Nasir@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Nasir@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:23

Vandaag weer eens een les opgenomen om later zelf een kritisch te bekijken..
Nasir is een 20 jarige E pony die ooit vroeger tot M dressuur heeft gelopen maar daarna de endurance in is gegaan. Hij houd ook enorm van hardhardhard ;)
Ik wil graag weer wat wedstrijden met hem gaan rijden en we trainen nu op B niveau.
Ik vond vandaag niet zo'n beste dag. Vond hem veel tegen de hand en mijn houding (vooral mijn armen) vind ik ook erg belabberd.
'k Denk zelf dat het komt omdat ik te gespannen rij. Als ik zelf meer ontspan doet hij het beter...
Maargoed..Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!! Het zijn twee filmpjes met de mobiel gefilmt. De eerste oefenen we de middendraf. Het is moeilijk om hem weer netjes terug te krijgen. Wordt dat erg sterk.

bobolien

Re: Nasir@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:25

sorry maar het ziet er niet bepaald ontspannen uit
paard schud met hoofd loopt over buitenschouder weg op de volte teugels mogen wat korter zodat je je hand niet helemaal uit hoeft te steken voor je paard links afgaat

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:28

Je hebt binnen de twee minuten gereageert.
Het tweede filmpje heeft zeker ontspannen stukjes. Ik gaf ook al aan dat het niet de beste dag was vandaag dus je verteld niet veel nieuws. Heb je mss (na het zien van de volledige filmpjes) nog tips voor mij? Dan kan ik er wat mee. ;)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:33

Maak je teugels wat korter, Is het eerste wat ik zie.
Daarnaast vind ik hem hakkerig en beetje vierkant overkomen.
Ik zou proberen veel meer lossigheid der in te krijgen. Probeer hem meer ontspannen over ze rug te laten lopen. Als het niet de beste dag kan dat wel is zijn natuurlijk maar probeer hem iedere keer de jouwe te maken, Volledig op jou te laten lopen en hem lekker ONDER jou te laten lopen, Sommige momenten loopt hij bewijze van spreken 5 meter voor jou. Het tweede filmpje zit al een stuk meer ontspanning in. Denk echt aan zijn nageeflijkheid, Vang hem aan de voorkant op zodat hij bij jou blijft dan zal hij ook meer in de ontspanning zakken aan de voorkant en meer gaan dragen aan de achterkant.
Veel figuren rijden en veel overgangen maakt het van achter naar voren een stuk beter ;)

Verder veel succes!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:36

je zit veels te veel te rukken en te plukken aan de teugels, waardoor de pony in het eerste filmpje ook teugelkreupel loopt afentoe.
Je handen houd je niet stil waardoor het paard nooit de ontspanning op kan zoeken.
Het paard valt uitelkaar en loopt op de voorhand.

kortom nee het is alles behalve een fijn plaatje om naar te kijken.

Teugels korter, handen stil en sturen en begrenzen met je benen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:38

paard spant tijdens de middendraf teveel en het verruimen komt vooral uit het voorbeen doordat hij zijn rug wegdrukt, hij KAN zo niet netjes op het achterbeen terugkomen. Daardoor word hij ook 'sterk', hij kan niet anders! Denk dat schijnovergangen beter zouden werken dan dit...
Stoelzitje... benen vanuit je heup meer ontspannen en onder je lichaam brengen (gebogen armen en je hand dragen is ook belangrijk)
goed dat je hem veel van hand laat veranderen, zo word jij ook handig op beide handen. Ik vind dat je dankzij je gestrekte armen erg 'rukkerig' overkomt, terwijl dat niet je bedoeling is, daarom beweegt zijn hoofd ook zo grof mee. Veren in je armen, draag je handen alsof je een dienblad vasthoud met dure kristallen glazen...
"buitenhand eraan" ben ik het niet helemaal mee eens in galop, hij zou wat meer stelling en buiging aan moeten nemen en dus moet je wat meer meeveren in je buitenhand ipv terugwerken. Maar dan zul je je binnenhand wel meer moeten ontspannen. Na de galop loopt hij overigens beter, waarom neem je dat niet eerder mee? Voooor de middendraf? Hij word duidelijk leniger van de galop...
Goed van je instructrice dat ze op je buikspieren let! Jij houd je rug heel strak, terwijl je buikspieren sterker moeten zodat je je rug meer kan ontspannen.
Met halsstrekken opletten dat hij zijn neus niet onder zijn boeg brengt, dan knalt hij nog meer op de voorhand.
Knap dat je met zo'n paardje op leeftijd zo serieus aan het werk bent, leuk paardje, succes nog met hem. Je hebt zelf een vriendelijke instelling, houden zo!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:43

Vind het er helemaal niet ontspannen uit zien! Zelfs als hij zijn slechte dag heeft geloof ik niet dat als hij ze goeie dag heeft dat hij wel lekker loopt! Je trekt heel vaak aan de teugels zet volgens mij je handen vast. Hij lijkt ergens last van te hebben waardoor hij de hele tijd zijn hoofd omhoog gooit. Ik snap ook niet als hij zo gespannen loopt over zijn rug dat je ook nog eens gaat door zitten! Lijkt mij dat je eerst alles ontspannen moet hebben voordat je dat goed kan doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:52

Ik vind het wel erg goed van je dat je hier de fimpjes plaatst :j Je wilt blijkbaar iets leren en ik hoop dat ook dat je iets kunt met sommige dingen die hierboven al gezegd zijn. Je staat er iig voor open geloof ik, goed zo! :)

Wat ik vooral vind is dat je niet zozeer direct wat aan je pony hoeft te doen, maar in de eerste plaats aan jezelf! De pony loopt zo te zien braaf, kent ook al aardig wat aan zijn achtergrond te zien, dus aan hem zal het qua opleiding niet liggen. Ga eerst een zelf rustig zitten: armen langs je lichaam, ellebogen aangesloten, verende verbinding tussen paardenmond en jouw hand. Let wel: wel je hand op z'n plek zetten, maar toch meegaan met zijn bewegingen, zonder dat je handen omhoog en omlaag gaan (want dat valt mij erg op in je filmpje). Probeer je pols daarom wat losser te maken: dan kun je meegaan, zonder dat je verstijft en daardoor je pony tegenwerkt. Probeer alle bewegingen die je eventueel wilt/moet maken met je teugels te beperken tot die pols: ophoudingen vanuit je pols en niet met je hele arm. Laat die ellebogen staan waar ze horen en alleen kleine, optisch onmerkbare hulpen met de pols geven. Daaraan moet je pony genoeg hebben....

Het lijkt me trouwens een lief dier, probeer van hem te genieten en vooral léér van wat hij je aangeeft!

Edit: @ Plientjedres: bij ons rijden er ook andere mensen in de bak als ik privéles heb, je kunt je nou eenmaal niet de hele bak toe-eigenen omdat jij toevallig les hebt. Die anderen rijden dan waarschijnlijk gewoon voor zichzelf en TS krijgt les.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:58

@Bonita_Bon

Bedankt voor je stukje! Hier kan ik zeker wat mee!
Ik hoop dat we nu ook echt vooruitgang gaan boeken want voor mijn gevoel staan we al zo lang stil met deze problemen...
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:01

Ik vind het er al veel beter uitzien dan op je vorige filmpje! :) Wat me op vooral opvalt zijn jouw handen en zijn onrustige hoofd-halshouding. Ik zou je teugels wat korter nemen, dan kun je waarschijnlijk je handen al wat makkelijker dragen. Ook zou ik aan je instructrice vragen of ze wat meer op je handen wil letten. (ik hoor haar wel over je ellebogen, of bedoelt ze daar ook gelijk je handen mee?) Misschien kun je een paar zitlessen nemen, dat heeft mij echt heel veel geholpen. Het lijkt ook wat impuls te missen, Nasir loop over het algemeen wel door, maar het moet nog meer van achter naar voor gereden worden zeg maar. Er zittel ook al fijne stukken tussen en jullie doen samen goed je best zo te zien, dus dat gaat vast wel goedkomen! :)

Citaat:
sorry maar heb je hier echt priveles?
waarom rijden al die andere mensen daar dan?

Zo raar is dat niet hoor...

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:02

@ Rijerijerije

Bedankt voor je tips! Ik weet idd dat het volledig aan mijn houding ligt.. Daar hamert mijn instructrice ook zo op.. Maar wat is dat moeilijk te veranderen zeg!!
Eigelijk moet ik een stevig elastiek om mijn romp/bovenarmen doen zodat ze op zijn plek blijven...:)
Ik wil graag verder komen en daarom ook mijn topic...Wie weet lukt het me zo wel om een andere houding aan te leren...
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:10

Klopt, misschien is dat wel het moeilijkste aan het hele paardrijgebeuren: jezelf veranderen....Maar weet je wat nou zo leuk is?! Als jij jezelf verbetert, reageert een béétje fijne pony (en dat is die van jou volgens mij wel) daar meteen op. Hij zal nét iets rustiger worden, nét iets soepeler, nét iets minder trekkerig etc etc etc...En natuurlijk ben je er niet met dat ene kleine veranderingetje in jezelf en je pony, maar daar begint het wel mee....

Je moet alleen zelf wel genoeg paardengevoel hebben om dit te kunnen opmerken...Of iemand langs de zijlijn te hebben staan die het voor je kan opmerken...Dat laatste heb je, als je dat eerste ook nog hebt/kunt ontwikkelen, dan ben je al een heel eind! :)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:13

@ Rijerijerije

Ben na het lezen eigenlijk op slag een beetje depri geworden..maar het is wel erg goed want alleen met commentaar kom ik verder. Anders kan ik net zo goed mijn kop in het zand steken...
Ik denk idd dat als mijn houding helemaal goed is dat Nasir ook voorbeeldig gaat lopen...
Wat vinden jullie van mijn instructrice? Kan er zelf nl niet goed over oordelen...

Dit is een filmpje van een poos terug...

[RT-HAW] Ik en Nasir @ les B waardig?
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-09-09 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd + bericht samengevoegd

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:30

Boktlid schreef:
Rijerijerije schreef:
Klopt, misschien is dat wel het moeilijkste aan het hele paardrijgebeuren: jezelf veranderen....Maar weet je wat nou zo leuk is?! Als jij jezelf verbetert, reageert een béétje fijne pony (en dat is die van jou volgens mij wel) daar meteen op. Hij zal nét iets rustiger worden, nét iets soepeler, nét iets minder trekkerig etc etc etc...En natuurlijk ben je er niet met dat ene kleine veranderingetje in jezelf en je pony, maar daar begint het wel mee....

Je moet alleen zelf wel genoeg paardengevoel hebben om dit te kunnen opmerken...Of iemand langs de zijlijn te hebben staan die het voor je kan opmerken...Dat laatste heb je, als je dat eerste ook nog hebt/kunt ontwikkelen, dan ben je al een heel eind! :)

Ben na het lezen eigenlijk op slag een beetje depri geworden..maar het is wel erg goed want alleen met commentaar kom ik verder. Anders kan ik net zo goed mijn kop in het zand steken...
Ik denk idd dat als mijn houding helemaal goed is dat Nasir ook voorbeeldig gaat lopen...
Wat vinden jullie van mijn instructrice? Kan er zelf nl niet goed over oordelen...

Wat je hier zegt, Zat ik eigenlijk net over na te denken, Je zegt dat je het idee hebt dat je al zolang stil staat heb je die tijd wel les van haar?
Als dat zo is zou ik opzoek gaan naar iemand anders, Blijkbaar ziet zij dan niet de punten waar jij wat aan hebt. Ook in het filmpje merk ik niet echt dat ze dingen zegt waar jij op dat moment wat aan hebt. En ben je met middendraf bezig als je basis en zit nog niet echt goed is, Wil niet slecht zeggen hoor maar het is ook gewoon niet makkelijk.
Hoe lang les je al bij haar?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:49

Hey meid, wat ik al tegen je zei, rij hem lekker voorwaarts, mooi gelijke druk op twee teugels, rechtop zitten, rustig lichtrijden en rustig in je hand, dan is het hele beeld al anders...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:57

Ga eens de teugels losgooien, overgangen rijden en van de voorkant afblijven, en lekker ontspannen zitten
Je paard kan niet ontspannen als jij je niet ontspant.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:57

Ik zal vanavond de filmpjes nog eens bekijken maar dan mét geluid ;) Dan kan ik je mijn mening over je instructrice wel vertellen. Wat ik je nú al kan vertellen is dat je best kritsch mag zijn in het zoeken naar een goede lesgeefster. "Les is les" geldt namelijk niet, de ene instructrice is de andere niet, en papieren zeggen ook niet alles. Ze moet het over kunnen brengen en de juiste dingen op de juiste momenten roepen en niet zomaar wat algemene waarheden die voor iedereen gelden, maar waar jij misschien niet zoveel mee kan...Ook al heb je les, soms ga je gewoon niet vooruit en kan een verandering van lesgeefster ook een verandering in je rijden betekenen.....maar ik heb nog niets gehoord op het filmpje, dus ik hou nu verder m'n mond.... :Y)

Trouwens: blijf er wel lol in houden, je hebt een prachtig beest dus heb gewoon plezier :j Filmpjes en commentaar daarop zijn best confronterend, maar daar moet je je niet door laten neerhalen. Ik zou het vele malen erger vinden als je bleef roepen "maar ik doe niks fout en er kan niks beter en m'n pony wil niet"....Nu zie je waar je tegenaan loopt en kun je daar gericht actie op ondernemen. Doe er je voordeel mee en ga genieten van de twee pasjes tussendoor die wél goedgaan :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:13

Dat vind ik ook, jou instructrice heeft het over middendraf enzo, maar voor je dat kunt doen moet je je eerst op andere dingen richten. Als jij je niet kan ontspannen dan kan je paard dat ook niet. vooral je rug en je armen zijn erg gespannen. ik zou daar eerst eens aan gaan werken en het paard even laten voor wat het is. als je je handen meer draagt komt er een knik in je ellebogen, want nu strek je ze te veel. je moet ook maar eens proberen om met je zit overdreven mee te bewegen. zo kun je ook met je zit het tempo regelen en kan je paard meer ontspannen in zn rug. Als je houding verbetert is en je jezelf meer ontspant zal je zien dat je paard ook al beter gaat lopen. Als je dan wat meer contact pakt op de teugels, door ze wat korter te pakken en niet de hele tijd los vast doet, kun je hem van achteren wat meer bijdrijven zodat hij niet zo uit elkaar valt. dan kun je ook lekkerder zitten.

dus:
- handen dragen
- (overdreven) meebewegen met je zit (daarmee ook ritme aangeven)
- beter contact pakken
- goed het ritme aangeven en bijdrijven.

Ik weet dat het niet makkelijk is;) maar als je het over een tijdje voormekaar hebt zul je zien dat middendraf enzo ook een stuk makkelijker gaat. veel succes ermee, en ik zou het leuk vinden als je over een tijdje weer een filmpje maakt.

groetjes 0kki (poehpoeh, wat een stuk);)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:55

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik ga er zeker hard mee aan het werk en het nieuwe filmpje komt er zeker!
We blijven doorzetten! ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:00

meid het is al een hele stap dat je zo netjes omgaat met de gegeven kriteria. Je wilt echt verbeteren en dat is een heel positief iets!

Wat betreft je instructrice, ik zou persoonlijk een andere instructrice zoeken die je meer helpt met de basis van jezelf en je paard. ze is teveel gefocused op de wat gevorderde dingen.
Echter is het niet geheel opjectief gezien wij het van 2 korte filmpjes moeten hebben.
ze zou bij mij persoonlijk niet aanslaan qua intstructrice maar bij iedereen past een andere instructrice.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:32

Ik ben echt vast beraden om verder te komen. Nasir kan dan al wat ouder zijn maar ik weet dat hij het wel kan...nu ik nog...

Als ik voor mezelf even alles voor de komende tijd op een rijtje zet klopt dit dan:
* Eerst eigen houding verbeteren. Dit door niet te moeilijke oefeningen te doen en puur mijn houding in de gaten te houden.
* Teugels korter nemen (?)(klopt dat?)
* Mijn rug en armen meer ontspannen
* Bovenarmen langs mijn lichaam
* Handen bij elkaar houden
* Meer op mijn kont gaan zitten
* Veel overgangen maken

Is dit rijtje een beetje samengevat wat jullie bedoelen? Aanvulling hoor ik graag!!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:39

Zo slecht vind ik het niet gaan hoor! :)
Je wil leren, en je weet waar je aan moet werken. Het zou een stuk slechter zijn als je dat niet wist!
Ik zal verder niet zoveel commentaar leveren, behalve dan dat ik ook eens zou kijken of het bij een andere instructie wél lukt bijvoorbeeld. Stel dat je een ander vindt die je met een bepaald aspect helpt, en je huidige instructie helpt goed bij een ander aspect. Dan kan je ook afwisselen: waar je op strand, daar bepaal je je lessen mee. Ik heb zelf namelijk ook een half jaar aangemodderd met instructie. Waren op zich prima lessen, alleen begrepen ze mijn merrie niet. Dan blijf je toch heel erg hangen op bepaalde punten. Mijn huidige instructie weet dat wel weer precies.
Heel veel succes nog, het is wel een hele mooie pony! :+:

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:46

Dank je! Ik zal zeker eens rondkijken!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:50

Met name je bovenlijf is veel te gespannen.
Je houd het allemaal strak waardoor je ook met het lichtrijden je armen mee omhoog neemt.
Hier moet meer ontspanning in komen.
Misschien een idee om af en toe tijdens het rijden je schouders even los te draaien.. even een rondje met je hoofd draaien.. om die spanning wat kwijt te gaan raken. en jezelf niet vast te zetten..
Ik denk dat dit een belangrijk punt is om aan te gaan werken, en daarna rijtechnisch verder te gaan. Als jij zo strak zit, kan pony nl ook nooit lekker loskomen :)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:28

Boktlid schreef:
Ik ben echt vast beraden om verder te komen. Nasir kan dan al wat ouder zijn maar ik weet dat hij het wel kan...nu ik nog...

Als ik voor mezelf even alles voor de komende tijd op een rijtje zet klopt dit dan:
* Eerst eigen houding verbeteren. Dit door niet te moeilijke oefeningen te doen en puur mijn houding in de gaten te houden.
* Teugels korter nemen (?)(klopt dat?)
* Mijn rug en armen meer ontspannen
* Bovenarmen langs mijn lichaam
* Handen bij elkaar houden
* Meer op mijn kont gaan zitten
* Veel overgangen maken

Is dit rijtje een beetje samengevat wat jullie bedoelen? Aanvulling hoor ik graag!!

Lijkt me een goed begin! :D