Paard let niet op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Paard let niet op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:19

Ik heb mijn paardje nu ongeveer 5 weken, en het gaat allemaal super! In het begin heeft ze me erg uitgeprobeerd, maar op dit moment is ze erg braaf en loopt ze lekker. Er is alleen één probleem: Ze is heel snel afgeleid. Als ze iets ziet, dan móet ze er gewoon naar (blijven) kijken. En ja, ik weet dat het aan jong paard is, maar soms moet ze zelfs naar een stoel blijven kijken, die al die tijd al in de bak staat. :')

Ik weet dat ik haar wat meer aan het werk moet zetten, en meestal gaat het dan ook wel, maar als ze weer iets ziet is er geen land mee meer te bezeilen. Ik probeer het rijden goed afwisselend te houden. Zo heb ik laatst lekker met haar gegaloppeerd in de springtuin. En ik longeer haar ook vaak, en ik gooi haar ook vaak los. Ik kan nog niet met haar naar buiten toe. Maar in die 3x in de week dat ik haar rijd, gaat het gewoon niet helemaal vlekkenloos.

Ik vraag tips. :)

Toevoeging: Balkjes draven doet ze ook graag, maar ze let niet op, waardoor ze gewoon haar voeten niet optilt. Hebben jullie ook hier tips voor?

marrlinde

Re: Paard let niet op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:22

veel overgangen, figuren ed. rijden, houd je paard oplettend en bezig :j

dan zijn ze op jou gericht van wat ga ik doen, gaat vast beter dan ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:24

marrlinde schreef:
veel overgangen, figuren ed. rijden, houd je paard oplettend en bezig :j

dan zijn ze op jou gericht van wat ga ik doen, gaat vast beter dan ;)

Overgangen en figuren heb ik al veel geprobeerd. Zoals ik zei gaat het dan goed, maar als bijv. een ander paard erbij komt, of er loopt een paard buiten, dan werkt gewoon helemaal niets. Er zijn ook momenten dat het goed gaat, maar dan is het rustig op stal. En aangezien ik op een manege sta met haar, is het niet altijd stil. ;)

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:47

hou erg voorwaarts en geef gelijk been als ze weer ff niet oplet. zeker veel figuren en overgangen rijden. veel succes!

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:19

Helpt het ook niet als je al weet dat ze gaat kijken, om haar een keer extra bij te drijven, zovan joehoe opletten hier ben ik?

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:21

Ik zou gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Overgangen rijden & figuren maken. Wil ze ergens naar kijken zet haar dan stil en laat haar kijken. Rij daarna weg en zet der weer aan het werk. ;)

succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:56

Ze is nog maar 4 zie ik in je profiel, geef het de tijd, je hebt haar ook nog maar 5 weken, trek er eens een jaartje voor uit zou ik zeggen, werk met geduld en neem les, ga ook eens gewoon lekker naar buiten aan de hand wat wandelen, dan leer je mekaar kennen in verschillende situaties , zij moet jou ook gaan leren vertrouwen en dat duurt echt langer dan 5 weken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:59

Ik houd dit topic even in de gaten voor tips!
Mijn paardje (19!) is ook erg snel afgeleid sinds ze op een pensionstal staat.

Ik doe de laatste tijd 'streng' als ze weer eens niet oplet. Een ophouding en been!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:38

hoi

dat lijkt me idd een probleem en op gegeven moment word het vervelend.
probeer haar aandacht bij jou te houden door middel van oefening in de bak te doen continu oefening, voorwaarts neerwaars voltes, schakelen , dat ze op gegeven moment moet gaan denk van heej laat is maar es op men vrouwtje gaan letten en dat zij bijna geen tijd meer zoekt op afleiding te zoeken.
Als ze ergens naar kijkt mag ze best ff der hoofd draaien maar wel doorlopen ( ik weet niet of ze daarbij gekke dingen doet)

en wat ik wel eens mijn eigen paard doen is slingeren net of ik om pionnetjes heen rij. helpt voor mijn paard ook zelf een enge hoek loopt ze dan door.
suc 6

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:49

knorlover schreef:
Ik zou gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Overgangen rijden & figuren maken. Wil ze ergens naar kijken zet haar dan stil en laat haar kijken. Rij daarna weg en zet der weer aan het werk. ;)

succes!

Dat moet je dus nooit doen. Zodra je maar merkt dat ze wil kijken, ga je een figuur rijden of een overgang, je moet de aandacht naar jou overdragen, dus ze moet leren dat als je met haar bezig bent (rijden of wat dan ook), dat ze op jou let en niet op de omgeving. Voor jonge paarden is dit vaak nog moeilijk omdat ze zich nog niet zo lang kunnen concentreren. Maar...jong geleerd is oud gedaan. Dus nooit aan toegeven, want dan heb je dalijk een paard wat zo opeens stopt tijdens bijv. een proef omdat er iets te zien is, want dat mocht ze tenslotte in de trainingen ook.

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:00

ik zou ook zeggen, veel figuren en als ze even niet oplet goed been geven.

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:05

laat het paard vooral met jou bezig zijn en niet met de omgeving, vind de juiste manier op haar aandacht erbij te houden, of extra been of op dat punt waar ze afgeleid is op de volte zetten.

gewoon op het moment dat ze der aandacht verliest gelijk aandacht vragen door er aan het werk te zetten

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:03

Ik hou dit topic in de gaten!
Mijn paard is ook snel afgeleid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:13

Je paard is nog een jonkie (puber), en heeft de afgelopen weken al heel veel geleerd en te verwerken gehad.

Geen wonder dat het dier nu z'n aandacht er even niet bij kan houden (paard denkt ook na op de paardse manier en moet alle indrukken en lessen ook een plek geven)

Ik zou zeggen; heb vooral geduld, beloon stukken waar ze wel haar aandacht heeft met ontspanning en stem. Zet haar niet onder druk.
Rij kort (ook als het goed gaat). Beloon veel als het goed gaat (bvk met stem, zodat je houding niet verandert)
Las ook eens een pauze in van een aantal dagen.
Negeer het schrikgedrag en blijf het paard duidelijk leiden. Jij bent tenslotte degene die ze moet vertrouwen.
Als jij onrustig reageert door haar onrust, versterk je dit gedrag alleen maar.
Hoe rustiger en consequenter jij reageert, hoe sneller het paard vertrouwen heeft.

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:16

Veel haar naam zeggen en constant praten tegen haar, dan weet ze dat jij erop zit en gaat ze misschien meer opletten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:39

Hallo allemaal. :)
Bedankt voor de tips!
Vandaag heb ik weer gereden en het ging al iets beter! Het was weer druk op stal, maar vanaf het begin heb ik haar goed aan het werk gezet. Vooral verruimen ging al veel beter! :) Ik heb in totaal met in en uitstappen driekwartier gereden. Dat vond ik wel lang genoeg, want het ging erg goed!

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:37

Je moet het paard dan echt meer bezig houden. De een heeft meer nodig als de ander. Probeer steeds meer afwisseling en andere dingen te bedenken. Overgangen en 1 volle ronde over de hoefslag is er 1 teveel. Wendingen dus, overgangen dus, oefeningen als schouderbinnenwaarts enz. enz. Leef je uit en houdt hem/haar bezig

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:32

Liefjee,
Het gaat nu al veel beter met jou en Marene, maar als ze weer niet oplet.

Bind een zakje aan het touwtje, dat werkt altijd. :+ :+ :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:21

Mijne doet dit ook en het is echt werkontwijkend gedrag :+ oplossing voorlopig is de neus er echt van weg draaien van datgene waar ze naar wil kijken en flink aan het werk houden, wel blijven streven naar zacht contact maar gewoon niet dulden dat zij beslist waar ze stelling neemt en waar niet.

tibbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:54

ja heel herkenbaar ik heb mijn paardje nu 4 maanden, en ze is ook heel snel afgeleid. Dus ik lees even mee :)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:27

Ik rij nu ook een paard en die heeft het ook af en toe dat ze er alleen maar naar blijft kijken, en dan blijf ze ook niet meer in de aanleuning. Ze wordt ook een beetje bang. Bij mij helpt het vooral haar gewoon aan het werk zetten.
Beetje stelling naar binnen doen dat ze het minder goed ziet.
Dat heeft bij mij heel erg geholpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:33

4 jaar is erg jong, een baby.
Naast het rijden moet je lekker gaan wandelen met haar, zorg dat ze veel buiten kan lopen, en laat haar ook eens lekker een aantal dagen buiten lopen en bijkomen.
Paarden op die leeftijd hebben best een hoop informatie te verwerken, iedere dag weer iets moeten wordt al snel teveel... mensen overvragen dieren zo vaak.
Heb je weidegang?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:38

De oplossing is een stukje techniek.
Les is dus nog altijd de beste oplossing.

Je moet leren om het paard zo te rijden je het paard kan "afleiden" met werk . Paard moet voor je willen werken, dus een strenge aanpak heeft geen zin.
Zorgen dat het paard op tijd hol is en dat je op tijd de ontspanning geeft, want zeker bij een paard wat snel is afgeleid zie je dat veel ruiters te laat/te weinig ontspannen.
Dat werkt erg tegen, maar is wel een logische reactie ;)

Het is niet iets wat je even snel kunt leren, dus prober ook veel geduld te hebben met het paard en ook jezelf. Zoek iig niet de fout bij het paard, want de oplossing ligt natuurlijk bij jezelf ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:40

Sja ik vind het het zoeken naar het evenwicht tussen streng zijn en ontspanning zoeken. Als ze voor de dertigste keer haar hoofd ongevraagd wegdraait, ja dan zul je toch echt een keer moeten duidelijk maken dat het bij jou te doen is, en dat ze wel alert mag zijn maar wel aan het werk moet blijven. Op zo'n momenten vraag ik met been en hand dus zeker aandacht! Maar meteen als zij daarin toegeeft ga ik op zoek naar lengte en rust. En dat steeds maar weer afwisselen tot de rust en de aandacht erin zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:29

poes schreef:
Sja ik vind het het zoeken naar het evenwicht tussen streng zijn en ontspanning zoeken. Als ze voor de dertigste keer haar hoofd ongevraagd wegdraait, ja dan zul je toch echt een keer moeten duidelijk maken dat het bij jou te doen is, en dat ze wel alert mag zijn maar wel aan het werk moet blijven. Op zo'n momenten vraag ik met been en hand dus zeker aandacht! Maar meteen als zij daarin toegeeft ga ik op zoek naar lengte en rust. En dat steeds maar weer afwisselen tot de rust en de aandacht erin zit.

ik zie dat anders, ik zie dat als dat je 29 x zelf geen goede voorbereiding hebt genomen. Als hij 1 x is afgeleid, zorg je de 2e x dat je het paard goed hol hebt gemaakt en maak je desnoods nog een kleine tempowisseling/schakeling, zodat hij op jou let.

Het paard neemt de ruimte die jij hem geeft en dat is niet zijn of haar schuld ;)