Ze wil niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliceexx

Ze wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:57

Hoihoi bokkers.

ik heb een probleem; ik heb sinds een paar maanden een vijfjarige Burggraaf. ze was onbeleerd en heeft heel haar leven in de wei gestaan en 2 veulens gehad. Het is een rustig, koel groot paard, van ongeveer 1,75. Ongeveer 4 weken geleden ben ik begonnen met longeren, en toen dat allemaal goed ging, zonder bokken ed. zijn we erop gaan zitten, gewoon aan de longe. ze heeft niets raars gedaan, alleen wilde ze maar slecht voorwaarts. na 2x aan de longe erop zijn we los gegaan. dit ging goed, alleen we moesten wel veel moeite doen om haar voorwaarts te houden, na een paar keer los had ze door hoe ze moest reageren op het been, en werd ze steeds makkelijker en voorwaartser. ze liet ook los in de mond, en ontspande zich super, ze werd ook stteeds nagefeelijker.

Maar gister toen ik opstapte wilde ze opeens niet meer. Ze wilde niet meer voorwaarts. ze stond stil op haar plek en het maakte niet uit hoe hard ik dreef ze wilde niet naar voren. alleen maar op haar plek bokken, dreigen, en af en toe omhoog. en achterwaarts. we hebben vanalles geprobeerd. als ze dan naar voren ging, stond ze na een paar meter al weer stil. op een gegeven moment zijn we met de lange zweep erachter gegaan, en toen ging het goed. Ik dacht dat het gewoon was omdat ze gewoon een keer haar dag niet had. maar toen ik vandaag opstape was het weer het zelfde liedje. Ik weet niet of het nou van de spierpijn komt of omdat ze me wil uitproberen. Ze is gewoon gezond en heeft geen gebreken. dus dat kan het niet zijn.

Hebben jullie tips of ook zoiets meegemaakt dan hoor ik het graag!

_Jorien_

Re: Ze wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:00

Ik zou 't eventjes rustig aan doen. Alleen de keren die je er wel op gaat, wel gewoon doorpakken en 't paard zeker niet laten winnen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:02

Misschien te veel last van haar spieren? Of zit er een wervel niet goed? Een zenuw die bekneld is... er kunnen zoveel dingen zijn ;) Suc-6!

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:05

Ze heeft geen gebreken, en het zadel wat we gebruiken past gewoon goed. Ze is echt dwars ofzo. Ze vind het niet leuk als ik drijf, en dat trapt ze naar mijn been. en ze bokt als ik haar een tik geef op de zweep... Dit deed ze daarvoor niet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:07

Heb je dat door een DA laten controleren? Is er bloed onderzoek gedaan? En als ze gewoon dwars is, je hebt haar net, kan je haar niet even een weekje rust geven?

Het zijn ook maar ideeen hoor ;)

Heb je wel al een beetje een band met haar op gebouwd? Want dat is in het begin wel erg belangrijk, het paard moet er ook plezier in hebben. Misschien is het een paard die niet elke dag rondjes in de bak wil rondrijden (=saai). :P
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 03-09-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:08

ik zou er iemand bijhalen. die hier verstand van heeft. of een dierenarts

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:09

schijnbaar waren het te veel indrukken geef haar een paar dagen rust

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:09

hoe weet je dat ze gewoon gezond is en geen gebreken heeft, misschien heeft ze vanacht wel vast gelegen en zit er een wervel scheef die pijn of ongemak opleverd, er is een reden waarom ze dit doet en dat probeert ze je te vertellen door zich zo te gedragen, vooral omdat je eerder aangeeft dat ze rustig en koel is normaal.
Ik denk niet dat het om winnen gaat want dan zou je namelijk forceren en ik denk niet dat je dat wil.
Probeer er uit te komen hoe het komt dat ze zo reageert, je hebt het zelf al over spierpijn, ik zou haar laten checken door een osteopaat ook omdat ze ook al veulens heeft gehad.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:10

aliceexx schreef:
Ze heeft geen gebreken, en het zadel wat we gebruiken past gewoon goed. Ze is echt dwars ofzo. Ze vind het niet leuk als ik drijf, en dat trapt ze naar mijn been. en ze bokt als ik haar een tik geef op de zweep... Dit deed ze daarvoor niet.

hoe duidelijk wil je het hebben, ze doet dit niet om je te pesten, het is een duidlijk signaal

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:11

Het klinkt toch alsof haar iets niet lekker zit. Zou het raar vinden als ze van de een op de andere dag je zo verschrikkelijk gaat uitproberen. Misschien heeft ze op de wei ofzo een verkeerde beweging gemaakt en heeft ze toch wat last van haar rug ofzo.
Nog een tip: Als ze die halve meter vooruit gaat, beloon haar dan. Want je wilt dat ze die kant op gaat. Ook al is het maar een halve meter, ze gaat vooruit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:12

Er kan wel degelijk iets gebeurd zijn war je niet bij bent geweest:uitgegleden op de wei of vast gelegen op stal.Haal er dus een osteopaat bij en laat het even checken.Zeker weten goed?Dan doorpakken.Iemand met de zweep er achter is prima,maar vooral het werk kort en leuk houden.Dus vooral ook niet te lang en te vaak.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:12

Mee eens! ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:13

Ik zou haar even een paar daagjes rust geven zodat ze het een beetje kan verwerken in haar koppie. Voor de rest zit er niks anders op de consequent aanpakken, en haar geen kans geven om stil te blijven staan. Ik heb wel vaker gehad dat bij het beleren paarden even een terug val kregen, maar als je consequent bent gaat het zo weer over.

Ik weet niet of ze al gecheckt is door een fysio/osteopaat? Dat is namelijk wel een goede tip! Merries komen 90% van de tijd na een bevalling vast te zitten bij hun bekken, als je er dan op gaat rijden gaan ze zichzelf compenseren en loopt uiteindeijk hun hele lijf vast. Persoonlijk laat is het handigste om een merrie meteen even te laten checken na de bevalling, dan heb je er uiteindelijk het minste last van. Ik ben momenteel met een merrie aan het werk die zichzelf daardoor helemaal heeft vast gelopen, en geloof me dan ben je heel wat maandjes bezig voordat je dat weer goed hebt...

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:15

niet te lang rijden maar als ze een paar rondjes goed gedaan heeft belonen en weer stoppen.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:20

Natuurlijk heb je met beleren een terugval. Dat is bij meerdere paarden zo. Maar ze is gekeurd en ze is gezond, zonder gebreken. Ze is ook al vijf en helemaal ontwikkeld, niet zo als een driejarige. het is niet de eerste keer dat ik een paard inrij en heb dit nog nooit megemaakt wel een terugval maar niet zo heftig, wel is dit de eerste keer dat ik een ouder, sterker paard inrijd. Ze is niet erg voorwaarts, dit is ze nooit geweest, en niet bang voor een zweep ofzo. het is ook als iemand in het midden van de bak staat met een zweep dan weet ze dat ze er niet onderuit kan, en dan gaat ze wel gewoon. alleen als die gene weer weg gaat begint het weer. Ik denk echt dat ze geen gebreken ofzo heeft. Ik denk wel dat ik haar nog even na laat kijken. Als ik rij, rij ik ook niet zolang, omdat ze al niet zo voorwaarts is, als ze dan een tijdje goed ontspannen en voorwaarts heeft gelopen dan is het ook goed.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:27

helemaal met joopie7 eens!!!
Eerst checken of ze inderdaad niets heeft voordat je d'r doorvraagd!
Ik heb ook een merrie die van de ene op de andere dag niets meer wilde en bleek uiteindelijk een baarmoederontsteking te hebben!!!
Een paard doet niet de ene keer meewerken en de volgende keer niets meer...niet om ons te plagen zeg maar.

Succes

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:57

Heb precies hetzelfde gehad met mijn timeless (v. Goodtimes) merrie. Ze is ook in mei vijf jaar geworden, altijd alleen maar op het land gestaan en ik ben toen begonnen met beleren (voor mij ook de eerste keer). Het heeft heel lang geduurd voordat ze accepteerde dat ik erop zat. Dit lag ook vooral aan mij omdat ik in het begin maar weinig balans had en je balans vinden op een bokkend paard duurt wat langer. En zij bokte omdat ik uit balans was (heerlijk zo'n neerwaarts spiraal...) Ze is heel eigenwijs en als ze er geen zin in had gaf ze een bok.

Ik ben in april begonnen met eerst veel lessen aan de longe (ik rij in het weiland) en dit hebben we langzaam afgebouwd naar het losrijden. Eerst uitstappen, een drafje en uiteindelijk ook een galopje los. Bij alles teste ze me de eerste keer gelijk uit. De eerste keer los, gelijk naar het hek lopen, het eerste galopje, gelijk dwars door het land rennen. In het begin moest ik altijd heel voorzichtig aan doen in de les, niet aan haar mond komen en alleen op mijn zit rijden. Tot de dag in eind juni waarop ik erop ging zitten en ik voelde dat ze haar rug bolde. Ik kon niks doen met haar en zij was de baas. Gelukkig zat in aan de longeerlijn en kon ze niet alle kanten op. Bij alles wat ik vroeg kreeg ik een bok voor terug (ik heb hier toen nauwlijks niet op gereageerd met mijn zweep). Dit heeft denk ik twintig minuten geduurt en toen was ze zo moe dat ze me accepteerde. Sindsdien heeft ze zelden nog maar gebokt. Het moment waarop ik haar kon sturen kwam steeds eerder in de les, totdat ik er gelijk op kon. Nog twee keer met mijn vriend erbij opgestapt (terwijl hij gewoon wat verder op stond) voor wat morele steun en dat ging allemaal prima. De eerste keer dat ik helemaal alleen in het weiland opstapte zette ze weer haar rug bol. Ik de bokriem vastgepakt en been gegeven. Ze liep, maar minimaal. Dus ik nogmaals been gegeven en haar reactie was stijgeren. Toen ze weer stond weer been gegeven en een tik erbij, haar reactie op de tik was nog een kleine bok, maar toen liep ze wel. Gewoon echt uitproberen! Sindsdien heb ik geen problemen meer met haar. Ik ben eind april begonnen, in mei een week weggeweest en in juni drie weken door een enkelblessure niets kunnen doen, eind juni kreeg in de dramatische 'bok-les' en sinds augustus rij ik volledig nu los, ontspannen en is er echt niks aan de hand, super braaf. Alsof het nooit anders is geweest.

Ik heb ook vaak gedacht dat het wellicht iets medisch is en als iemand anders het me zou vertellen zou ik dat ook gelijk denken. Aan haar gedrag merk je denk ik zelf wel of het aan jou ligt of dat zij zich niet prettig voelt. De eigenaar (een 76-jarige handelaar) zei telkens dat ik me goed vast moet houden, knieen in het zadel drukken en haar echt slaan als ze bokte of steigerde. Dit heb ik nooit gedaan en zou ik ook zeker niet doen als ik jou was. Je moet laten blijken wie de baas is, maar met je stem bereik je veel meer. Een boze kreet roepen als ze bokt maakt veel meer indruk dan een zweep. En vooral heel veel belonen als ze wel iets goed doet (dat deed ik veelste veel volgens de eigenaar....)

Als ik jou was zou ik bij jezelf goed te raden gaan of het iets medisch is of dat het uitproberen is. Aangezien ze met wat extra steun in de bak wel liep, zou het ook heel goed uitproberen kunnen zijn.
Als het uitproberen is zou ik weer aan de longeerlijn (dit gaf mij tenminste wat meer zelfvertrouwen) en het weer rustig opbouwen. In de bak kan het wellicht ook zonder, maar ook tegen het omhoogkomen kan een longeerlijn helpen. En dan echt de basis er gelijk goed in krijgen. Het tempo moet jouw tempo zijn. Als ze snel wilt, wil jij langzaam en andersom. Zodat ze echt onder je door loopt.
Als je het idee hebt dat het medisch is of kan zijn zou ik haar vooral een keer na laten kijken. Een keer extra na laten kijken kan nooit kwaad (alleen voor je portemonnee....)

Heel veel succes!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:16

Ik wil je niet bang maken maar bij mijn vorige stal is er ook een keer zoiets gebeurd, paard was rontgenlogisch(of hoe je het ook schrijft) gekeurd en klinisch gekeurd. Kortom helemaal gezond verklaard. Het paard heeft een paar weken gelopen totdat ie ook ineens niet meer wilde, ging bokken, steigeren, noem het maar op. Bleek na verder onderzoek dat ie er iets was met zijn zenuwen, die hulpen die het paard kreeg die kwamen niet door. Paard hebben ze helaas moeten laten inslapen.

Nogmaals, ik wil je niet bang maken maar ik zou het een eerst uitsluiten voordat je verder gaat. Succes.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:33

Bedankt voor de reacties, maar aan haar gedrag en reactie is het bijna zeker dat ze het gewoon doet om mij uit te proberen, ook omdat ze wel loopt als er iemand in de bak staat. Als ze steigert steigert ze ook niet hoog, het is vooral dreigen, ze doet het ook niet gemeen. Misschien heeft ze wel gewoon spierpijn, het is nu de tweede dag dat ze dit doet, morgen ga ik haar weer proberen als het dan weer doet, ga ik denk weer even een paar keer longeren en lekker voorwaarts maken. Want het is ook zo als ze eenmaal wel voorwaarts gaat, loopt ze super, lekker ontspannen en nageefelijk. maar gewoon ineens uit het niets staat ze stil, geeft ze een enorme ruk aan de teugel en gaat ze op de rem.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:37

Ik denk dat je wellicht wat te snel gegaan bent.
Als je 4 weken geleden bent begonnen met longeren, en nu al over loslaten in de mond en nageeflijkheid(!!!???) praat :x

de eerste maanden dient paard met los teugeltje gereden te worden, en hoef je maar aan een ding te denken : VOORRRRRRWAAARRRRTS !!!!

Pas als paard uit zichzelf goed voorwaarts blijft en een beetje balans heeft gevonden, mag men pas gaan beginnen met licht contact met de mond.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:47

Het paard is al 5 en kan dus meer hebben dan een jonger beestje. haar balans is goed, en we weten ook echt wel waar we mee bezig zijn. We hebben al meerdere paarden zadelmak gemaakt. we doen dit met professionele hulp. en we doen niet veel meer als rondjes lopen. wel geowon met contact aan de mond, ze moeten immers weten wat dit is. Als ze dan gaat buigen en nageven sta ik dit toe. Ze was trouwens ook goed voorwaarts na een week. ze reageerde al veel beter op de hulpen.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:48

Misschien kun je iemand er met de longeerzweep bij houden totdat ze weer uit zich zelf loopt. Als ze straks wel weer wat voorwaartser is hoeft er niet achteraan gelopen te worden met met de zweep maar kan die gene in het midden blijven staan voor het geval het nodig is. Kan het ook zijn dat ze hengstig is? Sommige merries reageren dan ook anders.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:49

3 of 5 .. beleren is beleren en met een 5 jarige mag je niet eerder aan de mond komen als bij een 3 jarige hoor :n

Maar als een paard zo in de stop gaat komt dat 9 vd 10 keer doordat ruiter te weinig voorwaarts heeft gereden.

En ik blijf erbij , in 4 weken tijd .... is toch wel heel krap..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:51

Ik wil dit topic even blijven volgen. Mijn 5 jarige heeft hier ook last van. Ze is helemaal in orde en aan de longe doet ze het super..totdat ik er op ga zitten. Zodra ze weet dat ze er niet onderuit komt, loopt ze wel fatsoenlijk door. Nu probeer ik om er met zweep op te gaan zitten om haar toch op dr donder te kunnen geven maar dit werkt nog niet perfect.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:52

hmm tja, wij doen het op onze manier, en we hebben nog nooit echt problemen mee gehad. maar toch kan je een driejarige eerder overbelasten dan een vijfjarige omdat een vijfjarige toch al wel verder ontwikkeld is. ik heb haar de eerst week ook alleen maar voorwaarts gereden, met een lange teugel. maar toen ze voorwaarts was, en ik minder hoefde te drijven, teugels iets meer op maat zakte ze erin. en werd ze v eel ontspannender.