waarom peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

waarom peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:29

Als jullie je paard peesbeschermers omdoen, waarom doe je dat dan.

Je hebt wel eens van die paarden die achter met de benen tegen elkaar aan "tikken" dan snap ik waarom je die achter aan doet.
Ik gebruik nooit peesbeschermers , ook niet met springen.

Kan iemand mij het echte nut van peesbeschermers uitleggen?

bobolien

Re: waarom peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:33

ik doe mijn paard peesbeschermers om omdat hij een peesblessure heeft gehad en als ie die plek weer aantikt het risico groot is dat het weer terug komt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:41

Mijn bijrijdpaard tikt haar voorbenen soms aan, daarom heeft ze ze :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:42

Ik denk dat er ook niet echt een nut is, ja idd bij blessures , maar een goed gereden gezond paard heeft ze echt niet nodig, vaak word het ook erg warm onder de beschermers en dat geeft denk ik meer kans op blessures dan ?
Vind het ook altijd erg vreemd dat ze paarden met bescherming in de wei zetten, daar leren ze toch niet van op eigen benen lopen??
En je kan heel veel voorkomen, door je paard goed technisch te rijden

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:48

Ik heb ze alleen om bij het springen, voor als ze een balkje raken, of als ze aantikt omdat ze bij het springen wat drukker wordt!
Ik stap altijd zonder uit.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:50

Ik heb peesbeschermers gekocht omdat ik het gevoel had dat ze toch wel nodig waren, later heb ik ook kogelbeschermers gekocht
Onder het rijden hoor ik regelmatig dat ze met de kogelbeschermers langs elkaar gaat dus dat is wel hard nodig geweest
Ze doet het vooral als ik iets teveel stelling vraag of door de hoeken enz
Ik ken ook iemand die het gewoon voor de sier doet

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:51

nou die van mij maakt zulke grote passen, dat die met zijn achterbenen de voorbenen / hoeven aantikt.. beetje bescherming zeg maar ik heb alleen voor beschermers om..

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:52

Die van mij strijkt voor dus daarom gebruik ik peesbeschermers. Anders heeft hij steeds z'n kogels stuk.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:58

Vroeger heb ik bij mijn vorige paarden alle soorten beschermers gebruikt, heb nu een fries die geen beschermers past(!). Ben er dus helemaal vanaf gestapt en hoe gek hij ook doet hij heeft nooit iets.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:59

met springen heb ik peesbeschermers voor het geval dat als ze een beetje raar landen en met hun achterbenen hun voorbenen aantikken.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:59

Ik heb met alles peesbeschermers om. Alleen niet als ze buiten staan, maar ik ben er veel te bang voor dat er ook maar wat gebeurt. En dat ik achterna moet zeggen ; Goh, had ik nu maar beschermers om gedaan.
Met springen heb ik alles om wat er maar te bedenken valt :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:18

Ik heb alleen achter om. Omdat hij daar echt aantikt. Soms is het wat minder en dan laat ik ze af. Als ik het dan weer meer hoor doe ik ze weer om. Ik ben ook van mening dat het de pees alleen maar verzwakt dus ik doe zo weinig mogelijk om.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:39

Zoals de naam al zegt peesbeschermers. Altijd beenbescherming om met werken, bandages of peesbeshermers.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:44

ja, bandages..... Ik heb een keer ergens gelezen/gehoord dat het zo heet onder die dingen kan worden dat ik er meteen mee gestopt ben!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:50

FaberSmid schreef:
Zoals de naam al zegt peesbeschermers. Altijd beenbescherming om met werken, bandages of peesbeshermers.

Altijd? Als het niet echt nodig is, dan liever niet. Mijn paard moest na haar 'ongelukje' echt een heel arsenaal aan beenbescherming om (springschoenen, peesbeschermers, kogelbeschermers). Ze presteerde het namelijk om met haar rechter achterbeen haar linker voorbeen aan te tikken. Nu gebruik ik alleen nog kogelbeschermers omdat die echt nodig zijn, daar zitten binnen een mum van tijd mega grote krassen op en die verslijten we bij bosjes. Was het niet nodig geweest dan had ik die ook meteen afgedaan.

Bandages vind ik echt de grootste ondingen maar dat is mijn persoonlijke mening, wat een ander doet moeten ze zelf weten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:56

S__L schreef:
ja, bandages..... Ik heb een keer ergens gelezen/gehoord dat het zo heet onder die dingen kan worden dat ik er meteen mee gestopt ben!

Nog nooit verschroeide haren of benen mee gemaakt. En nog geen enkele blessure, hopelijk blijft dat zo.

_kajo_ schreef:
Altijd? Als het niet echt nodig is, dan liever niet. Mijn paard moest na haar 'ongelukje' echt een heel arsenaal aan beenbescherming om (springschoenen, peesbeschermers, kogelbeschermers). Ze presteerde het namelijk om met haar rechter achterbeen haar linker voorbeen aan te tikken. Nu gebruik ik alleen nog kogelbeschermers omdat die echt nodig zijn, daar zitten binnen een mum van tijd mega grote krassen op en die verslijten we bij bosjes. Was het niet nodig geweest dan had ik die ook meteen afgedaan.

Bandages vind ik echt de grootste ondingen maar dat is mijn persoonlijke mening, wat een ander doet moeten ze zelf weten.

Als de beenbescherming beschadigingen oplopen zoals u schrijft, is het dan geen bittere noodzaak? Vergeten wordt dat het paard met zijn lopen wordt beïnvloed door de ruiter. En hoe zit het dan met dressuur rijden, springen of recreatief? Liever de beenbeschermers die beschadigen en slijten, dan de paardenbenen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:09

Wat is dan het voordeel van bandages tegenover peesbescherming?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:10

Met bandages kun je meer ondersteunen, belangrijk is wel bandages juist aan te brengen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:13

Misschien domme vraag maar MOETEN onderlappen?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:14

FaberSmid schreef:
S__L schreef:

Nog nooit verschroeide haren of benen mee gemaakt. En nog geen enkele blessure, hopelijk blijft dat zo.

_O-

Ik gebruik ook altijd peesbeschermers en strijklappen. Ik hoor vaak gebeuren dat ie zichzelf per ongeluk raakt en tijdens het rijden in de bak schrikt hij ook vaak van iets in de bosjes en let dan niet meer op waar hij zn benen heen slingert.
Het is het beste om altijd onderlappen te gebruiken bij bandages ivm de drukverdeling.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:15

Voor de drukverdeling beter van wel bij "strak" bandageren, bij normaal bandageren hoeft het niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:26

FaberSmid schreef:

Ik kan me zo voorstellen dat het niet goed is voor spieren wanneer deze heel erg warm worden, hoeven er niet eens verschroeide haren oid op te treden. Sowieso lijkt het me in veel gevallen lastig om na te gaan of een blessure nu wel of niet door bandages veroorzaakt zijn :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:32

Heino ik heb de warme benen zoals bij uw link (die ik per pb heb ontvangen) persoonlijk niet mee gemaakt, wel bij anderen.
Ik bandager met bandages van katoen en absoluut niet synthetisch. En alleen de pijp en niet zo dik, zoals op de foto van uw link.
Nog nooit een blessure en dat wil ik zo houden, maar denkt u dan niet dat ik al een blessure mee had moeten maken? Buiten uw schrijven of het nu wel of niet door de bandages veroorzaakt zou zijn.
Met peesbeschermers merk ik wel iets warmte, omdat die vaak synthetisch zijn of een deel daar van. Neopreen bijvoorbeeld en natuurlijke stoffen houden de lichaamswarmte aan.
Dat van verschroeide haartjes was een grapje.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:39

Vroeger vond ik het ook altijd nodig om mijn pardje in te pakken met of peesbeschermers of bandages.
Het nadeel was, dat hij zich op de wedstrijd zich zelf vaak zeer deed omdat hij dan niks om mocht (dressuur),
ben er 2 x kreupel mee de ring uit gegaan, omdat meneer zichzelf aan tikte (achter naar voor)

Sindsdien besloten dat hij gewoon moest leren op zijn eigen benen te lopen en zichzelf niet te raken en dat gaat eigenlijk gewoon goed. :D

Tuurlijk ook hij heeft wel eens een plekje, maar dat voorkom je gewoon niet.
Bovendien worden idd paardenbenen erg warm onder alle bescherming (die met ventilatie zijn nog het beste) en lopen ze dan meer kans op blessures door warmte (ook dit heeft nl nadelige invloed op de pezen).
Sinds ik endurance met hem start is het nog meer van belang de benen "kaal" te hebben, om de kans op blessures te verkleinen.

Bandages bieden trouwens geen 'echte' ondersteuning, is ook m.n. bescherming en soms natuurlijk ook gewoon mooi ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:42

FaberSmid, ik denk dat je in de war bent, ik heb je geen PB gestuurd, maar dat geeft verder niet :)

Katoen ademt wel een heel stuk meer dan synthetische stoffen, dat zal zeker meespelen bij de temperatuur onder de bandages ja!