Paard 3 maanden niet gebruikt, probleem?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cathyvans

Paard 3 maanden niet gebruikt, probleem?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 10:59

Dag Bokkers, door een knie-operatie kon ik drie maanden niet rijden, lopen, fietsen etc. Nu kan ik weer longeren, doe dat al een week. Eind volgende week mag ik weer rustig gaan rijden. Mijn paard is vijf, ik heb er voor mijn blessure elke dag heel fijn mee gereden. Mijn paard heeft nu ruim 3 maanden in het land gelopen. Is wel looplustig maar lief. Zou ik (na even longeren) gewoon weer kunnen opstappen? Heeft iemand hier ervaring mee? In mijn omgeving zijn geen paardenmensen die mij kunnen helpen daarom vraag ik jullie hulp :-) als gloednieuwe bokker!

Anoniem

Re: Paard 3 maanden niet gebruikt, probleem?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:01

Mijn merrie had 5 maanden stilgestaan ivm. dracht. Ben er gewoon opgestapt aan de longeerlijn en het was eigenlijk gelijk goed :)

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:53

Oh, ja dat is natuurlijk ook zo, er zijn vast meer bereden paarden die door dracht langer niet rijden...
Dank je wel voor je snelle antwoord! Het zal met mijn paard dan ook wel meevallen, dacht dat ze misschien beetje vergeten hoe het is als er iemand op zit maar dat gaat dan vast wel goed!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:56

Het is denk ik voor zo'n jong paard ook wel lekker dat hij even zijn eigen gang heeft mogen gaan en alles heeft kunnen verwerken wat hij heeft geleerd.
Meestal rij ik de paarden ook op die manier in.

Ik zal hem even longeren met een zadel erop en er vervolgens opstappen. Denk dat dat dan geen problemen moet geven. Zorg wel dat er iemand in de buurt is voor het geval dat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:58

Een paard vergeet zo iets niet in 3 maanden! Mijn lijkt alleen dat hij wat frisser zal zijn, maar dat moet je dan gewoon zien door hem even aan de longe te doen! Succes :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:58

Pauze is juist erg goed voor jonge paarden.
Nu je al een tijdje aan de longeerlijn hebt gewerkt heeft ie zn overtollige energie alweer even kwijtgelopen en idd even aan de longeerlijn voor je er op gaat en waarschijnlijk gaat dan alles gewoon goed :j

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:02

Vergeten wat ze geleerd hebben doen ze niet. Kan idd wat pittiger zijn, zorg dat je conseqeunt bent, juist nu. Een pauze is erg goed voor jonge paarden. Kunnen ze alle even verwerken en hebben ze extra zin om weer voor je te werken! Succes

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:29

Als je nu alweer een week hebt gelongeerd met zadel, dan denk ik wel dat het wat meevalt. Je kan voor de zekerheid eerst even hangen en kijken hoe ze daarop reageert, maar ze vergeten heus niet wat ze al geleerd hebben hoor!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:33

Volgens mij kun je er gewoon weer opstappen
Evt met iemand langs de kant die je helpt als het niet lukt
En wat ik ook zou doen is vooral los werken, dat is heel belangrijk je zult vast merken dat je paard stijf is

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:38

Omdat je al weer een week aan het longeren, denk ik dat je er zo op kan stappen hoor! Zo druk zal hij dan niet zijn. En als je het toch niet helemaal vertrouwd zal ik toch even vragen of er iemand bij kan zijn voor de zekerheid?

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:44

Mijn paardje heeft 2,5 jaar vakantie gehad door hele hoop omstandigheden, maar tussendoor een zadeltje op voor 15 minuutjes stappen (om de 6 maanden) was geen probleem. Die weet alles nog en gedroeg zich echt super. Hij is 8 btw

Ben nu gelukkig weer aan de gang en bouw het nu op met afwisselend longeren en rijden en hij is nu helemaal happy, vindt werken namelijk erg leuk :D

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:33

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Wat leuk is dit; ik dacht dat ik te oud was voor Bokt maar het is echt hartstikke mooi om al die reacties te lezen. Zodra ik weer op m'n paard gezeten heb laat ik het ff weten! :-) (Ben stiekum dan toch wel wat zenuwachtig denk ik, haha)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:12

Niemand is te oud voor bokt :D
Veel succes, ben benieuwd hoe het gaat.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:00

De pony voor mijn dochters heeft ook een half jaar stil gestaan wegens drachtig. Ben eerst begonnen met longeren (met ontzettend veel gehinnik naar het veulen toe). Gisteren is er voor het eerst een ervaren ruiter op gaan zitten, en heeft voorzichtig een stukje gestapt en ene klein stukje gedraafd. Ze ging superbraaf (alleen laat ik even de tandarts komen want ik denk dat ze haken en/of een wolfstand heeft). Zo braaf zelfs dat mijn dochter er ook even opgezeten heeft. De bobcat, een golfkarretje en een bladblazer leieten haar helemaal koud. Het veulen gaat weg in oktober (naar de opfok) en vanaf dan gaat ze echt goed doorgereden worden. Ze is 4 en moet eigenlijk alles nog leren. Geen stap verkeerd, alleen het zweepje bij de achterhand (niet gebruikt overigens) vond ze wat vreemd.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:48

Denk dat het wel kan hoor! gewoon even longeren en dan derop :P Als het een braaf paard is moet het wel lukken;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:03

Ik heb ook problemen met mijn knie en zit te wachten op een operatie. Mijn merries zijn 14 en 7, en lopen nu op het land. Op het moment dat ze naar binnen gaan, zal ik weer gaan longeren, en dan gaat er ook gewoon iemand op. Nog geen problemen gehad na een langere rustperiode, geen bok gehad, niets. Ik verwacht dan nu ook geen problemen.

...enne, je ben nooit te oud voor bokt :D...

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:47

Dank jullie wel Bokkers! Enne....ik heb er vandaag even een kwartiertje opgezeten! Geen verkeerde stap, hij was eerder te sloom, haha! Wel is hij weer wat scheef 'getrokken' dus ik heb weer wat te doen. Heb maar een paar rondjes gedraafd, kunnen we er samen weer even inkomen. Ik ben helemaal superblij. En mijn arts zit vast niet op Bokt, ziet hij ook niet dat ik een weekje gesmokkeld heb! :-)
Nogmaals dank voor al jullie tips en reacties en succes met jullie eigen paarden natuurlijk!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:50

Super! zal wel een fijn gevoel zijn geweest he! Ik heb ook een keer heel erg getwijfeld of ik er na een lange pauze `zo` weer op kon stappen. Heb uiteindelijk mezelf wijs gemaakt dat het tussen MIJN oren zat en niet tussen die van mijn paard. Ben er opgestapt zonder zadel, en beestje heeft geen stap verkeerd gedaan. Eigenlijk denken we soms te slecht over onze trouwe viervoeters dnek ik wel eens...

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:03

Ik rij vaak paarden in, en ik kan jou vertellen dat het juist goed is om jonge paarden een tijdje vakantie te geven nadat je ze hebt ingereden en een tijdje getraind.

Omdat wij verhandelen gebeurd dit alleen met de paarden waarvan we weten dat ze langer blijven, maar als we de mogelijkheid hebben zetten we ze zeker een tijdje stil. Als een paard stilstaat, heeft hij tijd om alle informatie te verwerken en op die manier misschien wel beter uit de periode komt dan ooit.

Ik denk dat je er zo weer op kan springen, maar werk wel opbouwend, en ga niet in één keer een uur lang volop trainen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:31

Super dat het goed ging, enne, wij zeggen niets tegen je arts :D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:33

Paard 3 maanden niet gebruikt klinkt wel apart hoor :\ tis geen auto of 'ding'.

Maar goed, zo te zien gaat het weer de goede kant op en voor het jonge paardje is het geen probleem om wat pauze te krijgen. Komt vast goed!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:35

Mooi dat het goed ging - had ik nog niet gelezen :o

Het gaat vast helemaal goedkomen, enneh, ik hou m'n mond tegen je arts ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:39

j
ahoor, je kan ze zo weer oppakken........ vaak zijn ze dan nog fijner als toen je ze weg zette.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:39

heb een merrie waar ik 5 keer opgezeten had, daarna kwam t veulen, en ben toevallig van t weekend weer eerste keer gewoon weer opgestapt.
tuurlijk ligt t aan t paard, als je twijfeld dan laat eerst even iemand anders opstappen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:31

Want dan kan die ander verongelukken? :D