paard houd mond open tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

paard houd mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:59

hallo,
mijn merrie gaat steeds beter met rijden laat steeds meer ontspanning voelen,
maar ze houd nog altijd de mond open tijdens het rijden,
toen ik haar kocht had ze 6 haken,
kan het zijn dat het een oude gewoonte ?

Sjonniej

Re: paard houd mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:33

Wat is open?
Houdt ze de mond constant open gespert of knaagt ze op het bit?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:36

doet mijn hengst ook regelmatig
kaat dan ook lopen kauwen bv
rijd m zonder bit .. dus knauwt niet daar op :+

meestal doet die het alleen als die iets moeilijk vind
of er eigenlijk geen zin in heeft :Y)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:50

Mond open is vaak een aanduiding van pijn. Is ze los in haar lijf als ze dit doet? Vooral in haar nek en kaken? Pakt ze het bit vast of heeft ze het los in haar mond hangen?

Ik zou als ik jou was mijn zadel even laten nakijken, haar gebit nog een keer laten checken en als dat niks uitwijst gewoon verder blijven trainen. Ik ken genoeg paarden die hun mond open houden en die verder nergens last van hebben.

Shiirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:54

Sommige paarden houden hun mond open als ze het moeilijk vinden. En omdat TS ook zegt dat ze steeds ontspannerder gaat rijden, zal ze het ook nog wel moeilijk vinden. En anders idd het gebit even laten nakijken en misschien een ander bit

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:58

Ik las pas ergens dat dit een 'gewoonte' schijnt te zijn van paarden die hoger in het bloed staan. Degenen die ik ken die het doet staan idd vrij hoog in het bloed. En het is bij hen zeker niet (altijd) een teken van spanning :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:59

ik heb 2 weken geleden tandarts eraan gehad,
en da heeft haar hele lichaam nagekeken na een zware bevalling,
ze is best hoog in het bloed staat in mijn profiel,
daar zie je een beetje hoe ze de mond houd.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:06

de neusriem flink aansnoeren en de sperriem ook!

Nee geintje, is vaak toch teken van stress, ik zou zadel en tanden even na laten kijken...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 22:19

tanden zijn pas gedaan,
het zadel ligt erop alsof het voor gemaakt is
ook met opzadel doet ze niet vreemd,
ze doet het het ergste als ze overgangen maakt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:21

De draver die ik ken die 't doet doet het juist als hij ontspannen is, hij knabbelt dan ook op het bit.
De Engels volbloeden die ik ken die 't doen, doen het bij druk in de mond, ook bij heeel lichte druk.

Misschien kan je nagaan wat je precies anders doet in je houding/hulpen en dergelijke wanneer je overgangen maakt? Of iemand mee laten kijken?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:23

knabbelen op bit is niet erg, laten ze kaak mooi los, maar de mond open sperren of knarsetanden is een ander verhaal!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 22:26

ze knabbeld ook tussen door,
maar ze houd hem gewoon open,
knarsen doet ze absoluut niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:02

Kan een oude gewoonte zijn, maar zag in je profiel dat je heel tegen strijdig rijd, met Martingaal en ook zonder bit, waarom met martingaal, dat geeft te veel druk en daar kan ze ook haar mond van open doen, dus te veel druk , krijg je stres ,pijn en verkeerd spier gebruik.
Ik geloof niet echt dat het aan de bloed lijn ligt, een paard wat normaal word getraind zal denk ik niet de mond open doen .

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:17

je kunt eens proberen wat er gebeurd als je bitloos rijd (als je dat niet hebt kan je ook voor een keer met stalhalster rijden)
Gewoon om te kijken of hij dan ook zijn mond open doet.
Zo niet dan zit het probleem bij zijn mond. Tandarts heb je al laten doen schrijf je.
Wat voor bit rij je. Is dat misschien niet te scherp?
Longeren om te kijken wanneer ze haar mond open spert.

Mijn rijpaardje doet dit momenteel namelijk ook. Maar om de kracht van het bit te ontlopen. Daarom ben ik tijdelijk overgeschakelijkd op bitloos voor haar. Alleen als we thuis oefenen. Want op de club en wedstrijd krijgt ze dan wel bit (bustrens) en dan gaat het vaak wel goed.

Danielle

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:46

Kyliam schreef:
je kunt eens proberen wat er gebeurd als je bitloos rijd (als je dat niet hebt kan je ook voor een keer met stalhalster rijden)
Zo niet dan zit het probleem bij zijn mond. Tandarts heb je al laten doen schrijf je.

Mijn rijpaardje doet dit momenteel namelijk ook. Maar om de kracht van het bit te ontlopen. Daarom ben ik tijdelijk overgeschakelijkd op bitloos voor haar. Alleen als we thuis oefenen. Want op de club en wedstrijd krijgt ze dan wel bit (bustrens) en dan gaat het vaak wel goed.

Danielle

Wat bedoel je met de kracht van het bit??
Op een bit hoort geen kracht te staan, Nooit

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:28

midgie schreef:
Kyliam schreef:

Danielle

Wat bedoel je met de kracht van het bit??
Op een bit hoort geen kracht te staan, Nooit

ja dat klopt...maar kijk dan maar eens rond je op vb een wedstrijd! De gemiddelde ruiter zet toch behoorlijk veel kracht op het bit.
jammer genoeg ja...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:34

Mijn merrie wordt momenteel ingereden en heeft het ook (is 57% EV), maar die knaagt meer met open mond dan dat ze haar mond openspert. Wordt met zeer weinig druk gereden. Als zij het werk moeilijk vindt worden, sluit ze haar mond en wordt dood in de mond. Ik zie het dan ook meer als een soort spelen met het bit. Daarbij komt dat hoog in het bloed staande paarden vaak en lager verhemelte hebben waar het bit sneller in prikt. Die van mij loopt op een heel dik dubbelgebroken bitje en heeft mooie ruime bewegingen. Daarvoor had ik een enkelgebroken Rotarybit, maar dat resulteerde in staken en verzet. Met haar huidige bit totaal niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:50

Denk niet dat het met het bloed en verhemelte te maken heeft een bit rust op de tong en dat hoort ook zo te blijven als hij tegen het verhemelte komt do eje wel heel erg iets niet goed.

Ja de kracht op het bit is idd heel erg , vind dat ze daar ook min punten voor moeten geven,,

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:54

Wat voor hoofdstel en wat voor bit heb je?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:05

midgie schreef:
Denk niet dat het met het bloed en verhemelte te maken heeft een bit rust op de tong en dat hoort ook zo te blijven als hij tegen het verhemelte komt do eje wel heel erg iets niet goed.

Ja de kracht op het bit is idd heel erg , vind dat ze daar ook min punten voor moeten geven,,

Ik geloof dus wel dat het van invloed is. Mijn merrie heeft nog hele kleine tandjes en haar verhemelte is praktisch net zo laag als de onderrand van haar boventanden. Ze heeft zelfs moeite met het afbijten van stukjes winterwortel. Dus om zo maar even te concluderen dat ik of degene die haar inrijdt iets heel erg niet goed doe omdat het bit tegen het verhemelte komt vind ik heel erg kort door de bocht. Zeker als je het dier en diens gebit nog nooit heeft gezien.....

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:07

mijn paard doet het heel erg als die spanning heeft, dan heeft hij zijn mond open en mijn pony kauwt altijd, vooral in de stap! is ook erg irritant.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:45

Diane65 schreef:
midgie schreef:

Ik geloof dus wel dat het van invloed is. Mijn merrie heeft nog hele kleine tandjes en haar verhemelte is praktisch net zo laag als de onderrand van haar boventanden. Ze heeft zelfs moeite met het afbijten van stukjes winterwortel. Dus om zo maar even te concluderen dat ik of degene die haar inrijdt iets heel erg niet goed doe omdat het bit tegen het verhemelte komt vind ik heel erg kort door de bocht. Zeker als je het dier en diens gebit nog nooit heeft gezien.....

Misschien dan bitloos inrijden, totdat het paard de hulpen snapt en dan pas een bit gaan gebruiken , als hij stil in de mond kan blijven liggen, lijkt me erg pijnlijk steeds zo`n stuk ijzer tegen je verhemelte .
Ze moeten hem ook leren dragen op de tong natuurlijk, zeker een jong paard wat nog niet nageeflijk kan lopen, anders hangt hij gewoon in de mond , in principe aan het bakstuk wat achter de oren doorloopt,

Ik heb ook een jonkie die dat deed en hebben haar eerst bitloos getraind, nu loopt ze mooi en nu heeft ze geen probleem meer met het bit , die hangt nu rustig achter haar oren zeg maar,

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:05

Daar heb je wel een punt. Ik heb haar in het begin gelongeerd met het bit aan de kaptoom en dat ging ook erg goed. Nageeflijk doen we voorlopig helemaal niet aan. Eerst de beenhulpen en alleen aan de lange teugel sturen, wat ze overigens heel netjes doet. Aan het hoofd zitten kan altijd nog, daar ben ik op deze leeftijd (3,5) zeker een voorstander van. Ik heb het artikel op de voorpagina van Bokt ook al zitten lezen over het bitloos rijden en ik dacht wel meteen dat dat iets voor Bridie zou kunnen zijn. Om mee te beginnen. Als haar tanden zijn gegroeid kan er altijd dan nog een bit in ;-).

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 13:41

midgie schreef:
Kan een oude gewoonte zijn, maar zag in je profiel dat je heel tegen strijdig rijd, met Martingaal en ook zonder bit, waarom met martingaal, dat geeft te veel druk en daar kan ze ook haar mond van open doen, dus te veel druk , krijg je stres ,pijn en verkeerd spier gebruik.
Ik geloof niet echt dat het aan de bloed lijn ligt, een paard wat normaal word getraind zal denk ik niet de mond open doen .

daar was ik pas begonnen met rijden,
waarom de magtegaal omdat ze daar nog steigeren deed,
ik rijd al een hele tijd tijd zonder.
en zonder zadel en bit is voor haar even ontspanning dat heeft ze soms nodig om even lekker te genieten van vrijheid.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 13:43

ik rijd met een dubbelgebroken trens,
daar gaat ze heel fijn op,
ik had eerst een dik bit erin maar daar had ze werkelijk de hele mond open.met dit bit doet ze het al weiniger maar toch blijft ze het doen,
tantarts had tegen mij gezegd omdat het een paard is met een smalle kaak moest ik er ook een dun bit inleggen dat zou minder scherp zijn,
en dubbelgebroken.