4-jarige Layla @ Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

4-jarige Layla @ Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:47

Hoihoi, ik ben Layla:

Afbeelding

En ik ben een 4-jarige merrie van Acapulco x Focus van ongeveer 1.68 hoog. Mijn baasje heeft mij vorig jaar zadelmak gemaakt, maar het in- en doorrijden ging nog niet zo goed. Ze kon mij niet alle vertrouwen geven die ik nodig had en toen ging ik natuurlijk protesteren }>

Gelukkig had baasje het inzicht om er een professional bij te halen en dat werd http://equiteam.come2me.nl En zij hebben baasje ontzettend goed geholpen tot nu toe :D

Al met al is Layla nu ruim anderhalve maand echt onder het zadel en je kan de vooruitgang elke keer weer zien. Dus kijk en geniet en tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

Eerst met Angelique van Equiteam er op, er is natuurlijk eerst ingestapt, maar anders komen er te veel foto's in het topic

De fotograaf was in het begin bijzonder eng :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Angelique heeft vandaag ook voor de eerste keer gegalopeerd :D

Afbeelding

Afbeelding

En toen mocht baasje er op *\o/* (baasje is 1.90m, dus het paard lijkt ineens een pony :o)
Eerst wat onwennige stapjes

Afbeelding

Afbeelding

En toen ons eerste drafje samen, ik ben trots op Layla én op mezelf :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na dat drafje ging het stappen ineens ook minder onwennig :D

Afbeelding

En natuurlijk veel belonen!

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie van deze knappe merrie vinden!
Laatst bijgewerkt door bromfiets op 28-08-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pria

Re: 4-jarige Layla @ Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:52

ik vind het goed dat je er hulp bij gehaald heb!
wel vind ik het onverantwoord dat ze op zon jong paard zonder cap rijd! maar dat ik haar eigenkeus natuurlijk

ook vind ik je paardje (niet bij jou) veeelste diep lopen, verder ziet het er goed uit hoor! leuk paardje

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:52

Ziet er goed uit. De eerste keer galop vind ik er ook erg goed uitzien!
Commentaar, eeemh, als ik het goed zie mag je je schouders wat meer naar achter houden, op je paard mag je trots zitten hoor! Leuk koppie!
Hoelang zitten jullie er al op? :)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:58

Layla gaat echt met grote sprongen vooruit!! Echt super.

En het is HAW dus ik moet nog commentaar geven.

Cap natuurlijk voor Angelique (maar ik weet dat ze die eigenlijk altijd op heeft, alleen vandaag vergeten).
Voor jou: schouders naar achteren en voor je kijken ipv naar knappe Layla ;)
Laatst bijgewerkt door NdV74 op 28-08-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:01

Wauw broem! Wat doet ze het goed! :D
Netjes hoor, jullie eerste drafje :j
Zo te zien vinden jullie het allebei heel spannend maar héél leuk :) Ga zo door, en ben benieuwd naar de volgende foto's :D

Tuurlijk, commentaar;
Angelique -> Cap ;)
En Broem, je mag wat trotser zitten ookal is het spannend :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:07

Aniek93: We zijn 1,5 maand geleden van het begin af begonnen :)

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:09

Goed dan, mijn berichtje ook hoor broems!

Vind het superknap dat je er toch weer opzit, en heb nog altijd resepct voor de manier waarop je zeronie hebt ingereden (dat is een héél fijn paard geworden) Hopen dat je met layla hetzelfde voor elkaar krijgt! :))

Enige punt dat ik kan zeggen is dat je voor het zicht soms vrij ver achterop het zadel zit, waarop je dus je schouders weer naar voren gooit (maar mij wordt nog altijd bijgebracht dat ik beter krom naar voren kan zitten dan in mijn kaarsrechte stijve 'eigen' houding) Je kan je schouders en handen in ieder geval niet vastzetten en geeft haar voldoende de ruimte om zélf te lopen :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:01

Ola......... :D

Het klopt dat Nathalie wat achter in het zadel zit.. maar momenteel zijn we eerst bezig om háár het vertrouwen in Layla te geven..
Layla is een goudeerlijk dier, maar snapte het gewoon allemaal niet..
Daardoor kwam ze in protest, en vond er af en toe een lancering plaats :+
Nu kent ze het allemaal wel en is het een kwestie van vertrouwen en door gaan rijden.
Uiteraard zullen we ze nog wel begeleiden.. :D

Angelique rijdt normaliter altijd met cap en zéker op jonge paarden, maar haar vertrouwen in dit paard is zo groot dat ze er ook zo op durfde te stappen, ondanks dat ze haar eigen cap vergeten was.. :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:08

kom ik weer :) :)

naar wat ik zie laat je dit paard geheel aan zn lot over...... zo een jong ding heeft best wel wat steun en begeleiding nodig... gewoon de teugels op maat houden en zeker contact blijven houden, is ernstig belangrijk!

Verder vind ik het een leuk paard hoor!!

Even tot de africhter :) je weet dat je op een jong paard gaat stappen...... rijlaarzen, helm en zelfs een BP zijn dan geen overbodige luxe........... vergeten kan er bij mij niet in :D :D

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:14

Cap ed. geef ik geen commentaar op.... Misschien teugels iets korter nemen zodat ze ook je hand op kan zoeken.. (rijtechnisch ben ik geen ster in dingen uitleggen sorry)
Verder leuk dier!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:16

Kiwiko..

Dit paardje heeft in t beginstadium (vóór wij kwamen) een zéér negatieve ervaring gehad met teugelvoering.
Nu begint ze te accepteren dat we wat aan haar vragen.. en dat is alleen sturen en ho.
Echter, je kan nog geen contact maken met haar mond, als ze ook maar iets voelt ze duikt er gewoon achter tot op haar borst, daarom laten wij ze juist los.. zodat ze kán lopen.. voorwaarts is een eerste vereiste.

Langzaam aan zoekt ze wel wat meer verbinding... maarja, dat zijn momentopnames..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:17

KiWiKo schreef:
kom ik weer :) :)

naar wat ik zie laat je dit paard geheel aan zn lot over...... zo een jong ding heeft best wel wat steun en begeleiding nodig... gewoon de teugels op maat houden en zeker contact blijven houden, is ernstig belangrijk!

Verder vind ik het een leuk paard hoor!!

Even tot de africhter :) je weet dat je op een jong paard gaat stappen...... rijlaarzen, helm en zelfs een BP zijn dan geen overbodige luxe........... vergeten kan er bij mij niet in :D :D

Waarom nou weer rijlaarzen ze heeft toch prima schoenen met een hakje aan? :?
TS; Het ziet er netjes uit, lekker rustig! ;)
Ik zou de teugels iets meer op maat houden maar haar wel lekker op eigen benen laten lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:20

gewoon voor de aller, aller zekerheid :) tis bescherming van jezelf :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:21

femmefatale1 schreef:
Kiwiko..

Dit paardje heeft in t beginstadium (vóór wij kwamen) een zéér negatieve ervaring gehad met teugelvoering.
Nu begint ze te accepteren dat we wat aan haar vragen.. en dat is alleen sturen en ho.
Echter, je kan nog geen contact maken met haar mond, als ze ook maar iets voelt ze duikt er gewoon achter tot op haar borst, daarom laten wij ze juist los.. zodat ze kán lopen.. voorwaarts is een eerste vereiste.

Langzaam aan zoekt ze wel wat meer verbinding... maarja, dat zijn momentopnames..

dat is toch goed :D deze gaat rechtsom inplaats van linksom :) maar het verhaal erachter is duidelijk :) soms moet je wel andersom :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:25

Ook ik ben het er mee eens dat de teugels veelste los hangen, is ook nog eens levensgevaarlijk voor de ruiter, het dier kan ten alle tijden schrikken.
Zelf raad ik ook aan om een halster touw om de hals heen te doen ( dient dan als band), mocht er wat gebeuren kan je daar grip aan hebben en trek je niet in het bit.

De galop vind ik er erg gejaagd uit zien, mag dan wel de eerste x zijn maar ik vind de ruiter er erg knijperig en gespannen opzitten.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:26

Ziet er goed uit.
Alleen idd een cap had wel handig geweest.
verder loopt het paard goed op eigen benen.
en naat lekker ontspannen blijven rijden he.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:35

doom schreef:
Ook ik ben het er mee eens dat de teugels veelste los hangen, is ook nog eens levensgevaarlijk voor de ruiter, het dier kan ten alle tijden schrikken.
Zelf raad ik ook aan om een halster touw om de hals heen te doen ( dient dan als band), mocht er wat gebeuren kan je daar grip aan hebben en trek je niet in het bit.

De galop vind ik er erg gejaagd uit zien, mag dan wel de eerste x zijn maar ik vind de ruiter er erg knijperig en gespannen opzitten.

Op het moment dat een paard schrikt ben je toch al te laat om een touw vast te pakken.
Wij vallen er liever af dan het paard een nare ervaring onder de man mee te geven.. dit paard is nl alles behalve gemeen.
Ze is, zoals ik al eerder zei, goudeerlijk.. en als ze iets niet snapt of vreemd/eng vind gaat ze stil staan.. even gerust stellen en je kan zo weer door..

Galop is ook nog erg moeilijk, ze draaft veel te makkelijk waardoor galop lastig is, maar dat zal ze toch ook moeten leren..
Dat is een balans probleem en dat bouw je alleen op door het te doen.
Het was al een hele kunst om dr in galop te houden, vandaar dat ze er wat knijperig op zit..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:38

eraf vallen kan voor paarden ook heel vervelend zijn, en kunnen ze ernstig van schrikken........

Maargoed van wat ik zie blijft het dier graag onder je, dus er af vallen zal niet zo heel snel gebeuren..

De galop is moeilijk omdat het dier geen steun heeft van de ruiter :) Maar in dit specifieke geval kan ik dat wel begrijpen :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:47

femmefatale1 schreef:
doom schreef:

Op het moment dat een paard schrikt ben je toch al te laat om een touw vast te pakken.
Wij vallen er liever af dan het paard een nare ervaring onder de man mee te geven.. dit paard is nl alles behalve gemeen.
Ze is, zoals ik al eerder zei, goudeerlijk.. en als ze iets niet snapt of vreemd/eng vind gaat ze stil staan.. even gerust stellen en je kan zo weer door..

Galop is ook nog erg moeilijk, ze draaft veel te makkelijk waardoor galop lastig is, maar dat zal ze toch ook moeten leren..
Dat is een balans probleem en dat bouw je alleen op door het te doen.
Het was al een hele kunst om dr in galop te houden, vandaar dat ze er wat knijperig op zit..

Sorry ben het niet met je eens, eigenlijk zou je het touw aldoor vast kunnen houden.
Mocht je dat niet doen kan je altijd nog het touw grijpen, wat kiwiko al zegt vallen kan vaak nog angstiger zijn.
Als de galop zo moeilijk voor haar is snap ik niet waarom je dat niet even aan de longeerlijn doet en iemand je even op dat moment ondersteunt met de zweep? zodat jij iid geval 'ontspannen' kan blijven zitten.

Verder alles netjes hoor en je reden etc ook allemaal duidelijk maar zijn gewoon puur wat extra tips.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:52

broeeemm het ziet er al super uit. en tja wat een knappert maarja kan ook niet anders he is der half zusje ook :p

vind het super dat jullie haar eerst de ruimte geven. heb gehoort hoe het eerst ging en als ik haar nu zie super verbetering. probeerwel beetje trotser te gaan zitten. maarja 1ste keer er weer op is tuurlijk erg spannend.
komen snel live kijken hoor

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:57

Ik moet er wel bij zeggen dat de jas die ik aanheb me niet flatteert, ik zal bij de volgende "fotosessie" een andere jas aantrekken, dat maakt wss al een heel verschil :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:01

doom schreef:
Sorry ben het niet met je eens, eigenlijk zou je het touw aldoor vast kunnen houden.
Mocht je dat niet doen kan je altijd nog het touw grijpen, wat kiwiko al zegt vallen kan vaak nog angstiger zijn.
Als de galop zo moeilijk voor haar is snap ik niet waarom je dat niet even aan de longeerlijn doet en iemand je even op dat moment ondersteunt met de zweep? zodat jij iid geval 'ontspannen' kan blijven zitten.

Verder alles netjes hoor en je reden etc ook allemaal duidelijk maar zijn gewoon puur wat extra tips.

Aan de longeerlijn in galop is het juist nog veel moeilijker voor haar omdat ze dan aan de longeerlijn vast zit en ze gaat slaan met dr hoofd.. Bij dit paard moet je de voorkant los laten.. de verbinding komt vanzelf wel.
Zweep heeft ze absoluut niet nodig, het dier is zéér voorwaarts op stem, maar galop is gewoon nog moeilijk.

Nogmaals.. dit paard heeft een zéér negatieve ervaring achter de rug voordat wij kwamen.
Wij moesten dus oplossen wat er fout is gegaan..
Verder zijn wij als team (en de toekomstige ruiter) niet mensen van het moet even gebeuren binnen een maand..
Duurt het wat langer, dan is dat zo.. wij kijken naar het paard.. en naar zijn kunnen op dat moment :o .

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:35

ik vind dat je wat stijf/ gespannen dr op zit : genepen en gebogen schouders en de teugels helemaal niet op contact.
Dat contact is toch wel erg belangrijk hoor!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 17:42

Ik ben er vorig jaar behoorlijk hard afgestuiterd en heb er ook anderen vanaf zien vallen, ik moet dus heel erg het vertrouwen in het paard terugkrijgen.

Ik probeer zo ontspannen mogelijk te zitten, maar dat valt niet mee :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:44

skyez schreef:
ik vind dat je wat stijf/ gespannen dr op zit : genepen en gebogen schouders en de teugels helemaal niet op contact.
Dat contact is toch wel erg belangrijk hoor!

Juist omdat ze er heel gespannen op zit moet ze eerst zelf ontspannen.. daar zijn we nu mee bezig.
Gaat ze de teugels op dit moment aan nemen, gaat Layla er achter duiken en spanning opbouwen.. dat willen we juist niet en daarom moet ze er nu nog even vanaf blijven.. eerst maar eens zelf ontspannen gaan zitten.. :o