Sinds kort ben ik begonnen met het inrijden van mijn 3-jarige KWPN-tinkerkruising. Dit gaat op het dooiste gemakkie dat je je kunt bedenken; ik vraag nagenoeg niets van hem, behalve wat heen en weer stappen door de B-weg.
Meneer heeft onder het zadel nog geen stap misdaan, gisteren voor het eerst in draf geweest (max 3x een minuutje), alles gaat perfect.
Ik rijd hem gewoon met een lange teugel (en ga dat voorlopig ook niet veranderen).
Nu viel me eigenlijk op dat hij zijn evenwicht goed kan vinden, balans lijkt hij weinig last van te hebben, hij slingert soms een klein beetje maar nauwelijks. Wat hij wel doet is zijn hals helemaal uitstrekken, alsof hij zijn neus even tegen zijn voorbenen wil krabben. Dat doet hij zowel in stilstand als in stap.
Ik vraag me af hoe ik dit moet interpreteren; is het een stukje ontspanning van hem of is er iets oncomfortabel? (ik rij hem met een superlicht dressuurzadel, het past netjes, schouders zijn vrij, het zadel is niet te lang, hoofdstel past netjes, zit netjes aansluitend, niet te los, niet te strak, bit heb ik net zolang naar gezocht tot ik er een had die hij ok vindt, dat is het allemaal niet)
Dan lijkt het mij juist een goed teken. Wat ik geleerd heb is dat een paard zijn buikspieren aanspant (waardoor de rug wat op gaat bollen) om de ruiter het best te kunnen dragen. Het lijkt mij dat dit voor hem momenteel de meest comfortabele houding is, zolang hij er vanachter ook redelijk actief bij loopt (is natuurlijk nu nog echt aan de orde) lijkt het mij geen kwaad te kunnen.
blensink
Geplaatst: 08-09-09 15:43
Dit deed mijn merrie ook in het begin, mijn trainer zei dat het goed was en dat het ontspanning is Veel succes met verder met het inrijden.
hoe lager met de neus ze lopen... hoe ontspanneder vertelde ze mij....( mist het geen sjokken word met de oren naar achter natuurlijk)
petitparis
Geplaatst: 08-09-09 17:01
zolang zijn oortjes attend zijn, zijn rug niet weggedrukt wordt en hij actief vooruit gaat, dan is het pure ontspanning, met goed ruggebruik. later kan je hem makkelijk wat meer "omhoog" rijden. Dit is beter dan eentje die naar de sterren kijkt.
MMM...Let wel op dat dit niet al te vaak gaat gebeuren en het paard zich gaat onttrekken aan de teugel hulp. Een paard dat achter de teugel kruipt is gevaarlijker dan een sterren kijker
het paard liep toch ontspannen? en het gaat nu om het inrijden .. de ts zal waarschijnlijk vanzelf de komende tyd wat meer vragen.. en geen jaren met los teugeltje blijven lopen
Het bit raak ik niet aan, nauwelijks dan toch, ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden en maak alleen héél zachtjes contact via het bit als hij sturen op de zit niet snapt en dat is tot nu toe 2x gebeurd. Daarvoor wegkruipen kan ik me dus niet voorstellen, maar uitsluiten wil ik niets. Ik zou me rotschamen als ik iets over het hoofd zie uit naïviteit.
Overigens is het wellicht inderdaad niet zo dat ik nog jaren zo ga rondhobbelen; maar ik wil absoluut voorkomen hem te overvragen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Wennen aan ruitergewicht is hier al een periode van een paar weken geweest (eerst als voetenbankje terwijl ik op het hek zat, uitgebreid over hem heen kriebelen, meeliftend van stal naar wei, noem het maar.) Hij krijgt echt voor iedere kleinigheid ruim de tijd om het in elkaar te puzzelen. En teugelgebruik is imo te makkelijk, ik wil eerst dat de rest helemaal voor elkaar is.
Meid, ik geloof echt dat je SUPER bezig bent met je paardje, als ik de foto in je prof zie, zie ik een gelukkig paard hoor
blensink
Geplaatst: 08-09-09 17:37
Ik geloof dat je je geen zorgen hoeft te maken, zoals ik lees hoe je met je paard bezig bent denk ik dat je het alleen maar goed doet. Kan me bijna ook niets anders voorstellen dat je paard zich lekker ontspant terwijl je met hem bezig bent *gaat nu ook snel de profiel foto bekijken*
Oeioei, dat zijn de gewaagdere opmerkingen Carlito (jaar geleden maar ik vind hem zo schattig)
Ik zal eens zien voor rij-foto's, ik heb er nu alleen een van met halstertje en zonder zadel (eerste keer met omweg naar de wei) maar daar staan ook andere mensen op, en die zet ik dus niet op internet.
Wat een heerlijk stel zijn jullie Ik begrijp je ongerustheid, maar ik blijf geloven dat je je geen zorgen hoeft te maken. Ik zie hier het geluk van de foto afstralen, zowel van jou als je paard. Een rijfoto om je helemaal te overtuigen is niet nodig denk ik maar als je er één kunt vinden zou ik het wel leuk vinden
aerdenhout1
Geplaatst: 10-09-09 08:19
volgens mij word ik verkeerd begrepen. Je schrijft dat het lijkt of hij met zijn NEUS zijn voorbenen wil raken. Dan zou hij dus zwaar achter de loodlijn kruipen en heeft het niets meer met ontspanning te maken. Vandaar de opmerking dat je dat moet zien te voorkomen, omdat dat een van de lastigste dingen is om als je echt gaat werken er weer uit te krijgen. Een jong paard met z'n neus in het zand juig ik alleen maar toe! ( trouwens oude paarden ook hoor!)
wat aerdenhout zegt, als hij tegen zijn knieen aanloopt met zijn neusje dan loopt hij idd erg achter de loodlijn, maar ik begreep meer dat hij dat af en toe doet (waarschijnlijk om even een andere houding aan te nemen) Ik sluit me ook bij de rest aan die zeggen dat het waarschijnlijk ontspanning is (helemaal zeker weten doe je nooit als je t niet ziet) maar laat m maar lekker laag lopen, lekker ontspannen en wat je zegt, die teugelhulp komt later wel, zolang je m niet nodig hebt gewoon afblijven.
Verder klinkt t alsof jehet super doet, ga zo door!! geniet van je paard!
Het is inderdaad alsof hij zijn neus even wil afpoetsen aan zijn voeten. Hij doet dat niet constant, maar wel opvallend veel. Geschat toch wel 5x in 10 minuten. Daarom heb ik er ook zoveel vraagtekens bij. Het lijkt idd gewoon kriebelen, maar dat is het niet. Het duurt ook echt maar een paar seconden. Even kriebelen is ok, maar zo vaak? Heb ik toch mn vraagtekens bij. Hij mag van mij in dit stadium nog met z'n koppie doen wat hij wil, ik rij hem voorwaarts en terug op stem, zit en been zodat hij leert die connectie te maken. Straf hem niet als hij het niet (meteen) doet, beloon hem uitbundig als hij het wel doet. Hij wekt bij mij overigens wel de indruk dat hij echt een puzzelaartje is. 3 dagen snapt hij het niet en de 4e dag ineens vanuit het niets heeft hij het zomaar onder de knie.
mijn grootste zorg voor nu is dat hij zichzelf geen slechte dingen aanleert of dat ik geen ongemakken of zoiets over het hoofd zie.