o.a. Ons L1 dress. debuut, verslag van een gelukkige ruiter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

o.a. Ons L1 dress. debuut, verslag van een gelukkige ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:36

Leuk dat je even komt kijken :) !

Vandaag hebben we ons L1 dressuur en B springen debuut gehad in Klarenbeek, en.. Ik ben nog steeds in de wolken!
Dat wilde ik graag even met jullie delen, haha. Zapallo B, ook wel Appie (Nassau x Lavendel x Ahoy) is een ruin van 5 jaar. Ik rijd hem nu sinds augustus 2007 ongeveer en ik denk dat we wedstrijden rijden vanaf begin 2008. Dit allemaal heel rustig aan, gemiddeld zo'n 1 keer in de twee maanden. Hij pakt alles heel fijn op en vindt vooral springen geweldig (en ik moet eerlijk bekennen dat hij dat ook beter kan dan ik, hihi :o), we hebben er heel veel plezier in samen zo! De laatste tijd lijkt hij ook erg goed in zijn vel te zitten en gaat het met rijden best fijn dus daarom heb ik besloten na 12 winstpunten eindelijk, voor het eerst in mijn en zijn leven, over te gaan naar de L1. Met succes :).

's Ochtends moesten we eerst springen. Met springen wil ik zelf nog wel eens moeite hebben mijn zenuwen onder controle te houden, maar dat ging vandaag redelijk. Met BB springen zijn we foutloos rondgekomen en in het B parcoursje twijfelde ik zelf teveel, waardoor we op hindernis 2 midden in de hindernis belandden. Fout van mij, want ik dacht dat dat als weigering telde, maar in principe sprong hij dus werden alleen de strafpunten voor de balken berekend. Omdat ik dacht dat het een weigering was bleef ik dus rondstappen tot de hindernis opnieuw opgebouwd werd, niet wetende dat ik verder moest gaan :o.. Door die sprong was het vertrouwen even weg en hadden we een weigering op 3, maar toen we daar eenmaal overheen waren ging de rest van het parcours super en helemaal foutloos!

Eind van de ochtend hebben we toen L1 gestart, kwartiertje losgereden en toen de ring in. De ring was echt HEEL erg slecht, er lag een hele mulle, zware hoefslag in, die ook een beetje modderig was etc. en hij heeft dan nog wel eens erg moeite om zijn balans te vinden en dat kon ik nu ook merken. Toch nog een best fijne proef gereden met 180 punten, dus onze eerste winstpunt binnen! Gelijk uit de ring moesten we door naar de tweede ring, die een stuk beter was. Ook best een fijne proef gereden en die werd uiteindelijk beloond met 196 punten en een derde prijs!! Drie winstpunten dus op 1 dag :wow:, ik was (en ben!) echt zo blij! Was al blij geweest als we dicht bij een winstpuntje gereden hadden, dit had ik echt nooit verwacht..

Maar genoeg alweer, hier de foto's.
Mijn eigen aandachtspuntjes zijn voor het springen dat ik mijn tenen meer naar binnen moet draaien en dichter bij mijn paard moet blijven op de sprong aangezien ik nu ongeveer sta.. en voor de dressuur, rechtop blijven zitten en ook tenen meer naar binnen. Ook mag het paard net iets lager in de hals op sommige stukken omdat hij er nog wel eens achter wil kruipen. Commentaar is altijd welkom!

Springen

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9 (houding wordt hier al iets beter)
Afbeelding

Dressuur

10 middenstap
Afbeelding

11 wijken voor rechterbeen
Afbeelding

12 galop
Afbeelding

13
Afbeelding

Berichtje zou leuk zijn :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

Mozes kriebel wat maakt je paard een mega sprongen. :D
Tijdens de dressuur moet je proberen wat meer op je kont te zitten, je zit nu ook een beetje voorover en hebt dan je benen tever naar achteren.
Paard is duidelijk meer een springpaard, daar heeft hij echt plezier in aan de oortjes te zien, maar je had wel mooie punten voor je dressuur. Een foto is ook maar een momentopname, de punten zeggen al genoeg.

Djaleesa

Re: o.a. Ons L1 dress. debuut, verslag van een gelukkige ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:58

Eerst wil ik even melden dat jij echt een onwijs leuk paard heb zeg!

Met springen moet je alleen uitkijken dat jij je tenen niet te ver naar buiten draait maar proberen je hakken uit te drukken en op de plaats te houden en met de dressuur lijkt het alsof je je handen iets gesloten mag houden iets minder breed en je mag veel trotser op je paard zitten! Je hebt immers een onwijs leuk dier onder je.

succes verder.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 22:26

Bedankt voor de leuke reacties!

Klopt inderdaad dat ik mijn tenen meer naar binnen moet draaien..
Ben echt hard aan het proberen maar het wil nog niet zo goed lukken. Zo lastig om je houding te veranderen als die er eenmaal zo in zit!
Zelfde geld inderdaad voor de dressuur, binnenkort ga ik naar de fysio voor mijn onderrug, die zit helemaal vast. Misschien dat dat de oorzaak is dat ik nu zo scheef zit? Hopelijk helpt dat in elk geval!

Bedankt! :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:32

Ik denk dat je al een heel stuk verder bent als je rug weer los gemaakt is, je kunt dan makkelijker, dus ook rechter, gaan zitten.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:16

Leuk aansprekend paard, en wat kan die springen zeg! Echt wauw! Helemaal super ! Dressuur ziet er ook niet verkeerd uit, hij mag iets meer nageeflijker worden vanaf de schoft vind ik :) verder een fijn plaatje en gefeliciteerd met je 3 winst én prijs! :D

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:30

Wow ik dacht ook als eerste wat een mega reuze sprongen, misschien kan je thuis wat oefenen met brede sprongen dat ze ook leert wat in de breedte te springen ipv zo mega hoog. Je houdt er wel mooie plaatjes aan over ;)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:43

Mooi combi zijn jullie en dat springen ziet er leuk uit. Probeer wel zijn neus eruit te rijden, hij loopt behoorlijk achter de teugel bij de eerste dressuurfoto.

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:57

Ziet er goed uit Renee!
Ik vind foto 5 toch wel erg stoer: volgens mij kan ie nog veeuuul hoger dan dit, hij lijkt ook een goede sprintechniek te hebben zo vanaf de foto te zien :j

Oja omdat het moet: op je billen blijven zitten maar dat weet je nu vast zelf ook wel :+ na de behandeling zal het vast een stuk beter gaan.

Keep up the good work zou ik zeggen!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:50

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:09

Wauw!! wat een kanjer zeg! En inderdaad wat een MEGA sprongen!! Echt machtig!

Ik volg de rest in zijn commentaar. Maar vooral op je kont gaan zitten. Dat zal waarschijnlijk wel vele beter zijn als je rug los is gemaakt. Hij gaat op de eerste dressuurfoto ook heel erg op je hand hangen volgens mij en dat is denk ik de reden dat hij zo achter de teugel loopt.

Proficiat met je behaalde resultaten!!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:15

Wat een mooie techniek heeft jouw paard met het springen. Toch overspringt hij zichzelf elke hindernis, het zou nog mooier zijn als hij gewoon e hoogte springt die ie moet springen.
Maar je hebt een enorm leuk paard onder je ..... :D

Probeer tijdens het springen het paard meer uit je hand te laten springen waardoor het paard ook meer naar voren kan springen.
Je houding gaf je zelf al aan, dus daar werk je al aan.
Wat betreft je tenen......... daar kan ik me nu niet druk om maken hoor, althans, niet met springen!

Gefeliciteerd!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:00

_Question schreef:
Wow ik dacht ook als eerste wat een mega reuze sprongen, misschien kan je thuis wat oefenen met brede sprongen dat ze ook leert wat in de breedte te springen ipv zo mega hoog. Je houdt er wel mooie plaatjes aan over ;)

Opzich heb je wel gelijk, maar in een B parcours staan al aardig wat breedtesprongen.. Het parcours dat ik sprong stond redelijk vol met oxers en ook daarover springt hij nog hoog. Ik heb geen idee wat ik eraan kan doen dat hij zo hoog springt eigenlijk, haha! Maargoed, veel oefenen en misschien gaat hij dan vanzelf meer in de breedte springen. Hij vindt springen ook echt prachtig dus misschien dat het daar ook mee te maken heeft.

Vanmiddag ga ik voor het eerste naar de fysio, kijken of die me kan helpen met mijn rug en dus met mijn zit op het paard.
In elk geval bedankt voor alle leuke en opbouwende reacties! :)

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:04

Heey!

Hij springt echt super zeg! Dat hij zo hoog springt heb je straks juist nodig.

Op de middenstap foto zou hij meer het neusje eruit mogen hebben, maar dat hij zo fijn over de rug is heb je wel nodig, want op de andere foto's drukt hij zich nog echt eruit. Maar ik weet dat je heeeeeeeel hard daarmee aan het werk bent.

Succes meid en ga zo door!

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:34

Haleluja, wat doe jij in de b springen? Haha, maar ja; jij mag zeker trots wezen!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:34

Hihi dankje!
We kunnen helaas niet teveel wedstrijden rijden en hij is ook pas 5.. Dus wil het niet overhaasten! :) Hij vindt het echt fantastisch allemaal nu en heeft er volgens mij super veel plezier in, en dat willen we graag zou houden natuurlijk :D!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:11

hij kan echt super springen zeg! Ik krijg wel een beetje buikpijn als ik je voeten zie, je prikt de sporen tijdens de sprong in zijn buik. Dit gaa vast niet expres maar probeer er aan te werken!
Succes verder en gefeliciteerd met het verdiende resultaat!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:58

100% gelijk heb je Mrln90! Het is ook echt oliebol, in de springles wordt ik er constant aan herrinnerd en zijn we er keihard mee aan het werk :j.. In de dressuur heb ik ook moeite mijn tenen naar binnen te houden i.v.m. dat ik echt enorme X benen heb :o ..
Heb het er wel eens met mijn instructrice over gehad of het misschien niet beter is om juist dan zonder sporen te gaan rijden, maar naast het feit dat ik ze af en toe gewoon echt nodig hebt lijkt het haar verstandiger om ze om te houden om me er zo juist aan te helpen herrinneren dat ik mijn tenen naar binnen moet draaien..
En hij maakte nu sowieso megasprongen vergeleken met normaal hihi, dus ik had sowieso al iets meer moeite om op mijn houding te letten :o. Maar bedankt voor je reactie!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:03

Zonder sporen is geen gek idee, ik had ook altijd behoorlijke kapstokken en een paar dagen geleden heb ik besloten om de sporen een keer af te laten omdat ze de laatste tijd toch goed aan het been is. Wat mij meteen opviel toen ik recht op de spiegel af reed, was dat ik geen kapstokjes meer had. Dus probeer zonder sporen te rijden en gebruik desnoods een zweep voor als het nodig mocht zijn.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:06

Zou opzich een goede tip kunnen zijn, maar aan de andere kant denk ik wel dat dat per combinatie heel verschillend is eerlijk gezegd :j.. Toch bedankt in elk geval!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:08

Het is altijd het proberen waard. :D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:10

Heb je gelijk in! :j
Heb alleen wel eens vaker gesprongen zonder sporen en dat was het gewoon net niet. Maar was al weer lang geleden en je moet alles een keer proberen dus misschien doe ik net nog wel eens binnenkort haha!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:37

Er is al genoeg commentaar gegeven dus mijn enige commentaar is:

Leuk paard heb je daar onder je kont :D

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:45

Die komt hoog over de hindernis!
Wel een prachtig paard zeg :)
Bij foto 10 wordt je daar uit het zadel getrokken?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:33

Dankjullie voor de leuke reacties :D!

Foto tien, ik weet niet.. Denk dat het een combinatie is!
Heb sowieso al een redelijk slechte houding, zit erg naarvoren omdat mijn onderrug heel erg vast zit. Ben daarvoor momenteel ook in behandeling bij de fysio, op de rest van de foto's zie je dat nu toevallig niet, waarschijnlijk omdat het momentopnames zijn? Maar ik ben eerder geneigd mee te geven met mijn lichaam en misschien dat het ook zo kan zijn dat hij me net uit het zadel trok...!