Zida 1e x haw! bijna 3 maanden later! 5jr hold up x ramiro z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Zida 1e x haw! bijna 3 maanden later! 5jr hold up x ramiro z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:35

Sommige zullen de topics misschien gevolgd hebben. Zida!
Allereerst het aankoop topic en wat daar bij kwam kijken :+
Daarna het aankomst topic waarbij ze zeer mager was!
Omdat veel mensen het volgde, plaatste ik regelmatig foto's van hoe ze opknapte :D
( staat in mijn profiel van begin tot eind)

Dit is mijn laatste rij topic om even te vergelijken!

Inmiddels heb ik zida bijna 3 maanden.

De eerste maand ben ik alleen bezig geweest met haar laten aan komen conditie kweken aan de longe. En het stres te verminderen.
De 2e maand ben ik het rijden iets gaan oppakken naast het longeren.
En afgelopen maand zijn we echt aan het werk gegaan met rijden.

Zida is een 5 jarige merrie van hold up premier x g ramiro z van 1,75 hoog
Ze is nog erg groen en moet nog een hele hoop leren maar ze is erg leergierig en gaat hard voor uit! Wel is ze nog heel arm bespierd omdat ze dus ook zo mager is geweest!
Zelf ben ik er 3 jaar uit geweest dus we zijn samen een beetje zoekende :D maar het gevoel begint weer terug te komen.

Ik ben afgelopen maand ook begonnen met lessen, 2x in de week heb ik prive les om even een goede start te maken! En ik kan het nu al goed merken! we leren een hoop!
Zida is geen makkelijk peerd en ik heb toch even moeten zoeken hoe ik daar mee om moet gaan.
Vooral haar nerveuze karakter is iets waar ik aan moest wennen.

Waar we nu aan werken is de basis. We zijn bezig haar rustiger te krijgen onder het zadel, de spanning er uit krijgen. En dat ze minder fel reageerd op het been. Ook zijn we bezig om haar lager in te stellen, ze loopt graag boven in en vind dat nog erg lastig. Maar het gaat steeds beter. Vooral de galop vind ze nog erg moeilijk vooral omdat ze daar nog een hoop kracht mist.
Bokken heeft ze echter minder moeite mee :Y)

Waar ik zelf bezig mee ben is het gevoel van het rijden weer terug krijgen wat na 3 jaar toch behoorlijk weg was :o
Ben vooral bezig met recht op zitten en mijn benen lang te maken en naar voren te houden. En meer voor in het zadel te zitten in plaats van achter in wat weer een gevolg is van het voorover zitten (steek me kont dan naar achter, is altijd al een probleem geweest :+ )
Ik heb zwaar rug problemen wat in de galop het ergste is maar ik moet zeggen dat het steeds beter lukt, dan zit ik duidelijk ook met een meer gespannen onderlichaam wat het zitten weer vermoeilijkt. Verder moet ik ook op mijn handen letten.

Waar ik erg blij mee ben zijn me chaps! Die had ik op deze foto;s voor het eerst aan, ik ben 11,5 kilo af gevallen en kan ze eindelijk aan (heb ze met voor bedachte raden te klein gekocht) maar ben erg erg blij mee en het rijd een stuk beter als met blote benen!

Andere tips zijn zeer welkom!
Wel onderbouwd zodat ik er ook wat mee kan :D

Deze foto's zijn van 2 weken geleden, de dag dat ik op vakantie ging 8-)

losrijden
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de houding die ze graag loopt. En wij willen haar nog wat lager in gesteld hebben.
Afbeelding
Even door vragen.
Afbeelding

hier begint ze al iets te zakken.
Afbeelding

Galop, daar hebben we nog wat moeilijke momentjes :D
Afbeelding
Hier een iets beter momentje :D
Afbeelding

Deze richting werken we op, dit is alleen weer een moment dat ik recht op moet zitten en mijn benen langer moet maken en mijn handen voor me moet dragen.
Afbeelding

En de afsluiter!
Afbeelding

Brand maar los :D
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 30-08-09 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

justdiesel

Re: Zida 1e x haw! bijna 3 maanden later! 5jr hold up x ramiro z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:37

ik vind je erg ver naar voren hangen, maar ik heb er verder ook de ballen verstand van hoor hahahhaha
leuke combi!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:00

Ziet er best netjes uit, vooral de laatste 2 foto's. Wel is het zadel te klein voor je. Hierdoor wordt de druk niet goed verdeeld en kan je paardje last krijgen van rugproblemen. Handen iets meer naar voren. Desnoods teugels dan iets korter nemen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:19

Bedankt! Ik zit inderdaad te veel voor over, daar word aan gewerkt. Maar zolang ik rug problemen heb zal dat niet helemaal goed worden ben ik bang.
Zadel past prima, heb als ik goed zit een hand achter over alleen mijn plaats in het zadel is momenteel door mijn slechte houding niet goed. Maar daar moet ik inderdaad wel aan werken omdat inderdaad het gewicht nu teveel aan de achterkant zit.
Ik denk dat het komt omdat ik voor over zit dat ik daarom mijn kont naar achter steek. En doordat de lengte in mijn been mist zit ik denk ik ook voorover.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:21

Viel mij ook op dat het zadel aan de kleine kant is. Verder goed om je houding denken. Maar dat weet je zelf ook wel lees ik in je begin topic. Verder gewoon lekker doorgaan met lessen. Dat kan zeker in het begin geen kwaad.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 22:06

klopt, ik wil ook wat zitlessen gaan nemen als mijn rug weer wat beter mee werkt, zodat mijn houding weer netjes word en ik op de goede plek in mijn zadel ga zitten.

Zou graag andere tips horen als alleen dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:11

Zida! Is ze al meer ontspannen nu met rijden? & hoe gaat het nu met opstappen? lukt het alleen of heb je nog steeds hulp nodig?

Voor mijn idee zouden je beugels wel een gaatje langer mogen, als je dan je hakken goed uitdrukt ga je ook al recht op zitten..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 22:22

Dat was nou net iets wat ik van plan was morgen met les te doen :D beugels gaatje langer :D Is voor mijn rug misshien ook prettiger.
Toen ik net weer begon reed ik nog een gat korter als deze om te bokken uit te kunnen zitten :o

Ze word wel een stuk rustiger, scherpe randje word ook geleidelijk aan minder. Op stappen gaat al stuk beter maar alleen lukt nog niet helemaal. Maar duurt niet lang meer denk ik :D Stress begint er wat makkelijker uit te rijden.

Met les waren we eigenlijk alleen bezig met dat ik zida normaal rond kon sturen en niet met mijn houding, en dat wil ik nu meer gaan doen want na 3 jaar niet rijden is die echt belabbert geworden :+ We zijn nu een beetje aan elkaar gewend dus kan ik daar wat makkelijker mee aan de gang :D

Maar al met al zijn we al een stuk vooruit gegaan :D

Waar ik trouwens ook mee aan de slag moet is het links in de heup in knikken van mij, en mijn schouders hangen voorover. Maar zo zit en loop ik ook dus daar zou ik eigenlijk naar rijden ook wat aan moeten doen :+

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:42

Heey Nathalie, Leuke foto's! Beter zo met chaps!
Zida is denk ik al weer een stuk makkelijker te rijden! Ze heeft vd week goed haar best gedaan iig!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 07:13

ja ben heel benieuwd vandaag :D

Het word nog wel wat met ons O:)
chaps zijn inderdaad beter!

Ben wel heel blij met haar :D ze word steeds leuker :P

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:24

Ik zat even in je profiel te kijken en daar viel me op (hier nu ook trouwens) dat je zo'n rare knik in je pols hebt met rijden.

Maar je paard is er echt op vooruit gegaan zeg!

Karlijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:59

Wat een leuk paardje!!
Denk allen aan je handen & leun niet té veel naar voren.
Verder ziet het er goed uit :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:34

zo wat is zij vooruit gegaan zeg!
mooi dat je zoveel kg kwijt bent en je houding gaat vanzelf wel goed komen ;)
vind namelijk ook dat je meer op je kont moet zitten en schouders naar achteren moet houden :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:45

Ben er vandaag mee bezig geweest, had les vandaag. En het ging erg lekker voor zover het kon!

Mijn paard gaat als een trein! Ik wat minder :Y) Maar komt vanzelf weer goed! Moet vooral weer leren alles los te laten! rug spieren los, kont spieren los, been spieren los alles los :D Zodat ik weer 1 word met de beweging van mn paard en niet als een houte klaas er op hobbel :o
Mijn paard gaat iedere les weer 10 stappen voor uit! Ze doet het zo goed :D Ik sta er iedere keer weer versteld van! Vergeleken met deze foto's is ze nu al weer een stuk gespierder geworden! En ze loopt ook al weer beter :D Ze word zo mooi :D
Ik ben der verliefd op :D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:15

Ze ziet er toppie uit! Het is inmiddels een echte dame geworden.

Je houding gaat vanzelf de goede kant op ;) hoe meer je haar door krijgt en weet wat je kan verwachten krijg je ook meer rust en tijd om beter te gaan zitten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:34

Ze ziet er inmiddels (2,5 week later) nog beter uit! Donkerder en meer bespierd :D
Afbeelding

Ze gaat onwijs hard vooruit! en haar spieren beginnen nu ook te ontwikkelen :D
Ze word nu een knap paard :D eindelijk :Y)

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:47

wow wat is die vooruit geschoten. Heb het aankoop topic ook gevolgt, en als je nu kijkt wat een verschil.
Maar je zei dat ze dieper moet , dat vind ik nu persoonlijk niet. Ze loopt toch zo goed zoals op eerste foto's, anders gaat het er zo voorhand lopen gaan uitzien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:58

Ze loopt graag boven in zonder haar rug te gebruiken.
En het is juist de bedoeling dat ze haar rug beter gaat gebruiken en ontwikkelen. En beter nageven.
Op het moment dat ze makkelijker beneden te rijden is en de hand beter volgd gaan we weer richtig het oprichten werken :)

Ook zijn we bezig met de achter hand sterker te maken door veel tempo wisselingen te rijden en schijn overgangen zodat ze die beter mee krijgt. Maar vergeleken met 1 maand geleden is dat al onwijs verbeterd! :D

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:05

Ze is echt veel knapper geworden! Tof hoor!
Iets dieper instellen kan inderdaad wel goed zijn. Als je het doet om haar er even doorheen te rijden en na te laten geven is het goed! Dieper kan best zonder dat ze op de voorhand loopt. Daarna komt het oprichten wel weer.
Dat voel je zelf wel aan zo te zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:01

Allereerst super dat je zoveel afgevallen bent, respect! Daar mag je trots op zijn en je mag dus ook wel wat trootser op je paard gaan zitten. :)

Leuk paard heb je, ze is inderdaad positief veranderd gezien de foto's in je profiel.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:01

ja dat van met rug wegdrukken :D valt moeilijk op deze foto's te zien dus daarmee , mijn reactie. Als ze dat idd doet idd wat dieper rijden en over rug en zo naar boven werken.
En dat afvallen hoe heb je dat klaar gespeeld :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:20

Sporten :D Ik ben 2 jaar geleden ernstig ziek geweest (acute bloeding) waardoor ik flink aan kwam. Heb 1,5 jaar nodig gehad daarvan te herstellen en nu kan ik weer sporten en gaat het er langzaam aan af :)

Het zijn chaps van petrie op maat gemaakt 140 euri en ariat jophurs 170 euri matchen goed!

Het is een paard dat in protest komt (inmiddels kwam) als ze aan het werk moet. (spieren moet gebruiken) Ze had 1 houding en dat was zo
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNI4DO8X.jpg

Zo werd ze bij de vorige eigenaar ook gereden. Zodra je meer vroeg kwam ze in protest dus ik gok dat ze gewoon zo is blijven rijden (zo werd ze wel voor gesteld in elk geval)

Vandaar dat we daar nu mee bezig zijn. Ze protesteerd een stuk minder en volgt de hand al sneller. En dat vind ik heel snel in eigenlijk 2 maandjes want de eerste maand heb ik vrijwel niet gereden. Dus ze gaat heel goed vooruit!
En vanaf het moment dat ik haar goed laag/rond kan los rijden, dus dat ze gelijk mijn hand volgt gaan we het op pakken door daarna hoger in te stellen. En dan komt de volgende stap :D

Daarbij is het ook wel de bedoeling dat ze goed voor uit gaat omdat we haar wel gekocht hebben met het oog dat ze wel weer verkocht word. Dus ik les ook 2 keer per week zodat het gewoon een fijn goed paard word, en dat ik weer een beetje fatsoenlijk ga rijden na 3 jaar :D Want ik kan wel vertellen dat dat toch vies tegen valt! Ik dacht dat pak ik zo weer op maar niet dus :Y)

het is trouwens super gaaf als mn instructrice er op zit! Dan loopt ze pas echt als een trein :D
jeeeee wat lopen die knol! :Y)

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:31

Wat een ontzettend leuk paard is dat geworden!
Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo erg als ze in het begin wat bovenin lopen, als ze maar verbinding van achter naar voor aannemen. Van daaruit kun je ze wel naar beneden werken, maar ik vind het altijd wel belangrijk dat ze verbinding aan willen nemen. Voor het mooie mag je wat rechtop gaan zitten, maar toch vind ik dat je beter een tikkeltje naar voren kunt zitten, dan dat je bij zo'n groentje niet mee komt in de beweging als ze een keer schieterig is :)

Keep up the good work :)

(Komt hier tzt nog een springzadel op te liggen? Die afstamming :~ )

Sweety1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:38

Ik heb al je topics gevolgd, ik kan alleen maar zeggen dat ik het heel goed vind hoe je dit paard de ruimte geeft zich te ontwikkelen op eigen tempo. Als jullie samen zo doorgaan zal je er vast en zeker heel veel lol aan blijven beleven !

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:11

marionnnn schreef:
(Komt hier tzt nog een springzadel op te liggen? Die afstamming :~ )

Als ze er dan nog is wel, mocht iemand haar willen hebben is ze te koop dus het is een beetje afwachten hoe lang ze blijft :P

Ben wel aan het kijken voor een springzadel want springen vind ze erg leuk, dus is voor de afwisseling wel goed :D
Kan ook niet anders he met zulk bloed :D