Steeds galop hupjes in de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alchova

Steeds galop hupjes in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 13:08

Mijn fries heeft sinds 2 weken ineens dat hij tijdens de draf steeds een galop hupje doet. Hij galoppeert dan niet echt maar maakt zo'n aanspring-hupje. Hij doet het vooral op de rechterhand. Als ik been geef doet hij het sowieso, waardoor ik niet echt voorwaarts kan rijden. Het is net alsof ie dan wat vast zit ofzo. Als ik hem laat door galopperen doet hij het alleen nog maar vaker..

Na een paar keer galopperen (vaak met bokken bij het aangalopperen als hij op de galophulp moet aanspringen) en goed los gereden te hebben doet hij het niet / amper meer.

Heeft iemand een idee waardoor het komt?

Alvast bedankt!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:14

Houd je je paard te veel vast van voren? Dat probleem had ik namelijk ook in draf toen ik mijn paard net had. Ze was toen nog niet zo lang onder het zadel en verloor wat evenwicht af en toe, waardoor ik er net iets te veel aanzat, wat resulteerde in huppeltjes.
En anders even je instructeur/instructrice er naar laten kijken. :)

Peelie

Re: Steeds galop hupjes in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:16

kreupel?

rugklachten?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:26

Ik ga verder mee met _Nicky.
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-09-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:27

Het zou ook gebrek aan kracht in de achterhand kunnen zijn. Of onvoldoende gebruik van de bips. Waardoor het paard nét boven z'n tempo draaft (door gebrek aan balans, rennen is makkelijker dan dragen), dat niet aankan en een galophuppeltje maakt. Mijn paard doet dat op een zachte bodem af en toe in draf en eigenlijk alleen maar in tölt. Op het harde gaat het beter.
Oplossing: achterhand trainen met heeeeel veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen. Uiteraard nadat je fysieke klachten (rug, gebit, zadel enz.) hebt uitgesloten.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:20

Ik ben het met alle reacties wel eens.
Denk alleen wel dat er wel meer achter zit. Ook omdat je aangeeft dat ze bokt bij het aanpspringen.
Doet ze dit altijd want dat geeft al aan dat er iets voor haar niet lekker zit. (meestal problemen met rug of nek).

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:46

Precies dat probleem wat nicky aangeeft had ik ook met mijn jonge paard. Had haar eerst teveel tegen gehouden, haar evenwicht was op de linkerhand niet super en dit deed ze dus ook in draf bij mij.
Ik heb vooral getraind op veel overgangen rijden veel voltes en vooral het negeren en niet boos worden. Gewoon rustig blijven draven. Ik reed dan elke keer op het verkeerde been licht, en kon soms wel 100 keer wisselen en elke keer dat huppeltje. Dit heeft een half jaar geduurd.
Veel geoefend, niet boos geworden (dan werd het alleen maar erger), genegeerd en veel les genomen.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:38

hey!

dat had mijn fries ook net hetzelfde wat jij zegt!
bij mij was het probleem het zadel..
het drukte teveel op zijn schoft waardoor die wel voorwaarts wou maar gewoonweg niet kon.
dit heeft wel even geduurd voor het er uit was, want door het zadel zat zen rug beetje geklemd (zeg maar)
maar dat is nu helemaal opgelost

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:42

ik zou ook even checken of het zadel wel goed ligt, en of ie rugklachten heeft. heb het ook ooit meegemaakt op de manege waar ik stage liep. paard bleek veel pijn in de rug te hebben (overigens mede door een zadel wat nodig opgevuld moest worden.)
en anders veel overgangen gaan rijden. even overleggen met je instructeur zou ik zeggen...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:46

Als ik teveel spanning op mijn binnenhand heb, dan maakt mijn paard ook zo'n hupje.
Ik denk dat je het beste eerst kunt gaan controleren of het paard geen medische problemen heeft, en dan met goede lessen het probleem aanpakken.
Wat ik vanuit je startpost begrijp is dat als je voorwaarts wilt rijden, dat het paard een hupje maakt?
Mocht er niets medisch aan de hand zijn, dan zou je hem (eventueel onder begeleiding en nadat er een goede instructeur naar heeft gekeken, bij is etc etc etc) best eens streng naar voren kunnen rijden. Gas is gas, zonder hupje!

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:40

zou geen verklaring kunnen geven van wat het is maar mss zou je kunnen proberen om hem terug te nemen in stap als hij dit doet...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:46

Nou mijn paard deed het een tijdje geleden ook zo. Echt vervelend, en zeker als hij het op wedstrijd deed.
Heb je zelf misschien al enig idee wat er fout loopt?
Bij mijn paard was het bv. Zo als ik een volte wou rijden en van zodra ik erbij kwam met mijn binnenbeen om stelling te vragen, sprong hij aan in galop.
Nu heb ik mijn paard geleerd dat galop aanspringen niet met het binnenbeen gebeurd, maar MET HET BUITENBEEN (Als het paard het zo leert, gaat hij straks ook veel gemakkelijker vliegende wissels onder de knie krijgen)
Het heeft ook geholpen om veel aan ontspanning te werken. Met spanning kan je nl. niks. :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:50

ik denk dat ie zich niet lang wil maken. hij kropt zich op in z'n passen, en zodra jij vraagt of ie ruimer en langer wil worden maakt ie een huppel of een bokje. Duidelijk antwoord dat ie dat lekker niet wil, en vooral heel moeilijk vindt. Zaak is dus om dat te negeren en gewoon lekker door te rijden, neus eruit en zo groot mogelijke passen laten maken. Eerst moet ie zich lang willen maken, pas als er een stroomje (als water in een tuinslang) in je paard zit kan je m opvangen en weer terugzetten.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:44

Denk dat je even de DA erbij moet halen.. Paarden die last hebben van hun benen/rug doen dit namelijk nog weleens.

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:41

_Nicky schreef:
Houd je je paard te veel vast van voren? Dat probleem had ik namelijk ook in draf toen ik mijn paard net had. Ze was toen nog niet zo lang onder het zadel en verloor wat evenwicht af en toe, waardoor ik er net iets te veel aanzat, wat resulteerde in huppeltjes.
En anders even je instructeur/instructrice er naar laten kijken. :)

Bedankt voor je reactie! Nou ik heb beide eigenlijk geprobeerd: wel meer vasthouden, juist hand naar voren steken als hij huppelt, of 1 van beide handen juist vaster houden / vooruit steken. Beide helpt niet of tijdelijk. Vasthouden helpt natuurlijk helemaal niet, maar wanneer ik hem na het losrijden wat strenger voorwaarts rij en voor wat tegenhou zodat hij niet steeds in galop gaat, gaat het wel beter. Maar met losrijden werkt het ook weer goed wanneer ik hem juist loslaat alleen gaat ie dan steeds in galop en steeds harder...

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:48

Yess schreef:
ik denk dat ie zich niet lang wil maken. hij kropt zich op in z'n passen, en zodra jij vraagt of ie ruimer en langer wil worden maakt ie een huppel of een bokje. Duidelijk antwoord dat ie dat lekker niet wil, en vooral heel moeilijk vindt. Zaak is dus om dat te negeren en gewoon lekker door te rijden, neus eruit en zo groot mogelijke passen laten maken. Eerst moet ie zich lang willen maken, pas als er een stroomje (als water in een tuinslang) in je paard zit kan je m opvangen en weer terugzetten.
Succes

Hij kropt zich wel wat op met zijn voorhand idd en in zijn hals ook wel. Van achter blijft hij juist wel erg ruim draven. Hoe kan ik zijn neus er beter proberen uit te rijden denk je? Elke keer als ik been geef geeft hij zo'n hupje.. En hij loopt vaak juist wat te diep..

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 18:28

x_Quinta_x schreef:
Nou mijn paard deed het een tijdje geleden ook zo. Echt vervelend, en zeker als hij het op wedstrijd deed.
Heb je zelf misschien al enig idee wat er fout loopt?
Bij mijn paard was het bv. Zo als ik een volte wou rijden en van zodra ik erbij kwam met mijn binnenbeen om stelling te vragen, sprong hij aan in galop.
Nu heb ik mijn paard geleerd dat galop aanspringen niet met het binnenbeen gebeurd, maar MET HET BUITENBEEN (Als het paard het zo leert, gaat hij straks ook veel gemakkelijker vliegende wissels onder de knie krijgen)
Het heeft ook geholpen om veel aan ontspanning te werken. Met spanning kan je nl. niks. :)

Het is niet echt met een volte ofzo. Het is meer wanneer ik been geef dat hij een hupje doet. Ook met aandraven doet hij het. Hij wil sowieso amper in de linkergalop aanspringen. Hij gaat alleen maar verkeerd of gekruist. Hiervoor heb ik ook al alle trucs en tips toegepast welke slechts 1 of een paar keer werkten. Hij lijkt ook beter in balans te galopperen wanneer hij verkeerd of gekruist zit, want met longeren doet hij het ook. Het is heel erg moeilijk om hem in de goede galop te krijgen, en het lukt hem alleen door achter een flinke bok te maken waardoor hij 'per ongeluk' goed komt te zitten.

Ontspanning is idd wel een goed punt, maar ergens voelt hij toch dat er iets niet goed gaat (want het is natuurlijk enorm irritant zo'n hupje maar dat probeer ik niet te laten merken) en raakt hij toch wat stressy..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:44

Probeer dus z'n neus eruit te rijden (dat kan pas als ie 'aan' staat), voor je gevoel wordt ie dan heul lang. Hij moet zo ver naar voren wíllen dat je echt het gevoel hebt dat je meegenomen wordt, pas dan is t goed. Dat huppeltje is zijn antwoord op jouw vraag of ie naar voren wil: nee dus. Hier moet je m niet voor straffen, hij geeft immers antwoord, alleen het verkeerde. Dus geef je net zo lang been (een tikje met je zweep op zn hals/schouder wil ook nog wel eens helpen om m de goede richting te wijzen) totdat ie het goede antwoord geeft en je meeneemt. Dan zal dat huppeltje ook achterwege blijven.

alchova schreef:
Yess schreef:
Succes

Hij kropt zich wel wat op met zijn voorhand idd en in zijn hals ook wel. Van achter blijft hij juist wel erg ruim draven. Hoe kan ik zijn neus er beter proberen uit te rijden denk je? Elke keer als ik been geef geeft hij zo'n hupje.. En hij loopt vaak juist wat te diep..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:29

Nou, mijn fries heefd dit precies het zelfde, als ik linksom ga dat huppelt ze rechts op, DA dacht overbelast, wat ik betwijfelde , kreeg een antibiotica, na een jaar nog. Maar ook echt alleen linksom en rechts huppeltje, ik was nu aan het denken dat ik een foto moes laten maken, maar stel het even uit, /
Ik denk als het een kreupelheid is moet ze het ook op rechtsom doen. Of niet ???

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:50

ja snap wat je bedoelt
mij nieuwe huur pony(haflinger)
die doet het ook soms (eerst altijd) maar als ik haar goed actief (dus nie racen) van achteren heb dan doet ze het nie en zo probeer ik het af te leren.
en het gaat stukken beter.
en ze bokt ook soms met aanspringen in galop maar ik denk dat ze het dan moeilijk vinden en dan een bok geven in de hoop dat de ruiter het dan op geeft.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:19

Spierpijn toevallig??? Want dat kan ook reacties geven zoals hupjes ed.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:33

Mijn (ex-)verzorgpony had dit ook. Ik had haar 1x laten gaan echt keihard in galop, opeens wou ze niet normaal draven. (en idd galop hupjes dr doorheen) Ik heb toen 3x staprondjes gedaan, en toen weer langzaam gedraaft, en toen steeds harder. Toen deed ze het weer helemaal goed.
Ik denk alleen wel dat dit iets ander is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:06

jouke_h schreef:
Spierpijn toevallig??? Want dat kan ook reacties geven zoals hupjes ed.

Een 2 weken durende spierpijn is wel heel vreemd lijkt me...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:51

Ik herken dit van paarden die net niet helemaal aan je been staan. Twee opties:
- paard KAN niet naar voren (wordt vooraan geblokkeerd, zit geblokkeerd in de rug, zadel knelt de rug af...)
- Paard kan wel maar wil liever niet (zwak, te weinig balans, niet consequente ruiter,...).

Qua rijtechnische problemen is iemand langs de kant heel handig, probeer ook eens uit of je paard bijv. bij het actief aandraven vanuit het halsstrekken nog hupst. Zadel en medische problemen zijn natuurlijk na te laten kijken.

Het heeft er iig mee te maken dat ze niet aan je hulp staan, om wat voor reden dan ook.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:08

En..mijn fries had het ook :D

Kwestie van sterker worden in de aqchterhand en een kijkje naar je zadel. Mijn zadel lag niet helemaal lekker. Nieuw zadel maar het kwaaltje bleef hangen, dus aangepakt:
Opletten bij het wegdraven vanuit stap, maak het paard eerst al attent op je been alvorens het wegdraven. Zorg dat je het paard zo actief maakt in de achterbenen dat ie mooi vanachteruit vertrekt, vang je paard daarbij licht op van voor en draaf weg, als je paard nageeft, loslaat op je teugel, ontspan je. Leer je paard van je af te rijden, van achter naar voor. Laat je teugels verder voor wat het is en ga schakelen en maak schijnovergangen, rijd veel voltes. Je paard zal dan zelf je hand op gaan zoeken tezijnertijd. Probeer je paard te leren op je zit terug te rijden. Ik weet precies wat je bedoelt dus als je het zadel laat nakijken evt. vervangen en je gaat concequent aan de slag, komt het helemaal goed ;)