Hoe lui paard losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Hoe lui paard losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:43

Ik weet niet of ik het hier goed heb geplaatst, aangezien ik ook benieuwd ben naar hoe anderen het doen (zal toch niet de enige zijn op bokt met een dieseltje) maar het ook fijn vind om eventuele tips te krijgen (ja ik heb les, maar thuisinstructrice is komende 4 weken op halve wereldreis dus daar heb ik nu even niks aan :+ ).

Ik rijd mijn luie paard nu los door eerst 10/15 min los te stappen, figuren te rijden, paar keer halthouden. Vervolgens door 2/3 voltes in draf op beide handen waarna ik aangallopeer (met lange teugel) en weer voltes rijd. Daarna gaan we weer een stukje stappen, maak ik mijn teugels op maat en begin met overgangen (gecombineerd met figuren). Na ong. 10min begint ze beter te reageren en gaat het allemaal steeds lekkerder maar het mag allemaal nog actiever.

In het begin reageert ze als ik wil aandraven wel maar gaat dan met een langzaam tempo en totaal niet actief. Een sneller tempo zit er gewoon niet in, dan is ze dus simpelweg niet goed aan mijn been. Is het dan handiger om eerst een hele tijd (totdat ze actiever draaft) overgangen te rijden en dan pas met galop beginnen? Of doe ik er beter aan om eerst 'los' te galopperen (aangezien veel paarden na de galop losser etc zijn)? Of is geduld houden gewoon de beste manier?

Ik ben de laatste tijd met dit soort dingen aan het experimenteren dus benieuwd hoe anderen het (zouden) doen & eventuele tips zijn natuurlijk erg welkom :).

onley

Re: Hoe lui paard losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:46

die gouden tip wil ik ook

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:50

Ik lees ook even mee! :)
Vandaag helemaal gefrustreerd met rijden, omdat hij wéér niet goed aan het been was.
Morgen gelukkig les, maar hoop dat ik hier nog een goede tip kan krijgen. :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:53

Die van mij is net zo. Hij moet echt helemaal los worden en begint dan pas een beetje te sjouwen. Als hij goed los is reageert hij prima op het been, maar in het begin is hij niet vooruit te branden. Ik probeer nu toch vanaf het begin consequent reactie naar voren te vragen en streng te zijn. Dat hij dan nog niet lekker ruim en los loopt is niet erg, daar kan hij niets aan doen, maar dat sloffen in het begin probeer ik er wel uit te krijgen door zelf gelijk meer door te pakken en niet af te wachten tot hij lekker los is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:54

Strenger en consequenter zijn! Been is vooruit, met impuls en niet sukkelen. Geen reactie of een lauwe reactie? Nog een keer been, desnoods met een tik.

De stap moet al actief zijn en de draf ook, anders wordt je galop helemaal niks :) Pas als ze actief zijn, dan gaan ze ook losser worden :)

Die van mij is ook redelijk lui en ik stap eigenlijk niet zo heel lang los, dan kakt ie helemaal in, ik ga al vrij snel overgangen rijden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:54

Ik rijd minder voorwaarste paarden veel los in draf. En dan net een versnelling boven de arbeidsdraf. Even 10 min echt voorwaarts, veel grote voltes, galopje tussen door is nooit verkeerd, maar dan ook lekker actief. Dan even stukje halsstrekken, ook dit goed voorwaarts!! En dan oppakken en aan het werk gaan.
Belangrijk is dat je gelijk streng bent op het voorwaarts, je moet jezelf niet kapotdrijven maar hij mag geen moment terug vallen in zijn eigen tempo. Dan geef je gelijk een strenge beenhulp/spoorhulp/tikje.

Werkt bij mij prima! Hoop dat je er wat mee kunt.

Lees nu net bericht van Roxx. Bij mij gaat ook tempo eerst voor het "netjes" lopen. Zonder actie krijg je dat toch niet voor elkaar.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:56

Ik begin altijd door goed aan het been te brengen. Dat wil zeggen, stappen, stilstaan en wegrijden. Als hij niet direct op mijn been reageert dan krijgt hij nog een keer en hard been. Dat hoef ik meestal maar twee keer te doen en meneer snapt dat er niet geluierd wordt. Als ik dat een paar keer gedaan heb ga ik in een rustig drafje, ook dit drafje wissel ik af met stap en stilstaan waarbij hij direct op mijn been moet reageren.
Let goed op dat je niet perongeluk de rem er op houd. Lopen is lopen, de netheid komt later in de training.
Vanuit deze oefening ga ik lekker draven waarbij ik tempowisselingen maak. Dan begin ik ook pas met pkortere bochten als voltes. Na een kwartiertje zijn we er helemaal klaar voor.
Ik doe het dus sneller dan jij, maar dat hangt ook van je paard af. Ik heb er ooit een gehad die wel actief was maar gewoon zeker een half uur nodig had om warm te lopen.

Nog wat tips:
Als hij niet genoeg op twee keer been reageert is de derde keer een tikje met de zweep.
Ik wissel linksom en rechtsom vaak af
Lekker laag met de neus, hij moet het gevoel hebben dat hij ook echt vooruit mag. Aan de teugel mag maar hoeft niet.
Na een paar training op deze manier gaat het steeds sneller dat je paard snapt dat er niet gefeest wordt vandaag, maar dan moet je wel consequent zijn.
Denk niet dat je de enige bent met dit probleem want zelfs op grand prix niveau begint een training vaak met het opnieuw aan het been brengen van het paard.

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:59

Nou misschien kan ik je helpen :D ik heb zelf ook een paard wat niet goed op het been reageerde en ik heb het zo een heel eind op gelost: Je moet (tenminste bij mijn paard) zo weinig mogelijk proberen te drijven (echt je benen zo stil mogelijk houden) alleen wanneer het nodig is laat hem haar maar een x de fout maken door naar de stap te vallen, en dan 'schop' je em een x goed na voren (galop ofz) en dan neem je em zelf weer terug naar de draf, gaat hij zelf naar de draf doe je het over nieuw, met heel veel trainen en heel cosuquent zijn met dat kom je een heel eind dus echt elke x een keer drukken een x spoortje reageerd hij niet 'schop' je em weer na voren (bij mij werkt het echt super) ik hoop dat je me zo begrijpt en dat het lukt anders kun je altijd pben :D

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:01

Schoppen klinkt zo lomp maar wist het niet beter te verwoorden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:02

en als die dan niet laag wil en hij toch alle ruimte krijgt
mijn paard tikt zich voren aan als die lui is en op de voorhand loopt vandaag kreeg ik het er ook niet uit gereden morgen les
dan maar eens goed aanpakken vanaf het begin en volhouden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:02

Ik vind wel dat je een punt hebt JLR. Je kunt je paard volgens mij alleen maar goed aan het been krijgen als je niet continu aan het schoppen bent. Dan worden ze namelijk een beetje doof. "Wat bedoelt ze nou weer????" Hoe zit dat bij jou TS

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:05

Ja en dat was mijn probleem dus ik dreef met lichtrijden iedereen x als ik ging staan sins ik dat afgeleerd heb gaat het beter want je drijft hem dan als het waren gevoelloos :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:09

Die van mij loopt ook niet echter harder dan strikt noodzakelijk (behalve in het bos en op het strand, of op weg naar huis :+). In de bak zorg ik ervoor dat ik snelle korte overgangen maak, dus geen hele rondjes, maar ongeveer de afstand tussen 2 letters. Dus stap, draf, stap, draf, middendraf, stap etc. Uiteraard meteen reactie, been is tempo omhoog, krijg je geen reactie, evt. een klein tikje erbij.

Verder inderdaad figuurtjes rijden, lekker attent maken op wat jij van plan bent. Ook vanuit stilstand aandraven en galopperen. Het is wel echt heel belangrijk dat je die korte overgangen maakt, anders verslapt de aandacht weer. Als je dat 10 minuutjes doet, heb je zelfs de sloomste knol goed aan het been (bij wijze van spreken dan).

Even ter info, ik begin zodra ik in de bak ben met rijden, ik doe niet aan losstappen, maar dat is omdat mijn paard altijd buiten staat, die komt dus niet koud van stal. In dat geval moet je natuurlijk wel even de tijd nemen om lekker los te stappen/ draven.

Ik heb ook een echte diesel, als je bij haar wat begint te vragen voordat ze opgewarmd is, dan werkt ze absoluut niet mee en krijg je haar ook niet naar beneden :+.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:12

Bij mij werkt het het beste om naar de bak te stappen (5 min.) en dan mijn fjord heel laag nagevelijk te vragen zonder druk, oefeningen rijden, laag nagevelijk in drag+oefeningen en dat ook in galop. Ik heb heeel lang moeten oefenen voor dit ging, maar het is het echt waard voor mij. Als ik met waslijntje zoals ik het nu maar even noem begin gaat het rijden veel minder. Ik moet hem lekker over zijn rug vragen, maar zeker niet kort, hoog, of te diep, want dan gaat ie zich vastzetten. Dan langzaam oppakken. Veel overgangen, en heel duidelijk zijn in wat goed is en wat niet (het reactievermogen is waardeloos) .
1x een tik en hij weet het, niet 1000 aaitjes. en die tik is terecht na drijven, dan spoor, en dan 1 tik. Anders blijft de mijne denken dat hij toch niets hoeft te doen hoe hard ik ook drijf. (ik geloof dat ie errugh inteligent is, en iets heel anders, maar met springen hadden we hoge takken, hij spring er doorheen, omdat het meegeeft, de andere paarden springen er een kilometer overheen ! )
Succes. !

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

Niet constant drijven lijkt me ook vrij logisch, dat heeft geen zin. Paar drafbalkjes neerleggen is trouwens ook altijd een goede optie, niet zozeer vanwege het tempo, maar wel voor het losrijden en opletten :j.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:19

Wat ook erg belangrijk is dat goed aangeeft wat je wilt doen, zelf niet twijfelen, dat maakt het voor je pony/paard erg moeilijk je te begrijpen.

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:20

Nee dat is ook wel logisch maar als dat er langzaam in sluipt gaat dat er heeeel moeilijk weer uit, en de meeste die het doen hebben het zelf niet door tot ze er op gewezen worden

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:25

lees even mee mijn paarde is ook wel wat lui.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:32

Zit ook wel weer wat in, heel veel mensen hebben dat niet door. Ik doe het trouwens zelf ook heus wel eens hoor, maar zodra ik het merk, houd ik weer op, gebeurt me ook niet vaak.
Nou moet ik zeggen dat ik mijn paarden altijd graag door laat lopen, heb een hekel aan dat getrut. Ik dacht eigenlijk altijd dat ik gewoon op voorwaartse paarden zat, maar niets is minder waar :+

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:40

haha dat ken ik tot je dan stop met elke pas ze te 'helpen' dan is het over :P

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:46

Ik herken je 'probleem', als ik het zo kan noemen :P, mijn paard is ook een luie donder. Hij moet minstens 3 kwartier op gang komen en dan begint hij pas lekker te rijden. Hij reageert ook niet goed op het been, alleen op felle tikken. Ik sla hem niet graag :n Rij al veel overgangen, ook binnen een bepaalde gang, dat helpt zeker. Lekker veel figuren soms een keertje halthouden. Toch lees ik even mee om te kijken wat anderen voor oplossingen hebben!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:47

Ik doe het soms als we naar buiten gaan en ze erg sloom is, dat duurt nog geen 500 meter, voordat ik het doorheb en er weer mee ophoud.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:50

@katjj, dan zou ik je aanraden om wat tips te proberen, als je echt veel korte overgangen rijdt, dan is je paard snel genoeg aan het been hoor. Die zweep hoeft absoluut niet nodig te zijn. Als je steeds een flinke mep moet geven voordat je reactie krijgt, doe je toch iets niet goed. Dus toch meer opletten op de overgangen, kort rijden dus, dat doe je waarschijnlijk toch nog niet voldoende.

Ik ben nog geen paard tegengekomen waarbij dit niet werkt (en heb toch aardig wat überslome knollen gereden :j)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:54

Het is ook belangrijk dat je direct actief gaat stappen. Lekker vlot voorwaarts en aan je been.
Vaak wordt het stappen als een stukje rust gezien en vaak is de stap ook traag en niet actief.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:58

hyppolyte schreef:
@katjj, dan zou ik je aanraden om wat tips te proberen, als je echt veel korte overgangen rijdt, dan is je paard snel genoeg aan het been hoor. Die zweep hoeft absoluut niet nodig te zijn. Als je steeds een flinke mep moet geven voordat je reactie krijgt, doe je toch iets niet goed. Dus toch meer opletten op de overgangen, kort rijden dus, dat doe je waarschijnlijk toch nog niet voldoende.

Ik ben nog geen paard tegengekomen waarbij dit niet werkt (en heb toch aardig wat überslome knollen gereden :j)

Mijn paard reageert echt nergens meer op bij mijn been en hij reageert ook nauwelijks op de zweep. Hij reageert vooral op mijn stem. Het is echt een raar beest -_- Ik reed laatst ook op een ander paard en dacht 'wow ik hoef bijna niet aan te sporen' :') Ik zal de tips eens gaan proberen! Hij vind dressuurrijden ook een beetje saai dus probeer ik veel af te wisselen en veel overgangen te rijden enz :j