Pride & ik trainen lekker verder, onze eerste pasjes SB :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Pride & ik trainen lekker verder, onze eerste pasjes SB :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 22:49

Inleidend verhaaltje.

Pride is een 5 jarige Welsh Cob merrie.
Sinds zo'n 1,5 jaar trainen we wat serieuzer dressuur, zo'n 3 a 4 keer per week.
Voor de afwisseling rijden we lekker in de bossen en maken we geregeld een sprongetje.
We hebben geen wedstrijd ambities maar een goede basis vind ik voornaam en omdat mijn kennis niet verder rijkt dan 8 jaar manege hobbelen hebben we trouw iedere week les. Ons nivo is B, met wat L oefeningen.

De laatste weken gaat het naar mijn gevoel weer de fijne kant op, we hebben zelfs enkele pasjes schouderbinnenwaarts geoeffent de laatste 2 keer.
Beide vinden we dit nog best moeilijk, ik moet nog even goed leren voelen wanneer het goed is en Pride moet hier nog wat stabieler in worden. Ik zou dan ook graag horen wat ik nog moet veranderen daarin en vooral hoe :)

De laatste keer waren er veel fijne reacties, werkpuntje was dat ze wat meer ruimte mocht krijgen in neusje en hals. Zodra ze lekker loopt (ze moet er eerst even goed door volgens instructie en dat gaat de ene keer makkelijker dan de andere..) probeer ik wat meer lucht te crieeren.

Onze werkpunten zijn:
* Niet op de voorhand vallen/krachtiger vanuit achter worden
* Niet sterk in de hand/lang worden
* Juiste punt hoofd/halshouding vinden
* Wiebeltenen..

We oefenen dit voornamelijk door veel overgangen en schoudervoor/binnenwaards stukjes travers op een grote volte en wijken erbij te pakken, zodat ze veel en actief van achter bezig moet zijn.

Tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom, mits subtiel gebracht.
Uiteraard zijn er genoeg werkpunten maar we doen ons best :(:)

Afbeelding
Instappen. Nog wat achter de loodlijn maar bij Pride is het heel belangrijk dat ze eerst goed los wil laten in haar kaken...

Afbeelding
Drafje, ook nog iets dieper

Afbeelding
Schouderbinnenwaarts in stap. Imo had ik iets eerder in moeten zetten vanuit de hoek zodat we minder dicht bij het hek uitkwamen.

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Schouderbinnenwaarts in draf, misschien zelfs al een tikje te stijl?

http://www.pink-horizon.nl/22aug/IMG_6275.jpg
SB in hetzelfde lijntje, verbeterpunten en uitleg zeer gewenst :)

Afbeelding
Galopje, beetje minder meegaan (blijft moeilijk :(:) )

Afbeelding
Brave pown! Hier zijn we naar toe aan het werken, in dezelfde houding kunnen blijven als de binnenhand helemaal ontspant :) (Dit was dus een beloning btw, ziet er nogal krom uit :+ )

Afbeelding
Pasje naar rechts wijken (ze was vandaag niet zo flitsend aan het been als de laatste keren, vandaar mijn spoorgebruik wrs...)

Afbeelding
Pasje naar links wijken. Binnenhand niet sterk maken!

Afbeelding
Niets flitsends maar volgensmij best een ontspannen beeld :)

Afbeelding
Idem, imo nog wat ronder en de onderhals wegtrainen...

Afbeelding
Sprong genoeg, ook voort steeds minder duikend maar neusje mag nog iets meer op de loodlijn

Afbeelding
Madam vertrok even zonder mij :+

Afbeelding
Lang en laag galloperen. Heerlijk rond :+:

Afbeelding
En tot slot Pride haar favo onderdeel, lang en laag uitdraven :) En voor haar doen ook nog fijn van achteruit :)

ilse_89

Re: Pride & ik trainen lekker verder, onze eerste pasjes SB :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:41

Je hebt je pony heel netjes aan het lopen.
Ga vooral zo door!
Op sommige foto's valt het mij op dat je je handen niet op de zelfde hoogte hebt (kan moment opname zijn)
probeer daar op te letten.
Verdere commentaar geef je zelf al.
Het setje staat hem goed :)
Succes met deze knappe pony!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 02:09

toppie!!. veel mensen zouden jaloers op jou moeten zijn dat je je pony zo mooi lang en laag hebt lopen!.
maar kijk waar je heen rijd;)
heel veel suc6

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 02:12

Ik ben iig jaloers op het lage en ronde :j Lang en laag vind Pret niet zo'n probleem (integendeel) maar laag en rond! :oo Daar hebben we nog wel eens meningsverschillen over. Vind het er al een stuk beter uit zien, jullie zijn op korte tijd enorm vooruit gegaan! Ik zie veel meer en mooier rug en achterhand gebruik. En het ziet er, net als altijd, vriendelijk uit! Super! :) Jullie zijn altijd een fijne combi om naar te kijken vind ik.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 07:32

Wauw, ik moet zeggen... een hoop bokkers, maar ook niet bokkende ruiters en amazondes kunnen een voorbeeld nemen aan jou pony.. Ondanks dat het nog niet bevestigd is hier en daar zie ik wel een heerlijk ontspannen lopende combinatie...

Neem nou dat belonen in draf, jij zegt, hier zit ik een beetje krom, maar ik vind dat dus zooo niet belangrijk, je paard blijft daar ontspannend lopen! en dan komt jou houding vanzelf wel erachteraan!

Foto van lang en laag en rond galloperen vind ik echt geweldig trouwens!
En ik heb al een eerder topic van jou en je pony voorbij zien komen, je gaat de goede kant op! :))

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 07:47

Wat een mooi paardje zeg!
Probeer wel naar voren te kijken, nu kijk je af en toe naar de schouder, en dan krijg je een knikje in je zij.
Foto 1,2 let erop dat je je tenen niet teveel naar buiten draait ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 07:51

Netjes hoor, daar mag je gewoon trots op zijn.
Probeer nog te werken aan een continuiteit in je houding en dan is het plaatje compleet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:05

Je mag best wedstrijd ambities krijgen hoor!
Je bent lekker bezig, veel beter dan wat je regelmatig hier ziet langskomen van mensen die wel "wedsrrijdklaar"denken te zijn!

Als tip kan ik je alleen meegeven dat je af en toe nog stiekem naar geld aan het zoeken bent, probeer vooruit te kijken en te denken!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:35

Ik vind het er heel netjes uitzien! Jullie zijn hard aan het werk en zo te lezen ben je zelf erg kritisch. Niets mis mee, zo kun je alleen nog maar vooruit gaan, maar het ziet er al goed uit! :j

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:40

Ik vind dat je die pony lekker aan het lopen hebt! Ziet er super uit, vooral dat lage en ronde. Complimenten. Je hebt hem echt correct aan het lopen. SB ziet er ook netjes uit. Als het eenmaal wat meer bevestigd is, tenminste dat doe ik altijd, steek mijn binnenhand wel eens naar voren ter controle dat ze echt aan mijn buitenteugel is. Probeer niet té veel in te buigen, dan loopt hij over de schouder weg. Recht houden met íets stelling, lekker aan die buitenteugel die schouder naar binnen plaatsen en met je binnenbeen op de hoefslag houden.

Let er wel op dat je zijn schouder naar binnen plaatst, en niet de achterhand naar buiten zet. En zoveel mogelijk op de hoefslag beginnen, en met kleine stukjes. Paar pasjes, dan recht zetten en wat actiever maken, paar pasjes vooruit laten trekken.

Persoonlijk zou ik sb inzetten vanuit een kleine volte, dan heb je die schuine hoek al om het zo maar te zeggen.

Probeer overigens je handen laag, bij elkaar en voor het zadel te houden, niet teveel terugwerken. En je mag er best wel wat trotser op zitten hoor, rug recht, schouders naar achter, hoofd vooruit en je mag je tenen iets meer naar binnen zetten.

Heel veel succes verder, en nogmaals mijn complimenten, ziet er echt netjes uit. :j

xCupcakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:48

Wat een prachtige pony!
Ziet er netjes uit

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:12

Ik vind het toch een geweldige pony!! :j
Ook ik ben van mening dat je erg vooruit bent gegaan, fijn ontspannen en vriendelijk! Mooi vanachteruit en goed op lengte :)

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:14

Wat een fijne pony zeg!! :j

Ik zou met SB proberen hem meer vanuit je buitenteugel, buitenbeen in te zetten.
En zo dus je buitenbeen niet afsteken en je binnenbeen lang houden.
Wanneer je je binnenbeen naar achterlegt zet je de achterhand naar buiten, en dat is niet de bedoeling in mijn ogen :)
Laat hem buigen om dat binnenbeen maar wel met binnenbeen op ze plek! :)

Die laatste foto vind ik een fijn beeld geven :j succes verder!!

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:19

Volgens mij ben je zelf de meest kritische, alle puntjes zijn al gegeven ook door de mede bokkers... Vindt het er heel erg mooi uitzien en vooral heel erg ontspannen. Dat is echt iets waar veel mensen moeite mee hebben (vooral foto in galop is zwaar mooi!!).

Ik zou zeggen ga zo door, met die punten die je zelf geeft kom jij er wel!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:38

Jullie zijn een mooie combinatie.

Let alleen wel op je eigen houding, vooral in de oefeningen kijk je naar de beneden, blijf ook dan mooi voor je kijken, dan voorkom je het inknikken in je zij. Op sommige foto's zijn je handen ongelijk, probeer je handen mooi laag voor het zadel te houden.(dit kan momentopname zijn)

SB ziet er goed uit. Probeer inderdaad de SB zoveel mogelijk op je buitenteugel te houden, zodat je met binnenteugel de stelling goed kunt blijven aangeven, en ter controle kan los laten. Binnenbeen mooi op de plaats en met je buitenbeen heel licht begrenzen, zodat je niet te schuin gaat.

De laatste foto's geven een heerlijk beeld, een pony die lekker ontspannen is! Ga zo door!!

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:22

Wauuuw wat een knappe pony!
Dat hoofdje! :+:

Ik vind het er heel mooi uitzien ze loopt mooi naar beneden.
Ik vind dr wel een beetje apart galopperen, vooral bij de eennalaatste foto, maar kan ook aan mij liggen. :)
Het ziet er wel stoer uit.
Maar, ook bij die eennalaatste foto, gooit ze wel erg dr hoofd naar beneden.
Verder ziet het er heel mooi uit! :D
Succes verder! :D

die_ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:26

Wat een lekker ding :D Je doet als ik met je hoofd (uhm, you tilt it... I used to do that aswell). Jullie zijn een leuk combinatie :)

dyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:04

ziet er super uit.
ook echt een ontspannen beeld.
vooral dat lange ronde.

mooi paard ook trouwens

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:16

Hee
ontzettend leuke pony! :D
Hij loopt alleen vééls te oipgepropt voor zijn niveau ;)
Als ik het goed begrijp zijn jullie nog niet in de B begonnen?

Laat zn hals dat wat langer ;)
Het is belangrijkker in de B dat je de basis goed onder de knie hebt, dan dat je je paard heel opgepropt kan laten lopen ;)

Die foto's van het inrijden, vind i persoonlijk niet dat je dat inrijden kan noemen ;)
Je pakt hem al meteen op.
Je zou hem eerst moeten laten stappen en draven zoals je op de uitdraaf foto's laat zien ;)

Je zult zien dat ie (als je hem daarna opgepakt hebt) veel ontspannender en langer gaat lopen ;)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:23

wat een prachtig paardje heb jij onder je kont zeg! en wat een galop heeft ie! verry nice!! :9
op sommige foto's heb je piano handjes, en met wijken knik je in je heupen, maar verder ziet het er heerlijk ontspannen uit. ga zo door!

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:13

Prachtig beest! :oo

Op de laatste foto vind ik hem nog net iets teveel op de voorhand, maar ga zo door! En let op je handen :j

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:58

Leuk allemaal die lovende reacties :)

Pharagirlke/P_tries:
Bedankt :) We hebben echt even een flinke dip gehad maar gelukkig zijn we er nu beter uitgekomen :)
We blijven ons best doen! :)

Sneeuw88/Chanty
Klopt! Ik merk dat ik met SB vaak voor me uit kijk voor mijn lijn en dat zou ik tijdens het wijken (en in de rest van het rijden!) ook meer moeten doen, maakt het nog makkelijker ook! Ik ga erop letten :)

Amondi:
Haha dank je. Ik zou graag een keer weten waar we staan maar ik hou niet zo van al die rompslomp en stres eromheen... Voor mij is het thuis aanfrotten wel voldoende voorlopig :o

Shalala _ Fieke:
Bedankt voor de tips!
Inderdaad, we moeten gaan oefenen op de voorhand meer naar binnen zetten ipv de achterhand naar buiten corrigeren. Ik heb deze dingen nog niet eerder gedaan dus moet ook echt even helemaal in gaan zien en gaan voelen waar we heen moeten :).
We rijden het SB inderdaad al vanuit de stelling en buiging, vanuit een volte 10 meter (zo zijn we in de les begonnen) of vanuit de hoeken (dit is nog iets moeilijker idd).

xxxkatyxxx:
Nivo is een indicatie. Imo kom je de B nooit echt uit als je geen wedstrijden rijdt want dan zie je pas wat je werkpunten evt nog zijn en kun je in nivo stijgen. Ik vind het niet rieel om te zetten L2 of M nivo omdat het dat op een deel van de oefeningen nog (lang) niet is, terwijl als we wekelijks wedstrijden zouden rijden dan stroom je wel langzaam door naar de L en de M ondanks dat niet alles 200% bevestigd is. Dus is het nivo geven een beetje moeilijk. Echter proberen we wel alles steeds ''hoger'' op te pakken, stilstaan hou ik niet van ;)

Overigens geef je aan dat ik haar moet losrijden zoals de laatste foto's. Ik zou je dan graag uitnodigen om mijn pony een paar weken te rijden op die manier. Ze valt volledig op en over de voorhand en wordt zo zwaar dat je de blaren op je handen hebt staan.
Pride is anders gebouwdt dan de gemiddelde KWPN/NRPS en heeft dus ook een andere manier van loswerken nodig. De lang en laag oefeningen doet ze heel graag (ik ook!), en worden hier dan ook geregeld toegepast zodra ze netjes van achter uit loopt en haar eigen hoofd draagt. Vanuit daar mag ze meer dan eens mijn hand volgen in stap, draf en galop lekker naar beneden. Maar als ik hiermee zou beginnen dan krijg ik haar niet of pas na veel gerompslomp lekker aan de wandel.
Ik heb wekelijks les dus dit zijn geen verzinsels van mij omdat me die toevallig passen, dit zijn de woorden die ik wekelijks krijg van mijn instructrice die mij en mijn pony goed kent... :)

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:13

ik vind het zeer prettig om naar de foto's te kijken.
Er is echt een vooruitgang te zien na de laatste foto's.
Ik vind ze ook meer ontspannen lopen dan de laatste keer.
het enige wat ik kan zeggen is dat je iets rechter op je paard mag zitten, maar uit eigen ervaring weet ik als je met je pony zo geconcentreerd bezig bent dat je dit wel eens uit het oog kan verliezen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:18

Leuke combi!
Ziet er zeker goed uit! Lekker door gaan!
Let alleen op je houding, Dat je iets rechter zit.. Maar zelf doe ik het ook wel is... :o

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:20

Zo dat ziet er super uit.
Heerlijk ontspannen.
Ben jaloers op je laag en rond foto's. Zo probeer ik mijn paard ook te rijden maar blijft moeilijk.
Alleen mag je op sommige foto's iets rechter zitten. Meer je schouders naar achteren. Verder heb ik geen opmerkingen.
Succes ermee verder maar dat komt wel goed.