Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) maar behoudt het tempo dat je hebt in de arbeiddraf en probeer hem daarin dan meer te activeren in het achterbeen zonder echt heel erg te versnellen. Ook geen al te lange halen in een keer proberen, maar gewoon enkele passen, zodra je echt 'voelt' dat hij gaat verruimen, terug arbeidsdraf rijden en belonen. 
Anieke89 schreef:Wij leren het paarden altijd op het zandpad. Dan heb je namelijk niet het probleem dat je voor de hoek al weer wat in moet houden. Gewoon het zandpad opzetten en je hulp geven voor het verruimen. In het begin zal ze dan alleen versnellen, maar op een gegeven moment beginnen ze wel te snappen dat hun passen ruimer maken een stuk makkelijker is.
Maar door van hand te veranderen en dan proberen te laten hals trekken en dan kuit aandrukken werkt ook bij die van mij.
x_Quinta_x schreef:ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.