jong paard wil niet blijven staan bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vancky2005

jong paard wil niet blijven staan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:35

mijn paard is 4 jaar en enkele maanden zadelmak. Hoewel het een volbloed is is hij vrij rustig te rijden en braaf. Ik longeer hem wel nog een 10 tal minuten voor het rijden en wil dan direct opstappen om eerst rustig rond te stappen met lange teugels.

Hij blijft echter niet stilstaan bij het opstijgen en stapt achteruit en soms vooruit telkens ik mijn voet naar de stijgbeugel breng. Ik heb het paard al sins hij een jaarling was en hij heeft nooit slagen gekregen noch ernstig berispt geweest omdat het niet nodig is. Eens ik dan aan het opstijgen ben stapt hij gewoonlijk nog enkele meter en dan stopt hij. Het is een vorm van verzet maar zonder echt stout te zijn maar ik vind het gevaarlijk als ik met een voet in de stijgbeugel sta en meneer stapt verder. :(:) Soms ga ik gewoon mee achteruit en tenslotte stopt hij dan toch ongeveer.

Heeft iemand een tip? :)* Zou ik hem een beloning geven eens ik erop zit zodat hij er de volgende keer op wacht?

DendroFleur

Re: jong paard wil niet blijven staan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:38

Juntos bleef altijd netjes staan maar had op een gegeven moment ontdekt dat ik weinig kon doen als hij niet wilde stil staan. Dus weer met een helper opgestapt en inderdaad een brokje links en rechts gegeven. Na een paar keer kon ik weer zelf opstappen en dat links en rechts inbuigen is goed voor de warming up.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:41

Eerst proberen of iemand hem vast wil houden. Geef een snoepje als hij braaf wacht!
Als hij dat goed oppakt kan je de helper iets verder weg zetten. Dus bijv een meter ertussen, en dat ze alleen een hand op zijn neus legt. Weer belonen als het goed gaat.
Zo kan je het steeds een stapje verder uitbreiden. Dit werkte erg goed bij de tinker van een vriendin!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:44

Gewoon even iemand er bij laten staan. Diegene tegen laten houden als hij weg stapt, en dan belonen als hij stil gaat staan. Ook als hij al stil blijft staan goed belonen. Gewoon even duidelijk zijn, ws heeft hij niet echt super door wat je precies van hem wil.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:44

Doe samen met iemand opstappen degene die helpt leidt hem af en houd m stil en jij geeft de beloning. probeer zo snel als je kan op te stappen,daar bedoel ik wel rustig vloeiend en zacht mee,maar stel niet te lang uit zodat ie zich staat te vervelen voor die jonge dieren duurt iets al snel te lang

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:47

Het paard heeft gewoon pijn bij het opstappen.. Opstappen is heel slecht voor de rug van het paard (bron: de Bit, nummer "alles over de rug van het paard". Als je het zelf niet hebt, is er misschien iemand uit je omgeving waarvan je het kunt lenen ofzo :) ) Het is gemeten dat als je opstapt de rug van het paard een enorme klap krijgt. Je trekt je aan de ruggengraat omhoog, deze wordt opzij getrokken door het zadel ofzo. Het maakt niet uit hoe voorzichtig je het doet, de belasting blijft heftig. De tweede klap krijgt het paard als je in het zadel landt. Ik wist dat het slecht was, maar ben na het artikel nog voorzichtiger geworden.
Ik zou dus gelijk een opstapje gaan gebruiken, het liefst een hoge, zodat je je bijna niet hoeft op te trekken. "Gek" is het helemaal niet en het is ook echt niet omdat je zelf niet er op zou kunnen komen, maar het is gewoon vriendelijk voor je paard, vooral voor zo`n jonkie zal het een verademing zijn. Je ziet trouwens in de bladen ook bij veel bekende ruiters een opstapje staan (die van de ikea zijn zeer geliefd, die heb ik zelf ook). Ik stap zelfs bij mijn pony met opstapje op en ik merk een groot verschil met de periode voor het opstapje.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:54

Ik zou idd even aan iemand vragen of die hem vast kan houden.mocht er niemand in de buurt zijn kun je hem ook altijd een in de hoek van de bak zeten dan heb je zonder spanning op te wekken meteen al een groot deel van zijn opties beperkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:06

Even een tijdje een hulp op de grond gebruiken die 'm vasthoudt en een snoepje voert als jij opstapt. Daarna, terwijl het paard nog stilstaat, zelf een snoepje geven. Wen 'm maar even aan dat er wat lekkers komt als jij erop zit. Hebben ze zo door.
Het snoepgebruik kun je even een tijdje volhouden en daarna rustig afbouwen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:10

heb het ook ooit gehad en heb toen gewoon iedere keer hulp gevragen bij het opstijgen...na een tijdje ging het zelf weer prima en nooit meer problemen gehad...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:12

Met een opstapje leren opstappen zou ik nooit doen.
Mocht je dan ooit eens in het bos zijn en gedwongen zijn af te stappen, dan kom je er nooit meer op. Niet alleen omdat hij dan nog niet heeft geleerd om stil te staan, dan wel omdat jij niet zo lenig meer bent als je het nooit doet.
Belonen lijkt me een hele goede oplossing en laat de hulp hem niet vasthouden maar er gewoon bij staan om in te grijpen en hem te corrigeren als hij aan de wandel gaat.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:14

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Alleen haar kon je ook niet vast laten houden want dan ging ze alleen maar harder achter uit. Ik zette haar met haar hoofd richting de bakrand en ging dan zitten. Ook pak ik in plaats van het zadel een plukje manen vast zodat ik niet aan het zadel hoef te trekken. Dit lijkt zo ook veel fijner te vinden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:15

Ervanuit gaan dat een paard pijn heeft is wel heel makkelijk ,en dan alleen adviseren om een opstapkruk te gebruiken ook.
Denk je dat t dier pijn heeft laat dan s iemand naar de rug kijken zou het advies zijn. en een krukje gebruiken met een jong onervaren dier dat niet stil staat brengt extra aandacht lijkt mij...

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:18

Ik vraag me af of het vooraf longeren er ook nog mee te maken kan hebben.
Eerst heb je een soort constante druk op je paard : je draait steeds met hem mee, je hebt een longeerzweep erbij, geeft commando's om voorwaarts te gaan...
En dan kom je naar hem toe en wil je er op klimmen... Misschien dat die overgang van lopen (adrenaline) naar stilstaan onnodig spanning mee geeft.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:27

Het is wetenschappelijk bewezen dat het een paard pijn doet als een mens opstapt.. Het is geen verzinsel van mij :) Veel paarden leren het echter accepteren. En een opstapkruk is de eenvoudige manier om de druk grotendeels weg te nemen. Ik snap niet echt waarom "makkelijk" verkeerd is. Als de pijn wordt veroorzaakt door het opstappen van de ruiter, waarom zou je dan naar de rug laten kijken? Is het niet gewoon het proberen waard?
@Zoezie: Hoe zie jij het voor je dat iemand opstapt met krukje terwijl het paard wegloopt? :P Het paard zal dan evengoed stil moeten staan naast het krukje, het leert het dus wel. Daarbij zal je uiteraard iemand om hulp moeten vragen, belonen, en de dingen die iedereen noemt moeten doen. De ruiter zal niet verleren om zonder kruk op te stappen. Ik stap zelf nog net zo makkelijk op zonder opstapje als dat moet bij een buitenrit of vreemde bak...

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:32

iemand hem een klontje geven met opstappen als je dat drie keer doet blijven ze meestal heel braaf staan :D :D

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:41

paardebloemp schreef:
Het is wetenschappelijk bewezen dat het een paard pijn doet als een mens opstapt.. Het is geen verzinsel van mij :) Veel paarden leren het echter accepteren. En een opstapkruk is de eenvoudige manier om de druk grotendeels weg te nemen. Ik snap niet echt waarom "makkelijk" verkeerd is. Als de pijn wordt veroorzaakt door het opstappen van de ruiter, waarom zou je dan naar de rug laten kijken? Is het niet gewoon het proberen waard?
@Zoezie: Hoe zie jij het voor je dat iemand opstapt met krukje terwijl het paard wegloopt? :P Het paard zal dan evengoed stil moeten staan naast het krukje, het leert het dus wel. Daarbij zal je uiteraard iemand om hulp moeten vragen, belonen, en de dingen die iedereen noemt moeten doen. De ruiter zal niet verleren om zonder kruk op te stappen. Ik stap zelf nog net zo makkelijk op zonder opstapje als dat moet bij een buitenrit of vreemde bak...

Ik heb dat idd ook al gelezen, ik stap met m'n jonge paard ook op met een opstapje, als er een voorhande is (ik ben zelf maar 1m64 en m'n merrie is 1m75 :o ) want moet ik trekken als een gek om erop te geraken en dan kan zoiets echt wel nadelig zijn voor de paardenrug en ook voor je zadel want je zet elke keer druk aan een kant van je zadel. En idd, of je nu vanop de grond of vanop een krukje opstapt, dat verandert niets aan het feit dat je paard moet blijven staan, dat heeft eerder te maken met gehoorzaamheid...
En idd, probeer het is, het kan toch helemaal geen kwaad om even te proberen?

Indien je paard echt moeilijk is kan je idd ook met de hulp van iemand opstappen, na een tijdje weten ze wel wat er moet gebeuren en gaat het wel makkelijker...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:52

probeer een opstapje,
een jong paard heeft vaak erg veel moeite zijn balans te bewaren als er iemand aan zijn zijde hangt.
al mijn (jonge) paarden stapte ik op met opstapje,
tis beter voor de rug en je behoud er de rust mee.
het verhaal dat je dan niet meer gewoon op kan stappen is onzin.
ze hebben dan zoveel vertrouwen dat ze dat gewoon toelaten mocht t nodig zijn. (ik heb ook geen touwladder aan mn zadel als ik naar t bos ga)
maar probeer t eens, je zult zien dat t helpt.
succes!!

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:49

Ik rij ook op een haflinger die wel eens wilt gaan lopen als ik opstap, meestal is er gewoon iemand in de buurt die haar even vasthoudt, en dan is het ook goed. :)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:41

ik heb ook wel eens een paard gehad wat niet bleef aan met opstappen.
wat ik deed, brokjes in me zak (en ik ben eigenlijk niet iemand van de brokjes maar ja proberen waard he) klein handje brokjes voor t opsteigen, ondertussen streek ik met mijn hand achter t zadel, daarna voet in de beugel en opstappen, wanneer ik zat kreeg ze weer een handje. en.. t werkte daarna ging ik afbouwen met brokjes maar streek haar alleen nog even van te voren achter t zadel. En op concours was deze zowiezo wat gespannen dus bleef beetje van voor naar achter lopen, maar zodra ik even achter t zadel streek bleef ze staan en stapte ik op. Maar goed jou paard is weer een andere maar dit is iig een positieve ervaring die je evt kunt proberen.
En jaren geleden heb ik er ene gehad die dus ook echt zoals die van jou van voor naar achter bleef gaan, die heb ik met zn neus bij de poort gezet en achter hem lag een stapel hout, nou eerste keer voet in de beugel en liep naar voren dus ik weer op nieuw voet er in ging ie naar achter, toen heb ik hem zelf nog een paar passen erbij naar achteren gezet zodat ie met zn achterbenen in t hout kwam, hij schoot naar voren en daar was de poort, bleef staan en ik kon opstappen, daarna nooit meer gedaan. maar goed dat was meer gebruik maken van de situatie die er al was.
maar wat dan evt ook werkt, als ie achteruit gaat zet jij hem nog meer passen achteruit tot ie zelf niet meer wilt, doe je nog een paar passen en dan halt en dan proberen op te stijgen.
zou mss ook een optie zijn
succes

Edit: wat bij jonge paarden toch wel vaker voor komt is t lastig zijn met opstappen, ik zelf stap sinds ongeveer 2 jr bij jonge paarden altijd op met een krukje, na t rijden ga ik de bak uit en stap daarna nog een keer op zonder krukje en maar me wandeling over de weg af. na het rijden is de spanning er meestal wat af waardoor t opstappen ook makkelijker is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:03

Gewoon jongigheid, wel meer net beleerde paarden doen dit.

Tips: ze werken echt!!! ik spreek uit ervaring (tips afkomstig van een hele bekende africhtingsstal)

2 tips als hij achteruit gaat:
1. Halve bakronde in zijn achteruit zetten. (indien nodig 1 bakronde)
(tip niet teveel zeggen, en daarna gewoon zonder woorden rustig opstappen, indien goed belonen door halsklopje en braaf!)
2. Springbalkje op de grond erachter leggen.

2 tips als hij vooruit gaat
1. Met zijn neus ergens voor (bv bakrand) zetten of met zijn neus richting een hoek.
(let wel teugels niet te strak en probeer bij te sturen bij het opstappen indien toch hij naar links of naar rechts wil)
2. 2 springbalkjes in de hoek op de grond en indien nodig op 2 staanders (dus heb je een vierkantje met een opening om eruit te rijden)

En uiteraard werkt het ook om iemand ernaast te laten staan of vast te laten houden :D

En niet vergeten ....na het rijden nogmaals 2 x op-en afstappen herhalen en altijd belonen als hij het goed doet ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:50

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik het opstapje wel ga proberen alhoewel het moeilijk wordt met dat over en weer stappen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:54

een jong paard heeft nog erg weinig balans.
als daar dan aan 1 kant iemand aanhangt van zeg 60 á 70 kg.
vind ik het vrij logisch dat het paard niet stil blijft staan.

bij jonge paarden zou ik dit niet als een probleem zien,
wat je wel kan doen is proberen vanaf een kurk, zodat je niet hangt. en dan regelmatig herhalen.
dus ook een keer opzadelen en gewoon na het rijden, 4x op en af stappen.

maar persoonlijk, als hij gewoon een beetje stapt zou ik me daar niet zo erg zorgen om maken, kan heel goed nog met balans te maken hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:27

zoals eigenlijk alles wat je een paard wil leren , moet een paard ook gewoon leren stil te staan, en dit net zolang jij dat wil

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:39

Het is niet zo handig als ze al weg stappen voordat je goed zit. Voor je het weet raak je zelf uit balans, knalt in het zadel en je kan opnieuw beginnen met inrijden.
Juntos ging lopen draaikonten. Kon boos worden, achteruit zetten...brokje werkte het best. Maar daarna wel afbouwen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:45

Laat in het begin iemand hem vast houden. Voorkomt een hoop stress en gedoe. Na het opstijgen meteen belonen met je stem en een aai over de hals. Als dat goed gaat kun je de persoon die helpt iets verder weg laten staan, maar wel op "grijp" afstand :D of nog even een longeerlijntje er aan houden die je na het opstijgen los klikt. Zo steeds een beetje uitbouwen, ze hebben het vaak binnen een paar weekjes door. :)