6-jarige Diablo (Disconto) back on track!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

6-jarige Diablo (Disconto) back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:33

Hoi. Dit zijn Diablo en ik. We zijn momenteel L2+9. Voorlopig wil ik nog L2 blijven rijden omdat ik de M nog te hoog gegrepen vind. Ik wil ook nog met hem clubkampioenschappen gaan rijden.

Diablo is dus 6 jaar, een NRPS-er van Disconto. Het is een apart gefokt paard omdat er volbloed, duits dressuurbloed maar ook Welsh cob bloed in zit. Vandaar waarschijnlijk zijn zachte, brave karakter.

Diablo heeft lekker twee maanden vakantie gehad. Kan nooit kwaad, en hij heeft er van genoten, gezien zijn bierbuik...

Voordat hij op rust ging hadden we moeite met rechtrichten en contante aanleuning. Ook vond hij het moeilijk om te ontspannen in zijn kaak en nekgedeelte.
Nu is hij als herboren en veel constanter. Hij wilde eerst ook heel erg duiken. Dat doet hij nog steeds wel wat, alleen een stuk minder. Alleen in stap duikt hij nog veel.

Mijn punt is, dat ik niet goed recht zit. Nu ik filmpjes en foto's terug zie, wordt dat weer bevestigd.
Ik werk eraan, maar misschien hebben jullie nog tips.

Punten:

- meer op het achterbeen
- losser in zijn lijf
- ik rechtop zitten
- benen stiller

Nou, klaar met dit gel^l, hier de foto's en een filmpje.
De foto's staan niet op volgorde!

Zo was het eerst:
Afbeelding
Januari

Afbeelding
April

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2: Richting travers

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8

Afbeelding
Foto 9

Afbeelding
Foto 10

Afbeelding
Foto 11

Afbeelding
Foto 12

Afbeelding
Foto 13

Filmpje:
http://jolinalove.hyves.nl/album/120884 ... 30/0/Qug7/

Ik hoor graag jullie reactie!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:44

Hey daar is de knappert weer!

Allereerst zou ik je beugels 2 gaten langer willen zien, je komt nu erg in een stoelzit te zitten.
Doe alsof er een touwtje aan je cap zit die je omhoog trekt, dan zit je mooi rechtop.

Het zadel ligt te ver naar voren, maar ik denk dat dat komt door zijn bierbuik. ;)

Probeer hem wat lager in te stellen. Je pakt hem nu net weer op na 2 maand rust. Hij ontspant nu niet fijn.
Het lijkt of hij erg steun zoekt op je hand. Door hem wat te laten zakken in de hals kan hij makkelijker ontspannen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:44

Leuke combinatie zeg!
En ik zie zeker wel vooruitgang.
Al moet ik wel zeggen dat je wel érg veel naar achteren hangt.
Op de foto van April bijvoorbeeld hang jij in je paard's mond.
Wel is het een heel leuk paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:47

Ja het zadel ligt idd wat naar voren vanwege zijn bierbuik. Ik had m al wat naar achter gelegd.
Met mijn zit moet ik echt aan de gang. Beugels langer is idd wel een optie!

Ik wil hem aan de ene kant wel laten zakken, maar dan gaat hij snel duiken en hangen.
Hij steunt altijd wel wat op mijn hand, maar minder dan eerst.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:48

Wat mij direct opviel is je stoelzit. Ik weet niet of dit aan je zadel ligt of aan je eigen houding. Probeer tijdens het draven eens af en toe een paar passen te blijven staan. Wanneer je dit kan zonder dat je uit voor- of achterover valt zit je in balans :)

Anoniem

Re: 6-jarige Diablo (Disconto) back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:50

Ja die stoelzit valt mij nu ook erg op. Heel vreemd, want als ik aan het rijden ben, voelt het wel alsof ik netjes rechtop zit.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:50

Rij hem een half uurtje lang en laag in alle gangen.
Dan kun je rustig je teugels wat korter nemen en hem naar je hand toe gaan rijden. Zelf weinig druk op de teugels nemen en hem ook zeker niet laten hangen, dan gelijk iets naar voren schakelen in tempo

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:54

Op sommige foto's wil je wat achterover gaan hangen,probeer wat meer mee te blijven zitten het is nu soms als of jullie aan elkaar leunen.Beugels langer is ook een optie maar voorkomt niet altijd dat je je hakken op wilt trekken.Zou hem zo op het eerste gezicht ook niet teveel laten zakken,gewoon zo houden en door wat actief gereden tempowisselingen nog wat losser door het lijf zien te krijgen.

Met dat duitse bloed er in doe je natuurlijk nix tegen zo'n buik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:55

ambre schreef:
Op sommige foto's wil je wat achterover gaan hangen,probeer wat meer mee te blijven zitten het is nu soms als of jullie aan elkaar leunen.Beugels langer is ook een optie maar voorkomt niet altijd dat je je hakken op wilt trekken.Zou hem zo op het eerste gezicht ook niet teveel laten zakken,gewoon zo houden en door wat actief gereden tempowisselingen nog wat losser door het lijf zien te krijgen.

Met dat duitse bloed er in doe je natuurlijk nix tegen zo'n buik...

Hahahahhahahha!

Dank voor de tips ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:13

Dat je zo in een stoelzit wordt gezet ligt ook deels aan je zadel! Ik kan vanaf de foto's zien dat je zadel veel te nauw is! En dan ook nog een bondje er onder.. daardoor ligt je zweetblad niet verticaal en kom je achterin het zadel te zitten en worden je benen naar voren gedwongen..
Je paard zal zich na het aanpassen wellicht ook losser in zijn lichaam laten! ik zou er zeker even naar laten kijken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:30

JulienSVU schreef:
Dat je zo in een stoelzit wordt gezet ligt ook deels aan je zadel! Ik kan vanaf de foto's zien dat je zadel veel te nauw is! En dan ook nog een bondje er onder.. daardoor ligt je zweetblad niet verticaal en kom je achterin het zadel te zitten en worden je benen naar voren gedwongen..
Je paard zal zich na het aanpassen wellicht ook losser in zijn lichaam laten! ik zou er zeker even naar laten kijken!!!

Bedankt voor je reactie. Het is moeilijk met het zadel. Hij heeft een heeel moeilijke rug. Met dit zadel is hij al veel losser geworden. Maar ik laat er nog wel even naar kijken.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:37

wat bedoel je met een moeilijke rug?
Wat voor zadel heb je er nu op liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:40

Hij heeft een heel hoog oplopende schouder waardoor bijna geen enkel zadel past. Dit zadel was goed breed in de schouder.
Ik weet even niet meer wat voor zadel er nu op ligt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:47

Je hebt er nu een Kieffer Wien op liggen denk ik?
Deze zijn over het algemeen al heel erg smal bij het schouder!
Ik zie gewoon dat het echt veeeeel te smal is...!
Haal er een goede zadelmaker bij en je merkt dat veel problemen dan pas kunnen worden opgelost: Je zit en de lossigheid van het paard.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:50

je zit wel erg veel naar achter(of is dat alleen mijn ogen die dat zien??)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:54

Geen Kieffer, denk eerder KN.
Op ieder paard is een passend zadel te vinden/maken ;)

Op foto 2, waar je zegt travers: Paard moet naar binnen gesteld zijn en achterhand van de hoefslag.
Kun je beter doen als Diablo weer lekker loopt. Travers is een oefening waar veel lengtebuiging wordt gevraagd.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:26

ik vindt je zit al wel heel erg veel verbeterd hoor :j dus dat is erg goed van je! *D
voor de rest vind ik het er leuk uitzien voor de L2 maar nog net niet M waardig, misschien meer vanuit achter laten rijden, en lekker schouderbinnewaarts oefenen, traver heb je nog niet echt nodig, maar is niet verkeerd om alvast te oefenen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:30

Ja daarom zeg ik, richting travers. Het is een Prestige zadel geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:59

Hier een foto van mijn zadel en hoe deze ligt...

Afbeelding

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:06

Ik denk dat die laatste foto wat scheef genomen is, van je zadel, anders is je paardje wel erg overbouwd, als zijn kont hoger is dan zijn schoft. Misschien kun je beter een foto maken waarbij je bijv. op de achtergrond een muur hebt, zodat je een richtlijn hebt.
Op de foto lijkt hij niet extreem slecht te liggen, maar als ik de foto recht "denk", ligt het zadel naar achteren gekiept en wordt jij dus achterin het zadel gezet.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:43

Zonder bontje ligt het zadel zeer waarschijnlijk een stuk beter!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:44

vind dit totaal geen M1 waardig nog..

ik denk dat er wel wat van te maken is,maar stel hem zoals gezegt met inrijden en uitrijden een stuk lager in zodat hij lekker los wordt,denk wel dat jullie er komen,maar er is een hoop werk aan de winkel,verder weet je gelukkig waar je aan moet werken,en als je dat weet kun je eraan werken en ik zie vast binnekort weer fotos :) vergeleken met april vind ik het al veel verbeterd ( toen was je een beetje érg vast in je hand,dat zie ik nu niet zo heel erg meer) en op de foto : richting travers,probeer het is vanuit de volte en dan in die buiging houden,de mijne kon ht eerst net zo slecht nl..zou even back to basic gaan en je komt er dan wel :)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:10

heej jolien !
leuke foto;s zeg .
diablo loopt opzich wel goed
allen ik zou jou beugels even wat llanger doen als ik jou was :)
succes Jo !

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:18

Nu nog een foto van het zadel zonder alle poespas eronder ;) Dus geen bondje en dekje.. Al zie ik nu al dat het zadel al naar achteren kanteld..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:55

Vind jullie een leuke combinatie, maar ga wel mee met de andere opmerkingen, o.a. zou ik ook zeggen de beugels min. 1 gaatje langer doen.
Wat ik over het zadel moet zeggen weet ik niet want heb gewoon te weinig verstand van zaken, wel vind ik het geheel (jij en je zadel) er niet goed uitzien, als ik de foto's zie zie ik je paard, jou en je zadel, ik zie geen geheel om het zo maar te zeggen.
Ik weet niet of het zo is of alleen maar zo lijkt, maar het is net of kiept je zadel naar voren als je lichtrijdt, vooral op foto 3 lijkt het of je zadel achter gewoon loskomt van de rug van je paard.
Maar nogmaals ik ben geen deskundige en daarnaast voel jij het beste waar jou paard het fijnste mee loopt en een volgens een deskundige perfect passend zadel is geen garantie voor een perfect lopend paard (weet ik uit eigen ervaring), laten we eerlijk zijn bij mensen geeft de één de voorkeur aan brede schoenen een ander aan smalle schoenen, de één hoge hakken de ander plat het is maar net wat je prettig vindt en dat is met paarden natuurlijk net zo.

In ieder geval heel veel succes.