LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle

LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:11

Ik vraag me af wat hier van het verschil is en hoe deze dingen werken?
Ik dacht dat de rolkur een training was waarbij het paard altijd gedwongen word om met zn neus naar beneden bijna tegen de borst aan te lopen. Klopt dit? En wordt dit dan gedaan door hulpteugels strak vast te zetten, of kan het ook dat mensen de slofteugel verkeerd gebruiken?
Maar wat is dan LDR en Hyperflexie?

Ben wat in de war dus misschien kloppen sommige dingen wel totaal niet.

Ik heb ook gezocht op internet maar daar word alles heel moeilijk uitgelegd en dat begrijp ik ook niet echt.

RoodZonnetje

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:09

Ik vind dit ook erg lastig dus ik wil graag meelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:42

Rollkur en hyperflexie zijn hetzelfde.
LDR staat voor laag, diep en rond. Dit is een stuk vriendelijker dan Rollkur/hyperflexie omdat het paard niet gedwongen wordt en lager loopt, dus niet met de kin op de borst.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:18

Bizzybijtje schreef:
LDR staat voor laag, diep en rond. Dit is een stuk vriendelijker dan Rollkur/hyperflexie omdat het paard niet gedwongen wordt en lager loopt, dus niet met de kin op de borst.

Okee dus LDR is eigenlijk nageefelijkheid/aan de teugel? Of is LDR dat je druk houd en dat het paard daar voor weg gaat door rond te lopen, ik snap het niet meer omdat de ene zegt dat de de manier is van nageefelijkheid en de ander zegt dat het komt door ontspanning en het actief rijden?

Maar Rollkur word dat gedaan door een hulpteugel strak te doen tijdens het rijden en longeren zodat het paard zo leert lopen en dat voortaan altijd zo loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:36

veertj96 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Okee dus LDR is eigenlijk nageefelijkheid/aan de teugel? Of is LDR dat je druk houd en dat het paard daar voor weg gaat door rond te lopen, ik snap het niet meer omdat de ene zegt dat de de manier is van nageefelijkheid en de ander zegt dat het komt door ontspanning en het actief rijden?

Maar Rollkur word dat gedaan door een hulpteugel strak te doen tijdens het rijden en longeren zodat het paard zo leert lopen en dat voortaan altijd zo loopt?

Nee, ik weet ook niet precies hoe ze hun paard zo krijgen bij Rollkur. Kan best dat ze zo longeren, maar dat zou ik eerlijk gezegd nog minder goed vinden dan ohz zonder bijzet.

LDR is laag,diep en rond. Dus écht laag, écht diep en rond.
Dus dieper dan normaal. Ik zal eens kijken of ik een foto o.i.d. kan vinden :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:40

LDR is in feite niet slecht :) Laag rijden, dieper rijden, netjes rond rijden. Dus niet:

Strak de kop erop, kin tegen de borst, soms met hulpteugels en HOPSAKEE rijden met die knol! :\
Dát zie ik als Rollkur en Hyperflexie; een paard compleet in onnatuurlijke, bijna onderstebovenhouding
rukken om 'te gymnastiseren'; uhuh :=

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:51

Maar hoe word het dan bij LDR gedaan?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:53

Hier zijn al heel veel topics over, recent over specifiek de rollkur en daar wordt ook LDR en hyperflexie in meegenomen.....dit topic loopt nog.
[RT-D] Wat is (de) Rollkur?

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:55

Ja die heb ik ook bekeken maar er zijn daar ook al zo veel berichten geplaatst en daar word het ook niet echt gewoon precies en niet al te moeilijk uitgelegd.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:00

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:02

Hannes, in dat topic is het ook niet echt duidelijk, sowieso is de grens tussen LDR en rollkur heel vaag denk ik :)

Wat mij nou nog steeds niet duidelijk is, is het nút van rollkur.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:03

rugspieren losrijden, of 't werkt is iets anders :D
ik denk dat heel hete paarden die vanalles zien wel 'rustiger worden' omdat ze minder zien, maar misschien worden ze juist heviger doordat ze minder zien, wie weet 't?

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:47

Mij lijkt dat ze dat doen omdat de paarden dan 'mooi' lopen? Dat het op nagevelijk lijkt, ik heb eigenlijk geen idee :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:25

Heeft het ook niet te maken met dat de mensen, nieuwe namen geven aan zogenaamde nieuwe uitvindingen? Verkeerd vertalen en leren? Dat alles door de war gehaald wordt en het begin en einde zoek is?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:30

LDR is inderdaad laag-diep-rond. Dit is dus een paard wat zakt in zijn hals, met zijn neus achter de loodlijn en een ronding in de hals. Als een paard goed LDR loopt blijft hij actief en valt hij dus niet uit elkaar, verzamelen kun je een paard dat LDR loopt echter niet. Rolkurr is een paard dat opgeheven loopt, dus met een opgerichte nek. De bedoeling is het paard zo diep te rijden dat hij inderdaad met zijn kin op zijn borst loopt. Je vraagt hoe, maar eigenlijk is dit heel 'simpel' (mits je dit niveau hebt): ten eerste heb je een paard nodig dat uberhaupt in de goede oprichting en verzameling kan lopen. Een paard dat goed nageeflijk is hoort de hand al te volgen, dus je paard zo diep instellen hoor je dan uberhaupt te kunnen (wat niet betekent dat je het ook moet doen...). Rolkurr hoort dus ook vanuit het been gereden te worden, echter gebeurt dit meestal toch op de hand.

LDR is overigens volledig wat anders dan voorwaarts neerwaarts: bij vw-nw mag het paard juist niet achter de ll komen.

Het nut van beiden is het oprekken van de bovenlijn op een zo snel mogelijke manier. Daarnaast heeft rolkurr het effect dat de spier die in de onderkant van de hals loopt, de spier van het voorbeen naar het hoofd, sterker wordt waardoor de beenactie in de voorhand versterkt wordt. (Wat imo enkel resulteert in een paard dat prachtig opgeheven en met geweldige knieactie in de voorhand loopt, maar die met zijn achterhand maar wat meesloft)

Afbeelding
LDR.
Afbeelding
Voorwaarts neerwaarts.
Afbeelding
Een correct gereden rolkurr.
Afbeelding
Een fout gereden rolkurr.

Persoonlijk vind ik rolkurr noch LDR fijn, aangezien ik het achter de loodlijn rijden van een paard onnodig kwaad vind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:32

Kan je ook onderbouwen waarom de twee onderste foto's verschillen? Twee totaal verschillende gangen zijn IMO niet te vergelijken. := Bij de LDR foto is het wel de bedoeling dat het paard opgericht met actieve achterhand blijft lopen... Op de foto toont hij nog te neerwaarts.

IMO geef je een foute beschrijving van LDR.... De bedoeling is nl wél dat de achterhand er bij blijft, zelfs dat er oprichting blijft.

Bovendien is er een boven genoemd topic waar er vollop over gediscussieerd word en waar IMO al hele goede beschrijvingen gegeven zijn.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:48

Ik zeg ook, het paard mag niet uit elkaar vallen, maar ik heb persoonlijk nog nooit een paard gezien dat in LDR verzameld, en mij lijkt dat theoretisch ook onmogelijk. Imo zit daar een fase tussen die je nog niet verzameld kunt noemen maar waarbij het paard wel actief blijft, en dus niet uit elkar valt. Het paard op de foto is inderdaad nog wat te neerwaarts, daar heb je gelijk in. Ik kon echter zo snel even geen betere illustrerende foto vinden.
Ik zie overigens niet in hoe jij de laag in LDR dan toepast als je je paard opgericht houdt?

Twee totaal verschillende gangen zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken als je ze per foto vergelijkt. Ik denk echter dat je zelf ook ziet dat het paard op de tweede foto een valse knik heeft, wat veelal het geval is wanneer een paard teveel op de hand gereden wordt, dat hij zijn kaak en bovenlijn aanspant en dat hij niet zakt in zijn achterhand. De eerste foto toont minder spanning in de bovenlijn. Enige wat ik mis is wat meer impuls, waardoor hij wat kort stapt van achteren.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:57

Ik heb hier geen verstand van en pas het ook niet toe, maar als ik naar het LDR-plaatje kijk, zou ik zo op het eerste gezicht zeggen dat het een prima oefening is om het paard ontspannen zijn rug los te laten, en daarbij train je ook die bovenste halsspier die vlakbij de manenkam ligt (don't ask me names). Wellicht zijn de nadelen dan groter dan deze voordelen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:59

Killyenn schreef:
Ik zeg ook, het paard mag niet uit elkaar vallen, maar ik heb persoonlijk nog nooit een paard gezien dat in LDR verzameld, en mij lijkt dat theoretisch ook onmogelijk. Imo zit daar een fase tussen die je nog niet verzameld kunt noemen maar waarbij het paard wel actief blijft, en dus niet uit elkar valt. Het paard op de foto is inderdaad nog wat te neerwaarts, daar heb je gelijk in. Ik kon echter zo snel even geen betere illustrerende foto vinden.
Ik zie overigens niet in hoe jij de laag in LDR dan toepast als je je paard opgericht houdt?

Twee totaal verschillende gangen zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken als je ze per foto vergelijkt. Ik denk echter dat je zelf ook ziet dat het paard op de tweede foto een valse knik heeft, wat veelal het geval is wanneer een paard teveel op de hand gereden wordt, dat hij zijn kaak en bovenlijn aanspant en dat hij niet zakt in zijn achterhand. De eerste foto toont minder spanning in de bovenlijn. Enige wat ik mis is wat meer impuls, waardoor hij wat kort stapt van achteren.

oprichting heeft niet alleen te maken met de hals. ;) Het paard moet blijven "zitten" zeg maar. De achterhand moet er fijn onder staan waardoor de gehele voorkant "verheven" word. Dat kan ook met een lage halshouding. :)
Er is geen verschil in hoofdhouding maar een verschil in lichtinval en kleur. Paard 1 en 2 hebben dezelfde valse knik. Kijk maar eens goed, bij die witte zie je dezelfde gespannen bovenlijn en kaak. Maar je ziet het minder goed door de kleur en lichtinval. Correcte Rollkür bestaat overigens ook niet.

_Sander de nadelen zijn dat te weinig mensen weten dat die achterhand er ook bij hoort.... En dan krijg je Rollkur plaatjes. Plus dat sommige mensen beweren dat het stretchen van de spieren pijnlijk is voor de dieren.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:03

Hmm op die manier, duidelijk, thanks. :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:14

Alle foto's op de voorwaarts neerwaarts na, komen bij mij niet zo positief over.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:37

Maar hoe word de Rolkur dan gedaan? Hoe kan je een paard zo diep rijden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:47

Met een paard kun je veel doen, letterlijk breken net zoals dat met de mens mogelijk is. En dan op nieuw programmeren, africhten is het niet meer.
Bedenkt u eens hoeveel krachten een mens via het bit op de tedere paardenmond kan uitoefenen. Een paard is wijs en heeft geleerd weg te gaan voor de druk, ook met de extreemste situaties en methodes.
Helemaal met stang en trens met hulpteugels.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:57

FaberSmid schreef:
Bedenkt u eens hoeveel krachten een mens via het bit op de tedere paardenmond kan uitoefenen. Een paard is wijs en heeft geleerd weg te gaan voor de druk, ook met de extreemste situaties en methodes.

Niet mee eens. Ik kan mijn bijrijdpaard best zo rijden als op de LDRfoto's wanneer ik het haar vraag. Daar komt echt geen overdreven druk aan te pas. Denk dat dat bij de rollkur echter wel altijd het geval is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:09

Kan u even niet volgen, er zijn paarden die zo weg kunnen duiken om het maar zo te beschrijven (zoals Barokke paarden). Maar om een paard zo te rijden waar we over schrijven, is er wel druk en dwang nodig.