Knarsetanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 01:53

Heey,

Ik vroeg me af waarom paarden knarsetanden.
Die van mij doet het maar heb geen idee waarom.

Waarom knarsetand een paard volgens jou?
Van mijn vorige instructrice moest ik een hand zand in zijn mond doen als hij dat deed wat is jullie mening daarover?
Ga maar lekker in discusie met elkaar en met mij :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:57

Zo, ook nog laat op :+

Een hand zand lijkt me absoluut niet de oplossing. Raar dat je instructrice dit zei. Meende ze het serieus? Was er laatst niet een ruiter op hoog niveau waarbij zand in de mond van het paard is gevonden?

Knarsentanden kan een teken zijn van spanning.
Ook kan het zijn dat je paard last heeft van zijn mond.

Ik zou naar de oorzaak zoeken i.p.v. zand in de mond te doen. Daarmee verbloem je het probleem misschien, maar los je het niet mee op.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:59

Goedenacht ;)
Ik heb niet echt een idee waarom ze dit doen, ik meende eens te hebben begrepen dat ze last hadden van hun kiezen of spanning eventueel.

Maar een hand zand vind ik een erg raar verhaal :?
Ze krijgen absoluut wat binnen in hun maag/darmen dan.

Mijn pony heeft zandkoliek opgelopen bij 2,5 hij kreeg zand binnen via de wei die bij ons nooit met rust gelaten werd om gras goed te laten aangroeien (reden dat ik ben verhuist met me pony naar een andere stal).

Mijn pony had daarbij koorts van 42 graden en toen de DA opvoelde had ie 2 emmers aan zand in zn darmen.

Dus ik vind het een absolute NEE op een hand zand in je pony/paard zn mond te doen!
Verder hou ik dit topic in de gaten qua waarom ze dit nog meer zouden kunnen doen :)

Edit: Zand verteerd niet, en tast de darmwand aan.(Vandaar de koorts wat Asra kreeg)
Ík hoop dat je instructrise een grapje maakte :)

Pollewoppy

Re: Knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 02:17

Ik hoop het ook suusiej, maar ben bang van niet.
Er zijn helaas nog steeds mensen die denken dat zulke fratsen een oplossing zijn...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:14

Nou ik denk/hoop dat TS nu iig weet dat zand not done is!
En indd dat instructrise een grapje maakte, maar zo heeft ze het waarschijnlijk niet gebracht?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:14

Nja en ben blij dat ze het hier ff voor de zekerheid navraagt i.p.v gewoon doen toch

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:50

suusiejj schreef:
Goedenacht ;)
Ik heb niet echt een idee waarom ze dit doen, ik meende eens te hebben begrepen dat ze last hadden van hun kiezen of spanning eventueel.

Maar een hand zand vind ik een erg raar verhaal :?
Ze krijgen absoluut wat binnen in hun maag/darmen dan.

Mijn pony heeft zandkoliek opgelopen bij 2,5 hij kreeg zand binnen via de wei die bij ons nooit met rust gelaten werd om gras goed te laten aangroeien (reden dat ik ben verhuist met me pony naar een andere stal).

Mijn pony had daarbij koorts van 42 graden en toen de DA opvoelde had ie 2 emmers aan zand in zn darmen.

Dus ik vind het een absolute NEE op een hand zand in je pony/paard zn mond te doen!
Verder hou ik dit topic in de gaten qua waarom ze dit nog meer zouden kunnen doen :)

Edit: Zand verteerd niet, en tast de darmwand aan.(Vandaar de koorts wat Asra kreeg)
Ík hoop dat je instructrise een grapje maakte :)

Jeetje!! Twee emmers zand!! Echt niet normaal! Nee ZEKER nooit zand in zijn mond gooien. Wat een onzin toch? Zand schuurt de maag is het gezegde, en dat is serieus waar en NIET positief. De darmen worden idd flink aangetast en op die manier kan een paard vreselijk ziek worden. Maar is het knarsetanden echt van tand op tand of is het het bit dat je hoort?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:50

Jep 2 emmers, schrok me rot.
Hoor de DA nog zo zeggen het is dattie een koudbloed is , die piepen niet zo snel en laten dus minder snel merken dat ze pijn hebben, als hij warmbloedig was dan had je het waarschijnlijk eerder doorgehad.

En toch had ie de kracht om zo gek als altijd de longeerbak rond te stuiteren die avond dat ik hem liggend aantrof.

Het was een nachtmerrie echt waar, hij was 2,5 jaar heb hem vanaf dat ie 1,5 is .
Ik hoop dit nooit meer mee te maken!! Vandaar dat ik het voorstel van de instructrise heel erg vind.
Er zal maar iemand zijn die het gewoon aanneemt en het paard zand voert :n

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:52

Knarsetanden kan een teken zijn van geestelijke ontspanning, maar ook van pijn ergens in het gebit. Als ze dus bijv. knarsen na het eten zou ik het gebit even na laten kijken. Wanneer ze bij het rijden of tijden het verzorgen/aaien knarsetanden, kun je er wel vanuit gaan dat het vanuit de ontspanning komt :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:56

Ik heb altijd geleerd dat knarsentanden een teken van stress en/of pijn is..

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:58

Kan toch ook last van de maag zijn?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:47

mijn pony knarsetand heel soms als ie heel hard moet werken doet ie het heel even omdat ie dan kwaad word :+ maar meestal houd het al snel op dus in mijn geval is het geen teken van pijn of stress

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:46

TS ben je er ondertussen buiten bokt achter gekomen wat het is?
Je hebt niet echt zand gevoerd he?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 23:55

suusiejj schreef:
TS ben je er ondertussen buiten bokt achter gekomen wat het is?
Je hebt niet echt zand gevoerd he?

Nee mijn vorige lesgever zei het.
Dat is al weer heel lang geleden.
Was toen wel nog een beetje penny maar heb het toch nooit gedaan.
Ga toch niet van me paard afstappen om een hand zand in ze mond te doen.

Ben erachter gekomen dat mijn paard het uit ontspanning doet.
Was hem namelijk laatst aan het poetsen met de rosborstel vooral bij ze schoft en toen deed hij het ook.
Normaal let ik daar nooit op met poetsen.
Maar omdat er gezegt was dat het ook uit ontspanning kon komen dacht ik toch maar even goed luisteren met poetsen
En met rijden doet hij het ook alleen waneer hij heel fijn aan voelt.
Sowieso heeft hij geen last van zijn tanden.
Tandarts is altijd blij om hem te zien omdat ze bijna niks hoeft te doen.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:02

Ik heb het meegemaakt bij opgekropte agressie/stress. Dit paard had een hele neutrale uitstraling, maar wanneer hij zich onder druk gezet voelde, begon hij te knarsetanden. Dan was het uitkijken geblazen, want hij kon dan echt exploderen, meestal in de vorm van gericht achteruittrappen. Het vreemde hierbij was, dat hij hierbij naast het knarsen, totaal geen uiterlijke kenmerken van agressie uitstraalde (zoals oren in de nek ed).

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:03

Nou gelukkig dat je nu weet dat het ontspanning is :D

en gelukkig heb je nooit zand 'gevoerd' sorry dat ik er zo op in ging

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:05

peer2005 schreef:
Ik heb het meegemaakt bij opgekropte agressie/stress. Dit paard had een hele neutrale uitstraling, maar wanneer hij zich onder druk gezet voelde, begon hij te knarsetanden. Dan was het uitkijken geblazen, want hij kon dan echt exploderen, meestal in de vorm van gericht achteruittrappen. Het vreemde hierbij was, dat hij hierbij naast het knarsen, totaal geen uiterlijke kenmerken van agressie uitstraalde (zoals oren in de nek ed).

Oei , je zult het maar niet weten :\
Apart zeg dat ie verder zich niet agressief uit, das juist gevaarlijker..
Maar als je het 1 maal weet kun je er beter rekening mee houden

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 00:06

suusiejj schreef:
Nou gelukkig dat je nu weet dat het ontspanning is :D

en gelukkig heb je nooit zand 'gevoerd' sorry dat ik er zo op in ging

Hihi geen probleem hoor.
Snap je helemaal.
Was ook nog een paar jaar jonger voor hetzelfde geld had ik het wel gedaan.
Had ik er zelf voor gezorgt dat me paard zandkoliek had.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:09

Jaah precies maar dat had je dan op je instructrise kunnen verantwoorden denk ik.
Mag ik iets vragen wat niet negatief bedoeld is?

Waarom vraag je het nu als het zoveel jaar geleden is?
Want stel dat je het wel gedaan had dan was dit topic nu te laat en mijn/onze antwoorden ook :)

Of was het een vraag die al die tijd bij je is blijven hangen?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:11

Van het weekend in Papendrecht bij de Papendrechtse Ruiterdagen geweest en veel paarden die in het Z liepen waren duidelijk aan het knarsetanden (ook schrikbarend veel paarden die met de mond open liepen, dat hoort ook niet volgens mij?) Ik denk dat in dat geval wel stress is en geen ontspanning...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 00:12

Het is inderdaad een vraag die altijd bij me is blijven hangen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:23

Ik ken ook een paard dat al sinds hij ingereden is verschrikkelijk knarsetandt. Die theorie van spanning en stress kan wel de verklaring zijn, want hij wordt (helaas) niet bepaald op een erg kalme en goede manier getrained. Had er eigenlijk nog nooit over nagedacht.

Overigens ken ik ook wel een paard die het uit ontspanning doet, die loopt ook te knarsetanden wanneer ze lekker ontspannen aan een lang teugeltje stapt op buitenrit, oortjes strak naar voren.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:24

Een hand zand!!? Doe even normaal zeg..

Mijn paard knarsetand ook, haar rug/lijf wordt driemaandelijks nagekeken door een osteopaat c.q. dierenarts, haar tanden twee keer per jaar, haar zadel twee keer per jaar, dit om uit te sluiten of er geen lichamelijk ongenoegen is.
Ze is een heethoofd en heeft ongelooflijk veel moeite met spanning afvloeien, is altijd al zo geweest, heeft ze altijd al gehad.
Heel soms als de spanning te hoog oploopt, gaat ze dus tandenknarsen en dan is het heel belangrijk dat ze de spanning kwijt kan raken, door even te galopperen, lange teugel te geven, te belonen. Maar nooit te veel vragen op dat moment, want.... dan ontploft ze, wat zich uit in springen, steigeren etc.. want ze moet die spanning kwijt!!
Dus als ze tandenknarst weet ik dat de spanning even te veel wordt bij haar.. spanning afvloeien door direct de ontspanning op te zoeken of wat anders te gaan doen :) . Ik waak er altijd voor dat er geen lichamelijk ongemak kan ontstaan en ik weet hoe ik bij mijn paard (bijna 50% volbloed) de spanning kan af laten vloeien en dan pakt ze weer ontspannen de draad op :) .

Hand zand vind ik grote onzin, wie dat verzonnen heeft _-:( 8)7

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:55

WolinLotte schreef:
Hand zand vind ik grote onzin, wie dat verzonnen heeft _-:( 8)7

Rustig maar, er werd al gezegd dat het een grapje is. Lezen is moeilijk? ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:38

Was geen grapje, of nja weten we niet echt..
Tis haar jaren terug gezegd toen ze nog jong was door dr vorige instructrise ..
Maar het is al goed haha gelukkig heeft TS het nooit gedaan