Teugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:35

Waarvoor dienen de teugels precies en zijn ze ECHT noodzakelijk?
Rij je niet voornamelijk op je zit en met je benen??
Hoor graag jullie mening.

(hoop dat het hier goed staat )

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:37

Inderdaad, voornamelijk met je zit en benen

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:38

Kan je de moeilijkste oefeningen in hoge dressuur (geen idee hoe ze precies heten) ook zonder teugels rijden en alleen met je benen en zit??
Wat is jullie mening?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:39

Teugels zijn geen overbodige luxe, maar niet het middel alle hulpen te geven. Het is een samenspel van alle hulpen, waaronder de zithulpen een groot deel van zijn.

juudii5 schreef:
Kan je de moeilijkste oefeningen in hoge dressuur (geen idee hoe ze precies heten) ook zonder teugels rijden en alleen met je benen en zit??
Wat is jullie mening?

Wordt moeilijk bepaalde reflexen te prikkelen, die nodig zijn zoals de stang de verfijnde hulpen geeft voor de zware dressuur oefeningen. Het is een samenspel van alle hulpen, de een "kan" niet zonder de ander en vullen elkaar aan. En dienen zo zacht en paardvriendelijk gegevens te worden, daar werk je het hele leven aan met dressuur dat "perfect" te verfijnen.

LoVeHoRsEs8

Re: Teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:57

ja maar niet alle paardjes reageren op je benen en zit ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:01

Ik heb ook teugels zodat ik hem indien nodig kan omtrekken :)
Gelukkig is dat al heeeeel lang niet meer gebeurt, maar in zijn puberteit wou hij wel eens aan de ren gaan. En dan is het heel fijn om teugels te hebben zodat je geen mensen omver rijd.

Verder is het gewoon een hulpmiddel om iets door te geven :)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:03

teugels gebruik je om te stuuren
bij mij andere paard heb ik de teugels niet te vaak nodig om te stuuren dat doe ik met me zit me benen

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:37

Ik ben blij dat ik teugels heb. Bij sturen zijn ze handig. Om tegen de hals aan te leggen op de ene kant.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:41

Als je graag zonder teugels zou willen proberen te rijden, zou je ook een zweepje als stuurmiddel kunnen gebruiken.

Vroeger op de manege heb ik (in de binnenbak, voor de veiligheid) geoefend met het braafste paard van stal. Geen enkele vorm van tuig of zadel erop, en alleen met zit (gewichtshulp), benen en het zweepje tegen hals leggend of tikkend en desnoods tegen de wang aan leggend (niet tikkend) om het paard te leren de goede richting op te lopen. Doel van dit alles was om mijn eigen zit, gewichts- en beenhulpen te verbeteren / verfijnen.
Uiteindelijk hebben we zo stap, draf en galop weten te doen op 2 handen met voltes, gebroken lijnen en dergelijke "kunstjes", maar hogere oefeningen zaten er voor dit paard (dat eigenlijk uitsluitend voor de buitenritten bestemd was) niet meer in.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:21

LoVeHoRsEs8 schreef:

Dan moet je er voor zorgen dat ze dat wel gaan doen.. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:35

Teugels vind ik vooral handig om een paard te begrenzen in een wending (buitenteugel), om de energie die ik er aan de achterkant in stop te reguleren en als handrem (lees: mijn paard laten remmen doe ik met mijn benen, gewicht en stem maar voor de gevallen type daar komt een vrachtwagen aan heb je soms even HO nodig) Ik heb heel erg de neiging om te veel te doen met mijn handen en dat ben ik nu aan het afleren :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:20

OKe duidelijk..
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik had hier dus ook soort van discussie om bij mij op stal.
Zij beweerde dat je je teugels erg noodzakelijk zijn en zonder niet kan rijden.
Mijn mening is hierbij anders. Ik denk dat je best zonder teugels kan rijden en dat de teugels gewoon als bijzaak erbij zijn om eventueel bij te sturen of te begrenzen, maar niet als noodzaak!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:22

Je kan absoluut zonder teugels rijden, ook alle moeilijke dressuuroefeningen.
Maar: je kan je paard naar mijn idee zonder teugels nooit zo goed verzamelen(begrenzen) als met teugels

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:38

LoVeHoRsEs8 schreef:

Dat moeten ze natuurlijk leren!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:39

jannie8 schreef:
teugels gebruik je om te stuuren
bij mij andere paard heb ik de teugels niet te vaak nodig om te stuuren dat doe ik met me zit me benen

Niet dus. Teugels zijn 1 van de middelen om de baan rond te gaan. Niet hét middel om te sturen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:50

Ja, ik denk wel dat je een paard kunt berijden zonder teugels. Alleen zijn ik, mijn paard en wij als combinatie daar (nog) niet aan toe :) Dus voorlopig rijd ik rond mét teugels. Ik ben er wel eens met alleen een halstertje en een touwtje op gaan zitten en dat gaat prima, zo lang het maar richting weiland gaat. Maar echt rijden kan ik zo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:52

Tuurlijk ken je een paard zonder teugels rijden.
Net zoals je een paard zonder been kan rijden, of zonder zit.
Je kan hem zelfs leren lopen zonder dat je erop zit :oo

Het is maar net wat jij hem aanleert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:00

Persoonlijk vind ik been toch wel heel handig hoor. Maar je kunt 'm inderdaad ook leren dat hij moet lopen/ dat je meer impuls wil als je "bloemkool" roept :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:22

Je kan je paard in balans brengen door zijn schouders te sturen. kan ook met 2 zwepen bijv. maar teugels zijn daar best handig voor :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:47

hestejente schreef:
Persoonlijk vind ik been toch wel heel handig hoor. Maar je kunt 'm inderdaad ook leren dat hij moet lopen/ dat je meer impuls wil als je "bloemkool" roept :+

Inderdaad, het is maar net wat je hebben wilt... Een appuyement kun je ook rijden door aan een van z'n oren te trekken. :Y)
Of dat even perfect gaat als met een bit, dat is een tweede.
Imo is een hoofdstel (al dan niet met bit, dat laat ik even buiten beschouwing) een HULP middel, dat net als sporen bedoelt is om je hulpen te verfijnen, of duidelijker te maken. Een hoofdstel kan wat mij betreft ook helpen de communicatie tussen bijvoorbeeld een beginnende ruiter en zijn of haar paard te verduidelijken. En andersom ook.

Mocht je rijtechnisch zover zijn dat dat hoofdstel niet echt meer gebruikt word, dan kun je ook zonder verder. Maar als je grand prix rijd en echt het onderste uit de kan wilt halen, zul je toch merken dat je het weer nodig hebt. Ik heb hele mooie piaffes etc. zonder hoofdstel gezien, maar met is het toch net wat verfijnder.

Dus, hoofdstel of niet, hangt van je niveau en interesse af. Ikzelf vind het een leuke manier om te kijken of paardlief echt op m'n zit reageert. En het is leuk qua afwisseling.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:41

Leuke reacties allemaal!
Idd teugels een hulpmiddel, vind ik ook!
En ja het is maar net wat je het paard leert.
Ik en mn paardje rijden ook met hoofdstel en teugels omdat ik hem net zadelmak heb gemaakt, maar hij reageert wel helemaal op mn been en gebruik mn teugels bijna niet. Dat vind ik wel waardevol en ben wel trots dat hij alles zo snel op pakt en 'luistert' naar mijn zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:44

Je zit is toch ook veel logischer voor je paard dan de teugels? Beetje gerommel in z'n mond, hoe moet hij nou weten wat dat betekent :Y)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:01

Klopt, die meiden op stal vinden het stom hoe ik rij... Ik heb geen contact met zijn mond zeggen ze.. Pff ik zeg hij is prima te sturen hoor..
Ik was kapot al van het rijden.. vroegen ze of ik nog iets wilde doen waarna ze wilde kijken. Ik zo nee ik ben moe ga er zelf dan maar op, nee nee dat doe ik niet. Hij is nog niet goed te sturen etc. Ik kan alle oefeningen ermee rijden (eenvoudige dan he). Heb hem alleen zadelmak gemaakt. Grote mond hebben ze maar ze durven er dan niet op ;).
Zij zagen hem naar benden.. contact in de mond he aha ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:03

hestejente schreef:
Je zit is toch ook veel logischer voor je paard dan de teugels? Beetje gerommel in z'n mond, hoe moet hij nou weten wat dat betekent :Y)

Zelfde idee als bloemkool roepen of aan het oor trekken. ;)
Alleen dit is makkelijker voor beginnende ruiters op maneges, en bovendien is het algemeen geaccepteerd.
En het hoeft dan niet persé over een bit te gaan hé. Bitloos is hetzelfde idee. Als je maar een optoming hebt. Het is gewoon een duidelijke manier om hulpen door te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:04

Tja, jammer is dat he. Zodra je iets net anders aanpakt dient het afgezeken te worden, maar dat is alleen omdat ze het niet kennen. Wat de boer niet kent enzo ;)