Ayla na lange tijd weer @ work in ES Terra/Mouse Multistripe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Ayla na lange tijd weer @ work in ES Terra/Mouse Multistripe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:36

Welkom allemaal,

Afbeelding

Ayla (Pajkovski x Ismar) is een 7 jarige NRPS merrie, ik verzorg haar al sinds 25 oktober 2007.
Ik rijd haar jammer genoeg niet op vaste dagen omdat ik 5 dagen per week stage loop en daardoor geen tijd over hou.
En ze staat nu in Zeewolde en dat is toch wel een stukje rijden. En ik ga zo snel mogelijk beginnen met mijn rijbewijs.
En ik hoop dat ik dan eindelijk weer vaste dagen op haar kan rijden. Vandaag zijn dus deze foto's gemaakt.
Maar hou er wel rekening mee dat ik al een paar weken niet op haar heb gereden.

Ons niveau is B en we hopen zo snel mogelijk in deze klasse te gaan starten en dat zal van de winter gebeuren.
De punten waar we tegen aan lopen is dat Ayla vaak erg drammerig kan zijn. En vandaag had ze gewoon veel energie.
Ayla probeert vaak onder het werk uit te komen door onder me vandaan te lopen of te gaan galloperen.
Als ze is moeilijk vind gebeurt dat ook. Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen. Ook vind ze stelling geven erg moeilijk.
En valt ze vaak op de voorhand omdat ze van achteren vaak niet actief genoeg is en ik haar van voren tegen hou.
Wij zijn hier hard mee bezig maar het gaat wat moeizamer omdat ik haar nu niet regelmatig rijd.

De punten waar ik zowieso aan moet werken zijn heel duidelijk namelijk:
- Voor me uit blijven kijken
- Rechtop zitten en schouders naar achteren
- Mijn handen meer dragen

Ik hoop dat jullie positieve punten hebben waar ik echt wat mee kan. Zodat het rijden nog leuker en fijner word voor ons allebei.
Het setje waar me mee rijden is de ES Terra/Mouse Multistripe en het hoofdstel is een Döbert Geboleerd hoofdstel. Met dank aan Flevolander hier op bokt!

Op deze foto hou ik me rug iets te hol.
Afbeelding

Zoals je kan zien moet ik mijn schouders naar achteren houden en
zorgen dat de teugels niet steeds langer worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat ze hier wel mooi bergopwaarts galloppeert!
Afbeelding

Tussendoor even stappen en haar wat meer ruimte van voren geven.
Afbeelding

Ook even een paar passen wegrijden.
Afbeelding

Hier moet ik haar bij me houden want ze wilt dan weer onder me vandaan lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Een vrolijk drafje. :):)
Afbeelding

En lekker uitdraven. En daarna ben ik gaan uitstappen.
Afbeelding

Toen zijn we nog even van het erf afgegaan en wat foto's gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het kijken en hopelijk tot de volgende keer.
En er volgt zo snel mogelijk een ITP topic!

Groetjes Melissa & Ayla

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:44

WAUW! MElis! Potverdikkie! Wat zijn jullie toch een ontzettend super heerlijke combinatie! :D :~

Ik zit echt te genieten van jullie combinatie! :+:
En dan met die perfecte knotters die debs gedraaid heeft, heerlijke set..
Meid! Jullie komen er echt!

Nu is het Horse @ work.. dus moet er commentaar bij zitte, de punten die je zelf zegt kloppen inderdaad, maar je schouder storen al een heel stuk minder als dat dit vroeger was.

En je handen hoeven niet meer gedragen, ik vind ze daar goed zitten, zolang je ze maar niet breder naar beneden houdt.

Meid nogmaals! Wauw! +:)+

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:52

Wat een schatje !! en leuk dat bruin :P en da setje ,, echt super!! owjaa over het rijden.. Ik vind het er erg ontspannen uitzien. Alleen de achterhand mag er nog ietsje onder heb ik het idee.. zeg me als ik het verkeerd heb hihi nou veel succes verder nog eh!!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:55

Wat een mooie foto's Melis, ziet er goed uit. Ik vind de 5e foto van onder het mooist. Mooi beenwerk en de oortjes erop.
Ik denk dat je tijdens het lichtrijden je benen iets naar achteren mag leggen.

JenniferS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:02

Wat een onwijs leuk setje :)
Je verbeterpunten geef je zelf aan. Wat ik zie is dat je haar alleen maar tegenhoud, en niet even ontspant wanneer ze wel goed loopt. Probeer af en toe je binnenhand te ontspannen, niet alleen maar die druk houden. Ze loopt best netjes, maar gebruikt haar rug niet echt goed. Wat doe je zoal tijdens het rijden met haar?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:28

Wat staat dat setje goed bij Ayla!
Het meeste commentaar is al gegeven, en wil niet in de herhaling vallen. Maar ik heb het idee dat je beugels wel ietsje langer mogen, misschien dat je houding daardoor ook meteen iets beter wordt! :)

Maaikeee

Re: Ayla na lange tijd weer @ work in ES Terra/Mouse Multistripe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:40

Vind je setje héél leuk bij der staan :D

Houding gaat écht steeds beter Melis, ziet er op de meeste foto's al heel netjes uit! :)
Ik dacht ook meteen aan de beugels, dat die misschien nog ietsje langer zouden kunnen?
maar verder ziet het er heel leuk uit, ben benieuwd naar de volgende foto's!

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:17

Ten eerste, wat een geweldig paard heb je onder je !
Verder heb ik niet veel op of afbouwend, alleen dat je een erg nette zit hebt, en mischien een tip om inderdaad je beugels een gaatje langer te doen. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:20

ik vind het mooie foto's maar net iets te
heb je je foto's bewerkt met picassa om ze net iets scherper te maken?
volgende x niet meer doen dan dat is namelijk net iets te

gewldig mooi diertje en wat een mooi setje

en indd je beugels 1 gaatje langer hoor ;)

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:43

onley schreef:
ik vind het mooie foto's maar net iets te
heb je je foto's bewerkt met picassa om ze net iets scherper te maken?
volgende x niet meer doen dan dat is namelijk net iets te

gewldig mooi diertje en wat een mooi setje

en indd je beugels 1 gaatje langer hoor ;)

Ik vind juist mooie kwaliteit :j

Melissa ziet er super uit, jullie gaan steeds meer vooruit en zie jullie steeds meer groeien!
Ik ga jullie binnenkort ook zeker op de foto zetten :D

Mooie set, enne je schouders gaan al beter, maar blijf erop letten!
En dat je goed gaat zitten op je kont.

Top meis!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:13

Bedankt voor alle reacties en tips! :D
En over mijn beugels jullie hebben helemaal gelijk! Ik wilde ze nog langer maken maar vergeten.
Volgende keer gaan ze zowieso 1 gaatje langer en als het lekker zit 2!

JenniferS: Ik hou haar niet voordurend tegen maar ik moet haar soms wel tegen houden.
Maar daar werk ik aan dat ik ook wat meer ontspannen kan rijden.
En over het ruggebruik dat kan ik niet zo goed zien of voelen eigenlijk.
Dus heb jij misschien wat tips om te zorgen dat ze haar rug beter gebruikt?

JenniferS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:33

Oke, via fotos kun je helaas niet alles zien haha

http://i32.tinypic.com/30iyulj.jpg
Drukt de rug weg omdat:
Rode pijl. Hij drukt zijn onder hals eruit. De bovenlijn loopt niet mooi rond
Blauwe pijl. Achter het zadel een deukje. aftewel de rug wordt weggedrukt
Paarse pijl. Wel ruimte in het voorbeen, omdat hij zijn rug wegdrukt, maar
Groenepijl. van achter gebeurt er niks. Je ziet duidelijk dat het voorbeen veel meer ruimte grijpt dan het achter been

http://i29.tinypic.com/331q7sz.jpg
Wel goed ruggebruik. Kun je zien door o.a
Rode pijl. mooie gebogen hals wat vanuit de schoft nageeft. Oftewel, elke halswervel buigt af
Blauwe pijl. Achter hand loopt ook mooi rond in 1 vloeiende lijn
Paarse en groene pijl. De voor en achterbenen grijpen hetzelfe hoelveelheid aan bodem
En erg belangrijk de Vtje of driehoekje. En paard wat goed draaft laat 3 V-tjes of driehoekjes zien.

Vooral het bekende veel wendingen en overgangen rijden helpt hierbij. Zorg ervoor dat je geen enkel half rondje het zelfde doet. Rij minimaal per halve baan een andere figuur of overgang. :)

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:28

Jeetje Melissa jullie zijn goed vooruit gegaan zeg!
Enige puntje is dat ze nog wat mag ontspannen in de rug, dan is ze dr net wat meer doorheen is
dan kun je dr lekker actief rijden van achter naar voor, veel overgangen, volte sluiten en weer openen etc.
Maar good job hoor! ps op welke stalling sta je nu in Zeewolde?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:39

Astor schreef:
JenniferS: Ik hou haar niet voordurend tegen maar ik moet haar soms wel tegen houden.

Haar af en toe tegen houden is helemaal niet erg, alleen lijkt het op de foto's alsof je alleen tegenwerkt maar niet toestaat. Je kan het beste korte ophoudingen maken om je paard terug te nemen, en zodra ze reageert je handen direct weer ontspannen :)

Wat mij verder opvalt van de foto's is dat je paard haar hoofd nogal eens lijkt te kantelen. Ik denk dat wanneer je met rechtrichten aan de slag gaat je paard én beter ruggebruik zal gaan vertonen én ontspanner zal gaan lopen.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:13

JenniferS schreef:
Oke, via fotos kun je helaas niet alles zien haha

http://i32.tinypic.com/30iyulj.jpg
Drukt de rug weg omdat:
Rode pijl. Hij drukt zijn onder hals eruit. De bovenlijn loopt niet mooi rond
Blauwe pijl. Achter het zadel een deukje. aftewel de rug wordt weggedrukt
Paarse pijl. Wel ruimte in het voorbeen, omdat hij zijn rug wegdrukt, maar
Groenepijl. van achter gebeurt er niks. Je ziet duidelijk dat het voorbeen veel meer ruimte grijpt dan het achter been

http://i29.tinypic.com/331q7sz.jpg
Wel goed ruggebruik. Kun je zien door o.a
Rode pijl. mooie gebogen hals wat vanuit de schoft nageeft. Oftewel, elke halswervel buigt af
Blauwe pijl. Achter hand loopt ook mooi rond in 1 vloeiende lijn
Paarse en groene pijl. De voor en achterbenen grijpen hetzelfe hoelveelheid aan bodem
En erg belangrijk de Vtje of driehoekje. En paard wat goed draaft laat 3 V-tjes of driehoekjes zien.

Vooral het bekende veel wendingen en overgangen rijden helpt hierbij. Zorg ervoor dat je geen enkel half rondje het zelfde doet. Rij minimaal per halve baan een andere figuur of overgang. :)

Uhh... vind die schimmel veel mooier lopen,die vos loopt veel te diep en op de voorhand te hangen :o en als je goed naar de foto van de schimmel kijkt zie je dat hij nog niet klaar is in z,n beweging,het is maar net wanneer de foto genomen is,persoonlijk zie ik dan liever de manier waarop de schimmel gereden word..Mooi met het neusje voor de loodlijn

Vind het een plaatje die schimmel! Kom maar brengen zou ik zeggen :D

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:57

Ik zou ook even reageren, ik heb tenslotte de foto's gemaakt...

Alya was idd erg druk en daardoor was het soms moeilijk haar lekker aan het lopen te krijgen. De foto die Jeniffer er tussen uit pikt vind ik idd ook dat ze haar rug niet fijn gebruikt. Op dat moment had ze meer oog voor de meneer die even in het hoekje kwam staan met een legioen aan bakkabouters achter hem. Probeer in je hele rijden met dr idd meer te toen en haar bezig te houden.. overgangen, figuren, buiging en stelling.. zorg dat ze zich wel op jou moet richten ipv op de omgeving. Dit komt later als je wilt gaan starten alleen maar handig van pas !

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:29

Wat een prachtig paardje heb je!
Ik herken wel veel in jouw verhaal. Ik heb ook een NRPS schimmelmerrie (ook zo'n knappe dame! :9 ) die graag onder me uit loopt als het haar te lastig wordt, snel op de voorhand loopt, snel afgeleid is en moeite heeft met buigen. Probeer inderdaad ontspannen in je eigen lichaam te blijven, ook (of vooral!) als ze onder je uit wil lopen. Terugrijden op je zit en niet teveel met je hand, en altijd been erbij houden om haar van achteren actief te houden. Af en toe ligt je onderbeen te ver naar voren, maar die beugels wat langer zal vast helpen. En wat betreft het ruggebruik; over het algemeen zou je dat moet kunnen voelen omdat je niet lekker kunt zitten als ze haar rug vastzet.

JenniferS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:34

@ Ankie1
Niet aanvallend bedoelt ofzo: Het gaat niet om zijn hoofdhouding. maar om het ruggebruikt, er staat toch geen pijl bij zijn neus? TS wilde weten hoe je kon zien of een paard zijn rug goed gebruikt, dus geef ik 4 punten aan. Dit heeft helemaal niets te maken met hoe het koppie erop zit, maar met die 4 pijlen ;)

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:57

Dan vind ik het toch knap dat je dat zo allemaal van die foto af kan lezen?Ik heb me er behoorlijk in verdiept,in al die pijlen,maar denk er toch iets anders over..En hoofdhouding en ruggebruik hoort bij elkaar,De vos loopt in mijn ogen behoorlijk achter de loodlijn waardoor zijn ruggebruik zeker niet optimaal is..

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:37

Bedankt voor jullie reacties allemaal :)

JenniferS, Bedankt voor je uitleg! Maar je hebt alleen wel de verkeerde foto gekozen.
Omdat Ayla op dat moment onder mij vandaan wilde lopen en erg kijkerig was.
En ik hield haar op dat moment dus tegen dus vandaar. En denk dat ze daarom ook zo gespannen is in haar rug.
Maar toch bedankt voor de duidelijke uitleg met de bijbehorende foto's! Dan wordt het al een stuk duidelijker.
Ik ga zeker proberen om haar zoveel mogelijk bezig te houden!

Ulaney, Bedankt voor je compliment! En ze mag inderdaad wat meer ontspannen!
Maar daar zal ik voor de volgende keer zeker aan werken door zowieso haar meer bezig te houden.
Ik ze staat nu op een boederij. Het heet Stal Wieringen van de familie vijzelaar :) Dicht bij de Zonnehoeve in de buurt.

MiraMar, Wat super leuk zeg dat jij ook een NRPS schimmeltje hebt! Inderdaad ook een erg knappe dame!
En ik kan me helemaal vinden in jou woorden. Zo is Ayla precies! Fijn dat jij daar ervaring mee hebt en weet hoe je het kan oplossen.
Hier zal ik vast een hoop aan hebben en hopelijk gaat het bij Ayla ook werken!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:34

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:51

Hihi, allemaal dubbele berichten hier, ik dacht al dat mijn computer raar deed :+

Erg mooi diertje zeg, je rijd haar netjes hoor!
Ook ik zie liever hoe jouw paard loopt qua hoofd/halshouding als de vos..daar ziet het er wat strakjes uit, ik weet niet. Maar goed het gaat hier om jouw pony! :D Ik zou je als tip mee willen geven om veel te oefenen op je zit en daarmee met name in tempo wat terugrijden steeds en let hierbij op de activiteit vanachter uit. Blijf mooi naar je hand toerijden, rijd veel voltes en nodig haar een beetje uit met je binnenhand (licht contact!!) en wacht tot ze nageeft. Vandaaruit vier je je teugels wat en herhaal je het weer en schuif je nog meer uit voor een optimaal bovenlijn gebruik, dat ze echt gaat ontspannen. Ze zal op gegeven moment ook rustiger onder je blijven draven. Zo kun je haar vanuit ontspanning wat gaan oppakken, lekkere warming up! Succes!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:10

Leuk paard én setje zeg !

Ze mag wel wat ruimer lopen in stap, veel tempowisselingen en figuren rijden dus. Het meeste is al genoemd dus ik wens jullie veel succes :D

Mellaniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:37

ziet er goed uit zeg !
meeste commentaar is al gegeven : ik vind dat je achterlichaam op sommige plekken wel wat naar achteren mag. maar op sommige foto's hang je ook wel een beetje. probeer dezelfde houding te houden :)
en wat een gave set :9

swat6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:24

Wat een super mooi paard en set! :j

Ik vind dat ze wat meer door haar lijf mag gaan lopen.
Je mag ook wel wat meer naar achter zitten.