Rox @ Work (L2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Rox @ Work (L2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:03

Haay mede-bokkers,

Vandaag heb ik weer eens lekker gereden met mijn toppertje Rox.
Sinds 2 en een half jaar ben ik de trotse eigenaar van deze merrie.

Rox is een grote E-pony van 1,565 m en is 11 jaar.
Haar afstammeling is Belmondo x Latina.
Vorige week heb ik mijn laatste 2 winstpuntjes gehaald om over te mogen naar de L2, onze debuut is volgende week zaterdag.
Buiten het dressuren, springen Rox en ik ook nog heel fanatiek. Op het moment springen we in de L.

Waar ik vooral mee bezig ben is dat Rox lekker ontspannen loopt, en dat ze niet zo sterk en zwaar is in mijn hand.
Buiten dat wil ik ook graag dat ze nog wat verzameld. Van zichzelf is Rox vrij lang, daarom kost het best wat moeite om haar kont eronder te krijgen.

Waar ik op moet letten:
- Rechtop zitten
- Schouders naar achteren
- Mijn benen lang houden.

Zoals jullie misschien opvalt, draag ik mijn zweep rechts. Dit komt omdat ik vorige zomer mijn linker arm op 3 plekken gebroken heb, en hier aan geopereerd ben. Helaas staat het allemaal niet meer zo op de plek waar het moet, hierdoor ben ik enigszins beperkt in mijn linker arm. Ik kan moeilijk mijn pols rechtop houden en mijn elleboog tegen mijn lichaam aan doen. Ik ben linkshandig, maar sinds de operatie heb ik een stuk minder kracht in mijn arm. Rox weet dit en maakt er zo nu en dan ook gebruik van door soms weg te lopen over haar linker schouder. Ik hoop dat jullie hier een beetje begrip voor hebben dat het niet anders is? Ik probeer het zoveel mogelijk niet op de laten vallen, en rox heeft er verder ook totaal geen last van!

Ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje willen achterlaten!

Meet Rox;
Afbeelding

Losrijden;
1. Afbeelding

2. Afbeelding

De rest van de foto's;

3. Afbeelding

(hier pakte ik net mijn teugels wat op)
4. Afbeelding

5. Afbeelding

(klein stukje wijken in de galop)
6. Afbeelding

(wijken in draf, 1 van onze beste punten!)
7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

(stjaa,, waar ik hier na keek?)
10. Afbeelding

11. Afbeelding

(het lijkt of ze hier best diep loopt, maar als je goed kijkt zijn dat haar manen. Hier wil ik trouwens heen, lekker ontspannen maar wel mooi rond)
12. Afbeelding

En weer klaar voor vandaag, brave merrie!
13. Afbeelding

En een mooie springfoto;
Afbeelding

Groetjes Dewi!

Meraki

Re: Rox @ Work (L2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:05

Whaha, wat een super leuk setje :P
Je mag je handen hoger houden, en een stuk dichter bij elkaar..
althans, dat geld voor een paar foto's..

Vind jullie en leuk stel! :)

MarijeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:08

Wat een leuk paardje! :o Ziet er leuk uit ;)
Probeer je elleboog mooi langs/bij je lijf te houden. En misschien de teugels wat korter?
Nog veel plezier!

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:09

schouders naar achteren en meer contact! mooi paard :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:09

Bedankt voor je reactie!
Ik had ook nog een heel leuk vestje in die kleur, alleen de rits ging stuk toen ik hem aantrok!

Ik zal op mijn handen letten!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:10

probeer recht op te zitten niet naar beneden te kijken soms zit je als zoutzak probeer aan je houding te werken

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:10

Leuk setje en leuke pony!, Je mag wel wat trotser op je paard zitten en je hakken uitdrukken :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:12

Leuk paardje!
Je handhouding is al genoemd, maar naar mijn idee zijn ook je beugels te lang. Want je kunt je hakken bijna niet uitdrukken. Bij het wijken en bijv, foto 10 , trek je ze ook erg op! Probeer ze eens een gaatje korter te maken.
En verder de knik in je armen houden.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:13

Bedankt allemaal voor jullie reactie's!
Het klopt dat ik er net als een zoutzak opzit, en dit valt nog mee want het was veel erger!

Ik ben er heel erg op aan het letten, en aan de spierpijn is mijn rug te voelen gaat het al steeds beter.

Als ik les heb zit ik het meest rechtop, maar zodra ik zelf rij en er is niet iemand die het de hele tijd zegt, wil ik het nog wel eens vergeten. Het moet weer een gewoonte worden om rechtop te gaan zitten en niet mezelf te verbergen.

Dat over mijn handen er armen kloppen ook. Maar door de beperking in mijn linkerarm probeer ik mijn rechterarm ook zoveel mogelijk zo te houden, zodat het niet zo opvalt. Ik kan mijn linkerarm namelijk niet goed omhoog doen en naar mijn rechterarm brengen, maar ik ga ook niet alleen mijn rechterhand omhoog doen... Het is erg vervelend, maar het kan niet anders.
Laatst bijgewerkt door DewiRox op 20-09-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:19

De springfoto was net voor ik mijn arm brak, als je goed kijkt zie je duidelijk verschil met toen en nu..

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:07

Wat een mooie foto's en i love jouw setje!

Ziet er goed uit, maar probeer rechtop te zitten. Het lijkt alsof je niet naar voren kijkt maar dat vertekend omdat je een knik in je nek hebt en je schouders wat naar voren staan. Probeer daar op te letten! Ik mag niks zeggen eigenlijk, ik vergeet soms ook mijn schouders rechtop te houden..

Verder is foto 6 echt wauw, ze loopt super bergop, Rox straalt energie uit en dan die manen zo wapperend :+:

Zitten mooie foto's tussen *D

en wat trek jij leuke bekkies onder het rijden, hihi!

Kiss!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 12:28

Zijn er nog mensen met tips?
Ik heb over het algemeen tips/ opmerkingen over mijn houding gekregen (die echt bagger is, maar al beter dan voorheen), maar niet echt over het rijden.
Groetjes Dewi

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:38

Op sommige momenten mag Roxy wel iets actiever zijn op de achterhand. Het kan veretekenen door de foto's, maar hij lijkt af en toe wat op de voorhand te lopen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 12:43

Symphonic schreef:
Op sommige momenten mag Roxy wel iets actiever zijn op de achterhand. Het kan veretekenen door de foto's, maar hij lijkt af en toe wat op de voorhand te lopen.

Klopt, vooral in het begin wil ze nog wel eens op de voorhand lopen. Al vanaf het begin rij ik haar lekker voorwaarts, veel overgangen, schijnovergangen, voltes, enz. Maar het duurt altijd even voordat ze actiever wordt van achteren, we zijn hier wel mee bezig omdat ze dan ook minder hangerig is en lekker op haar eigen benen loopt. Vooral haar linker achterbeen vergeet ze nog wel eens, maar omdat ik mijn zweep heel slecht links kan houden door mijn arm, kan ik haar daar ook niet even bijtikken als het moet, dit moet ik vooral met mijn kuit doen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:12

Probeer haar inderdaad wat meer van achter te laten ondertreden en van voren mag ze wel wat ronder en korter worden in de hals. Dat valt niet mee met een wat langer paard, maar ja, niet alles gaat vanzelf hè? :P Succes ermee, ziet er leuk uit verder. En succes in het L2! Beheerst ze het achterwaarts al?

beaugestes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:26

Leuke combinatie! Probeer zelf goed aan je houding te gaan werken zodat je ook een onafhankelijke zit kunt gaan ontwikkelen.
Je paard zou meer bij elkaar mogen. Wat meer vanuit de achterhand kunnen gaan lopen en nageeflijker mogen worden. Je kunt onder andere hiermee aan de slag gaan door veel tempo wisselingen te gaan rijden zodat ze beter aan je been kommt.
Succes

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:30

Het lijkt op de foto's alsof de pony wat te veel in je hand loopt. Zorg ervoor dat je zelf haar niet laat leunen op je hand en dat ze gaat "hangen". Dan loopt ze inderdaad wat te veel op de voorhand. Verder kan het je helpen door wat meer in het zadel te gaan zitten. Je laat je wat te veel naar voren "trekken" lijkt het wel. Succes. ;)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:07

Bedankt voor jullie reactie's! Ik ga er aan werken.
Het achterwaarts gaat prima, ze heeft bij een eerdere eigenaar al M1 gelopen, dus die oefeningen beheerst ze allemaal al. Alleen ik nog!

Ik hou jullie op de hoogte hoe het zaterdag is gegaan!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:21

Vinden jullie het trouwens L2 waardig? Het is natuurlijk wel moeilijk te zien op foto's, want dan zijn momentopnames.

Ik maak namelijk deze stap al na 10 winstpunten omdat ik dan door mag zitten. Als ik door zit, zit ik ten eerste al beter en kan ik Rox beter rond en kort houden. Aangezien ik in de L1 ook al week tot de hoefslag en ze netjes achterwaarts gaat, leek het mij en mijn instructrice beter om die stap meteen te maken!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:02

Eerlijk gezegd vind ik het volgens de foto's niet helemaal L2 waardig. Niet l*llig bedoeld ofzo hoor. Maar ik zou toch goed proberen haar meer opgericht te rijden en een stuk korter te maken, zowel van voor als van achteren.

Denk ook aan de galopwending F-X-C en de voltes 15 meter in galop. Heb je die ook al geoefend?

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:42

Hoi,
Wat een mooi paardje heb je allereerst!
Wat mij opvalt is dat het paard een beetje uitelkaar loopt en dat je je benen bij het wijken (op 1 foto) wel erg ver naar achter doet.
Probeer hem te laten wijken met je been op de plaats houden en opvangen met je teugel. Over je houding verder is al veel gezegd dus daar waag ik me niet aan :-)

Veel succes!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:52

Bedankt voor jullie reactie's, ik ga er aan werken!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:56

sharon_quiz schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het volgens de foto's niet helemaal L2 waardig. Niet l*llig bedoeld ofzo hoor. Maar ik zou toch goed proberen haar meer opgericht te rijden en een stuk korter te maken, zowel van voor als van achteren.

Denk ook aan de galopwending F-X-C en de voltes 15 meter in galop. Heb je die ook al geoefend?

Het klopt hoor wat je zegt, maar ik ga het gewoon proberen. Ik heb bij onze rijvereniging al een paar keer L2 gestart, en 197 en 189 punten gereden. Dat is natuurlijk wel onderling, maar het is wel een jury die er verstand van heeft. Buiten dat ging het ook gewoon heel goed. De ene keer krijg ik haar ook achtiefer, opgerichter en korten dan andere keren. Het zijn nu natuurlijk ook moment opnames, je kan er goed naar kijken omdat het niet beweegt en dan valt het natuurlijk ook extra op.

Alle oefeningen gaan heel goed, ook heb ik altijd goede cijfers voor mijn figuren en overgangen, daar pak ik vooral mijn puntjes mee.

Bedankt!

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:59

ben het eens met de eerdere commentaren: probeer je beugels eens 1 of 2 gaten korter. daardoor ga je waarschijnlijk ook wat meer en makkelijker rechtop zitten - nu 'val' je teveel naar voren, en daardoor valt je paard ook meer op de voorhand.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:13

Ookal wijken in galop, wel op je kont blijven zitten! :) En lekker schouders naar achter en trots zijn op dat mooie paardje onder je kont!