hoe de draf verruimen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

hoe de draf verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:09

Simpele vraag, maar hoe zorg ik dat mijn paard niet versnelt maar verruimt in de draf?

Hebbesje

Re: hoe de draf verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:11

Door veel te schakelen. Korte stukjes en hem vlug te houden. Zo wordt hij sterker van achter zodat hij beter kan verruimen omdat hij meer kracht heeft.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:13

een simpele vraag, een moeilijke oefening :)

ik heb het mijn haf geleerd door hem eerst wat
naar beneden te rijden (dan verzameld het paard authomatisch
meestal al )
en dan met je kuit bijdrukken zodat de druk naar voren word
geduwt en dus voor nog iets meer word veruimt,
achterhand houd je er mede goed bij :)
iik hoop dat je hier wat mee kunt :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:15

nou nee...
mijn paard loopt op zich lekker aan de teugel en is goed aan het been maar als ik dan been geef, gaat ze gewoon sneller.
schakelen is bij mij dus langzamer/sneller draven. Helaas niet echt ruimer...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:17

maar door te schakelen leert hij wel de achterhand meer te gebruiken en word dus sterker en kan dan gemakkelijker veruimen,
zoals Hebbesje@ zij :)

CarlaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:39

Sommige paarden hebben van nature de kwailiteit niet om goed te verruimen. Deze paarden blijven altijd versnellen i.p.v. verruimen.
Een paard kan pas goed verruimen als hij goed van achter naar voren wordt gereden, met een fijne, zachte aanleuning blijft draven en een goed onderbrengend achterbeen heeft.
De achterhand moet dalen en de voorhand moet stijgen, zodat de schouders de vrijheid krijgen om verder naar voren gebracht te worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:45

Balkjes lopen en steeds verder uit elkaar leggen. Niet harder gaan lopen maar laten verruimen!

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:57

heb ik ook vaak moeite mee.
zoals griebels is balkjes lopen misschien een optie?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:21

Een paard moet ook leren dat hij moet verruimen i.p.v. versnellen. Als hij heeft geleerd om alleen de versnellen op een beenhulp, dan snapt hij nu niet dat hij moet verruimen. Dat zal je hem eerst moeten leren. Want eigenlijk doet je paard netjes wat je hem vraagt.
Balkjes zijn inderdaad een mooie manier om hem te leren verruimen. Dit kun je ook prima aan de longe trainen, is eigenlijk nog makkelijker, dan heb je geen 2e persoon nodig om de balkjes steeds te verplaatsen.

Maar in het rijden kun je dit ook prima oefenen, door vanuit je arbeidsdraf eerst wat te verzamelen. Neem hem iets terug in tempo (alleen op je zit) en probeer hem toch even actief te laten lopen als hij daarvoor deed. Voel je dat hij zijn evenwicht heeft, geef je heel voorzichtig wat been erbij en vertraag je je tempo van lichtrijden iets. Vaak pakken paarden het op deze manier ook wel op, vergeet niet te belonen trouwens. Maar ze moeten eerst wel snappen dat ze ook ruimer kunnen lopen.

Ohja, verruim steeds 5 passen en geen 40 meter.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:24

Paarden met spierproblemen aan de schouder kunnen moeilijk veruimen
Is goed oplosbaar met happy-athlete massage

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:29

Ik leg ook altijd mijn onderbeen wat naar voren,op de singel zeg maar.Belangrijk is ook dat je paard berg op blijft lopen.Probeer de draf als het ware wat naar boven te 'knijpen'.Heel soms geef ik ook wel eens een tikje op de schouder om hem daar een vlugge reactie te laten geven.Let op:een aanwijzing geven en niet slaan.Maar de schouders ff goed los laten maken is ook een hele goeie tip.Kan nooit geen kwaad.

Steff1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:35

Handig topic! Ben ook benieuwd. Commentaar dat word gegeven ga ik ook maar een proberen.

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:20

mijn pony vindt verruimen ook moeilijk, gaat ook meer versnellen.
als je paard het niet in zich heeft, zal het nooit zo gaan lukken als bij een paard dat het makkelijker doet. toch kan je het wel heel goed oefenen en verbeteren, naar mijn idee. ik ga meestal op de diagonaal of op volte, en dan heel erg activeren, en dan halthouden. en dan steeds opnieuw, bij mijn pony werkt dat goed..

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:30

Om je paard te verruimen en hem niet zijn passen te verkorten en te versnellen, adviseer ik jou om je paard van voren de ruimte dan te geven waar hij om vraagt en druk zachtjes je benen aan het haal dit een aantal keer zodat hij het kan begrijpen veel succes

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:21

Mijn rijpaardje doet dat ook. En mij hebben ze gezegt om het lichtrijden te vertragen. Dus boven als je rechtop staat een fractie te vertragen. Voelt heel raar in het begin. Maar dan kan je paard de passen beter afmaken en gaat ie ruimer lopen. Bij mijn rijpaardje lukt dat zo. Maar dan wel de hele rijles zo rijden. En als je dan op lange lijn echt wil midden of uitgestrekte draf geven dan je lichtrijden NOG net wat verruimen.

Danielle

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:00

rustig aan t tempo opvoeren, en dan echt heel rustig, en dan gaat t steeds wat makkelijker

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:59

Ik heb al een paar keer gezien dat verschillende bokkers aanraden om balkjes te gebruiken maar ik vind dat persoonlijk iets minder handig... je paard moet leren op te verruimen op je hulpen en het risico bestaat dat hij het toch niet gaat doen wanneer je de balkjes weghaalt.

Belangrijk is dat je hem zo weinig mogelijk laat versnellen wanneer je middendraf vraagt, begin ook altijd in lichtrijden en ga je eigen beweging ook groter te maken waardoor hij jou gaat willen volgen en z'n draftempo gaat behouden maar z'n passen gaat verlengen. Misschien wat moeilijk uitgelegd maar daarmee bedoel ik dat je eigenlijk niet sneller gaat lichtrijden wanneer je wil verruimen (wat Kyliam hierboven ook al zei ;)) maar behoudt het tempo dat je hebt in de arbeiddraf en probeer hem daarin dan meer te activeren in het achterbeen zonder echt heel erg te versnellen. Ook geen al te lange halen in een keer proberen, maar gewoon enkele passen, zodra je echt 'voelt' dat hij gaat verruimen, terug arbeidsdraf rijden en belonen.

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:42

teugel druk te geven als je aandrijft. doordat hij dan niet vooruit kan gaat hij veruimen (i.p.v. versnellen)

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:43

Wij leren het paarden altijd op het zandpad. Dan heb je namelijk niet het probleem dat je voor de hoek al weer wat in moet houden. Gewoon het zandpad opzetten en je hulp geven voor het verruimen. In het begin zal ze dan alleen versnellen, maar op een gegeven moment beginnen ze wel te snappen dat hun passen ruimer maken een stuk makkelijker is.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:52

Anieke89 schreef:
Wij leren het paarden altijd op het zandpad. Dan heb je namelijk niet het probleem dat je voor de hoek al weer wat in moet houden. Gewoon het zandpad opzetten en je hulp geven voor het verruimen. In het begin zal ze dan alleen versnellen, maar op een gegeven moment beginnen ze wel te snappen dat hun passen ruimer maken een stuk makkelijker is.

Klinkt idd heel logisch alleen wij hebben geen zandpad:P mijn instuctrice had laatst een hele goede methode alleen ben hem een beetje vergeten :+ Maar door van hand te veranderen en dan proberen te laten hals trekken en dan kuit aandrukken werkt ook bij die van mij.

Verder oefen ik het ook wel buiten gewoon in het gras dan kan ze heel mooi strekken/ verruimen en in de bak wil ze dan niet |(

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:00

ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:04

Dat is inderdaad een goed idee zeg! ga ik ook eens proberen.. Zou zou je het dus ook kunnen doen:P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:44

x_Quinta_x schreef:
ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.

heel mooi uitgelegd, deze methode ga ik ook eens proberen :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:35

Heey nynke en bitje, lukt het al wat beter met de middendraf?

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:21

Je wilt dus meer actie!

Overgangen rijden op houding en zit.
Dwz door langzamer lichtrijden naar de overgang van stap toerijden, soms overgaan soms weer oppakken en weer voorwaartsrijden.
Dit tijdens losrijden blijven doen. Blijven schakelen inderdaad. "Denken van achteruit", zodat hij/zij goed vanuit achter loopt.

Vooruit rijden en tempo bepalen door de tempo van je lichtrijden. Zo krijg je meer actie!