Shariff (NRPS) at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shariff_

Shariff (NRPS) at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:15

Vandaag weer wat plaatjes geschoten.
Aangezien ik niet weet of iedereen zin heeft om alles te lezen.
Zijn de belangrijkste punten dikgedrukt.

Ik heb Shariff inmiddels 8 jaar. Het is een Twaalfjarige ruin van de Arabische volbloedhengst, (inmiddels ruin) Sjapoer OX.
We rijden vrijwel alleen recreatief. Als we ons een niveau moeten geven, zou ik zeggen B-L niveau.
Af en toe doen we alleen eens een onderlinge wedstrijd.

Sinds twee weken heb ik een wintec 500 dressuurzadel. Daarvoor heb ik eigenlijk sinds ik shariff heb, op een veelzeidigheidszadel gereden. Dit is dus super erg wennen voor mij!

Punten waaraan we werken:
* Achterbeen gebruik (veel overgangen rijden, zodat meneer achter actiever word)
* rechterhand (oftewel het rechtrichten, Hij heeft veel moeite met de rechterhand)

Waar ik momenteel voornamelijk dus op train is het voorwaarts rijden en mijn eigen houding!
Ik heb zelf een verschrikkelijk probleem met mijn linkerhand. Ik ben vaak te streng met links en probeer veel meer los te laten!
met als gevolg dat ik ook vaak links inknik.

Genoeg gepraat, hier de foto's.Staan niet op volgorde en losrijfoto's heb ik niet!

Shariff in zijn nieuwe Anky Grass set!
Afbeelding

Hier zie je heel duidelijk mijn knik naar links
Afbeelding

Drafje naar rechts, moet mijn benen langer maken
Afbeelding

Nog een keer naar rechts. Meer rechtop zitten!
Afbeelding

Hier nam ik meneer wat terug, dan komt hij gelijk met zijn hoofd omhoog
Afbeelding

Stukje veruimmen, Hier laat ik links mooi los.. Mag van mij wel wat meer van achter weg.
Afbeelding

Dit vind ik zelf een mooi plaatje. Rustgevend en netjes gereden
Afbeelding

Sta-zit moment
Afbeelding

Nog een plaatje, dat mooi laat zien, dat ik toch al wat minder streng met mijn linkerhand word.
Afbeelding

Galop Links, OOOEH mijn houding ;(
Afbeelding

En toen waren we moe en voldaan!
Afbeelding

Opbouwende kritiek met tips gewenst!

Groetjes, Sharon en Shariff
Laatst bijgewerkt door lindake op 20-09-09 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Flevolander

Re: Shariff (NRPS) at work in Anky Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:41

Mooi setje en een leuke pony !

Is je zadel door een zadelmaker aangemeten? ik heb namelijk het idee dat hij achterover kiept zo vanaf de foto's.

Rijtechnisch commentaar: hij lijkt soms wat lang te worden in zijn hals hoofdhouding.. wellicht zou hij iets meer bij elkaar mogen..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:43

@ flevolander: dat kan mss ook zijn omdat de pad goed omhoog (tot tegen de boom) is getrokken en dat het zo lijkt????

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:45

x_Quinta_x schreef:
@ flevolander: dat kan mss ook zijn omdat de pad goed omhoog (tot tegen de boom) is getrokken en dat het zo lijkt????

Dat dacht ik eerst ook, maar als je goed kijkt zie je dat ook tijdens de rijfoto's het diepte punt van het zadel erg ver naar achteren licht..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:45

ziet er leuk uit !.. je ziet echt dat je pad nieuw is haha.. leuk !

tip ; probeer VOOR je te kijken.. want op BIJNA alle foto's kijk je naar beneden..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:54

Maak jezelf wat langer, schouders naar achteren en handen recht op.
Ik vind je setje erg mooi!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:57

wbt je set(je)... oneerbiedig zou ik zeggen.... is bijna een deken voor je paard.... voor moet je hem zover over de hals leggen omdat hij anders achter over zijn billen ligt.... Afijn wel een mooie kleur!

Je zadel zal je nog veel plezier van hebben, ik ben wel een fan van Wintec maar hij mag idd achter wat hoger liggen.

Qua rijden heb je zelf al aangegeven waar je verbeter punten hebt, maar lekker ontspannen, leuk gezicht, goed voor het paard. Probeer er wel voor te zorgen dat hij niet te diep gaat en achter de teugel kruipt, als dat ligt aan je "te"strenge hand, dan kan je daar lekker aan blijven werken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:17

Dat setje staat Shariff erg mooi zeg :D !
Ik vind je rijd foto's vrij goed je kan echt zien dat Shariff en jij veel verbeteringen hebben bij het rijden.
Natuurlijk is er nog genoeg om aan te werken, maar het is al een mooi begin.

Ik vind foto 3 een erg mooi beeld geven, alleen een beetje jammer van je been :+ . Op momenten dat je meer toestaat met je handen moet je boogjes voorkomen. Houdt wel contact met de mond.(6 en 9)

De galop is nog wel een min puntje daar kruipt Shar echt achter de teugel. Tijdens de galop teugels iets korter en iets meer voorwaarts :) ?

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:38

persoonlijk denk ik ook dat je zadel niet goed ligt, dit is goed te zien op de eerste foto waar je er nog niet op zit. je stijgbeugelriem moet namelijk bij een goed passend zadel in het midden van je zweetblad recht naar beneden hangen, op de foto is heel duidelijk te zien dat dit bij jou zadel niet het geval is. En ook dat het diepte punt teveel naar achter ligt waardoor jou gewicht verkeerde druk op de rug van je pony zal gaan geven.

hierdoor en ook door de knik die je maakt met je lichaam in de wendingen kan je pony ernstig kreupel raiken en zelfs hoefkatrol ontwikkelen.

ga eens een uur volledig aan je eigen zit werken en niet je pony naar beneden rijden of in stelling vragen. Pas wanneer jij goed zit zal je pony volledig onstapannen onder jou kunnen bewegen.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:33

Hey! Die pony ken ik! Dat is bij Anne op stal of nait???
Goed dat je hem beter aan het been wilt krijgen, want hij loopt wat voorover gekukeld. Goeie oefening is om en om snel zijdelings wijken (in stap), puur op de eerste vraag van het been, wat ook goed is om je houding beter in balans te krijgen omdat je telkens je eigen houding moet omgooien. Wel erom denken dat je maar een keer been geeft en weer loslaat, en niet gaat knijpen (als ik het een beetje vaag uitleg dan moet je Anne anders even vragen die weet wel wat ik bedoel denk ik ;). Ziet er verder knap uit hoor!

GRoetjes en zie je daar vast nog wel een keertje

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:52

Lunapoes schreef:
zelfs hoefkatrol ontwikkelen.

Dat lijkt me wel een beetje overdreven.... Trouwens elk paard heeft een hoefkatrol :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:12

Ik wil je nog even meegeven dat je een beetje op je beengebruik moet leggen. Je trekt soms je hak op en drijft dan met je spoor (en dat niet bepaald zachtjes). Dan maak je de functie van de spoor eigenlijk kapot...

Voor de rest een super leuk beest!

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:25

Bolzak23 schreef:
Lunapoes schreef:
zelfs hoefkatrol ontwikkelen.

Dat lijkt me wel een beetje overdreven.... Trouwens elk paard heeft een hoefkatrol :Y)

hoefkatrol ontsteking, en het is niet overdreven aangezien het ook bij mijn paard het geval is.
hoefkatrol ontsteking is een overbelasting van het hoefkatrol, wanner je scheef, dus in dit geval met een knik naar links, op je paard zit zal zijn linker voorbeen meet belast worden dan zijn andere 3 benen en kan zo hoefkatrol onsteking snel ontstaan. een niet goed passend zadel zorgt voor spanning in de rug wat een paard compenseerd met zijn benen, hierdoor zal hij de belasting niet goed verdelen over zijn 4 benen en kan dus ook makkelijk hoefkatrol ontstaan.
Vraag Antoine de both daar maar eens naar.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:57

Ja. Maar ieder mens én ieder paard is scheef, jij schrijft toch ook maar met een hand? En die kant is sneller en meer ontwikkeld en soms zelfs sterker. Mensen zullen dus ook altijd iets scheef zitten en het daardoor makkelijker hebben aan de en ene kant dan aan de andere kant. Ik geloof best dat het eens gebeurd hoor en als je dat overkomt is dat erg vervelend, maar een grote kans is er niet. Kijk maar eens hoe veel paarden er in manege's met slechte zadels en scheve ruiters elke dag en meerdere uren per dag rondrijden. Die paarden ontwikkelen echt niet allemaal hoefkatrolontsteking.
Daarnaast moeten we allemaal veel leren en je kan niet alles in een keer. IEdereen heeft wel iets te leren, en daarom vind ik het een beetje overdreven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:02

Ik ben het eens met het al eerder gegeven commentaar over je zadel, het kiept inderdaad naar achteren, zou voor het mooie aan de achterkant een paar cm hoger mogen komen.
Zou jou ook meer helpen bij een correcte houding.

Maahaaar zo incorrect vind ik je nog niet eens zitten hoor, valt me echt nog reuze mee!

Enne...waarom rij je eigenlijk niet wat meer wedstrijd gericht? Ik denk dat met hier en daar wat punten op de i je nog niet eens zo slecht zou gaan presteren hoor, je pony heeft leuke gangen aan de foto's te zien.

Galop mag veel beter maar ja, je houdt altijd punten om aan te werken; afhankelijk van het niveau dat je rijdt kunnen dat verschillende punten zijn.

Leuk setje trouwens, staat hem goed!!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:11

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Cadaz

Re: Shariff (NRPS) at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:19

je inchmaat lijkt me ook nog wat te groot voor je..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:25

Volgens mij is het probleempje met het te hoog liggen van het zadel voor zo opgelost met een bredere boom (of eventueel, ik denk dat deze boommaat te smal is). Ik kan zo niet 1,2,3, oordelen omdat er een ruiter opzit, en de beugelriem op de eerste foto is ook niet meteen een peilpunt, omdat hij ook zo kan liggen door het aansingelen. Even het zadel op de rug, zonder aan te singelen en kijken hoe de beugels door de zwaartekracht naar beneden vallen is wel een goed trucje. Maar het is misschien wel aan te raden er een zadelpasser na te laten kijken, of op zijn minst een boommaat schuifmaat te huren en even te meten.

Ik heb op het rijtechnische deel ook wel een aanmerking, maar die staat niet los op het voorgenoemde: ik vind het plaatje heel erg gespannen ogen. Maar goed met een te krap zadel verwacht ik ook niet veel anders...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:35

Mloeser te krap ?
ik denk dat deze inchmaat te groot is hoor voor dr ?
of bedoel je van voor te krap ( de boom ? )

verder ziet er netjes uit maar denk om je piano handen :j
hou ze netjes recht op dat zal ook schelen in je te strenge hand :)

verder over je setjes,, de kleur staat erruuggg mooi,, maar het dekje is toch echt te groot als het aan mij ligt :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:38

De boombreedte, dus het boogje voorin in te smal.

Monica14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:40

je valt in de galop soms voorover. Verder ziet het er netjes uit. Dat setje staat em erg gaaf

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:51

Ik zou idd kijken of je een inchmaat kleiner kunt krijgen, zadel is niet zozeer voor jou te groot, maar wel voor de pony te lang...
Dan kun je ook als dekje meteen een cob ipv een full nemen.

Verder vind ik dat je een erg aansprekende pony hebt!
Je houding is zonde, maar zo te horen word daaraan gewerkt.

Maar zou zeker door een goede zadelmaker naar je zadel laten kijken, want zo vanaf de foto's lijkt ie toch echt veel te lang.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:29

Volgens mij reageert de TS niet meer.. Wel jammer want ze heeft nuttige tips gehad

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:34

Erg leuke pony, mijn pony is ook van sjapoer :j

Maar ik vind het er best goed uitzien, je handen storen mij het meeste
maar daar werk je al aan :)
zadel viel mij ook op, maar daar heb je al genoeg commentaar over gehad..

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:35

Leuk paardje en leuke set! Ik zou zeggen probeer meer contact te houden met de mond van het paard. Je teugels zijn nu waslijntjes. Als je paard achter de teugel kruipt, meer voorwaarts rijden.