Paard hangt tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Paard hangt tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:22

Mijn hele lieve merrie hangt tijdens het rijden op het bit en ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.
Ik krijg 2x per week les, en daar word ook gezegt dat ik veel overgangen moet rijden. Dit doe ik dan ook, maar ze blijft doodleuk het zelfde doen.
Ook hoor ik dat ik als ze hangt d'r dan vooruit moet rijden. Als ik dit doe gaat ze alleen harder en worden ze sterker.. Ik kan d'r dan wel gewoon terug krijgen hoor. Zo hard gaat ze niet, maar ze blijft hangen.

Weten jullie dan misschien hoe ik dat kan oplossen? ( Ik rij met een enkel gebroken bitje. )

Alvast bedankt!
:+:

knollentuin

Re: Paard hangt tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:27

Het zal ws wel te maken hebben met hoe hard hang jij terug? als jij niet tegenhoudt kan zij niet hangen,en een paard dat neigt naar hangen loppt veelal op de voorhand en dan alleen maar vooruit laten lopen werkt t hangen en lopen alleen maar meer in de hand.
probeer overgangen terug te rijden en niet op de teugel maar op je lijf zodat het paard zijn gewicht in eerste instantie horizontaal gaat plaatsen en later meer naar achterbeen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:29

Als je paard van voor te zwaar is, zou je haar achter meer aan het werk moeten zetten. Je instructeur of instructrice heeft gelijk, veel overgangen om je paard van achter sterker te maken. Ook moet je zeker niet terug gaan trekken, dan wordt ze alleen maar sterker en zal ze meer gaan hangen. Je kan op de 2e hoefslag gaan rijden, je paard zal meer evenwicht krijgen omdat ze dan geen steun van de bakrand heeft en beter in balans komen.
En zodra je paard gaat hangen, flink je been erbij en los laten van voor, dat ze er dan eventjes vandoor gaat is niet erg, je vraagt immers om actie en dan krijg je reactie. Daarna op zithulp en stem weer terugrijden, zeker niet aan de teugels trekken.

Je kan eens proberen om een dubbelgebroken bitje te nemen, een enkel gebroken bit heeft de zgn notenkrakerswerking en kan in het gehemelte van je paard prikken, een hoop paarden lopen fijner op een dubbelgebroken bit.
Vergeet ook niet dat dit probleem niet zo 1 2 3 op te lossen is, dat kan best een tijdje duren, je paard moet leren om op eigen benen te lopen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:29

Ze is net 5 geworden en we zijn nog erg aan 't werken op de zit. Als ze iets harder gaat los ik dit op met teugels en zit. Zolang de zit nog niet helemaal erop zit zal ik toch wel veel moeten oefenen maar ook nog wel een beetje met teugels overgangen rijden .. Hoe kan ik er dan voorzorgen dat ze niet hangt.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:30

Storm76 schreef:
Als je paard van voor te zwaar is, zou je haar achter meer aan het werk moeten zetten. Je instructeur of instructrice heeft gelijk, veel overgangen om je paard van achter sterker te maken. Ook moet je zeker niet terug gaan trekken, dan wordt ze alleen maar sterker en zal ze meer gaan hangen. Je kan op de 2e hoefslag gaan rijden, je paard zal meer evenwicht krijgen omdat ze dan geen steun van de bakrand heeft en beter in balans komen.
En zodra je paard gaat hangen, flink je been erbij en los laten van voor, dat ze er dan eventjes vandoor gaat is niet erg, je vraagt immers om actie en dan krijg je reactie. Daarna op zithulp en stem weer terugrijden, zeker niet aan de teugels trekken.

Je kan eens proberen om een dubbelgebroken bitje te nemen, een enkel gebroken bit heeft de zgn notenkrakerswerking en kan in het gehemelte van je paard prikken, een hoop paarden lopen fijner op een dubbelgebroken bit.
Vergeet ook niet dat dit probleem niet zo 1 2 3 op te lossen is, dat kan best een tijdje duren, je paard moet leren om op eigen benen te lopen.

Erg duidelijke reactie! Dus het is niet erg als ze hangt dat ik d'r even vooruit rij en van voren de teugels even laat vieren?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:31

Dat is juist een deel van de oplossing.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:32

Storm76 schreef:
Dat is juist een deel van de oplossing.

Oke. Hier was ik ook al mee bezig, maar ik had het idee dat ik iets deed wat geen zin had? Maar, gelukkig heeft het dus wel zin.
Ik zal binnenkort dan toch even kijken naar een dubbel gebroken bitje met een bol stukje ertussen. Ben erg benieuwd hoe ze hier op te rijden is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:36

Misschien kun je er eentje lenen voor een weekje ofzo, dan hoef je niet meteen een nieuw bit te kopen en kan je eerst even proberen.
Ook het rijden op de 2e hoefslag is een goede oefening en je kan je paard ook eens over balkjes laten draven, dat is leuk en ze moet haar benen wat hoger optillen. Alles om de achterhand sterker te maken.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:38

.
Laatst bijgewerkt door Morrie05 op 19-09-09 17:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:38

Balkjes draven doen we inderdaad altijd 1x per week, maar dat kan ik dus wel even wat vaker gaan doen?
Tijdens het balkjes dragen draagt ze d'r hoofd inderdaad meer en is ze een stuk actiever.
Erg bedankt voor je reactie's. Helaas hebben wij op stal niet echt veel mensen met de zelfde maat bit als mij. Veel pony's..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:39

Morrie05 schreef:
Hoi!

Ik wil graag ook even reageren weet niet of dat mag maar ik zit zelf met een probleem, mijn paard liep de laatste tijd erg lekker niet op de voorhand. Maar nu zie ik dat ze wat overbouwd is achter (ze is nog maar 4) dus nog aan het groeien maar kan het zijn dat ze daarom ineens op de voorhand loopt?

Eigenlijk moet je dan een eigen topic maken, want straks word het eigenlijk een beetje offtopic en heb je kans dat je reactie verwijdert word.
Maar, misschien hebben mensen hier nog wel een reactie voor jou.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:40

Morrie05, ik denk ook dat je beter een eigen topic aan kunt maken :)
Dan krijg je ook veel meer reacties en houden we alles netjes gescheiden.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:06

Storm76 schreef:
Morrie05, ik denk ook dat je beter een eigen topic aan kunt maken :)
Dan krijg je ook veel meer reacties en houden we alles netjes gescheiden.

Ja, dan blijft het iets netter in dit topic.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:32

Heb eens in je profiel gekeken en ik kan me heel goed voorstellen dat ze hangt
Daar kan je paard niets aan doen...maar jij wel
Ze heeft (spier) problemen in haar lijf die het erg moeilijk voor haar maken om in balans te lopen
Op deze manier heeft het nl weinig zin omdat je geen resultaat zal kunnen boeken
Laat eerst het probleem verhelpen www.happy-athlete.nl en ga dán pas verder met trainen
Je zult merken dat het dan veel makkelijker zal gaan
en dat is ook veel eerlijker to je paard!
Succes

btw
Is het gebit onlangs nog gevijld door een goede paardentandarts (ééntje die eerst verdoofd en een electrische vijl gebruikt)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:46

Unamie, hoe zie je dat?
Ik ben ook aan het kijken geweest, maar ik zie het niet.
Ik vind het erg knap dat je op de foto's kan zien dat het een spierprobleem is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:06

Been, been, been. Houd je been eraan in overgangen, als je alleen met je zit en teugels een overgang rijdt stort je paard steeds voorover. Rijd haar actief, ze moet goed reageren op je beenhulpen. Als ze eens wat te snel gaat is dat niet zo heel erg, liever te hard dan dat ze gaat lopen sloffen. Je kunt als je het tempo te hoog vindt toch gewoon een ophoudinkje geven? De volgorde is dan: been, ophoudinkje, los. Met los bedoel ik dat je niet de teugels moet blijven vasthouden, wanneer ze reageert op je ophouding open je je hand weer. En steeds wanneer je een ophoudinkje wil gaan geven geef je eerst been, zodat de achterkant er goed bij blijft.
En verder inderdaad veel overgangen, wendingen, schijnovergangen en tempowisselingen.

Wat bij mijn paard goed heeft gewerkt is draven en, toen hij sterk genoeg werd, galopperen aan een lange teugel. Ook dan actief doorrijden. Is goed voor hun evenwicht en buikspieren, en die hebben ze nodig om zichzelf te kunnen dragen zonder voorover te kiepen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 06:39

hestejente schreef:
Been, been, been. Houd je been eraan in overgangen, als je alleen met je zit en teugels een overgang rijdt stort je paard steeds voorover. Rijd haar actief, ze moet goed reageren op je beenhulpen. Als ze eens wat te snel gaat is dat niet zo heel erg, liever te hard dan dat ze gaat lopen sloffen. Je kunt als je het tempo te hoog vindt toch gewoon een ophoudinkje geven? De volgorde is dan: been, ophoudinkje, los. Met los bedoel ik dat je niet de teugels moet blijven vasthouden, wanneer ze reageert op je ophouding open je je hand weer. En steeds wanneer je een ophoudinkje wil gaan geven geef je eerst been, zodat de achterkant er goed bij blijft.
En verder inderdaad veel overgangen, wendingen, schijnovergangen en tempowisselingen.

Wat bij mijn paard goed heeft gewerkt is draven en, toen hij sterk genoeg werd, galopperen aan een lange teugel. Ook dan actief doorrijden. Is goed voor hun evenwicht en buikspieren, en die hebben ze nodig om zichzelf te kunnen dragen zonder voorover te kiepen.

Erg bedankt voor je reactie! Ik hou denk ik toch inderdaad te veel vast als ze te hard gaat. Dus even kleine ophouding en dan meteen los?
Ook galopeer ik inderdaad soms wel eens met lange teugel en dan is ze wel gewoon lekker actief. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:52

@Storm76
Dit is mijn vakgebied
Je kunt het zien aan de spierspanning en de (foute) lijnen van de spier
De ontwikkeling van de verkeerde spieren
en de niet/minder ontwikkelde goede spieren.
En de "kuilen" bij de aanhechtingen

Heb nog geen antwoord op mijn vraag of het paard onlangs nog een gebitscontrole (behandeling) heeft gehad!
Op wolfstandjes kunnen ze nl ook gaan hangen
En gebitsproblemen kunnen weer leiden tot (nog meer) spierproblemen

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 08:03

unamie schreef:
@Storm76
Dit is mijn vakgebied
Je kunt het zien aan de spierspanning en de (foute) lijnen van de spier
De ontwikkeling van de verkeerde spieren
en de niet/minder ontwikkelde goede spieren.
En de "kuilen" bij de aanhechtingen

Heb nog geen antwoord op mijn vraag of het paard onlangs nog een gebitscontrole (behandeling) heeft gehad!
Op wolfstandjes kunnen ze nl ook gaan hangen
En gebitsproblemen kunnen weer leiden tot (nog meer) spierproblemen

Ik wil hier liever niet op ingaan want ik weet ( bijna zeker ) dat je niet van foto's af kunt lezen dat een paard meteen een spierprobleem heeft?

Paard heeft nog een gebitscontrole gehad 2 maand geleden, dus alles in in orde.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:03

_Sannee schreef:
Ze is net 5 geworden en we zijn nog erg aan 't werken op de zit. Als ze iets harder gaat los ik dit op met teugels en zit. Zolang de zit nog niet helemaal erop zit zal ik toch wel veel moeten oefenen maar ook nog wel een beetje met teugels overgangen rijden .. Hoe kan ik er dan voorzorgen dat ze niet hangt.

Denk dat je goed les moet gaan nemen, want overgangen op de teugel rijden is NOOIT de bedoeling, dus leer zelf hoe je moet rijden, denk dat je het dier zelf hebt geleerd te gaan hangen dan, omdat je misschien te veel op het bit rijd.
Ik zou zeggen haal het bit er uit en ga handwerk doen en leer de theorie van het rijden , het dier is 5 is nog een baby , als hij nu al op zijn bit gaat hangen hoe gaat dat over 5 jaar dan?
Het bit is geen stuur en geen rem, maar neem aan als je al les krijgt dat dat het eerste is wat je vertelt is ??
Hou het eens een tijdje alleen bij de stap en ga werken aan stelling en buiging om zo de achterhand onder controle te krijgen en leer wat er onder je gebeurd als je dit doet.
Dus de fout ligt bij jou en niet bij het paard die kan niet anders dan hangen, omdat hem dat geleerd is.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 08:07

midgie schreef:
_Sannee schreef:

Denk dat je goed les moet gaan nemen, want overgangen op de teugel rijden is NOOIT de bedoeling, dus leer zelf hoe je moet rijden, denk dat je het dier zelf hebt geleerd te gaan hangen dan, omdat je misschien te veel op het bit rijd.
Ik zou zeggen haal het bit er uit en ga handwerk doen en leer de theorie van het rijden , het dier is 5 is nog een baby , als hij nu al op zijn bit gaat hangen hoe gaat dat over 5 jaar dan?
Het bit is geen stuur en geen rem, maar neem aan als je al les krijgt dat dat het eerste is wat je vertelt is ??
Hou het eens een tijdje alleen bij de stap en ga werken aan stelling en buiging om zo de achterhand onder controle te krijgen en leer wat er onder je gebeurd als je dit doet.
Dus de fout ligt bij jou en niet bij het paard die kan niet anders dan hangen, omdat hem dat geleerd is.

Duidelijke uitleg! Ik wil heel graag eens op halster ( of touwhalster ) gaan rijden, alleen ben ik dan gewoon erg bang dat ik geen controle heb ..

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:09

@ Midgie... Beeetje beschuldigende reactie..

Jonge paarden hangen hartstikke vaak..
Die van mij is nu 5 en heeft laatst ook weer een hele periode lopen hangen.
Met hulp van mn instructrices loopt ze nu weer super.
Voordat ik 'echt' ga rijden rij ik haar eerst helemaal los in de hals..
Eerst duurde dat wel bijna een half uur en nu ben ik met 5 minuten klaar,
daarna hangt ze bijna niet meer. Daarnaast heb ik inderdaad ook een dubbelgebroken bitje.
Als ze het bit vast houdt kun je ook een Robart bit proberen.. dat hielp bij mij ook ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 08:11

Khassie schreef:
@ Midgie... Beeetje beschuldigende reactie..

Jonge paarden hangen hartstikke vaak..
Die van mij is nu 5 en heeft laatst ook weer een hele periode lopen hangen.
Met hulp van mn instructrices loopt ze nu weer super.
Voordat ik 'echt' ga rijden rij ik haar eerst helemaal los in de hals..
Eerst duurde dat wel bijna een half uur en nu ben ik met 5 minuten klaar,
daarna hangt ze bijna niet meer. Daarnaast heb ik inderdaad ook een dubbelgebroken bitje.
Als ze het bit vast houdt kun je ook een Robart bit proberen.. dat hielp bij mij ook ;)

Het liefst wil ik niet van bit veranderen, en als het wel moet gewoon een dubbelgebroken bitje.
Ik zal haar voortaan dan toch langer los rijden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:24

_Sannee schreef:
Ik wil hier liever niet op ingaan want ik weet ( bijna zeker ) dat je niet van foto's af kunt lezen dat een paard meteen een spierprobleem heeft?

Als je niet weet waar je naar moet kijken niet nee 8-)
Op wedstrijden is het gewoon droevig hoeveel paarden er te kampen hebben met spierproblemen
De echt losse paarden zijn dan ook op 1 hand te tellen..
Erg jammer want die zijn juist zo plezierig om naar te kijken!

_Sannee schreef:
Paard heeft nog een gebitscontrole gehad 2 maand geleden, dus alles in in orde.

Daar kun je nooit zomaar vanuit gaan! (net als bij zadelmakers) zitten er heel veel onkundige gebitsverzorgers bij!!
Veel gebitsverzorgers vijlen met de hand zonder verdoving
Dan kun je het gebit nl niet goed uitbalanceren
en dat uit zich vaak in een open mond met nageven en niet goed na willen geven (hangen op je hand)

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 20-09-09 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:30

Ik heb trouwens sinds een paar weken een nieuw zadel..
En het lijkt wel alsof ik ook een nieuw paard heb! :o

Ze loopt zoveel losser! Blijkbaar heeft haar vorige zadel haar
toch belemmerd in haar bewegingsvrijheid.