Paard loopt korter met linker achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Paard loopt korter met linker achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:35

Geen idee of het hier goed staat, maar probeer het zo toch maar even.

Mijn merrie loopt sinds ongeveer 5 weken niet meer helemaal lekker onder het zadel. Was een avond aan het rijden en voelde in de draf dat ze niet helemaal goed liep. Niet teveel aandacht aan geschonken verder, maar gewoon rustig aan gedaan en niet te lang gereden. De keer erna liep ze weer niet lekker en nu blijkt dat ze met haar linker achterbeen korter loopt dan met de andere. Dit is echter alleen in draf!

Met longeren deed ze het eerst ook, maar dat is nu weer helemaal klaar. Op dit moment is het dus alleen nog maar onder het zadel en alleen maar in draf. Zijn er meer mensen die dit kennen?

De dierenarts is er 2 weken geleden ook bij geweest en hij kon helemaal niks vinden. Volgens hem faked een paard niet, maar imo kan mijn merrie daar toch echt wel wat van. Ze moest van de da iig 2 weken op rust, en vanaf vandaag mag ik haar dus weer rustig aan oppakken.

Rianne_

Re: Paard loopt korter met linker achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:40

Het gaat trouwens om een 5-jarige merrie die het heerlijk vind om me even uit te proberen. Kan dit er ook iets mee te maken hebben? Ze doet het trouwens ook wanneer een ander er op rijd.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:41

tja..
loopt ze echt onregelmatig of zijn het soms gewoon wat kortere
pasjes ?
anders zou ik de da erbij halen :)

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:43

en ze doet het echt niet als je gewoon haar voorloopt? hopelijk gaat het vandaag beter en komt het niet terug.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:43

Rhinoooow schreef:
en ze doet het echt niet als je gewoon haar voorloopt? hopelijk gaat het vandaag beter en komt het niet terug.

Voorloopt? Sorry, hoe bedoel je dat? :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:44

_Bitje_ schreef:
tja..
loopt ze echt onregelmatig of zijn het soms gewoon wat kortere
pasjes ?
anders zou ik de da erbij halen :)

Nee, het is in draf eigenlijk alleen maar onregelmatig. Er zitten geen normale passen tussen, de da is er al bij geweest:
Rianne_ schreef:
De dierenarts is er 2 weken geleden ook bij geweest en hij kon helemaal niks vinden. Volgens hem faked een paard niet, maar imo kan mijn merrie daar toch echt wel wat van. Ze moest van de da iig 2 weken op rust, en vanaf vandaag mag ik haar dus weer rustig aan oppakken.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:47

Pijnlijke spieren? Zenuw die bekneld zit? Verstapt?

Ik geloof ook niet in uitproberen. Zo intelligent zijn paarden niet hoor. 'Ik ga kort lopen om mn baas te pesten'

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:47

Voorlopen, aan de hand begeleiden.

Dat ze korter loopt kan wijzen op pijn of stijfheid. Misschien kun je beter een fysio/ostheo of iemand van Happy Athlete laten komen, een DA weet meestal minder af van spierproblemen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:49

De DA wist niet wat het was, als het iets is dacht ie aan een verdraaiing.

Nee, paarden zullen het misschien niet echt denken. Maar toch zijn er genoeg paarden die precies weten hoe ze onder het werk uit moeten komen. Zo heeft ze een tijd gehad dat ze alleen nog maar achterwaarts wou, een tijd dat ze alleen maar verkeerd aansprong in de galop, huppeltjes maakte in draf om aan te galopperen etc. Dit is allemaal klaar, en nu komt het volgende dus. Vandaar dat ik het gevoel heb dat dit wel weer iets van uitproberen kan zijn.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:49

Focussed schreef:
Voorlopen, aan de hand begeleiden.

Dat ze korter loopt kan wijzen op pijn of stijfheid. Misschien kun je beter een fysio/ostheo of iemand van Happy Athlete laten komen, een DA weet meestal minder af van spierproblemen.

Pijn heeft ze in ieder geval niet. Stijf is het ook niet echt, het is gewoon heel apart.. En aan de hand doet ze het niet inderdaad, ook niet aan de longe. Het is dus echt alleen ohz.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:53

Rianne_ schreef:
Nee, paarden zullen het misschien niet echt denken. Maar toch zijn er genoeg paarden die precies weten hoe ze onder het werk uit moeten komen. Zo heeft ze een tijd gehad dat ze alleen nog maar achterwaarts wou, een tijd dat ze alleen maar verkeerd aansprong in de galop, huppeltjes maakte in draf om aan te galopperen etc. Dit is allemaal klaar, en nu komt het volgende dus. Vandaar dat ik het gevoel heb dat dit wel weer iets van uitproberen kan zijn.

Dat soort dingen zijn niet om onder het werk uit te komen maar zijn rijtechnische fouten. Verkeerd aanspringen in galop komt uit disbalans of ongelijke bespiering (of wat te denken aan een scheef zittende ruiter) bijvoorbeeld.

En hoe weet je zeker dat ze geen pijn heeft? Mijn paard is bijvoorbeeld zo'n bikkel die overal doorheen bijt en niks zal laten merken op hoogstens wat onregelmatigheid.

Ik zou niet doorrijden onder het motto van: "Dit is uitproberen. Ik moet het eruit rijden."
Ik zou liever je paard even laten onderzoeken, hetzij een DA hetzij een fysio/ostheo/HA. Ik zou voor die laatste gaan, mijn DA kon de kreupelheid van mijn paard ook niet verklaren, terwijl de HA masseuse het binnen een kwartier gevonden had en na 1,5 uur masseren 'eruit' had gekneed.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:54

oh sorry ik bedoelde echter de da er weer bij halen.
teminste dat zal ik doen.
:)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:55

maak anders een scan... :)
dan weet je zeker of het aan de pees ligt of niet :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:57

Ik denk niet dat het aan de pezen zou kunnen liggen. Dan zou het been op die plek ook dik en warm zijn, vaak is er dan ook een ei te zien op de plek waar de blessure zich bevindt.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:57

Focussed schreef:
Rianne_ schreef:

Dat soort dingen zijn niet om onder het werk uit te komen maar zijn rijtechnische fouten. Verkeerd aanspringen in galop komt uit disbalans of ongelijke bespiering (of wat te denken aan een scheef zittende ruiter) bijvoorbeeld.

En hoe weet je zeker dat ze geen pijn heeft? Mijn paard is bijvoorbeeld zo'n bikkel die overal doorheen bijt en niks zal laten merken op hoogstens wat onregelmatigheid.

Ik zou niet doorrijden onder het motto van: "Dit is uitproberen. Ik moet het eruit rijden."
Ik zou liever je paard even laten onderzoeken, hetzij een DA hetzij een fysio/ostheo/HA. Ik zou voor die laatste gaan, mijn DA kon de kreupelheid van mijn paard ook niet verklaren, terwijl de HA masseuse het binnen een kwartier gevonden had en na 1,5 uur masseren 'eruit' had gekneed.

Sluit me helemaal aan bij Focussed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:00

Rianne_ schreef:
Pijn heeft ze in ieder geval niet. Stijf is het ook niet echt, het is gewoon heel apart.. En aan de hand doet ze het niet inderdaad, ook niet aan de longe. Het is dus echt alleen ohz.

Hoezo heeft ze geen pijn?
Sorry hoor, maar dat kun je nóóit uitsluiten, zelfs niet als ze goed lopen.
Juist als ze zo weinig pijn uiten - slechts onder het zadel, zou ik hard gaan zoeken.

Uitproberen of onder het werk uitkomen vind ik onzin -of je moet erg gaan twijfelen over je rijstijl.
Juist jonge paarden vinden "werken" (met beleid en mate) erg leuk om te doen.

Als ze het slecht onder het zadel doet,vraag ik me af of je al een poosje een ander zadel hebt geprobeerd? Ruiter kan ook zorgen voor verkeerde belasting - zit je recht?.
Máár eigenlijk kan de pijn overal vandaan komen. (benen,rug,mond,nek etc)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:04

Rianne_ schreef:

Dit zijn allemaal tekenen van een niet voorwaarts gereden en vooral scheef gereden paard! Dat heeft helemaal niets met uitproberen te maken. Je paard heeft je op al deze manieren al laten weten dat er iets niet klopt! En nu is het dus zover dat ze ''kapot'' is en dus kreupel is. En nog denk je dat je paard je voor de gek houd?
Overigens kan een paard niet korter lopen met het ene been; dan zou hij alleen maar rondjes lopen. Je paard laat een been langer onder de massa staan.

Om verder iets zinnigs te zeggen over je paard, zou je het moeten bekijken. Misschien kan een fysio o.i.d. helpen, maar misschien ligt de oorzaak heel ergens anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:05

Mijn pony liep ook aan 1 kant vaak scheef en niet lekker, en dat kwam door spier verzuring.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:06

Vonnie84: Daarom kwam ik ookal met Happy Atlete. Aangezien er mij toen ook werd geadviseerd wat te veranderen in mijn training om te zorgen dat het probleem niet weer terugkeert.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:08

Reageer later even op het andere, ga zo eerst naar d'r toe en kijken hoe het na die twee weken rust gaat nu. :)

Misschien goed om te zeggen, ze heeft een paar dagen op rust gestaan tussendoor en het was toen meteen al een stuk beter.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:09

Nog iets vergeten toe te voegen: de da zei trouwens dat ze niet scheef is..

Edit: voor degenen die dit letterlijk bedoelen, ik neem aan dat iedereen wel weet dat een paard altijd scheef is van zichzelf. Maar ik bedoel er dus mee dat het niet extreem is oid.
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 07-09-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:10

En mag ik weten hoe de DA tot die conclusie is gekomen? Ieder paard is namelijk scheef. Net als ieder mens trouwens :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:53

Rianne_ schreef:

Dit geeft wel nog meer duidelijkheid dat dit dier een probleem heeft, waar je serieus naar moet zoeken.

Of je rijstijl is niet goed (wat ook zorgt voor verkeerde belasting en slechte medewerking) , of ze heeft al die tijd al pijn gehad.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:42

Rianne_ schreef:

Paarden verzinnen niks om onder het werk uit te komen. Zeker niet als het gaat om gewoon basiswerk. Er is altijd iets aan de hand!!! Een paard gaat echt niet een korte pas faken of bewust verkeerd aanspringen. Goed aanspringen is voor een paard met een normaal werkend lichaam veel makkelijker. Een paard zoekt naar de makkelijkste manier om toch nog te bewegen.

Problemen ontstaan veel door: slecht passende zadels, scheefheid in het bekken van het paard, wervels die niet lekker zitten, slecht beslag en vooral ook spierproblemen. Alweer iets van uitproberen......Nee! het paard compenseert een probleem elke keer op een andere manier. Laat er eens iemand van happy athlete naar kijken, geheid dat die aan de spieren kunnen voelen waar het probleem zit. Als je een goede hebt stuurt deze je ook door naar een dierenarts of kraker mocht ze het vermoeden hebben dat er meer aan de hand is dan een spierprobleem. Zelf vermoed ik dat een behandeling door een chiropractor ook geen kwaad kan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:58

Rianne_ schreef:
Nog iets vergeten toe te voegen: de da zei trouwens dat ze niet scheef is..

Edit: voor degenen die dit letterlijk bedoelen, ik neem aan dat iedereen wel weet dat een paard altijd scheef is van zichzelf. Maar ik bedoel er dus mee dat het niet extreem is oid.

Mag ik dan nog steeds weten hoe hij tot de conclusie niet-scheef is gekomen?