Paard bokt bij tik van de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roozie1997

Paard bokt bij tik van de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:53

Heey bokkers,

Mijn bijrijdpaardje reageert niet heel goed op mijn been. Als ik dan een tikje met de zweep geef vanne ik meen het!, dan ik het meteen BOK. Wat moet ik hieraan doen?

Groetjes Rosanne

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:55

Heeft mijn pony van winter ook gedaan,
als ze bokte, gaf ik meestal nog een tip, en bokte ze weer , gaf ik nog een tikje.
tot ze niet meer bokte, en dus had ik gewonnen zeg maar. :)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:57

Heel simpel nog een tik geven, bokt ie nog een keer dan nog een tik net zolang tot hij/zij ophoudt met bokken!

_JY_

Re: Paard bokt bij tik van de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:59

ik ben het eens met montreux en bente_ :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:00

die van mij doet t ook af en toe..
gewoon tikje erna geven..
soms negeer ik t helemaal rij ik gewoon door. maar tikje erna is meestal de beste

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:01

Je kan ook gelijk 2 tikjes achter mekaar geven. Werkte bij mij heel goed, omdat je eigenlijk het idee al gelijk afstraft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:03

Eerst uitsluiten dat je paard niet voorwaarts is omdat hij lichamelijk ongemakt heeft. Dan heeft hij namelijk alle recht om te protesteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:04

Een bok als reactie op een tik met de zweep? Dan de tikken met de zweep geven tot hij dat niet meer doet.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:17

idd, ga ik helemaal in mee! Net zolang doorgaan totdat hij/zij ophoudt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:23

Ik doe dat niet.

Als een paard bij mij bokt na een tik met de zweep negeer ik het en rijd ik gewoon weer door. Vaak gaan ze toch weer wat vlotter na de tik en dat was de reactie die ik wilde, en beginnen ze ook beter te reageren op mijn been, dus vind ik een tik omdat hij bokt niet nodig. Ook kan een strenge 'Nee' wel eens helpen :).

sombrero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:41

als hij bokt omdat je een tik geeft gewoon weer een tik geven net zolang tot het bokken ophoud

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:44

idd net zolang doortikken dan.. Of als dat niet werkt aansporen om door te rijden, waardoor hij zijn aandacht moet verleggen

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:45

sombrero schreef:
als hij bokt omdat je een tik geeft gewoon weer een tik geven net zolang tot het bokken ophoud

Dat zou mijn paard winnen want een beetje vliegen ken ik nog steeds niet!
Negeren anders wordt het een strijd .

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:05

na de 2e bok een keer flink door de bak slaan. jij bent de baas, pony hoeft niet nog een keer te bokken, laat staan 1x bokken op een tik van de zweep!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:09

love_plaisir schreef:
Ik doe dat niet.

Als een paard bij mij bokt na een tik met de zweep negeer ik het en rijd ik gewoon weer door. Vaak gaan ze toch weer wat vlotter na de tik en dat was de reactie die ik wilde, en beginnen ze ook beter te reageren op mijn been, dus vind ik een tik omdat hij bokt niet nodig. Ook kan een strenge 'Nee' wel eens helpen :).

Een paard met redelijke intelligentie heeft t gauw bekeken met jou }> Serieus, bokken als reactie op je tik is gewoon protest. Hij luisterde in de eerste plaats al niet (want je had de zweep nodig omdat ie niet aan t been was) en dan bokt ie ook nog. Jouw manier werkt prima voor bange ruitertjes (die bang zijn dat ze eraf kukelen als ie een keer bokt) en die totaal absoluut geen ambities hebben... zo leer je je paard zeker niet iets aan waar je profijt van hebt.

J_Nagoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:26

een tik net achter je been?
en anders een tik op de schouder

want een manege paardje bij ons die bokt ook als je een tik op de bil geeft ,aar op de schouders is er niks aan de hand en reageert ie prima op..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:28

Door de bak slaan? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? het is samen werken, dus met elkaar, niet tegen elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:30

Niinatjuh schreef:
Door de bak slaan? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? het is samen werken, dus met elkaar, niet tegen elkaar!

Door de bak slaan is wat overdreven, maar als je bedenkt hoe paarden met elkaar omgaan zijn een paar tikken met de zweep net vliegen die op zijn kont zitten :+

Idd gewoon nog een tik geven, iets harder misschien, totdat je gewoon geen bok meer krijgt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:23

Concorde schreef:
Een paard met redelijke intelligentie heeft t gauw bekeken met jou }> Serieus, bokken als reactie op je tik is gewoon protest. Hij luisterde in de eerste plaats al niet (want je had de zweep nodig omdat ie niet aan t been was) en dan bokt ie ook nog. Jouw manier werkt prima voor bange ruitertjes (die bang zijn dat ze eraf kukelen als ie een keer bokt) en die totaal absoluut geen ambities hebben... zo leer je je paard zeker niet iets aan waar je profijt van hebt.

Ik ben absoluut geen bange ruiter, en misschien rijd ik dan op domme paarden (overigens eerder nooit wat van gemerkt) maar ik doe het al 10 jaar zo en het werkt toch echt prima. Voordeel is dat ik ook nog eens 1x per week op een manege rijd, en daar een paard staat wat héééél lui is en (vooral met de galop) en ook bokt als je een tik geeft. Ruiter A (een medelesser) heeft de halve les een rodeo, ik heb na 1 tik (die ik op magische manier niet eens meer hoef te geven nu) een paard wat gewoon lekker doorloopt, ontspant en naar mijn benen luistert.

Ik weet dat het protest is, maar ik zie het eerder zo: Ik geef paard een tik omdat paard niet reageerd, paard geeft als reactie een bok waarna hij gewoon doorloopt, dan ga ik het niet uitlokken met nog een tik omdat hij bokt. Of je ambitie hebt of niet heeft hier niks mee te maken, ik rijd ook prima mijn wedstrijden :).

12elisa1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:50

ik zou de hele rijd door tikken tot hij zich overgeeft want jij moet altijd de baas zijn van hem

ps. weet iemand nog een verzorgpony in de buurt in emmen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:51

Roozie1997 schreef:
Heey bokkers,

Mijn bijrijdpaardje reageert niet heel goed op mijn been. Als ik dan een tikje met de zweep geef vanne ik meen het!, dan ik het meteen BOK. Wat moet ik hieraan doen?

Groetjes Rosanne

Zonder zweep rijden of hem anders anders gebruiken, als het paard bokt voor de zweep , gebruik jij hem verkeert te veel getikt tehard, op een verkeerd moment, een paard mag niet zwiepen met zijn staart of bokken naar de zweep.
Niet nog een tik geven , heb respect voor het paard als hij aangeeft dat je te veel impuls geeft,
Leer de taal die hij spreekt en heb daar respect voor, mensen die doortikken zijn goed fout bezig, het is tenslotte hun eigen fout.
Gebruik de zweep waarvoor hij is en dat is en dat is niet om te straffen, misschien eerst je huiswerk doen voor je met een zweep gaat rijden,

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:03

previr schreef:
na de 2e bok een keer flink door de bak slaan. jij bent de baas, pony hoeft niet nog een keer te bokken, laat staan 1x bokken op een tik van de zweep!

Wat een praktijken.. :n

Wat er ook al boven mij gezegd word, volgens mij gaat paardrijden inderdaad om optimaal samenwerken, en dat dwing je niet af. Daarbij is een zweep idd geen middel om te straffen.

@TS Meestal negeer ik zulke gedragingen. Als hij daarna maar weer netjes doorloopt.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:22

Is het iets van de laatste tijd, of heeft hij/zij het altijd gedaan? Als het nieuw is, is er iets gebeurd waardoor je paadje pijn kan hebben of een adner lichamelijk ongemak?

Waar tik je aan? Net achter je been of verder naar achter? Misschien raak je net een voor je paard gevoelige plek, of sla je te hard.

Gaat je paardje ondanks het protest wel beter voorwaarts? Dan zie ik geen echte reden om bij te tikken. Blijft ie je benen negeren, dan zit er niets anders op dan nogmaals aantikken. Desnoods op de schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:59

midgie schreef:
Roozie1997 schreef:
Heey bokkers,

Groetjes Rosanne

Zonder zweep rijden of hem anders anders gebruiken, als het paard bokt voor de zweep , gebruik jij hem verkeert te veel getikt tehard, op een verkeerd moment, een paard mag niet zwiepen met zijn staart of bokken naar de zweep.
Niet nog een tik geven , heb respect voor het paard als hij aangeeft dat je te veel impuls geeft,
Leer de taal die hij spreekt en heb daar respect voor, mensen die doortikken zijn goed fout bezig, het is tenslotte hun eigen fout.
Gebruik de zweep waarvoor hij is en dat is en dat is niet om te straffen, misschien eerst je huiswerk doen voor je met een zweep gaat rijden,

De TS gebruikt hem ook niet om te straffen, maar om meer impuls te krijgen. Als je paard zich er dan tegen verzet door een bok te geven, hoeft dat echt niet perse bij de ruiter te liggen. Stel je voor, een kind dat niet naar zijn moeder luistert krijgt toch ook een standje, of geeft ze dat kind haar zin? Nee...

Dus i.m.o. is er niks mis mee om dan een extra tik te geven als waarschuwing dat hij niet moet bokken als jij om meer impuls vraagt...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:10

Als je veel overgangen rijd en gaat zorgen dat hij aan het been komt en op jou gaat reageren dan heb je je zweep niet nodig.
Dit is niet binnen 1 dag opgelost daar gaat wel even een paar weekjes overheen.

Je kan hem ook net zo lang slaan totdat hij er helemaal mee ophoud en zelfs straks niet meer op je zweep reageert.
Vind ik een beetje raar dat ze het advies geven om maar door te meppen.. kom op zeg.
Als jij niet luisterde naar je moeder en je kreeg een tik en je luisterde weer niet bleef je moeder dan doormeppen... net zo lang tot je het lekker ging vinden...

Als ik onterecht een mep op zijn kont geef dan krijg ik idd een bok maar als het in het werk terecht is zal hij van mij niet bokken.

Anders eens een springzweepje nemen en een corrigerende tik op zijn schouder.