit hoor ;), en al zat ze lelijk, moet je mij eens zien :=
Het gaat er meer om dat je een paard kunt aanvoelen en kan bewerken met je zit, en dat leer je echt niet zonder instructie.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:19

Dat zeg ik toch ook nie :P dat jij dat zegt

stalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:35

allereerst zou ik zeggen, neem les. Een instructrice kan je helpen je paard fijn aan het lopen te krijgen.
Tot die tijd, probeer je paard netjes voorwaarts aan 2 teugels te krijgen. Wees flexibel met je hand en rijd overgangen en tempowisselingen op je zit. Als je paard fijn in balans gaat lopen zal hij makkelijk ontspannen wat vanzelf nageeflijker worden.
succes

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:40

Equidea schreef:

Ik weet het zelf niet zo goed, zoals jij het uitdrukt. Ik zeg dat het me met andere paarden wel lukt, maar met dit paard niet, en daarom vraag ik hulp voor dit paard. ;(

aub alleen iets zeggen als je wat hebt toe te voegen en niet onderling ruzie gaan maken of de ene nou heeft gezegd dat ik zit als een aardappelzak of niet.