vertrouwen terug krijgen in paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missie1985

vertrouwen terug krijgen in paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:06

hoi mensen,

Ik hoop dat het hier goed staat anders, mijn excuus.

Ik heb sinds een maandje een heel lief paard van 8 jaar het is een draver. Een ontzettend lief dier. Ik wil der graag rijden, maar ik ben het vertrouwen in paarden een beetje kwijt. Door paard wat ik verzorgd heb, en te vertrouwen leek, maar dus achteraf alleen maar wou bokken... en hard wou :S Ik loop nu met haar(mn huidige paard) buiten stukjes lopen langs de weg/dijk en dat doet ze echt top! Zet geen stap verkeerd, en met longeren doet ze het ook netjes. Luisterd goed naar de stem en is echt een kroelkont. Zo probeer ik een band met haar te creëren. En vertrouwen in elkaar te krijgen... Ze loopt gewoon netjes mee uit weiland... allemaal geen probleem...In de bak loopt ze los achter me aan te sjokken, en buiten loopt ze ook netjes met me mee ( slap touwtje)...Dus ik weet wel dat ze echt braaf is, en lief en ik vertrouw haar ook wel...(denk ik) Maar op het moment dat ik erop moet zakt me de moed in de schoenen en lijkt het wel of ik verkramp. Stappen durf ik nog... maar zodra er ''verwacht'' word dat ik ga draven... Word ik erg nerveus... Nou is mijn vraag hoe kan ik het vertrouwen in paarden weer terug krijgen. Ik ben geen dressuur ruiter, rijd voornamelijk recreatie, en heb zelf het gevoel dat ik beter buiten de bak aan het werk kan met er, dan in de bak...Vraag me niet waarom, weet dat het krom klinkt :( In de bak aan de gang met paard heb ik nooit wat aangevonden... Hoe krijg ik het vertrouwen met rijden weer terug?

ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Anoniem

Re: vertrouwen terug krijgen in paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:57

Ja hoor, hartstikke duidelijk. Je vindt het gewoon spannend om weer OP een paard aan het werk te gaan ipv ernaast. En da's helemaal niet raar, gezien je ervaring.

Misschien is het een idee om jezelf gewoon lekker de tijd te gunnen, en bijvoorbeeld te beginnen met het paard rustig uit te stappen na het longeren. Gewoon eens d'r op gaan zitten, en even lekker genieten van het uitzicht. Misschien een rondje stappen, als je d'r zin in hebt.
En je zult zien dat op een dag, in een stoutmoedige bui, je vanuit het stappen eens denkt "drrrrraf"... :j En al is het maar vier pasjes, je hebt dan wel weer een begin. En al durf je het de dag daarna weer niet, er komt echt wel weer een dag dat je 't wél durft en doet...

Andere mogelijkheid is dat je een goede privéinstructeur in de arm en in vertrouwen neemt, en je láát helpen.
Ik heb regelmatig angstruiters als klant en doorgaans krijgen we 't toch wel voor elkaar dat de lol en het vertrouwen terugkomt. Je moet echter wel een instructeur hebben die dat vertrouwen ook echt kan géven. Die jij blind kunt vertrouwen dat als hij/zij zegt dat het kan, het ook écht kan...

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:42

Lekker gaan stappen, stappen, stappen, stappen en nog eens stappen. En misschien kan je vanuit de bak even over het erf naar de rand van de weg, en dan stap je weer terug naar de bak. Iedere keer even wat verder of wat langer, kijken hoe ze op de auto's reageert of op een passerende fietser, als jij er op zit, maar altijd weer terugkeren naar de bak waar jij je veilig voelt en dit ook op je paard over brengt.
En inderdaad, in een stoutmoedige bui... ;)

Helpt het als iemand er naast loopt of je aan de longeerlijn houdt als jij er op zit?
Ga daarnaast ook eens proberen met je paard meer grondwerk te doen met obstakels, waarbij je goed observeert hoe zij reageert op een paraplu die op de grond ligt bijv. Wat gebeurt er met haar oren, haar houding, haar spierspanning, haar passen. Dit kan handige info zijn voor later: jij leert haar goed lezen als ze iets eng vindt, zodat je daar op kan inspelen door haar gerust te stellen (lukt dat? vertrouwt ze jou?) en/of wat meer afstand te houden. Leer haar kennen in allerlei situaties, maar nog wel in de veilige omgeving van de bak, zowel ernaast als erop.
En iedere keer als jij denkt: oei, dit voelt niet goed, ga je letterlijk een stapje terug: afstand nemen, of even afstappen, of iets anders wat beter voelt. Dat is niet raar en ook al kost het wat tijd, zolang jij je eigen grenzen niet overschrijdt, verlies je geen vertrouwen in het paard ook!

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:50

Wandelen doe je al, super!
Nu erop met iemand ernaast aan touwtje en weer wandelenwandelenwandelen. Gezellig en echt waar na een poosje moet je begeleider al eens rennen, hihi.
Vandaaruit af en toe stukjes los stappen en dan voel je vanzelf wanneer je wel wil draven.
Groetjes
Paulien

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:10

Nickas: Ik heb inderdaad gisteren een paar rondjes wezen stappen, en dat deed ze echt heel braaf. Ja het helpt me zeker als er iemand naast me loopt of als paard aan de longeerlijn zit. Dat heb ik al gevraagd op stal of ze me daarmee willen helpen, en er is iemand die me gaat proberen te helpen :D We hebben haar gisteren wat balkjes laten draven/lopen dat vond ze wat vreemd... haha... Bedankt voor de tip: om grondwerk met haar te doen, in de zin van haar lichaamstaal af leren lezen. Ik weet niet of ze me vertrouwd, maar buiten de bak als ik langs de weg loopt, en ze sjokt achter me aan,dan kijkt ze nergens naar om...Maar ze luisterd wel heel goed naar mn stem als ik zeg, eh nee doorlopen... (omdat ze gras wilt eten) sjokt ze verder achter me aan... :D Ik probeer stukjes met haar buiten de bak (aan de hand) te rennen... dan loopt ze netjes mee..als k zeg hooo dan gaat ze stappen... ( hoe klein et ook is, ik ben er wel heel blij mee.. Dat ze goed naar mn stem luisterd). Ja ik weet dat het tijd gaat kosten, maar ik weet ook dat ik mijn vertrouwen gewoon terug kan krijgen met dit paard...

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:15

Fijn dat er iemand is die je wil gaan helpen :j
Bij mij heeft het, na een behoorlijk ongeluk, heel goed geholpen dat ik de eerste buitenritjes daarna een begeleider had die het paard gewoon vast had aan het touw. (In de bak was voor mij geen probleem, daar gaat het goed)
Inmiddels zijn we zover dat we wel een touwtje aan doen, maar dat ik die zelf vasthoud en alleen laat vallen als er écht wat groots aankomt waar het paard écht bang van is. De begeleider fietst inmiddels dus mee, meer voor de gezelligheid dat voor het nodig hebben.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:49

Gewoon rustig aan beginnen, stappen stappen stappen. Je hoeft toch niet te draven, al duurt dat nog een jaar, neem je tijd. Ik ben zelf in juni van mijn paard gevallen en daarbij mijn rug gebroken. Man wat was ik bang toen ik er de eerste keer weer op ging. Een vriendin liep er naast, en als ze verder dan een meter van mij vandaan liep begon ik te stressen en vroeg of ze er naast wilde blijven, ik voelde me net weer een kind die de eerste rijles heeft. Maar maakt niet uit, gewoon doen wat nodig is om het vertrouwen weer te krijgen. Ik durf inmiddels met een ander paard het bos weer in, maar alleen nog niet, dat doe ik dus gewoon ook nog even niet.

Leg jezelf geen dwang op, neem je tijd, het komt vanzelf weer goed.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:50

barbara28:

Ja idd zo voel ik me ook, een kind die voor het eerst op een paard zit en gaat rijden :S Maar vind het knap van je, dat je ondanks zo'n blessure toch weer op je paard stapt. Ik heb ook zoiets van blijf aub naast me lopen...als ik wel wil draven, met stappen lukt durf ik het nog wel alleen maar verder... no way! haha... Dus we gaan rustig aan verder...

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:01

kaetifeng: Ja ik probeer wel bezig te blijven met mn paardje... En stappen doe ik ook wel, in de bak..als er iemand aan de kant staat,alleen draven doe ik nog niet.. :D

sonja: Ja k vind het enorm spannend om weer op mijn paardje te gaan zitten en aan de slag te gaan... Ik heb gisteren er idd opgezeten,en beetje aan het stappen geweest... Op de lange zijde stukje ''gedraaft'' welmet iemand die paard ook aan touwtje had :D maar toch...maar vond het wel ff eng :O Maar zodra ik me zwaar maak/diep ga zitten... of zegt hooo maar dan stopt ze al :D ben ik wel erg blij mee dat ze goed op mn stem reageert. Ondanks dat k er nou ongeveer een maandje pas heb... dus is elkaar echt nog leren kennen etc, maar heb k de volste vertrouwen in haar... Want ze is zo'n lief dier... Gisteren na het rijden lekker geknuffeld, en blijft er ook voor staan:D:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:06

Meid dan heb je gisteren een hartstikke goede opstap gemaakt richting weer 'echt' rijden in alle gangen! Geeft niks dat je het nog best eng vond. Als je 't op deze manier een beetje uit kunt bouwen, krijg je elke keer de bevestiging dat 'ie inderdaad stopt als jij het wilt (en da's een hele fijne en belangrijke zekerheid!) en ga je je steeds iets zekerder voelen. Dat, in combi met weer aan die bewegingen wennen en je evenwicht hervinden in het zadel, zorgt ervoor dat jij over een tijdje vast weer volop geniet van het rijden!
Hartstikke goed van je dat je het probleem zo eerlijk onderkent, en aanpakt!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:31

heej meid

ik moet zeggen dat ik hier met meeste mensen eens ben. Ga niet je eigen grenzen overschrijden en probeer het veilige gevoel te behouden, straal je ook weer over naar je paardje
En als je aan de draf nog niet toe ben dan niet ga je gewoon weer stappen probeer af en toe aan te draven voelt niet fijn aan ga je stappen. En zo probeer je langzamer hand het stukje draven uit breiden. luister naar jezelf en je paard en laat je niet opdringen Succes

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:34

ik heb iets soortgelijks gehad: Vroeger op manege gereden daarna op een verzorgpaard. Daar ben ik goed hard afgekukeld en daarna durfde ik niet meer los te rijden alleen aan longeerlijn. Ben zelfs daarna helemaal gestopt. Heb toen ongeveer 7 jaar niet gereden. Maar een jaar geleden begon het toch weer te kriebelen en ben weer naar een manege gegaan. Daar heb ik het vertrouwen (vooral in mezelf op een paard) weer helemaal terug gekregen. Dus misschien moet je beginnen op een ander paard ( bijv bij een manege) tot je weer zelfverzekerd bent en dan pa weer op je paard beginnen. En tot die tijd gewoon lekker blijven poetsen, knuffelen, wandelen enz. in ieder geval heel veel succes ermee.

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:53

hey, het verhaal ken ik. heb ik zelf ook gehad. het was zelfs zo erg dat ik me eigen paard niet eens meer op wou zadelen. ik ben 2 jaar gestopt en toen me het weer begon te kriebelen weer op gepakt. in die tijd heb ik wel gewoon lekker verzorgt etc. dus mss ook verstandig voor jou.. en er pas op gaan als jij weer denkt dat je het aan kan...

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:55

ohh gelukkig iemand die het ook heeft,
ik heb vandaag ook weer voor het eerst in maanden op een paard gezeten! ohh wat vond ikhet eng zweethandjes trillen enzz, ik raakte gewoon compleet de kluts kwijt met alles.

ben afgelopen zomer met buiten rijden vant paard af gelanceerd en heb daarbij een zwaar gekneusde rug gehad en weken moeilijk kunnen lopen

ik heb idd zelfde gevoel als jou,
ik wil het zo graag maar als t moment daar is sla ik dicht ik kan paardrijden heb vanaf me 7de al paardgereden en heb voor me ongeluk altijd gereden
stappen vind ik nog wel gaan alleen gaat ook niet zoals het verwacht word :o
draven wil ik graag alleen ik durf gewoon niet de eerste stap te zetten, bang dat ik weer val of het verkeerd doet zodat ik weer val, eigelijk hele rare gedachte :|
en galop!! nee daar moet k helemaal niet aan denken als ik t al voor me zie krijg ik al rillingen :S

ik heb juist het omgekeerde ik durf het wel als ik alleen ben. maar als iemand dr bij staat klap ik gewoon helemaal dicht omdanks ik het eng vind doe ik het liever alleen helemaal om in het begin lekker te draven

ik vergeet ook compleet been te geven :S en dan denk ik zo moeilijk is dat toch niet tempo wisseling deed ik altijd hoe meer hoe beter en nu,, sjok sjok sjok

ik denk dat het gewoon t beste is om lekker t optebouwen op jou snelheid en je niet laten pushe door mensen
en het dus niks tegen je izn te doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:03

Yep: hier ook! Ben er 4 mnd geleden af gevallen (had hem net 5 dagen, singel niet genoeg aangesingels (spanning, nieuw paard etc) zadel schoof opzij, schouder uit de kom) Dus gewoon verplicht 3 maanden niet mogen rijden. En toen ik weer mocht heb ik het op MIJN tijd en MIJN moment gedaan. Ik had hem opgezadeld, cap en alles bij de hand. Gewoon eerst longeren en we zien wel hoe ver ik kom. Longeren ging OK. er was niemand op stal behalve 1 iemand die zelf reed. Dus mocht ik eraf duiken dan was er iemand die hulp kon roepen/ halen.

Ben na het longeren naar de paddock gegaan, cap op. Ik wil mijn paard leren dat ik met een stoel op stap en heb dat dus als grondwerk al geoefend. Dus nu dan met zadel erop oefenen. En ja toen stond ik op die stoel, paard braaf ernaast, heb 3 keer de singel gecontroleerd en toen toch maar erop gaan zitten. En heb toen weer nagesingeld en het voielde zo goed. Dus het was MIJN beslissing een drafje te proberen. En na een paar minuten weer gestapt te hebben weer al mijn moed bij elkaar geraapt en een galop in gezet.

Maar dat was voor MIJ goed! JIJ moet kijken wat voor jou goed is/ voelt... En voelt het niet goed: Niet doen. Pas erop verder gaan als JIJ er klaar voor bent. Heel veel succes en neem de tijd ervoor he!

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:22

Het is al heel goed dat je probeert een band op te bouwen met het paard. Misschien is het een idee om een stukje buiten te stappen als je erop zit en dan met iemand ernaast? Het buiten rijden geeft mij namelijk heel veel rust en omdat je al aangeeft dat je het rijden in de bak nooit zo geweldig vond, is dat wel iets om mee te beginnen. En kan je daarna beslissen of je een stapje verder wilt gaan. Maar ga niet verder als je je er echt niet goed bij voelt, want dan wordt je alleen maar nerveuzer ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:42

Begin lekker met grondwerk om een band met je paardje op te bouwen (lekker poetsen, knuffelen, wandelen zoals je zelf zegt) en wanneer je opstap vraag of iemand erbij wilt blijven, zodat je zelf misschien 'rustiger' wordt. Als je echt 'bang' of angstig bent om te rijden, blijf gewoon lekker stappen, zolang totdat je je op je gemak voelt. Rij lekker een paar figuren en herhaal dit heel vaak!

Probeer niet te veel in te korte tijd te willen. Pas als jij je echt goed voelt, moet je verder gaan. Begin dus gewoon lekker in de stap en neem je zo veel tijd als je zelf wilt!

amora1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:39

hoi

Ik heb hetzelfde "probleem" ook gehad. Wat mij erg geholpen heeft is gewoon les nemen en dus alleen onder begeleiding rijden in het begin. Zodra je merkt dat je het vertrouwen krijgt zul je zien dat je uit jezelf gaat uitbreiden naar een paar keer per week rijden.
Ik had/heb een vrij strenge instructrice maar wel een heel kundige met veel ervaring. Ze zag dat het paard een super goed karakter had en dat die wel te vertrouwen is en daarom heeft ze me toch wel streng "aangepakt" en gezegt dat het moest gebeuren. Uiteindelijk ben ik er helemaal overheen gekomen en rijd ik vrijwel dagelijks. Zodra ik weer iets moeilijk vind (zoals buitenrit toen) dan doe ik dit weer eerst onder begeleiding.
Het is wel even moeilijk maar wel de moeite (bloed, zweet en tranen haha) waard!
Ook is het wel fijn als je wat meer over het gedrag van paarden enzo leert, zo weet je ook wanneer je iets kan verwachten en hoe je erop moet reageren, dit voorkomt ook vaker rare situatie's. Paarden zijn en denken heel anders dan mensen dus we mogen ons er wel eens meer in verdiepen. Het is tenslotte een actie-reactie spel dat paardrijden, dan wil je toch wel weten wat je doet en wat je paard bedoeld.

ik hoop dat het je lukt.

Marja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:55

Hoi,

Ik ben in het verleden ook hard gevallen en had veel angst. Op een gegeven moment ging ik het galloperen nog uit de weg en greep ieder excuus, tijdens de les, aan om het niet te hoeven doen. Maar ik heb mij er zelf toe gezet, en nu doe ik het weer en het voelt erg goed.
Je moet er aan toe zijn en soms jezelf ook iets op leggen, is mijn ervaring.

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:37

Ach dit klinkt zooo bekent in de oren. Hier hetzelfde hoor een flink ongeluk gehad met een manege paard en meteen na 16 jaar rijden zenuwachtig van hier tot tokio. Ik heb het opgelost uiteindelijk met lekker veel tuttelen, borstelen en wandelen. Daarna eens gaan rijden met iemand die ik vertrouwde en meenam. Dat een aantal keren gedaan en op een gegeven moment eens paar meter gedraafd... heeerlijk was dat. Pas na 4 maanden elke dag durfde ik pas een galopje te nemen en alles weer te doen.

Kortom blijf rustig en pas een stapje verder als jezelf wilt.... komt allemaal goed. ;)

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:27

hoi mensen,ik ben al op zoek naar een instructrice die me verder kan helpen, mensen op stal helpen me ook wel hoor, maar is toch anders als een instructrice/instructeur. Ik wandel nu wel met mn paard buiten... En kijkt gelukkig nergens naar om, scooters, auto's etc maakt er niks uit... Laatst stapte ze op een handrem(knijpertje van de rem) van een fiets (was er denk afgevallen) en ze keek ff op, en liep ook zo weer verder :D dus k weet dat ik er kan vertrouwen...Ook rijd er soms iemand van stal op en die zegt ook al : je boft met zo'n lief en braaf paard...En dat weet ik ook...Daarom vind ik mezelf zo zwak dat ik er niet verder mee durf... :$ . Maar ik longeer haar dus ook wel regelmatig, en laat er daarna los in de bak... Dan loopt ze als een hondje achter me aan...Tja et is echt een lieverd! Ik denk idd dat ik er na het longeren maar weer eens op stap, en dan lekker uitstap, en miss stukje draaf want dan is de meeste drukte ervanaf... In elk geval bedankt voor de hulp en de tips...Ben blij dat ik niet de enigste ben :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:24

Wat ik ook de eerste drie keer deed na mijn ongelukkige val, eerst een vriendin ofzo laten rijden, en dan na een uur stapte ik hem uit, als hij bekaf was. Voor mijn gevoel was hij dan te moe om rottigheid uit te halen. Daarna kreeg ik zo'n zin om zelf weer te rijden, dat het vanzelf kwam..

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:51

Ik heb zelf een paar maanden geleden tot drie keer toe een ernstige val gehad, waarbij ik mijn oude angst (ben al een keer in het ziekenhuis beland en heb opnieuw moeten leren lopen) weer terug kreeg. Ik ben toen aan de slag gegaan met grondwerk, zowel los als aan de longe. Dat ging heel goed. Toen mijn zware kneusing weer hersteld was ben ik onder begeleiding weer begonnen met buitenritten te maken, omdat Job de haflinger dan sowieso braver is dan in de bak. Eerst veel stappen, af en toe een paar pasjes draf en als het niet meer ging dan nam de begeleider (=eigenaar) het weer over. Nu galoppeer ik zelfs weer en heb een aantal keren weer in de bak gereden. Job liet zich de laatste keer weer van zijn "enthousiaste" kant zien, maar ik heb het uitgezeten en hem weer tot stilstand gekregen. Overwinning dus. MAAR ALLES GEBEURDE OP MIJN TEMPO!!! DAT IS ERG BELANGRIJK.
Je komt er wel met een beetje doorzettingsvermogen en goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door mariska_aspi op 30-09-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:51

Missie1985 schreef:
hoi mensen,ik ben al op zoek naar een instructrice die me verder kan helpen, mensen op stal helpen me ook wel hoor, maar is toch anders als een instructrice/instructeur.

Misschien handig te weten waar je woont dat we een instructrice kunnen aanbevelen ;)

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:45

kun je niet op een ouder heel vertrouwd paar oefenen om weer een beetje vertrouwen te krijgen. of iemand anders op je paardje buiten laten rijden, en dan halverwege wisselen?