Ik ben lang niet meer op bokt online geweest maar zit nu toch wel met een probleem wat ik zelf niet echt kan oplossen.
Ik heb mijn paard zelf met hulp van professionele instructrices ingereden toen ze 4 jaar was.
Nu is ze 5 jaar en ze heeft echt heel veel geleerd. Ze is een Welsh Arabier en die staan er al wel om bekend dat ze pittig zijn en mijn paard is altijd al wel een snelle pony geweest, maar het gaat steeds verder.
Als ik begin met stappen, is er niets aan de hand en stapt ze een redelijk tempo. Als ik eenmaal aangedraafd ben en na 1 rondje weer in stap overga, word ze heel drammerig. Ze kan gewoon bijna niet normaal rustig stappen en ik probeer echt consequent te zijn met elke keer dat ze het tempo zelf verhoogt, haar weer terug te nemen naar een normale stap. Dit word een kracht strijd wat helemaal niet mijn bedoeling is. Ik heb van alles geprobeerd, mijn zit vertragen etc. en ik ontspan ook gelijk als ze ook maar iets terug komt. Het lijkt allemaal niet te werken, soms stap ik wel 10 minuten lang maar ze blijft drammen en drammen.
Het zelfde verhaal als ik in de draf zit en eenmaal heb gegaloppeerd, is ze in de draf niet te houden. Ze gaat zo hard.
als ik mijn been heel zacht aanleg, gaat ze al gelijk in galop (en hard!) over terwijl ik haar alleen recht wil richten.
Normaal als ik begin met rijden en nog niet heb gedraafd of heb gegaloppeerd, doet ze dit echter niet. het lijkt of ze in de war raakt met de bedoeling van mijn been.
Over 2 weken wil ik een dressuur proefje gaan rijden voor het eerst en daar verwacht ik ook echt niet te veel van, het gaat maar om de ervaring die we opdoen samen. Maar ik wil wel dat het allemaal ontspannen gaat, dat is het minste wat ik allemaal verwacht.
Het zou fijn zijn als iemand tips heeft!