Resultaten wetensch. onderzoek AdB methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Resultaten wetensch. onderzoek AdB methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 22:30

Een aantal jaren geleden las ik dit in de EOS:

http://www.hoefkatrol.com/EOS_juli_augustus_2006.pdf

Wageningen Uni zou onderzoek doen naar de methode van AdB was ook het verhaal. Maarrrr ik heb nooit ergens resultaten van dit onderzoek gezien. Iemand die meer weet hoe het met het onderzoek is afgelopen?

(Dit is geen topic over of AdB wel of geen goede methode is, ik heb geen behoefte aan voors en tegens, ik ben uitsluitend geinteresseerd in de resultaten van het onderzoek, die kennelijk dus niet ergens duidelijk gepubliceerd zijn)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:37

daar ben ik ook heel nieuwschierig naar.....
kijkt met je mee.

RoodZonnetje

Re: Resultaten wetensch. onderzoek AdB methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:30

Hmm ik kan er in de wetenschappelijke databases waar ik toegang toe heb via school ook niets over terug vinden. Ik ben ook wel nieuwsgierig :)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:44

Ojah... ook ik nieuwesgierig! Hoop dat iemand het weet

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:21

Bij mijn weten is dat onderzoek er nooit gekomen. Stuur een mail naar AdB, die weet precies hoe het zit. :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:29

Nu moet ik ook zeggen dat ik me afvraag of je een echt AdB onderzoek kan houden. Voor mijn gevoel overkoepelt het ontzettend veel met andere stromingen en is het lastig te bepalen wat wel en wat niet AdB is :) Over rechtrichten in het algemeen ben ik ook wel nieuwsgierig naar, of daar onderzoek naar is.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:45

Ik heb mijn eigen onderzoek gedaan :P en kwam hij niet zo goed uit de bus...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:07

Als in met je eigen paard of een serieus opgezet onderzoek, Flugeltje?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:18

ik heb wel gehoord dat ze eerder dit jaar weer met een onderzoek gingen beginnen, op de ledenvergadering werd er ook gevraagd naar scheve paarden die een bepaalde datum in een bepaalde kliniek aanwezig konden zijn. en de eerste metingen waren schrikbarend, zoals Antoine altijd al beweerde was er inderdaad een heel groot verschil tussen het gewicht dat het paard droeg op het rechter en linker voorbeen van de testpaarden. Verder weet ik t ook niet.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:26

Heino schreef:

4 bekenden van mij... Niet echt een succes kan ik je zeggen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:41

Maar bij heel veel andere paarden wel een succes. Ook in mijn kennissenkring.
Ik zeg niet dat ik een voor- of tegenstander ben (daarvoor weet ik er te weinig over en heb er zèlf geen ervaring mee, en dat is toch ook wel erg belangrijk als je gaat oordelen over iets), maar ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten van een ècht onderzoek. Dus blijf dit topic volgen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:00

flugeltje schreef:
Heino schreef:

mar hebben ze het ook correct uitgevoerd?
dat is op deze manier natuurlijk niet te zeggen
maar ben benieuwd naar serieuze onderzoeken + resultaten idd, voor zover dat mogelijk is

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:08

Van Paard en Recht hebben ze een tijd terug wel een aantal instructeurs/leerlingen paarden 'gegeven' om op te leiden en te verkopen. Maar geen idee of daar een wetenschappelijk onderzoek aan verbonden is. Had wel een mooi moment geweest :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:57

Sonja_vR schreef:
flugeltje schreef:

mar hebben ze het ook correct uitgevoerd?
dat is op deze manier natuurlijk niet te zeggen
maar ben benieuwd naar serieuze onderzoeken + resultaten idd, voor zover dat mogelijk is

Als je voor langere tijd, meerdere malen per jaar weken bij hem in training gaat, kan je er toch vanuit gaan dat dit correct uitgevoerd word.
Bij de gezonde paarden werkt zijn manier van rechtrichten vast wel en hoe hij op de houding van de ruiter hamert vind ik ook goed, maar de probleem paarden met HKO ed. die hij weer pijnloos laat lopen, vind ik onzin.

De basis van de dressuur is toch om een paard recht te richten en op eigen benen te laten lopen ?? Hij doet niet veel anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:25

Citaat:
De basis van de dressuur is toch om een paard recht te richten en op eigen benen te laten lopen ?? Hij doet niet veel anders.

Waarom komen er dan toch zoveel mensen bij hem ?
Er schort dus iets aan onze basis dressuur en dat heb ik toch echt niet van mijzelf. Ik hoef maar bij mij in de rijbak te kijken om te zien hoe slecht het is gestelt wat betreft basis rechtrichten. Het draait nog steeds allemaal om dat koppie in de krul want dan is het goed.

Ik zie in mijn omgeving veel goede resultaten incl mijn eigen paard destijds. Maar goed dat is nog geen medisch onderzoek.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:33

Cowgirl schreef:
Citaat:

Er schort dus iets aan onze basis dressuur en dat heb ik toch echt niet van mijzelf. Ik hoef maar bij mij in de rijbak te kijken om te zien hoe slecht het is gestelt wat betreft basis rechtrichten. Het draait nog steeds allemaal om dat koppie in de krul want dan is het goed.

Ik zie in mijn omgeving veel goede resultaten incl mijn eigen paard destijds. Maar goed dat is nog geen medisch onderzoek.

Er schort ook zat aan een groep in de basis dressuur, maar je vergelijkt adb nu met duizenden instructeurs en das geen vergelijking. De kunst is dus om een goede te vinden.
En de instructeurs waar veel aan schort hebben toch ook zat klanten ?? Het is maar net hoe je er zelf tegenover staat.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:36

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ze komen bij hem... Maar blijven ze er ook ??

De meesten die ik ken zijn daar heen gegaan, maar zijn nu toch weer terug gestapt, maar hebben wel bepaalde dingen die ze nog steeds gebruiken..

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:45

Ik heb dat onderzoek (waar in de EOs naar geefereerd wordt) gedaan samen met een jaargenoot van mij. Dit is een afstudeeronderzoek geweest en geen promotieonderzoek. Door de geringe ondersteuning vanuit de WUR is er nooit duidelijk iets naar voren gekomen, wat heel jammer is, want ik geloof zeker dat we duidelijke effecten hadden kunnen meten en aantonen. Daarom is er nooit iets over gepubliceerd en zijn er nooit resultaten naar buiten gebracht.

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:32

elibeest schreef:
ik heb wel gehoord dat ze eerder dit jaar weer met een onderzoek gingen beginnen, op de ledenvergadering werd er ook gevraagd naar scheve paarden die een bepaalde datum in een bepaalde kliniek aanwezig konden zijn. en de eerste metingen waren schrikbarend, zoals Antoine altijd al beweerde was er inderdaad een heel groot verschil tussen het gewicht dat het paard droeg op het rechter en linker voorbeen van de testpaarden. Verder weet ik t ook niet.

Dit is inderdaad wel heel interessant. Ben benieuwd of hier meer mee wordt gedaan.
Ben verder nooit een onderzoek hierover tegen gekomen.

Ik hou dit topic dus ook even in de gaten.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:25

Misschien hem inderdaad een keertje mailtje sturen. Ik les zelf ook bij iemand die van hem les krijgt en ik moet zeggen dat mijn paard wel beter en vrijer gaat lopen. Geeft in ieder geval een goed gevoel en mijn paard laat vaker weten dat ze tevreden is. Ze briest onder het rijden ( nooit gedaan) en ze loopt veel ontspannender :D :D

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:51

Heb afgelopen zaterdag nog navraag gedaan bij Antoine zelf tijdens de ledendag van paard en recht.
De beide onderzoeken (het onderzoek dat TS bedoeld en het onderzoek waar ik het in een eerdere post over had) zijn vroegtijdig afgebroken omdat de testpaarden binnen 20 minuten stuk voor stuk weer rad liepen. Aangezien de medici dat niet kunnen verklaren zijn de onderzoeken gestaakt en hoor je er niemand over.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:56

ik heb mijn paard zojuist opgehaald van AdB training (2 weken in training geweest). Hij is al een jaar bewegingskreupel rechtsachter (echt van alles geprobeerd en laten onderzoeken) hij liep bij de eerste training weer helemaal rad en is ook geen moment meer kreupel geweest. eigen onderzoek dus meer dan geslaagd :-)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:57

elibeest schreef:
Heb afgelopen zaterdag nog navraag gedaan bij Antoine zelf tijdens de ledendag van paard en recht.
De beide onderzoeken (het onderzoek dat TS bedoeld en het onderzoek waar ik het in een eerdere post over had) zijn vroegtijdig afgebroken omdat de testpaarden binnen 20 minuten stuk voor stuk weer rad liepen. Aangezien de medici dat niet kunnen verklaren zijn de onderzoeken gestaakt en hoor je er niemand over.

Wat stom! Er zijn zat dingen die medisch niet te verklaren zijn maar waar wel degelijk onderzoek naar uitgevoerd (en voltooid!) wordt :? Ik denk dat onderzoek doen heel goed mogelijk is, vind dit wel een flauw verklaring :)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:52

misschien is t niet willen verklaren vanuit een financieel plaatje.
Wat als dierenartsen geen kreupelheidsonderzoeken meer hoeven te doen... hoeveel geld zou dat schelen....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:53

Ook heel benieuwd :D