Ik hoop dat het hier goed staat anders, mijn excuus.
Ik heb sinds een maandje een heel lief paard van 8 jaar het is een draver. Een ontzettend lief dier. Ik wil der graag rijden, maar ik ben het vertrouwen in paarden een beetje kwijt. Door paard wat ik verzorgd heb, en te vertrouwen leek, maar dus achteraf alleen maar wou bokken... en hard wou :S Ik loop nu met haar(mn huidige paard) buiten stukjes lopen langs de weg/dijk en dat doet ze echt top! Zet geen stap verkeerd, en met longeren doet ze het ook netjes. Luisterd goed naar de stem en is echt een kroelkont. Zo probeer ik een band met haar te creëren. En vertrouwen in elkaar te krijgen... Ze loopt gewoon netjes mee uit weiland... allemaal geen probleem...In de bak loopt ze los achter me aan te sjokken, en buiten loopt ze ook netjes met me mee ( slap touwtje)...Dus ik weet wel dat ze echt braaf is, en lief en ik vertrouw haar ook wel...(denk ik) Maar op het moment dat ik erop moet zakt me de moed in de schoenen en lijkt het wel of ik verkramp. Stappen durf ik nog... maar zodra er ''verwacht'' word dat ik ga draven... Word ik erg nerveus... Nou is mijn vraag hoe kan ik het vertrouwen in paarden weer terug krijgen. Ik ben geen dressuur ruiter, rijd voornamelijk recreatie, en heb zelf het gevoel dat ik beter buiten de bak aan het werk kan met er, dan in de bak...Vraag me niet waarom, weet dat het krom klinkt
In de bak aan de gang met paard heb ik nooit wat aangevonden... Hoe krijg ik het vertrouwen met rijden weer terug? ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
En al is het maar vier pasjes, je hebt dan wel weer een begin. En al durf je het de dag daarna weer niet, er komt echt wel weer een dag dat je 't wél durft en doet...
We hebben haar gisteren wat balkjes laten draven/lopen dat vond ze wat vreemd... haha... Bedankt voor de tip: om grondwerk met haar te doen, in de zin van haar lichaamstaal af leren lezen. Ik weet niet of ze me vertrouwd, maar buiten de bak als ik langs de weg loopt, en ze sjokt achter me aan,dan kijkt ze nergens naar om...Maar ze luisterd wel heel goed naar mn stem als ik zeg, eh nee doorlopen... (omdat ze gras wilt eten) sjokt ze verder achter me aan...
Maar zodra ik me zwaar maak/diep ga zitten... of zegt hooo maar dan stopt ze al 
. Maar ik longeer haar dus ook wel regelmatig, en laat er daarna los in de bak... Dan loopt ze als een hondje achter me aan...Tja et is echt een lieverd! Ik denk idd dat ik er na het longeren maar weer eens op stap, en dan lekker uitstap, en miss stukje draaf want dan is de meeste drukte ervanaf... In elk geval bedankt voor de hulp en de tips...Ben blij dat ik niet de enigste ben