Pride is een 5 jarige Welsh Cob merrie.
Sinds zo'n 1,5 jaar trainen we wat serieuzer dressuur, zo'n 3 a 4 keer per week.
Voor de afwisseling rijden we lekker in de bossen en maken we geregeld een sprongetje.
We hebben geen wedstrijd ambities maar een goede basis vind ik voornaam en omdat mijn kennis niet verder rijkt dan 8 jaar manege hobbelen hebben we trouw iedere week les. Ons nivo is B, met wat L oefeningen.
De laatste weken gaat het naar mijn gevoel weer de fijne kant op, we hebben zelfs enkele pasjes schouderbinnenwaarts geoeffent de laatste 2 keer.
Beide vinden we dit nog best moeilijk, ik moet nog even goed leren voelen wanneer het goed is en Pride moet hier nog wat stabieler in worden. Ik zou dan ook graag horen wat ik nog moet veranderen daarin en vooral hoe

De laatste keer waren er veel fijne reacties, werkpuntje was dat ze wat meer ruimte mocht krijgen in neusje en hals. Zodra ze lekker loopt (ze moet er eerst even goed door volgens instructie en dat gaat de ene keer makkelijker dan de andere..) probeer ik wat meer lucht te crieeren.
Onze werkpunten zijn:
* Niet op de voorhand vallen/krachtiger vanuit achter worden
* Niet sterk in de hand/lang worden
* Juiste punt hoofd/halshouding vinden
* Wiebeltenen..
We oefenen dit voornamelijk door veel overgangen en schoudervoor/binnenwaards stukjes travers op een grote volte en wijken erbij te pakken, zodat ze veel en actief van achter bezig moet zijn.
Tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom, mits subtiel gebracht.
Uiteraard zijn er genoeg werkpunten maar we doen ons best

Instappen. Nog wat achter de loodlijn maar bij Pride is het heel belangrijk dat ze eerst goed los wil laten in haar kaken...

Drafje, ook nog iets dieper

Schouderbinnenwaarts in stap. Imo had ik iets eerder in moeten zetten vanuit de hoek zodat we minder dicht bij het hek uitkwamen.

Drafje

Schouderbinnenwaarts in draf, misschien zelfs al een tikje te stijl?
http://www.pink-horizon.nl/22aug/IMG_6275.jpg
SB in hetzelfde lijntje, verbeterpunten en uitleg zeer gewenst

Galopje, beetje minder meegaan (blijft moeilijk
)
Brave pown! Hier zijn we naar toe aan het werken, in dezelfde houding kunnen blijven als de binnenhand helemaal ontspant
(Dit was dus een beloning btw, ziet er nogal krom uit
)
Pasje naar rechts wijken (ze was vandaag niet zo flitsend aan het been als de laatste keren, vandaar mijn spoorgebruik wrs...)

Pasje naar links wijken. Binnenhand niet sterk maken!

Niets flitsends maar volgensmij best een ontspannen beeld

Idem, imo nog wat ronder en de onderhals wegtrainen...

Sprong genoeg, ook voort steeds minder duikend maar neusje mag nog iets meer op de loodlijn

Madam vertrok even zonder mij

Lang en laag galloperen. Heerlijk rond

En tot slot Pride haar favo onderdeel, lang en laag uitdraven
En voor haar doen ook nog fijn van achteruit
Lang en laag vind Pret niet zo'n probleem (integendeel) maar laag en rond!
Daar hebben we nog wel eens meningsverschillen over. Vind het er al een stuk beter uit zien, jullie zijn op korte tijd enorm vooruit gegaan! Ik zie veel meer en mooier rug en achterhand gebruik. En het ziet er, net als altijd, vriendelijk uit! Super!