Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. love_plaisir schreef:Ik doe dat niet.
Als een paard bij mij bokt na een tik met de zweep negeer ik het en rijd ik gewoon weer door. Vaak gaan ze toch weer wat vlotter na de tik en dat was de reactie die ik wilde, en beginnen ze ook beter te reageren op mijn been, dus vind ik een tik omdat hij bokt niet nodig. Ook kan een strenge 'Nee' wel eens helpen.
Serieus, bokken als reactie op je tik is gewoon protest. Hij luisterde in de eerste plaats al niet (want je had de zweep nodig omdat ie niet aan t been was) en dan bokt ie ook nog. Jouw manier werkt prima voor bange ruitertjes (die bang zijn dat ze eraf kukelen als ie een keer bokt) en die totaal absoluut geen ambities hebben... zo leer je je paard zeker niet iets aan waar je profijt van hebt. Niinatjuh schreef:Door de bak slaan? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? het is samen werken, dus met elkaar, niet tegen elkaar!
Concorde schreef:Een paard met redelijke intelligentie heeft t gauw bekeken met jouSerieus, bokken als reactie op je tik is gewoon protest. Hij luisterde in de eerste plaats al niet (want je had de zweep nodig omdat ie niet aan t been was) en dan bokt ie ook nog. Jouw manier werkt prima voor bange ruitertjes (die bang zijn dat ze eraf kukelen als ie een keer bokt) en die totaal absoluut geen ambities hebben... zo leer je je paard zeker niet iets aan waar je profijt van hebt.
. Roozie1997 schreef:Heey bokkers,
Mijn bijrijdpaardje reageert niet heel goed op mijn been. Als ik dan een tikje met de zweep geef vanne ik meen het!, dan ik het meteen BOK. Wat moet ik hieraan doen?
Groetjes Rosanne
previr schreef:na de 2e bok een keer flink door de bak slaan. jij bent de baas, pony hoeft niet nog een keer te bokken, laat staan 1x bokken op een tik van de zweep!
midgie schreef:Roozie1997 schreef:Heey bokkers,
Mijn bijrijdpaardje reageert niet heel goed op mijn been. Als ik dan een tikje met de zweep geef vanne ik meen het!, dan ik het meteen BOK. Wat moet ik hieraan doen?
Groetjes Rosanne
Zonder zweep rijden of hem anders anders gebruiken, als het paard bokt voor de zweep , gebruik jij hem verkeert te veel getikt tehard, op een verkeerd moment, een paard mag niet zwiepen met zijn staart of bokken naar de zweep.
Niet nog een tik geven , heb respect voor het paard als hij aangeeft dat je te veel impuls geeft,
Leer de taal die hij spreekt en heb daar respect voor, mensen die doortikken zijn goed fout bezig, het is tenslotte hun eigen fout.
Gebruik de zweep waarvoor hij is en dat is en dat is niet om te straffen, misschien eerst je huiswerk doen voor je met een zweep gaat rijden,