4 jarige padinus x ekstein aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nietje_

4 jarige padinus x ekstein aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:17

Hallo allemaal

Ik wil graag wat fofo's laten zien van het paardje wat ik rijd.
Het is een vierjarige ruin van Padinus. Hij is niet zo groot ik denk rond de 1,65.
Sinds een weekje of twee ben ik echt fanatiek dressuurmatig met hem aan het rijden
en ik moet eerlijk zeggen dat hij het super doet.
Toen ik in juni begon met rijden vond ik m helemaal niet zo fijn, maar nu.. heerlijk voelt ie soms (de laatste tijd steeds meer) :D
In het begin was hij altijd wel mooi aan het doorlopen, maar op een gegeven moment merkte ik dat
hij eigenlijk helemaal niet goed voor mijn been was. Op dat moment reed ik nog met een zweepje en
die heb ik toen weggedaan. Kun je misschien denken waarom?
Als je de zweep erbij hebt ben je sneller geneigd een tikje erbij te geven wanneer de reactie niet is zoals
je wil.. Deed ik ten minste. Gevolg: Een paard dat wel een goed tempo had, soms wat te hoog zelfs,
maar die niet goed genoeg op het been reageerde.
Omdat ik vind dat dit niet de bedoeling was ben ik dus drie weken terug zonder
zweep gaan rijden. Meteen is hij beter gaan lopen, omdat hij nu zelf veel meer op zijn eigen benen loopt.

Ik merk wel heel erg dat ik zelf op mijn houding moet letten. _-:(

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Nog even ter vergelijking een foto van juni:
Afbeelding
10.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!!

seabiscuitje

Re: 4 jarige padinus x ekstein aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:47

Leuke foto's hoor ;)!

Ik vind het er in het echt nog fijner uitzien! Leuk dat het zo goed gaat; jouw eigen verdienste!

Omdat ik rijtechnisch commentaar moet geven: handen rechtop houden.

Toedeloe ;)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:19

Ziet er goed uit! Mooi paard ook! Komen veel fijne paarden van Padinus :) Ga je ook met hem starten?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:17

Fijn beeld ... en heel goed dat je de zweep weglaat. Dat zouden meer ruiters moeten doen.
(we praten dan over luie paarden ....... volgens mij betreft het vaak genoeg luie ruiters :Y) )

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:21

Wow....wat een mooi dier.
Ik vind dat jouw houding best netjes is, miss af en toe wat meer je hakken op trekken. Maar dit is een kleinigheidje.
Het ziet er echt goed uit, en ik denk dat als dit paard wat verder is hij nog meer zijn achterhand er onder gaat zetten als dat hij nu al doet.
Veel succes en ga zo door!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:33

Nietje_ schreef:
Als je de zweep erbij hebt ben je sneller geneigd een tikje erbij te geven wanneer de reactie niet is zoals
je wil.. Deed ik ten minste. Gevolg: Een paard dat wel een goed tempo had, soms wat te hoog zelfs,

Wat een vreemde conclusie, je bedoeld zeker dat hij bang was voor de zweep?

Maar het is duidelijk te zien dat jij op deze foto's zelfverzekerder en minder gespannen bent en je hebt hem lekker aan het lopen :j

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 23:52

bedankt voor de reacties! :D

marije1987 schreef:
Ziet er goed uit! Mooi paard ook! Komen veel fijne paarden van Padinus :) Ga je ook met hem starten?

ik wil m wel graag starten, alleen de eigenaar wil hem graag in de springsport (ook logisch)maar ik mag door omstandigheden eigenlijk niet meer springen.. Aangezien hij nu zo fijn begint te lopen heb ik toch stiekem hoop voor een dressuurcarriere :D

anneliesdj schreef:
Nietje_ schreef:

Wat een vreemde conclusie, je bedoeld zeker dat hij bang was voor de zweep?

Maar het is duidelijk te zien dat jij op deze foto's zelfverzekerder en minder gespannen bent en je hebt hem lekker aan het lopen :j

hij was/is absoluut niet bang voor de zweep, maar hij reageerde er gewoon goed op. Hij ging voorwaatser wanneer ik hem aantikte. Voor mijn been ging hij niet voorwaarts genoeg. En omdat ik weet dat dit mijn eigen fout is, wilde ik het oplossen door zonder zweep te gaan rijden. Dus: been - geen reactie- schop - wel reactie: als de reactie goed was been weer stil, anders nog een schop zodat ie echt heel fanatiek naar voren gaat.

Hopelijk heb ik het zo beter uitgelegd heb :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:29

Dan heb je wel een vreemd paard :=
Er zijn toch maar weinig paarden die nog traag op het been zijn als ze consequent een tik krijgen bij geen reactie, mss was je te laat met je reactie?
Maar maakt ook niet uit, als het nu goed gaat is het prima toch?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:28

@ anneliesdj; niet álle paarden zijn hetzelfde he.. Kan natuurlijk heel goed zijn dat haar paard bij een tikje wel goed reageerde maar gewoon geen respect had voor d'r been. Daar vind ik niet veel vreemd aan eerlijk gezegt.
@ TS; knap dat je je paard daar zelf doorheen hebt gekregen en hem nu goed voor 't been hebt zónder een zweep te gebruiken :j vind het er erg fijn uit zien, hij loopt ook erg leuk! Ik mis nog wel wat van de achterhand, die mag wat meer ondertreden en actiever net als zijn voorbeen ;) zijn voorbenen gooit die mooi ver naar voren, achterhand blijft ietsje achter. Verder ziet het er heel ontspannen uit, en zeker heel netjes voor een 4 jarige :j Zit er ook een galop-knop op? ;) (omdat er alleen draffoto's staan ;) )

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:32

anneliesdj schreef:
Dan heb je wel een vreemd paard :=
Er zijn toch maar weinig paarden die nog traag op het been zijn als ze consequent een tik krijgen bij geen reactie, mss was je te laat met je reactie?
Maar maakt ook niet uit, als het nu goed gaat is het prima toch?

Ik denk dat ze geen been gaf maar al direct een tikje..

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:39

Ik heb de foto's gemaakt,helaas was de batterij leeg toen ze ging galloperen!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:24

Hey, wat een ontzettend aansprekend paard. Gaat echt lekker over de benen.

Ik zou hem zelf een tikje lager en langer instellen. Je ziet bij de meeste foto's dat hij zijn onderhalsspier aangespannen houd. Op het moment dat je hem ietsje lager en langer instelt, hoeft vaak echt maar een fractie, dan zal hij die onderhalsspier echt ontspannen. Daarbij zal het paard beter over de rug gaan lopen. Het gevolg is dat het hij het achterbeen beter kan onderbrengen.
Je kan dat aan deze foto's ook al wel zien, bij de eerste foto heb je hem veel langer lopen, en daarbij loopt hij heel mooi over de rug. Vooral bij foto 8 en 9 drukt hij zijn rug er wat uit, is de onderhals aangespannen en blijft het achterbeen ietsje achter.
Op het moment dat hij zijn spieren verder ontwikkelt en sterker word, zul je hem weer wat hoger in kunnen stellen zonder dat hij zich gaat aanspannen. Echter, dat hooginstellen en op het achterbeen lopen kost een paard heel veel kracht, en die spieren moeten gewoon ontwikkelt worden. Vanaf de foto's lijkt het alsof hij nog niet helemaal toe is aan de hoge halshouding.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:32

Airborn schreef:
Hey, wat een ontzettend aansprekend paard. Gaat echt lekker over de benen.

Ik zou hem zelf een tikje lager en langer instellen. Je ziet bij de meeste foto's dat hij zijn onderhalsspier aangespannen houd. Op het moment dat je hem ietsje lager en langer instelt, hoeft vaak echt maar een fractie, dan zal hij die onderhalsspier echt ontspannen. Daarbij zal het paard beter over de rug gaan lopen. Het gevolg is dat het hij het achterbeen beter kan onderbrengen.
Je kan dat aan deze foto's ook al wel zien, bij de eerste foto heb je hem veel langer lopen, en daarbij loopt hij heel mooi over de rug. Vooral bij foto 8 en 9 drukt hij zijn rug er wat uit, is de onderhals aangespannen en blijft het achterbeen ietsje achter.
Op het moment dat hij zijn spieren verder ontwikkelt en sterker word, zul je hem weer wat hoger in kunnen stellen zonder dat hij zich gaat aanspannen. Echter, dat hooginstellen en op het achterbeen lopen kost een paard heel veel kracht, en die spieren moeten gewoon ontwikkelt worden. Vanaf de foto's lijkt het alsof hij nog niet helemaal toe is aan de hoge halshouding.

Dank je voor je reactie! :)
De basis is bij dit paard ook lang en laag, op de foto's heb ik hem inderdaad wat hoger ingesteld, ik vind dat hij dat wel moet gaan leren. Tijdens het rijden wissel ik heel erg veel af met de halshouding. Van dit hoge en het wat lagere op de eerste foto tot het nog lager tegen het halsstrekken aan.
Vandaag heb ik weer gereden en heb ik weer foto's van. Op deze foto's kun je wel zien dat hij net die fractie lager loopt die jij bedoeld (denk ik)

Btw. nu ook galopfoto's ;)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:37

uploaden!!

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:37

Bij deze de foto's.
Ze zijn niet allemaal van super kwaliteit maarja..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:50

Wat gaat zijn voorhand mooi opwaarts!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:53

Hoi ! allereerst wat een supeerrr mooi paard ! :+:
Vind hem op de foto's beter lopen die je nu geplaatst hebt in vergelijking met die laatste foto van eerder.
Je gaat de goede kant op !! :D

Tis HAW hé dus moet toch even wat zeggen :P
Het lijkt op sommige foto's dat je wat voorover valt.
Probeer gewoon mee te bewegen in de bewegingen van het paard en te voelen welke kant ie op gaat :)

tosseflos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:01

Ik vind het een erg leuk paard, mooi ondertredend achterbeen en dat voor zo'n jonkie. Ziet er al veelbelovend uit!

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:41

Je zegt nou wel dat j eheel intensief dressuur aan het trainen bent, maar ik zie je niks anders doen dan op de hoefslag dribbelen... ;)

Dressuur is niet alleen je paard in de krul trekken ;)
Je moet echt veel voltes, slangenvoltes, volte verkleinen en vergroten etc. Je moet hem soepel hebben in zijn lichaam

Soms ziet het er nochal stijf uit namelijk ;)

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:48

idd op je houding letten, dat je niet te ver naar voren zit!!

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:50

ik kan me voorstellen dat het zo lijkt. Maar aan foto's waar je maar de helft van het paard ziet heb je niet zoveel, daarom zitten die er niet bij..

Voltes, achten, slangevoltes en op de binnenhoefslag kunnen we gelukkig wel.. En hij is alles behalve stijf. Seabiscuitje heeft er laatst ook op gezeten. Ik zal haar nog eens vragen hoe ze hem vond. :)

het is niet mijn paard, anders zou ik zeggen kom eens voelen :D

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:52

lOvepaardenn schreef:
idd op je houding letten, dat je niet te ver naar voren zit!!

jaa he! _-:( ik denk maar even zonder beugels morgen

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:54

hoihoi
ik vind dat je paard een mooie lichaamshouding heeft, inderdaad zeker gezien z'n leeftijd. Hij lijkt ook in vergelijking met die ene oudere foto wat meer ontspannen in z'n hals. Vooruitgang dus!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:03

Ik vind hem ook op de nieuwe foto's eigelijk de hoog en gespannen lopen. Alleen op de laatste 2 foto's begint er echt ontspanning in te komen, en bij de eennalaatste gooi je hem eigelijk los, dus dat is hem ook niet echt.
Ik zou hem toch echt nog langer en lager instellen en meer vanuit ontspanning rijden. Dan kun je richting aanspanning namelijk, nu zie ik eigelijk alleen gewone spanning.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:03

Nietje_ schreef:
ik kan me voorstellen dat het zo lijkt. Maar aan foto's waar je maar de helft van het paard ziet heb je niet zoveel, daarom zitten die er niet bij..

Voltes, achten, slangevoltes en op de binnenhoefslag kunnen we gelukkig wel.. En hij is alles behalve stijf. Seabiscuitje heeft er laatst ook op gezeten. Ik zal haar nog eens vragen hoe ze hem vond. :)

het is niet mijn paard, anders zou ik zeggen kom eens voelen :D

Ik snap het wel, dat er n.a.v. de foto's gezegd wordt dat hij 'stijf' lijkt. Op sommige foto's spant hij nog een beetje.

In het echt is dit echt een heel fijn en los paard. Hij reageert erg goed op de hulpen die de ruiter geeft..soms misschien iets te fel, waardoor hij enkele passen aanspant. Daarna laat hij echter wel weer los. Ik vind het niet zo erg/storend dat hij aanspant, hij doet zijn best en vind sommige dingen gewoon nog wat moeilijk. Het is niet gek dat een paard, als hij iets moeilijk vind, soms wat spant. Dit zal met verloop van tijd wel beter gaan.

Over dat hoog ingestelde: Dit paard vind het niet zo moeilijk om zijn halshouding laag en rond te houden. Trainen op een hoger ingestelde halshouding vind ik niet zo verkeerd. Trainen wil voor mij zeggen; net dat stapje verder gaan en de grens opzoeken..ja een paard wat nieuwe dingen moeilijk vindt zal hierop niet meteen een fijn en compleet ontspannen beeld geven...daarom heet het ook trainen; je probeert hem nieuwe dingen aan te leren en punten te verbeteren. Doel hierbij is natuurlijk wel dat hij hier niet eerst met spanning op reageert maar zich direct overgeeft aan de hulpen van de ruiter en zich loslaat.

Hij voelt echt heel fijn en stabiel aan voor zo'n jong paard, hij loopt goed op zijn eigen benen. Soms wil hij nog wel iets over zijn schouder wegvallen in een wending..dit is echter goed op te vangen.

Voor zover mijn beschouwing. Misschien is het een idee om eens een filmpje te maken..?