Ik kan niet met slof rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Ik kan niet met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:30

Mijn instructrice had mij om verscheidene redenen aangeraden om een keer met een slofteugel te proberen. Ik ga er van uit dat zij er wel verstand van heeft dus heb het een keer (in haar bijzijn) geprobeerd. Nou toen ik dat ding er aan had en even ging rijden vond ik het verschrikkelijk!
Ik heb hem met verschillende vingers vastgehouden, maar kon er gewoon niet mee overweg. Hij zat in de weg, en kon niet meer goed met mijn
normale teugels rijden. Had ook het idee dat het paard zwaarder op de teugel werd (ook toen er een grote boog in zat). Heb tegen instructrice gezegt dat ik het een vervelend ding vind en hij is er ook weer afgegaan. Ben ook niet van plan om er nog mee te rijden, maar ben gewoon benieuwd hoe je hier nu wel normaal mee kunt rijden?
Dus voor ik heel bokt over me heen krijg: ik ben niet van plan om het nog te proberen, zeker niet op eigen houtje, maar ben gewoon nieuwschierig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Ik kan niet met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:32

Denk dat het een kwestie van oefenen is...net zoals altijd met je zweep rechts rijden en dan opeens een keer links...daar wen je vanzelf aan. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, ik hou niet van hulpteugels. ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:33

Buiten dat ik geen slof voorstander ben kan ik er ook niet mee rijden, ik denk dat ik met s&t ook in de knoop zou komen.

SadyLady

Die ene keer dat ik er mee gereden heb, had ik gewoon die slofteugel en gewone teugel bij elkaar. Gewone teugels op maat en slofteugel in een boogje. Maar was voor mijn ook geen succes hoor. Het ging wel, maar volgens mij was het hele effect van die slof weg.

Overigens zijn er ook zat andere manieren om je problemen op te lossen dan door een slofteugel, want idd kan je die beter niet zonder begeleiding gebruiken. En je wilt natuurlijk ook oefenen als je instructrice er niet bij is.

Maartje1990

Tjah ik ben zelf niet zo'n fan van de slofteugel, dus ik vind het persoonlijk beter om sowieso zonder te rijden. En hoe hield je 'm dan vast?

Kitano

mag ik vragen waarom je met slofteugel moet rijden van je instructrice? ik heb zelf buiten wel eens met slofteugel gereden, went vanzelf, maar was wel blij dat ik hem er weer af kon doen:)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:36

Mijn paard kwam vaak in de overgangen nog erg omhoog, en ze heeft een hoek waar ze vaak wat schrikachtig is en dus sneller gaat lopen. Daarom dacht ze dat het misschien een oplossing was omdat het bij haar eigen paard wel heeft geholpen. Moet zeggen dat het idee me zelf ook niet echt aanstond, vooral omdat ik geen ervaring had maar omdat ze er zelf bij was vond ik het niet erg. Ik heb haar ook uitgelegd dat ik er niet meer mee wilde rijden en ze gaf me ook groot gelijk hoor! Ik vond het wel het proberen waard..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:36

Heel fijn dat je besloten hebt om geen slof te gaan gebruiken,
Ik zou je ook aanraden om een andere instructrice te nemen , een die jou aanraad met slof te gaan rijden snapt de hele techniek van het rijden niet.

Dat jou paard omhoog komt in overgangen geeft aan dat hij het nog niet helemaal snapt of in zijn spieren nog niet aan kan.
Of jij het nog niet helemaal goed kan uitleggen aan het paard.
Misschien kan een andere instructrice jou wel verder helpen om het paard vriendelijk op te lossen
Laatst bijgewerkt door midgie op 28-08-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:37

Hoezo nou gelijk een andere instructrice? :+

Die vond het prima dat ze er niet nog een keer meer gaat rijden, dan is het toch goed?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:38

oke, nou in ieder geval goed van je dat je niet meteen alles aanneemt van iemand anders en zelf goed blijft nadenken:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:39

Charaz schreef:
Buiten dat ik geen slof voorstander ben kan ik er ook niet mee rijden, ik denk dat ik met s&t ook in de knoop zou komen.

Met een stang en trens heb ik geen moeite. Omdat op bijde teugels druk is..

Met slof hangt het allenmaal maar een beetje...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:40

Bellatrix schreef:
Hoezo nou gelijk een andere instructrice? :+

Die vond het prima dat ze er niet nog een keer meer gaat rijden, dan is het toch goed?

Maar in de eerste instantie komt ze er wel mee, vind ik al geen goeie instelling , je wil je lesklanten toch de techniek leren en die vind je niet bij hulpteugels.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:41

Een andere instructrice ga ik niet zoeken. Ze heeft me met het inrijden erg goed geholpen en het is een fijn paard geworden!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:42

Hmm, ik wil er best verder over praten maar dan gaan we off topic. ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:45

Is het niet handig om eerst uit te zoeken waarom je paard omhoog komt? Heeft je instructrice dat ook verteld/uitgelegd?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:46

midgie schreef:
Heel fijn dat je besloten hebt om geen slof te gaan gebruiken,
Ik zou je ook aanraden om een andere instructrice te nemen , een die jou aanraad met slof te gaan rijden snapt de hele techniek van het rijden niet.

Dat jou paard omhoog komt in overgangen geeft aan dat hij het nog niet helemaal snapt of in zijn spieren nog niet aan kan.
Of jij het nog niet helemaal goed kan uitleggen aan het paard.
Misschien kan een andere instructrice jou wel verder helpen om het paard vriendelijk op te lossen

wat een onzin! je doet net alsof mensen die met slofteugels rijden het niet kunnen of er geen verstand van hebben ofzo.
het is hier op bokt zo ingepeperd (bij sommigen) dat hulpteugels slecht zijn en dat als iets niet goed gaat het alleen maar aan de ruiter ligt en daar word ik echt een beetje gek van, paarden zijn namelijk ook weleens eigenwijs of willen iets gwn niet doen omdat ze er geen zin in hebben.
hulpteugels zijn niet slecht als je ze goed gebruikt.
ze zijn pas slecht als je er misbruikt van maakt!
en als ik dit zo lees word er helemaal geen misbruik van gemaakt want de instructrice zei dat ze er niet meer mee hoefde te rijden en het zelf mocht weten of ze er mee verder wilde of niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:47

Als ik de slof gebruite (buiten) had ik alleen de slof eraan. Die kun je immers ook best helemaal loslaten van onderen. Had ik ook. Bij ons doen ze over het algemeen of het 1 of het ander.

Anders heb je snel dat je hem aan de slof pakt terwijl het niet de bedoeling was. Moet je dat eens proberen. Wel erop letten dat je hem niet meteen strak pakt, maar heeel lang laat met losrijden (hoe korter jouw teugel, hoe strakker hij aan het hoofd van het paard trekt)

Trouwens; waarom schreeuwt iedereen meteen dat hulpteugels altijd fout zijn? Ben het ermee eens dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, maar soms kan het je net het beetje helpen waardoor je zelf weer verder kunt. Als tijdelijke hulp en geen structurele aanpak heb ik er geen moeite mee. Een instructrice die hiermee komt is naar mijn idee ook niet bij voorbaad slecht!

Zoals al gezegd het kan voor het paard of voor de ruiter(in mijn geval destijds) net dat beetje geven wat nodig is om zelf verder te kunnen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:47

Meid wees er juist blij mee. Ondingen slofteugels. Je kunt beter een juf nemen die je kan uitleggen hoe je paard los kunt rijden zonder gebruik van hulpmiddelen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:49

Ohja, wat in nog was vergeten: het gaat niet om het gebruiken, maar om de manier waarop hij gebruikt wordt!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:54

mimeslosydy schreef:
paarden zijn namelijk ook weleens eigenwijs of willen iets gwn niet doen omdat ze er geen zin in hebben

Paarden zijn geen mensen. Paarden kennen die emoties niet, wat zij wel tonen is of ze jou wel of niet als leider zien, of ze pijn hebben, of dat ze ergens bang van zijn bijvoorbeeld.
Verder kunnen dieren zich nog wel aanpassen aan de mens in de zin van een goede of slechte ervaring gehad hebben (denk aan mishandeling of gewoon geen vertrouwen hebben kunnen ontwikkelen).

Daarom ook mijn vraag of TS ook weet wáárom haar paard dit doet.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:54

Mindfields schreef:
Meid wees er juist blij mee. Ondingen slofteugels. Je kunt beter een juf nemen die je kan uitleggen hoe je paard los kunt rijden zonder gebruik van hulpmiddelen.

helemaal mee eens ! Ik vind het zelfs idioot dat je intructrice met het voorstel komt.
volgens mij kan niemand er mee rijden, als je het wel zou kunnen heb je hem niet nodig
Succes met je paard en het rijden !

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:55

Als ik de titel zie zou ik zeggen houden zo :D!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 19:00

Zoals ik al zei ben ik niet meer van plan er mee te rijden, maar was gewoon nieuwschierig hoe andere mensen dit deden. Ik ben niet percé tegen het gebruik van slofteugels. In mijn mening kan het paard hier ook geholpen worden als hij iets niet snapt. Maar hier lopen de meningen nogal over uiteen, vooral op bokt!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:02

Mijn instructrice zei ook al, we moeten kijken of je er mee overweg kan.. mijn probleem is opgelost met een martingaal :)
Dus ben blij dat ik de slof niet hoefde te proberen :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:03

Als een slof je niet bevalt/lukt kun je altijd nog een thiedeman gebruiken; redelijk eenzelfde inwerking maar dan minder dwingend en met 1 teugel :)