Mijn paard is gehecht aan zijn maatjes HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske3

Mijn paard is gehecht aan zijn maatjes HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 09:17

Hallo,

Ik heb een probleempje. Ik heb een fries paard die dit jaar 3 jaar is geworden. Ik heb haar zelf ingereden en de basis heeft ze onder de knie. Ik maak ook al veel buitenritten met haar maar met een groepje. Nu ik ook weleens alleen naar buiten wil of alleen in de bak wil rijden gaat dit dus niet. Als ik maar van de wei wegloop wil ze er het liefst zo snel mogelijk vandoor terug naar de wei. Ze gaat steeds stilstaan en dingen zoeken waar ze van zou kunnen schrikken. Ze loopt alleen maar te blazen en te hinkelen. Nu heb ik samen met een medeinrijder afgesproken dat we vaker alleen met der naar buiten gaan zonder haar maatjes uit de wei.
Moet het uiteindelijk dan wel gaan? Hoe kan ik dit het beste oplossen. Ik vind het namelijk een best gevaarlijk probleem. Ik bedoel me paard probeert er gewoon tussenuit te peren op straat!

Groetjes,
Denise

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:30

Als je alleen gaat, gaat er dan wel iemand mee op de fiets? Daar heeft een paard nl ook al veel steun aan.

Je paard is nog maar drie dus ik zou hem de tijd geven er aan te wennen. Je kan natuurlijk meteen alleen naar buiten gaan zodat ze daar in het begin al aan went, maar je zou ook eerst alleen met anderen mee kunnen gaan, totdat ze het buiten minder eng vind. Daarna kan je alleen met haar naar buiten gaan en zal ze wat minder schrikachtig zijn. Je zou ook steeds dezelfde buitenrit kunnen maken eerst.

Gaat ze er echt vandoor als je alleen gaat?

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:36

Hoi Hinke, Er is iemand bij op de fiets inderdaad. Ik zou nooit helemaal alleen gaan. Als ik met de groep buiten ben is ze eigenlijk niet echt bang aangelegd. Alleen van vrachtwagens en traktors en op haar afrennende honden vind ze nog erg eng. Maar als ik alleen ga dan is ze echt overal bang van. Van schaduwen tot strepen op de weg!

Ze is er nog niet echt vandoor gegaan als ik alleen met haar buiten rij.. Ze loopt te snuiven en te zweven, Ze weigert wel vaak door te lopen of gaat ineens de weg op en dan krijg ik haar moeilijk weer op het fietspad, Dit is natuurlijk levensgevaarlijk. En omdat ze zo groot en erg lomp is loopt ze de fietser die naast haar fietst gewoon omver! Wat wel helpt bij haar is spelen met de teugel en af en toe een tussenstop zodat ze even afleiding heeft en even tot rust kan komen.
Ik ben ook niet bang aangelegd maar als ze die weg opsluipt vind ik dit toch wel eng worden!

Groetjes,
Denise

Annikab

Re: Mijn paard is gehecht aan zijn maatjes HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:39

Probeer anders eerst eens alleen met haar buiten te gaan wandelen. Dan ben je net wat sneller als ze ervandoor probeert te gaan. Als dit goed gaat, kan je er weer op gaan!

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:42

Ik zou zeker niet zomaar alleen buiten gaan rijden. Zoals je het beschrijft vind ik het onverantwoordelijk om buitenuit te gaan rijden. Wen haar langzaam aan steeds een beetje meer aan het alleen zijn. Dat zou ik in eerste instantie thuis doen, waar ze in haar vertrouwde omgeving is. Eerst korte periode en steeds een beetje langer.
Als dat goed gaat kun je eens naar buiten gaan. Maar dan zou ik hele korte stukje doen. Je kan ook oefenen met een ander paard erbij, maar dan die van jou steeds voorop laten lopen. Doe dat dan niet langs de weg, maar in een bos, zodat je geen gevaar in het verkeer bent.
Het is logisch dat een jong paard steun zoekt bij soortgenoten.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:45

Ik lees even mee wat er voor tips binnenkomen!
Ben benieuwd!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:45

Als ik jou was zou ik nog even niet alleen met haar naar buiten gaan onder de man maar eerst meters maken in de bak en met haar wandelen zodat jullie samen een team worden. Wel lekker met een groepje naar buiten blijven gaan. Dan bouw je een wederzijdse vertrouwensband op en dat is m.i. de beste basis om veilig alleen buiten te rijden.

Wij hebben zelf een driejarige maar daar gaan we eerst zo vaak mee wandelen en in de bak bezig zijn tot er een bepaalde band is. Dan kun je ook beter aanvoelen en voorspellen wat je paard gaat doen als er een "enge" situatie is. Pas als dat er is gaan we een stapje verder.
Een driejarige is tenslotte nog maar een kleuter. Geef het de tijd, dan komt dat alleen buitenrijden vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:48

De veiligheid van de kudde voelt dus duidelijk beter voor je paard dan het leiderschap van z'n baasje.
Daar zul je dus in eerste instantie aan moeten gaan werken. Het moet prettig en veilig zijn voor je paard om met jou mee te gaan.
Je kunt hiervoor grondwerkoefeningen doen, schrikparcoursjes lopen en rijden zodat het paard zelf ook wat dapperder/stoerder wordt etc.

Ik denk dat als je google't op paard, leiderschap en mens, je heeeeel veel hits krijgt waar je wat mee kunt.

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 11:12

Bedankt voor de tips. Ik zie in dat het inderdaad gevaarlijk is wat ik doe en het veel rustiger aan kan. Ik zal nu inderdaad eens beginnen met ALLEEN stukjes wandelen. ALLEEN bij de stal poetsen enz.

Bedankt!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:22

Maar als het goed gaat als je met andere paarden gaat, dan kun je naast wandelen toch ook nog buitenritjes met andere paarden maken? Dat is ook voor je paard leuk ter afwisseling ;) Toen mijn haflinger nog 3 was heb ik bijna alleen maar buitenritten gemaakt ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:25

Ter afwisseling?? Het paard is net onder zadel en heeft dus genoeg nieuwegeit om zich heen! Ik zeg: Ga lekker in de bak een band opbouwen, schriktraining in de bak doen en oefenen met maatjes en zonder maatjes te zijn. Jij bent zijn steun en daar is hij nog niet zo zeker van ;)

Hoe oud was ie dat je hem in hebt gereden? Want als hij net 3 is geworden was ie al een tijdje onder zadel? Erg vroeg hoor, die botten en aanhechtingen zijn nog helemaal niet gesloten...:=
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 11-09-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 11:26

Klopt Hinke heb je gelijk in! Blijf ik ook zeker doen. Dan blijft het voor beiden leuk toch? Komt helemaal goed. Die buitenritten zijn voor mijn paard niet nieuw zolang we maar met een groep zijn. Deze ritten zijn voor haar al iets normaals omdat we dit 3 keer in de week doen en dit al vanaf mei ong.

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 11:38

Royen: Paard ging onder het zadel toen ze 3 werd. Dit is in april geweest. Ze zit nu dus 5,5 maand onder het zadel.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:13

Owkee, dat kon ik er niet uit opmaken ;) Dan nog zou ik nog even lekker in de bak met haar oefenen, ze is er misschien gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg voor ;) In ieder geval suc-6!

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:24

Het beste zou je langzaamaan kunnen beginnen door hem uit de wei te halen en een stukje te gaan wandelen aan de hand, zonder een ander paard erbij. Beginnen met een klein stukje en dat zo verder uitbreiden steeds. Dit zou je ook zo met het poetsen kunnen doen. Begin op vertrouwt terrein. Je kunt gewoon lekker naar buiten blijven gaan, maar dan nog wel met een groep. Ook dit moet je langzaam afbouwen. Maar het paard moet eerst langzaam vertrouwt raken met de dingen buiten en vertrouwen in jou krijgen. Als je uiteindelijk afbouwt van met een groep naar buiten gaan zou je, als je dan eindelijk voor 't eerst alleen gaat, er nog wel een vriendin op de fiets naast kunnen hebben. Als het op deze manier goed gaat kun je haar ook weglaten.

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 13:53

inderdaad, dank je!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:14

Ik lees ook even mee! Ik heb een fries van 4 met precies 't zelfde probleem. Nu ligt het ook gedeeltelijk aan mij, aangezien ik een held op sokken ben... ;) Hij probeert ook vaak gewoon om te draaien zodat ie naar huis kan, en dan issie heeel sterk.
Ik ben eigenlijk al zover dat ik er de lol niet van inzie om alleen te rijden, das best frustrerend, vooral omdat het door mij komt...
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 11-09-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:18

Royen schreef:
Ter afwisseling?? Het paard is net onder zadel en heeft dus genoeg nieuwegeit om zich heen! Ik zeg: Ga lekker in de bak een band opbouwen, schriktraining in de bak doen en oefenen met maatjes en zonder maatjes te zijn. Jij bent zijn steun en daar is hij nog niet zo zeker van ;)

Hoe oud was ie dat je hem in hebt gereden? Want als hij net 3 is geworden was ie al een tijdje onder zadel? Erg vroeg hoor, die botten en aanhechtingen zijn nog helemaal niet gesloten...:=

Ja ter afwisseling van in de bak rijden. En zoals jitske zegt is ze al 5,5 maanden onder het zadel. Als hij met andere paarden erbij wel braaf is dan kun je dat toch gewoon doen? Leuk voor jou en voor je paard. Ook niet zo belastend.

@jitske:is het trouwens je eigen paard of een verzorgpaard?
Zou me er niet zo druk om maken hoor, dat je nog niet alleen kunt. Hij is nog maar 3, het is al heel goed dat je uberhaupt met hem buiten kan rijden. Alleen rijden komt later wel!

@berdien: dat ben ik ook hoor ;)

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:26

@ berdien: Heb je hetzelfde probleem ja? Misschien zijn friezen wat banger aangelegd? Ik heb het ook steeds maar uitgesteld omdat het gewoon erg moeilijk is en er veel tijd voor moet nemen. En dan is het ook niet leuk om alleen te gaan omdat het zo riskant is!

@Hinke: Het is me eigen paard. Ik ben ook al trots op hoe ver we samen al zijn gekomen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:32

[quote="Jitske3"]@ berdien: Heb je hetzelfde probleem ja? Misschien zijn friezen wat banger aangelegd? Ik heb het ook steeds maar uitgesteld omdat het gewoon erg moeilijk is en er veel tijd voor moet nemen. En dan is het ook niet leuk om alleen te gaan omdat het zo riskant is!

Ja ik weet 't niet.. We hebben nu nog 1je van 4 die net onder 't zadel is. Ik heb 't gevoel dat die er heel anders mee omgaat. Die schrikt ergens 1x van en daarna niet meer. Deze schrikt van hetzelfde huis elke x weer :)

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:35

haha ja inderdaad, heeft mijn paard ook. Het lijkt ook net alsof ze zoeken naar iets waar ze van kunnen schrikken, gaat echt nergens meer over. mijn paard is van elke bewegend ding bang. van wind, bewegende mensen op afstand, of dieren. fladderende vogels. brommers, scooters. Maar gelukkig schrikt ze niet door er tussenuit te peren maar zakt ze een meter omlaag haha

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:38

Jitske3 schreef:
haha ja inderdaad, heeft mijn paard ook. Het lijkt ook net alsof ze zoeken naar iets waar ze van kunnen schrikken, gaat echt nergens meer over. mijn paard is van elke bewegend ding bang. van wind, bewegende mensen op afstand, of dieren. fladderende vogels. brommers, scooters. Maar gelukkig schrikt ze niet door er tussenuit te peren maar zakt ze een meter omlaag haha

Hahaha! Ja belachelijk he?! En 't irritante is dat je op een gegeven moment zover bent dat je mee gaat kijken.. Zo van: 'daar zou ie van kunnen schrikken, daar van en ook daar van..' En idd als we dan met meer paarden weg gaan hoor/zie je 'm niet meer..

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:45

Ja haha! Grappig dat jij precies hetzelfde hebt met je fries! Altijd fijn dat je niet de enigste bent! Gaat jou fries ook zo zenuwachtig zwevend lopen? Erg sierlijk natuurlijk maar niet comfortabel haha. En als je stil gaat staan is er vaak weer niks aan de hand? Raar maar waar

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:48

Ja zo loopt hij ook idd.. En wij altijd maar denken dat friezen zo kalm zijn... Nou is dit wel 't modernere type dus misschien ligt het daaraan?? Die andere is een 'echte' barokke fries. En bij stilstaan is het dan weer over ja. Maar dan spoor ik weer aan, probeert weer om te draaien..

Jitske3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:54

ja klopt daar staan friezen bekent om. Maar ik heb een fries die erg snel is en fris. Het enigste wat ze van een echt fries heeft is haar lompigheid. Ze staat altijd op me tenen en geeft me vaakzat kopstoten of wilt haar hoofdstel niet om. gaat ze 5 minuten lang uitgebreid staan gapen. Fijn he haha maar wel grappig. Heb al 2 keer me teen gekneusd. Ze beukt me niet opzij omdat ze geen respect heeft hoor. Heb gekeken hoe ze in de kudde is en daar beukt ze ook iedereen ''perongeluk''. Het is nog een speels kleutertje haha.

Heb je iemand die je kan helpen? Die ernaast kan fietsen enzo? Dat scheelt wel hoor!