Tong over bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:28

Hallo :D

Sinds 2/3 weken ben ik in het bezit van een nieuw paardje.
Super beest, alleen lopen we tegen een probleempje aan.
Rechtsom vind ze de buiging nog lastig, leg ik mijn binnenbeen aan om buiging in het lichaam te krijgen begint ze te rennen of schiet naar links.
Zolang ik haar 'loslaat' in de bocht is er niets aan de hand, in de stap sowiso niet.
Echter zodra ik contact wil houden in een rechterbocht doet ze haar tong over het bit.
Op dit moment longeer ik heel veel, maar ook tijdens het longeren blijft ze haar tong over het bit doen.
Ze is nét naar de tandarts geweest, super gummi, maar zodra het haar niet zint gooit ze haar tong erover.
Rij met een K&K dubbelgebroken bit. Heb geen zin om de sperriem vast te snoeren en zoek een andere oplossing.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Paard is nu 3 maanden onder het zadel.

midgie

Re: Tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:38

Misschien dat bitloos even een optie is, zeker voor een paard wat nog maar 3 mnd onder het zadel is is een bitje erg raar ook pijnlijk vaak , omdat er dingen gevraagd worden die ze niet snappen en vaak te veel druk in de mond krijgen daardoor.
Dus als je het wil oplossen is het voorlopig het bit uit of niets mee doen .
Leer het paard eerst eens vanaf de grond het buigen en wijken voor druk, een jong paard weet niet wat je bedoelt als je je been aanlegd en gaan daar idd vaak voor rennen.
Leer zelf een jong paard te trainen op een goeie manier, door les te nemen van iemand dei jou daar in kan begeleiden.
Een combi van kaptoom en bitje is ook erg fijn.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:07

Meestal is het een aanleunings probleem, nou geef je dat zelf ook aan dat die nog niet in orde is. (niet zo raar gezien de tijd onder het zadel). Geef het tijd en knutsel rustig door aan de aanleuning dan verdwijnt het probleem vanzelf. succes.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:17

Goed dat je de neusriem niet verder aansnoert!
Tong erover wordt meestal gedaan om het gehemelte te beschermen tegen pijn.
Maar omdat het een dubbelgebroken bit is, kan het eigenlijk niet zijn dat het bit in het gehemelte prikt.. Geef méé met je hand als hij trekt aan het bit, blijf zacht. Geen weerstand bieden in deze leerfase. Paard is nog érg groen. Leer het paard eerst in balans lopen en wat sterker te worden zodat ze je makkelijk draagt. Leer het paard goed voorwaarts gaan voor het been door rustige overgangen (stap-draf-stap).
Pas over een tijdje, als je het paard een beetje gaat leren wijken voor het been ga je ook pas wat aanleuning krijgen van je paard. Doe de eerste maanden wat prettige dingen met je paard, hooguit 20 minuten per keer en max 3x per week.
De beginselen aanleren aan een paard is vakwerk. Dat moet je zelf alleen doen als je weet wat de dresuurmatige opbouw hoort te zijn. Veel succes en vooral geduld.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:18

Tong over het bit heeft niets met het verhemelte te maken, daar hoort het bit niet eens te komen, tenzij je wel heel hard met je hand ben, een bit werkt als een notenkraker op de lagen en de tong is en spier en vaak moet een paard heel erg werken met de tong doordat de ruiterhand te hard is, bedenk wat er met spieren gebeurd als ze overbelast raken , denk als je bewuster word van wat er gebeurd in de mond als je te streng/hard ben met je hand dat je het bit er gelijk uit zou halen.
Misschien handig als de TS leert waarvoor het bit is dat ze dan bewuster ermee om kan gaan, zeker een jong paard zal zich tegen zo`n koud hard ding verzetten , wat ook nog pijn doet en je tong erg moe maakt als er te veel in de mond word gevraagd, een paard rij je tenslotte niet op het bit , een jong paard moet langzaam wennen aan het bitje , hang het er af en toe in zodat hij kan wennen en vraag er verder niets mee en als je er mee werkt doe het dan bewust en bedenk wat je in je handen hebt.
Eigenlijk zou elk paard net als vroeger bitloos beleerd moeten worden en pas als de ruiter de techniek snapt van het rijden en weet wat een bit doet pas met een bit mogen werken, ik hoop dat dat gedeelte ooit terug gaat keren.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:59

Als je zelf gewoon zacht in de hand bent kan het ook zijn dat het bit te laag hangt.
even gaatje hoger proberen anders.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:57

Ik ben absoluut geen 'trekker', ik gooi haar eerder 'te los' om in haar straatje te komen.
Als ik in stilstand (sta er dan naast) de bitringen pak en er wat druk op zet gaat haar tong er al overheen.
In stap is het probleem bijna niet aan de orde, maar in draf, en vooral galop gaat de tong over het bit als mevrouw liever niet de bocht maakt die ik in gedachte had (en dat is een gewone bocht, geen mini volte oid).

Ik heb deskundige begeleiding.

pipo123 schreef:
Meestal is het een aanleunings probleem, nou geef je dat zelf ook aan dat die nog niet in orde is. (niet zo raar gezien de tijd onder het zadel). Geef het tijd en knutsel rustig door aan de aanleuning dan verdwijnt het probleem vanzelf. succes.

Dit opperde iemand anders ook al :j
Ik blijf voorlopig gewoon longeren, mooi op eigen benen, kan ze zelf zoeken.
Gisteren ging het al beter als de dag ervoor.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:03

midgie schreef:
Misschien dat bitloos even een optie is, zeker voor een paard wat nog maar 3 mnd onder het zadel is is een bitje erg raar ook pijnlijk vaak , omdat er dingen gevraagd worden die ze niet snappen en vaak te veel druk in de mond krijgen daardoor.
Dus als je het wil oplossen is het voorlopig het bit uit of niets mee doen .
Leer het paard eerst eens vanaf de grond het buigen en wijken voor druk, een jong paard weet niet wat je bedoelt als je je been aanlegd en gaan daar idd vaak voor rennen.
Leer zelf een jong paard te trainen op een goeie manier, door les te nemen van iemand dei jou daar in kan begeleiden.
Een combi van kaptoom en bitje is ook erg fijn.

Pardon?
Ik snap niet waarom je direct aanneemt dat ik mijn jonge paard niet op de goede manier train, en er teveel druk in de mond komt.
Zoals ik hierboven al aangeef laat ik haar vaak helemaal los in de mond tijdens het rijden, maar ik wil ook graag met contact kunnen rijden.
Paard buigt en wijkt voor druk vanaf de grond.
Ik heb hele deskundige begeleiding en longeer op dit moment vooral (waarbij ze tong er dus ook overheen gooit). Rijden doe ik bijna niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:03

Misschien dan toch longeren zonder het bit in, het geeft te veel druk in de mond en dat is toch de rede waarom je paard het eruit wil hebben.
Waarom longeer je met bit?
Waarom b.v niet met kaptoom?
Een deskundige begeleider zou jou ook kunnen vertellen dat je beter zonder bit kan longeren, zeker bij een jong paard wat nog heel veel moet leren.
Ik zeg niet dat je je paard op een verkeerde manier traint, maar het feit dat je hier vraagt hoe je dit probleem en waarom ze dit zouden kunnen doen enz, ook je goeie begeleider zou jou daar mee moeten kunnen helpen , daar betaal je tenslotte voor toch??

Brenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:52

Doe wat met het commentaar van Midgie, zitten veel opstekers in!

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:42

Geloof niet dat je het probleem oplost door het bit eruit te halen.
Je gaat het probleem uit de weg, maar je lost het niet op en zogauw als ze het bit er weer in doet gaat ie het waarschijnlijk weer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:49

Pion schreef:
Ze is nét naar de tandarts geweest, super gummi, maar zodra het haar niet zint gooit ze haar tong erover.

Dat heeft niets met "niet zinnen" te maken.
Ze kàn gewoon niet anders, omdat ze anders pijn heeft.
Lees deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:25

dynamite1 schreef:
Geloof niet dat je het probleem oplost door het bit eruit te halen.
Je gaat het probleem uit de weg, maar je lost het niet op en zogauw als ze het bit er weer in doet gaat ie het waarschijnlijk weer doen.

Juist daar los je wel het probleem mee op, als het paard het bit op dat moment helemaal niks vind moet je als baas daar toch iets aan doen en als dat bitloos is is dat zo, kan het baasje leren rijden op zit en houding en de knopjes erop zetten en dan later weer eens een bitje er in hangen en kijken hoe het paard dan reageert.
Daarom is een combi juist zo fijn om mee te rijden, je kan op de neus vragen en de mondhoeken masseren als het nodig is , meer moet je niet met een bit doen, alles wat je meer doet is een vervelende naar gevoel wat vaak met pijn gepaard gaat omdat veel ruiters te veel met hun handen rijden en niet op gevoel, dus werk aan je eigen ontwikkeling en leer wat een bit is en waarvoor hij is. dan zullen er minder paardjes het bit eruit willen hebben.

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:04

Ik zou dan eerder gaan zoeken in een ander bit.
Er zit zoveel verschil tussen het ene bit en het andere en waarschijnlijk ligt deze hem gewoon niet zo fijn in de mond.
Maar goed iedereen heeft z'n eigen voorkeur van hoe die problemen op moet lossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:37

Een bit is een bit, gaat het niet om de hand die er aan vastzit??

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:27

midgie schreef:

Dat is wel heel kort door de bocht een bit is een bit.
Als je jezelf er iets beter in verdiept kom je er misschien achter dat er zeker wel veel verschil zit in een bit.

Maar om maar even een voorbeeld te nemen dan.
Neem imke schellekens nou, die had een half jaar geleden ook een tongprobleem met sunrise.
Geloof me die heeft echt niet bitloos gereden en dat zijn toch echt wel mensen waarbij het welzijn van het paard voorop staat en die erover nadenken waarom het paard dat doet en hoe ze het op kunnen lossen.
En zie het resultaat, dus blijkt dat het best met een ander bit opgelost kan worden, alleen moet je dan wel de kennis hebben wat voor bit je moet hebben en dat ontbreekt jammer genoeg bij heel veel mensen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:59

In principe is een bit een bit en wat voor bit je er ook in hangt het is je eigen hand die meestal zorgt voor ongemak,
Het tong probleem van Sunrise komt ook van de ruiter zijn hand en hoe denk je dat dat opgelost word?
Ik verdiep me er juist heel erg in en ben me daardoor heel bewust geworden wat een bit is en waarvoor hij is, dat word vaak vergeten , er word te snel naar een nader bit gepakt.
Eigenlijk zou elke ruiter bitloos moeten starten en pas als de ruiter er aan toe is met bit gereden mag worden, ook op maneges zouden ze daar meer aandacht aan moeten besteden.
Een kind van 5 of 6 of zelfs sommige eigenlijk heel veel grotere en ouder mensen hebben geen idee wat ze in hun handen hebben en hoe ze het moeten gebruiken,

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:56

Ze vraagt niet of ze wel of niet bitloos moet gaan rijden :+
ze vraagt wat ze kan doen om het probleem op te lossen, maar ik vind niet dat je het kan oplossen als je het bit eruit haalt.

Ts wat je misschien ook kan doen is even de tandarts bellen en het probleem uitleggen en vragen wat hem het beste lijkt!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:34

patjelisa schreef:
Ze vraagt niet of ze wel of niet bitloos moet gaan rijden :+
ze vraagt wat ze kan doen om het probleem op te lossen, maar ik vind niet dat je het kan oplossen als je het bit eruit haalt.

Ts wat je misschien ook kan doen is even de tandarts bellen en het probleem uitleggen en vragen wat hem het beste lijkt!

Ik ga inderdaad een seconde-opinion vragen bij mijn eigen DA/tandarts.
Ik heb helemaal niets met bitloos rijden, ik vind het ook zeker niet vriendelijker als met bit.
Het bit eruit halen vind ik het uit de weg gaan van het probleem, ik wil het probleem oplossen, niet vermijden.
Ik rij op zit en houding maar heb wel graag CONTACT met de mond.

Morgen probeer ik eens een enkelgebroken bustrens, kijken wat ze daar mee doet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:41

Heb je een foto van hoe je bit nu hangt??
Als ze zelfs in stilstand de tong over het bit doet, terwijl er niemand opzit, dan gaat het wrs wel erg makkelijk.
Als je een nieuw hoofdstel hebt, dan rekt het leer soms in het begin nog even uit.

Waren er problemen gevonden door de tandarts??
Zo ja, dan zou ik een 3 jarige nog een maand of 2 op rust zetten, ben daar sowieso voorstander van. Als je dat niet wilt, dan zou ik bitloos een optie vinden.
Lage neusriem zou je bij zo'n jonkie ook kunnen proberen, vind ik zelf namelijk altijd wel fijn.

Mijn paard deed zijn tong uit zijn mond. Je wilt niet weten hoeveel mensen er van alles over vonden. ONder andwere dat ik bitloos moest gaan rijden.
Probleem is nu opgelost, niet bitloos gegaan, geen ander bit en mijn neus en sperriem zitten nog altijd even los als voorheen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:04

Paard is 5 :)
Heeft eerst een veulen gehad, en lekker op de weide gestaan. Genoeg tijd om te groeien en jong te zijn.
Wil haar nu eerst doorrijden en wanneer ze goed B bevestigd is haar weer op rust zetten.

Ik heb helaas geen foto van hoe het bit in de mond hangt, maar het bit hing wel te laag.
Inmiddels dus een gaatje omhoog geschoven.

Voor de verkoop is er een tandje getrokken, verder weet ik niet precies wat er gebeurd is. Vandaar dat ik ook kies voor een second-opinion.

@ raket: is het probleem bij jou paard uit zichzelf weg gegaan?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:13

midgie schreef:

Sorry dat ik het zeg maar ik begin een beetje moe te worden van het feit dat je steeds weer begint over 'de hand', 'de zit', 'onafhankelijk'.
Ik trek NIET, als ik rij heb ik amper contact met de mond, contact die ik wel wil hebben!

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een paard wat de tong over het bit doet. Wat hieraan gedaan is en wat de oorzaak bij dat paard was. Niet of ik wel of niet bitloos moet gaan rijden. Ik probeer een probleem op te lossen, niet uit de weg te gaan.
Ik kan haar wel longeren met kaptoom, maar daar los ik het probleem niet mee op. Ik longeer haar nu met bit zodat ze zelf kan zoeken en eraan wennen. Ik krijg het idee dat ze met het bit 'speelt'. Ze kliert ook met haar tong wanneer er totaal geen druk op de teugels staat, en soms met druk erop houdt ze haar mond gewoon dicht.

Ik heb een bit aangeschaft wat bekend staat als een zacht bit, misschien vind ze dit niet fijn?
Ik ga volgende week wat verschillende bitten proberen en de tandarts langs laten komen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:14

Uhm nee niet helemaal uit zichzelf, maar niet door bitloos te gaan rijden of het op een andere agressieve manier op te lossen.
Ik heb ook uitgezocht waardoor het kwam, mijn paard had een scheve kies gehad en was het daarna een beetje uit gewoonte gaan doen.

Ik heb een vriendelijk bit gezocht, een happy mouth is het geworden en daar moest het maar mee. Vervolgens bloed-zweet en tranen en heel consequent zijn.
Ik riep NEE!! als ze haar tong uitstak en dat vond ze erg genoeg om er mee op te houden,(en ik weet dat dit heel stom en penny klinkt, en wellicht is het dat ook, maar mijn paard houd niet van geschreeuw, dus is het daarmee een passende "straf") verder toch echt letten op het rijden op 2 teugels en het rechtrichten.

Nu doet ze het eigelijk nog steeds in tijden van stress of als er iemand opzit die ze niet kent, dat vind ze namelijk ook eng.
Er hebben nu al heel wat vreemde voor haar op haar gereden en nu is ook die gewoonte bijna verdwenen.

Je zou wel kunnen kiezen voor eerst een rustpauze en dan een frisse start maken.

Maar wat ik echt zeker zou doen: kies een methode , kies een periode waarin je die manier ten uitvoer gaat brengen en ga niets teeds tussendoor over op andere bitten etc..

Er zullen vast heel veel adviezen zijn, maar kies uit alles wat voor jou het beste lijkt.
Tenslotte zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:26

Pion schreef:
Ik longeer haar nu met bit zodat ze zelf kan zoeken en eraan wennen. Ik krijg het idee dat ze met het bit 'speelt'. Ze kliert ook met haar tong wanneer er totaal geen druk op de teugels staat, en soms met druk erop houdt ze haar mond gewoon dicht.

'Wennen' of zich er uiteindelijk maar bij neerleggen dat er toch geen uitweg is?
En dat 'spelen' is geen spelen van plezier, maar omdat ze er last van heeft.

Ik heb de indruk dat je de pagina niet gelezen hebt die ik eerder gaf, dus bij deze nog maar een keer: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:30

Okee bedankt!
Maandag bel ik de tandarts, in de tussentijd wil ik toch even kijken of ze anders reageerd op een ander bit (bustrens enkelgebroken RVS en watertrens dubbel met plat stukje RVS). Dit om te kijken of het bit wat ik nu gebruik haar misschien niet lekker in de mond ligt.