Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:07

hoii

ik hoop dat jullie ff willen lezen *D : (ik hop dat jullie wel de moeite nemen!)
ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen dus ik begin maar ergens:

ik rij op een stal waat ze handelen in paarden. Bij die paarden zitten soms nogal wat probleem paarden die we dan wel verder kunnen helpen met hun problemen en hun goed kunnen rijden. Nu is er laatst iets voor gevallen en daar wilde ik het ff over hebben:
er was dus weer een paard met een probleem het paard had nogal last van steigeren en dan lekker onverwachts, paard helemaal na laten kijken geen problemen gewoon vorm van staking. Nu is het paard spring-gefokt dus wilde ze hm daar verder in rijden en zijn met hem gaan springen nu komt het probleem. Omdat die ook dresuur matig doorgereden moest worden en nogal sterk was reden ze hem met slof (verder weet ik niet waarom ze hem verder met slof reden!, kan k verder ook geen info over geven) nu waren ze met slof gaan springen en toen is die dus weer omhoog gekomen en achterovergeslagen door de planken heen. Nu is de eigennaresse daar erg van geschrokken en wil dat we niet meer met slof rijden.

nu is zijn mijn vragen:
-Kan je uberhaud met slof springen
-Wat is jullie mening over de slogteugel?

p.s: ik zelf heb met dit paard helemaal niks te maken maar wil heel graag weten of dat dit gewoonlijk is dat je met slofspringt of dat je het gebruikt met dressuur ikzelf alleen als ik les heb en de instructrise het aangeeft

Hou het vriendelijk en aardig
Laatst bijgewerkt door Smoethie op 19-09-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Smoethie

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:13

waarom?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:14

Ik heb een hekel aan slofteugels, je dwingt een paard in een houding op de verkeerde manier. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je normaal met een slofteugel kunt springen, omdat een paard met het springen het liefst z'n neus in de lucht wil hebben om te kunnen kijken waar hij overheen springt.
Ik snap overigens niet helemaal wat er nou is gebeurt, achterovergeslagen 'door de planken heen'? Welke planken? Een hek of een hindernis?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:15

Ik ben op zich niet tegen een slof.....mits die goed en deskundig gebruikt wordt....
Volgens mij is springen met elke vorm van hulpteugel muv martingaal niet goed.....dus met slof al helemaal niet.

LisaD

Als je de slof strak hebt (zoals nodig is te zien aan jou verhaal) kan het paard zijn hals niet strekken boven de sprong, en hou je hem tegen. Dus het is denk ik zowieso geen goed idee om te springen met slof.

FaberSmid

Waarom slofteugel en waarom met slofteugel springen?

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:16

je kan met slof springen maar dan moet je wel heel handig zijn. Is niet echt aan te raden. De meningen over de slofteugel lopen nogal uiteen. Ik ben zeker niet tegen een slof mits goed gebruikt als begrenzer.

corina21

een slofteugel en dan springen dan tik je toch niet?
hoe wil het paard kijken na de sprong als hij is de krul gedwongen word?
ik ben zowiezo tegen slof,
ik kan er niet mee rijden en ik wil het ook niet leren.
geef mij maar een magtegaal daar heb ik veel meer aan,
die doet alleen zijn werk als het paard zijn hoofd omhoog doet.

kristianneb

vervelend,
maar ik snap het niet helemaal, hij sprong, steigerde en viel toen achterover door de hindernis?

Met slof springen vindt ik echt niet slim, zo heeft je paard/pony (meestal) helemaal geen vrijheid om te springen. En lijkt me ook nogal gevaarlijk, omdat hij dan best wel makkelijk met z'n benen in de slof terecht kan komen onder het springen.

Verder over slof, soms kan het best handig zijn, al heb ik bij mijn eigen pony nog nooit! een slof of wat dan ook er om gehad. Omdat ik het niet nodig vind, hij loopt gewoon braaf, en met de meest paarden/pony's waarbij het echt ''nodig" is, is vaak wel meer aan de hand.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:16

Merel_93 schreef:
Ik snap overigens niet helemaal wat er nou is gebeurt, achterovergeslagen 'door de planken heen'? Welke planken? Een hek of een hindernis?

planken van de bak omheining

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:17

Je mag alleen met slofteugel rijden, als je ook echt weet HOE je dan moet rijden.
Dit soort ongelukken is het gevolg van rijden zonder verstand, en wie wordt het weer het slachtoffer van: juist: het paard

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:17

Springen met slof??? :n
Geef eigenaresse groot gelijk, ik had mn beest daar ala minuut weggehaald...
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 19-09-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:19

ik zelf was ook niet egt te spreken over het springen met slof maar ik wou de menigen wel eens weten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:19

met een slof springen is levensgevaarlijk...ik dacht dat iedereen dat wel wist..
met dressuur alleen als begrenser...hangt in boogjes,en doet pas wat als het paard het erg 'bont' maakt...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:20

Wat ik niet helemaal snap is dat je eerst over dat 'ze' met slof reden en dan later wil de eigenare niet meer dat 'jullie' (we) met slof rijden.. Durf je hier dan niet toe tegeven dat jij ook met slof reed, want in dat geval weet je denk ik het antwoord op je vraag ook wel.

Met slof rijden kan ik mijn ogen alleen in goed en deskundige handen. En het is een "dressuurmatige" hulpteugel.. Met springen heeft een paard voor ruimte nodig en daar belemmer je hem nu in.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:21

Een slof is een zeer prettig hulpteugel mits je 'm goed gebruikt. En daar ligt het probleem. Ik heb het rijden met slof aangeleerd van mijn vader, en kan het gebruiken als rijtechnisch hulpmiddel. Dit is lastig en vereist een hoop kunde. Ik gebruik mijn slof voor buiging in het lichaam: niet alleen van voor maar vooral de lengtebuiging en de laterale zijde.

Op de gemiddelde handelsstal worden paarden met een slof gereden voor het plaatje en inderdaad het afdwingen van een bepaalde houding. Soms inderdaad ook om bepaalde problemen uit te sluiten, maar stijgeren dus niet onder valt. Paard komt omhoog, krijgt een ruk in zn smoel waar je akelig van wordt en valt door onbalans op de grond. Eén groot drama dus.

Steigeren is af te leren door voorwaarts te rijden, uiteraard wel te straffen (das n ander topic) en ook belonen en LOSLATEN van voor. Waar moet je paard heen wanneer hij niet naar voor kan? Juist, omhoog.

Jammer trouwens van de vele oneliners hier: Een goede onderbouwde mening is in deze discussie juist gewenst ipv schreeuwen dat een slofteugel brandhout is.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 19-09-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

je moet een paard niet naar beneden dwingen,
neem anders een goede inctructrice,
paarden worden tevaak gedwongen om aan het teugeltje te lopen..
aan de teugel komt niet van voren, maar van achteren!!!

LBLGypsyCobs

Ik vraag me af: dit paard had al de gewoonte om te steigeren, was dit zonder slof ook niet gebeurd?

We weten hier natuurlijk niet of degene die reed de kunde heeft om met een slof te springen en we weten ook niet of er druk op de slof stond toen het paard steigerde en viel.

_Bitje_

Sentido schreef:
Wat ik niet helemaal snap is dat je eerst over dat 'ze' met slof reden en dan later wil de eigenare niet meer dat 'jullie' (we) met slof rijden.. Durf je hier dan niet toe tegeven dat jij ook met slof reed, want in dat geval weet je denk ik het antwoord op je vraag ook wel.

Met slof rijden kan ik mijn ogen alleen in goed en deskundige handen. En het is een "dressuurmatige" hulpteugel.. Met springen heeft een paard voor ruimte nodig en daar belemmer je hem nu in.

vraag ik me ook af :o

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:22

ik zelf rij wel eens met slofteugel als ik les heb verder durf ik zelf niet goed met slof te rijden omdat ik er nog niet alles van weet. De eigennaaresse is erg geschrokken van het ongeval en heeft liever niet meer dat we er mee rijden

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:22

waarom slof en bijvoorbeeld geen martingaal tegen het stijgeren,
en met martingaal kan je wel springe,,
ik vind lofteugels trouwens ondingen

Amaryllis

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:24

Een slof en een martingaal vergelijken is een beetje krom?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:25

uhh nogmaals ik kan verder info van het paard zijnde niet geven want het niks met het paard en verder ruiters van eht paard te maken en wilde heel graag weten of dat hun verstandig bezig waren en de menign van de slofteugel

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:27

Petulan schreef:
Een slof en een martingaal vergelijken is een beetje krom?

een slof gebrueken tegen het steigeren ook lijkt mij?
slofteugels kunnen goede hulpteugels zijn in bekwame hande en enkel voor dressuur zeker niet in het springen,
hoe kom je er nu bij om met een slof te springen? %)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:28

Je wilt een mening? Een paard wat steigert niet met een slof rijden, en al helemaal niet wanneer je gaat springen.

Als mijn probleempaard bij jullie had gestaan en ik had deze geluiden gehoord had ik er een uur later op de stoep gestaan. Je moet het corrigeren en verbeteren, niet in de hand werken..

@Twinkle_poes: Je hebt gelijk hoor! :)