Karinka (Zeoliet x Saros) @ M1 proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_FlAmE

Karinka (Zeoliet x Saros) @ M1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:21

Hallo allemaal,

Karinka is het paard van mijn instructrice. Zij heeft haar op wedstrijden uitgebracht tot het Z maar toen kreeg ze het ineens moeilijk en begon ze te staken. Er was zo geen lol meer aan en daarom werd ze gewoon recreatief gereden. Sinds deze winter rij ik haar. Ook eerst gewoon recreatief want als je iets vroeg wilde ze niet meer. We wisten niet waarom want er zit echt geen kwaad in het beestje. Met veel geduld en opnieuw proberen ging het beetje bij beetje beter (wel met ups en downs). Totdat mijn instructrice haar had laten masseren! Toen ging een hele nieuwe wereld voor haar open. Ze ging zich veel lekkerder in haar vel voelen, haar gangen werden steeds beter en ze kon zich ontspannen waardoor ze weer voller is geworden. Doordat ze nu regelmatig wordt gemasseerd is het een happy paard dat graag werkt, je ziet dat ze er plezier in heeft want ze kan zich showen! :D We doen nu dus weer de Z-oefeningetjes *D

Gisteren gaf mijn instructrice dan een onderlinge wedstrijd en we deden mee met de M1 proef en de pas de deux. Met het losrijden liep ze echt de sterren van de hemel maar toen mijn proef begon was ze een beetje op (was dus iets te fanatiek geweest met losrijden :o ) maar ze is echt heel braaf geweest en alles gedaan wat ik vroeg alleen een beetje in slowmotion ;) . Maar ondanks alles ben ik zo trots op ons meisje! We hebben zoveel bereikt op een half jaar tijd!

Genoeg gepraat, geniet nu maar van het filmpje :9

Er zit trouwens een klein foutje in, bij aanspringen in de rechtergalop bij B dacht ik dat ik al de volte moest maken, maar moest pas bij de E, mijn fout dus :o

Basic_

Re: Karinka (Zeoliet x Saros) @ M1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:28

Als ik eerlijk mag zijn vind ik haar met de middenstap, middendraf en middengalop pas redelijk op tempo lopen.
Snap wel dat ze op is, je moet zelf natuurlijk ook even erachter komen hoe en wat met een wedstrijd, maar vind het wel heel zonde,haalt een beetje het spectaculaire uit de proef.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:51

Ben het eens met Basic_. Ik mis de impuls en het spectaculaire idd, beetje sloom allemaal.
Je moet trouwens in de M1 toch gewoon doorzitten met middendraf?
Wel een leuk paard, even trainen nog en het is zeker M1 waardig :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:56

Ik vind het er allemaal beetje rommelig uitzien met je benen die gaan te veel heen en weer! En ga ook mee met het bovenste wat gezegd is. En ik dacht eerlijk gezegd dat het filmpje wat vertraagd was.

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:28

Ja ze was inderdaad erg sloom maar ze was moe en kreeg der echt niet meer vooruit. Volgende keer wat minder lang losrijden ;).

@ Kinuh: je moet inderdaad doorzitten in middendraf maar haar draf is zo al moeilijk uit te zitten, en dan hebben we het nog niet over middendraf ;)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:30

Ahh, ik dacht al; ik heb altijd doorgezeten in de M1 :+

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:34

Ik vind ook dat je je benen teveel beweegt
Ik heb er zelf ook problemen mee hoor ;)
Flink je benen tegen het zadel drukken
Je krijgt ontzettend spierpijn maar bij mij gaat het wel steeds beter, omdat je steeds sterkere benen krijgt kun je ze makkelijker stilhouden :)
Succes

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:40

Normaal gezien heb ik niet zo'n wiebelende benen. Maar als karinka zo traag loopt dan gooit ze echt hoog op en is ze heel moeilijk uit te zitten en daardoor gaan mijn benen ook wiebelen. En ik moest haar ook de hele tijd blijven aandrijven.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:28

corientjuhh schreef:
Succes

Dit zou ik dus niet doen. Je kan jezelf beter leren losser te zijn in je lijf. Je 'knijpt' je benen teveel aan waardoor je paard steeds trager op het been zal gaan reageren. Als je vanuit je bovenbenen leert ontspannen zullen je onderbenen als vanzelf stil - ten opzichte van de beweging van het paard natuurlijk - komen te liggen. Je beenhulp kan hierdoor heel klein gegeven worden maar een hele felle reactie gaan veroorzaken. Ook in je bovenlijf leren veel meer te ontspannen. Het paard komt echt bijna niet vooruit ook in de middengangen laat ie niet zoveel zien. Deze moeten juist ruimer worden, maar ze worden korter en sneller. Door zelf losser te leren zitten kan je het paard beter aan je been krijgen en ook de kans geven beter te bewegen.

HEel veel succes ermee. Het is altijd fijn om op een ervaren paard te mogen leren. Dat is een mooie kans! Ga je ook officieel starten?

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:33

Opzich is het een fijn plaatje, maar hij is idd een beetje traag.
Hij loopt wel netjes.
Ook vind ik als je wegrijd van stilstant dat hij erg tegen de hand inkomt.
Hard oefenen en dan kan je zo de M1 starten ;)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:41

Ik vind het er vriendelijk uitzien. Persoonlijk vind ik dat er veel meer energie in mag, dit lijkt een beetje een sukkellig zo. Ik vind de dat je de voltes wat netter af kan werken bv de volte 10meter (volgens mij reed je hem 9meter ofzoiets, want je tikte de hoefslag niet aan)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:48

Bolzak23 schreef:
corientjuhh schreef:
Succes

Dit zou ik dus niet doen. Je kan jezelf beter leren losser te zijn in je lijf. Je 'knijpt' je benen teveel aan waardoor je paard steeds trager op het been zal gaan reageren. Als je vanuit je bovenbenen leert ontspannen zullen je onderbenen als vanzelf stil - ten opzichte van de beweging van het paard natuurlijk - komen te liggen. Je beenhulp kan hierdoor heel klein gegeven worden maar een hele felle reactie gaan veroorzaken. Ook in je bovenlijf leren veel meer te ontspannen. Het paard komt echt bijna niet vooruit ook in de middengangen laat ie niet zoveel zien. Deze moeten juist ruimer worden, maar ze worden korter en sneller. Door zelf losser te leren zitten kan je het paard beter aan je been krijgen en ook de kans geven beter te bewegen.

Inderdaad, als je gaat klemmen ga je steeds meer bewegen. Ik heb zelf ook een traag paard en ik doe hetzelfde als jij. Het gevolg is dat hij steeds minder voorwaarts is. Ik ben nu erg bezig met m'n zit, stil en los zitten. Zodra ik merk dat ik weer ga klemmen en duwen ga ik halthouden, ga weer losjes zitten en dan rijd ik weer verder.
Als je haar beter voorwaarts hebt dan heb je een heel ander beeld en dan vliegen de punten omhoog!

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:11

@ Bolzak23 Mijn instructrice gaat weer af en toe kleine wedstrijdjes met haar doen. Zelf blijf ik gewoon lekker in de bak. Ik studeer ook en zit op kot dus gedurende het schooljaar heb ik toch niet zoveel tijd meer

@ Binky18: Het was inderdaad jammer dat ze wat verzet toonde maar ik denk dat ze dacht dat het al gedaan was :p. We blijven zeker hard oefenen. Dat voorwaartse was er wel geweest als ik niet zo fanatiek had losgereden

@ Sissi87 dat van die volte was me nog niet opgevallen, maar bedankt voor de tip!

@ KarinvdM goede tip van dat even halthouden! Ga ik zeker eens proberen, ff alles terug goed zetten :)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:30

love_FlAmE schreef:
@ Bolzak23 Mijn instructrice gaat weer af en toe kleine wedstrijdjes met haar doen. Zelf blijf ik gewoon lekker in de bak. Ik studeer ook en zit op kot dus gedurende het schooljaar heb ik toch niet zoveel tijd meer

Ow das jammer zeg, nou ja als je er maar heel veel plezier van hebt.

Nb. wat is kot?????

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:33

Oh ja dat is weer zo'n typisch vlaams woord :D. Ik denk dat jullie dat "op kamers" noemen. Zo een kamertje waar je in woont als je ver van huis studeert.

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:55

Daar is mijn meisje dan.Het was inderdaad een langzame proef maar ze bleef lopen en gezien haar verleden is dat op zich al een prestatie. Ik ben in ieder geval trots op jullie. En de pas de deux was helemaal mooi. jammer dat je daar geen foto van hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:51

Gaaf paard hoor. :j Volgens mij heeft ze echt goede gangen als ze lekker op tempo is.
Vind de proef nu moeilijk te beoordelen, als een paard zo sloom is wordt alles gewoon een stuk onrustiger, denk niet dat je dan realistisch kan zeggen: dit moet beter en dat moet anders en dat moet zo.
Enige tip is dat je volgende keer minder fanatiek moet losrijden, maar dat geef je zelf ook al aan.

Ben benieuwd hoe ze dan is!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:26

ik vind het heel jammer dat je benen zo heen en weer bewegen. Voor de rest ziet het er wel leuk uit, maarja een beetje sloom :D

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:49

Ja, je benen juist aandrukken lijkt mij ook geen goed plan als je moeite hebt met je benen stil houden. Ik probeer gewoon mijn benen heel lang te maken, mijn knieën in te draaien en onafhankelijk te zitten en been te geven.

Jammer dat ze op was, want ze heeft een onwijs mooi zweefmoment! Als je haar meer impuls geeft kan ze echt geweldig showen volgens mij.
Halthouden was super, sw zag er ook goed uit.

Dit is dezelfde proef die ik 27 september voor het eerst moet rijden, voor het eerst M1 :D Dus ik kijk en leer hihi.

Verder vind ik het een heel leuk paardje, leuke maat ook, volgens mij best een kleintje niet? :) Wel een dikke buik haha.

Probeer haar met je zit wat omhoog te trekken, dat de schoft en een stukje van de hals daarvoor, het hoogste punt zijn. Niet letterlijk omhoog ''trekken'' natuurlijk , maar je weet vast wel wat ik bedoel :) Oja en je handen stil te houden, ik heb vanaf het begin geleerd toen ik 8/9 jaar oud was, om te doen alsof er waterbekertjes in stonden waar het water niet uitmocht :')
Heb je anders een kort filmpje waar ze wel voorwaarts loopt? :)

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:37

Hoi CCindy, onze karinka is maar liefst 1m74 groot, dus niet echt een kleintje. Ze lijkt kleiner omdat deze ruiter lange benen heeft. Als ik erop zit lijkt veel groter, maar ik ben dan ook maar een klein mensje.En ik ben zo blij dat ze eindelijk een dikke buik heeft, ze was alrijd net te mager. Dus nu niet meer. Bedankt voor je compliment van het mooie zweefmoment, dat heeft ze idd.

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:51

Het ziet er allemaal netjes uit. Over het voorwaartse hoef ik niks meer te zeggen denk ik.
Volgens mij zit er wel een heeel mooie beweging in dit paard! Ben benieuwd naar bewegend beeld als ze nog niet zo op is!

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:30

@ CCindy, ik snap wat je bedoelt met dat "omhoog trekken" ;). Met haar buikje zijn we eigenlijk wel blij en zoals chouke al gezegd heeft, het is geen kleintje maar wel een fijn paardje, echt een dametje daarom oogt ze niet zo groot. Ze heeft een heel goed zweefmoment, vandaar zo moeilijk uit te zitten, maar het ziet er wel mooi uit.
Veel succes met je M1 proef!

@ Va_toutje, ze kan inderdaad showen hoor als ze energie heeft :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 01:50

Ik vind het er niet fijn uit zien eerlijk gezegd... Ze gaat tegen je in bij het groeten en je zit ontzettend te bonken op haar rug... Dat kan onmogelijk fijn zijn voor het paard. Bovendien moet ze veel meer voorwaarts. Maar IMO moet jij heel erg werken aan je houding... Slecht zitten is 1, je paard overduidelijk in de weg zitten is een tweede... Verder leuk dier met leuke gangen en genoeg potentieel. Jij zelf meer ontspannen zitten en eventueel zonder beugels gaan rijden... Dan leer je (met de nodige spierpijn helaas) vanzelf zitten :D

Hoe heb je haar trouwens in godsnaam zo plat kunnen rijden? Dat voel je toch? Dat het paard een beetje moe is en wat minder flitsend kan ik inkomen... Maar ze valt haast stil in draf :?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:28

Hahaa
Daar heb ik precies ook gereden,
Alleen zag mijn proefje, ehh, Hoe zal ik het noemen ? Er iets flitsender uit ,
Bang van de tribune enzo ..
Maar ach, ik was best tevreden voor de 1e keer in vreemde omgeving !

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:36

@ Pharagirlke: Dat ze niet voorwaarts is weet ik ondertussen ook wel en dat heb ik ook vermeld in mijn openingspost. Ik heb gewoon intensief losgereden, veel wendingen, zijgangen en voorwaarts, daardoor was ze met de proef moe. Normaal kan ze na een halfuurtje nog wel doorgaan maar mentaal was dit ook allemaal heel zwaar voor haar gezien haar verleden dus ik was al heel blij dat ze überhaupt bleef lopen! Als ze zo traag loopt gooit ze vreselijk hoog op en dat kan je echt niet uitzitten, geloof me. Op andere paarden heb ik geen problemen met doorzitten, dan plak ik aan het zadel en bewegen mijn benen ook niet.

@ Luna, jaaaa! Jij was dat meisje met die knappe andalusier ;). Dat ze schrik had van de tribune was jammer, maar je bent blijven lachen en je hebt nog best een mooie proef gereden. Jullie komen er wel!