4 jarige BH (FS Harry Potter x blyton x casper) aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happiebe

4 jarige BH (FS Harry Potter x blyton x casper) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:28

Hallo,

Ik ben sinds December in het bezit van deze pony,toen we haar kochten was ze 3 jaar,ze was pas zadelmak en nog niet
echt doorgereden. Nu,morgen hebben we onze eerste dressuurwedstrijd. Ik heb deze middag het proefje even geoefend,ik merkte dat ik na het halsstrekken compleet fout zat en heb wat geimproviseerd,dus dat klopt niet helemaal ;) . Gelukkig weet ik nu wel hoe het in elkaar zit,dus morgen kunnen we een écht proefje rijden.

Even wat over mijn pony en haar niveau ;
naam; behappy
leeftijd; 4 jaar (juni 2006)
geslacht; merrie
stokmaat;146 cm
afstamming; FS Harry Potter(v.FS don't worry) x Blyton x casper
Niveau ; We rijden ongeveer L niveau schat ik,op wedstrijd B niveau. Thuis doen we al eens schouderbinnenwaarts,achterwaarts,stap-galop,wijken,het begin van een keertwending in stap (vooral om los te worden),...

Mijn commentaar :
Hielen niet optrekken als ik been geef (wat moeilijk is als je groot bent)
minder naar achter zitten
en,als ik die diagonaal in stap die,zorgen dat ze met haar achterhand recht blijft.
Hielen naar beneden!

Ik rijd normaal niet op de wei,maar om haar te laten wennen aan het gras reed ik nu op de wei. Haar middendraf heb ik expres
slecht en flauw gereden,omdat het toch wat glad is.
We rijden vooral veel overgangen,in haar galop moet ze nog wat meer kracht krijgen,dat ze meer draagt vanuit achter. Ik denk dat dit met de jaren komt ;)
Geen commentaar over het te groot zijn,ik weet het,maar volgend jaar ga ik over naar de paarden .

het filmpje ;

Commentaar mag uiteraard,maar wees vriendelijk :Y)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:48

Leuke pony :) Probeer d'r nog iets ronder te rijden, want op veel punten zit ze met d'r hoofd net op de lood lijn, of d'r neusje eruit. Voor die B (En L1) zie ik dan liever wat ronder.
Probeer niet teveel te snel te willen met een 4 jarige (schouderbinnenwaarts, achterwaars, stap-galop en keertwending komen later vanzelf wel :)) Je zit is netjes, probeer er wel op te letten dat je niet achterover gaat hangen.
succes morgen!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:58

Ik ga mee met het commentaar hierboven. Verder wil ik daar nog aan toevoegen dat als het glad is en je die middendraf niet helemaal goed kunt doen, je het beter niet kunt doen. Leer haar enkel de goede middendraf aan en niet een middendraf die volgens jou woorden flauw en slechtgereden is.. ;) Ook mag ze over het algemeen veel actiefer, wat meer kracht uitstralen.. goed van achter naar voren rijden :)

Leuke combi! :)
Laatst bijgewerkt door m1992 op 22-08-09 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

die_ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:58

Wat en leuk ponny (jammer dat de filmpje in zwart/witt is) veel success van morgen!

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:30

marlinH schreef:
Ik ga mee met het commentaar hierboven. Verder wil ik daar nog aan toevoegen dat als het glad is en je die middendraf niet helemaal goed kunt doen, je het beter niet kunt doen. Leer haar enkel de goede middendraf aan en niet een middendraf die volgens jou woorden flauw en slechtgereden is.. ;) Ook mag ze over het algemeen veel actiefer, wat meer kracht uitstralen.. goed van achter naar voren rijden :)

Leuke combi! :)

Bedankt voor het commentaar ;)
over het actiever kan ik wat zeggen ; In het begin liep ze steeds over haar tempo en maakte haar passen niet af,
van mijn instructeur moet ik haar thuis vooral traag rijden,ze moet steeds op mij wachten,en ik moet alle controle hebben ;) Dus,hier maakt ze haar passen mooi af,als ik actiever ga ook,maar ze wil snel te veel,snap je ? ;)

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:05

Ik ben het eigenlijk niet eens met wake_up. Je pony komt maar een paar keer met haar neus voor de loodlijn, maar voor een vierjarige vind ik dat geen ramp. Je kan ze beter nog wat ruimte geven en laten lopen op eigen benen (dus zoals je nu al doet;)) dan ze nog ronder te rijden. Je laat ze zelf maar de juiste houding zoeken. Dus op dat punt zit je goed!
Ook je houding vind ik heel goed.
Het enige wat ik af en toe merkte was de stabiliteit, je rijdt daar ergens over de diagonaal in draf en dan zie je even dat haar poep naar binnen draait. Omdat ze 4 is, is het normaal dat ze haar evenwicht nog niet gevonden heeft, maar dat is wel een punt om op te letten.
Verder vind ik dat je het heel goed doet en veel succes met je wedstrijd morgen!

renskje

Re: 4 jarige BH (FS Harry Potter x blyton x casper) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:12

is je pony niet drie? juni 2006 tot augustus 2009 is bij mijn weten 3jaar 2 maand... doe rustig aan met haar, niet te snel te veel willen...

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:55

renskje schreef:
is je pony niet drie? juni 2006 tot augustus 2009 is bij mijn weten 3jaar 2 maand... doe rustig aan met haar, niet te snel te veel willen...

Ze is echt wel vier,mss heb ik mij misrekend met het jaartal(dat komt er van als je schoolvakantie hebt ;p),maar ze is sinds 20 juni 4 .

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:22

Het ziet er netjes uit hoor, hou het inderdaad simpel op deze leeftijd en die aanleuning is heel netjes hoor! Het mag er af en toe iets meer vanaf spetteren van mij (dus wat eerder gezegd is iets meer overgangen oefenen enzo zodat er meer kracht in de gangen komt dus de achterhand eronder en de voetjes van de vloer).

Enneh.. vergeet je niet licht te rijden tijdens je proef?

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 20:32

QuietWater schreef:
Het ziet er netjes uit hoor, hou het inderdaad simpel op deze leeftijd en die aanleuning is heel netjes hoor! Het mag er af en toe iets meer vanaf spetteren van mij (dus wat eerder gezegd is iets meer overgangen oefenen enzo zodat er meer kracht in de gangen komt dus de achterhand eronder en de voetjes van de vloer).

Enneh.. vergeet je niet licht te rijden tijdens je proef?

Ja,maar ik had voor het filmpje het al doorzitten gedaan (';

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:39

Ok, zou zonde zijn van de punten anders he. ;) Succes in elk geval!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:48

Leuke pony, zuinig op zijn met zo´n paps, komen veel goede dressuurpony´s uit :)
Voor het plaatje vind ik je wel wat te groot (lang). Je rijdt erg netjes, maar je hangt naar mijn smaak net wat teveel achterover. Je zadel mag je zeker een 10 cm verder naar achteren leggen, ligt nu teveel op de schouder en richting schoft.

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 21:06

aslo schreef:
Leuke pony, zuinig op zijn met zo´n paps, komen veel goede dressuurpony´s uit :)
Voor het plaatje vind ik je wel wat te groot (lang). Je rijdt erg netjes, maar je hangt naar mijn smaak net wat teveel achterover. Je zadel mag je zeker een 10 cm verder naar achteren leggen, ligt nu teveel op de schouder en richting schoft.

Bedankt,
er zijn weinig merrietjes volgens mij van HP. Ik vind het zelf ook van het te lang zijn,maar,ik wil haar nu nog niet kwijt (;
Ik zal volgende keer mijn zadel wat naar achter leggen,bedankt voor de tip!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:57

Ten eerste : Leuke pony. Ronder rijden is al gezegd... Kijk eens naar het filmpje wanneer je doorzit - en dan de spaarzame momenten dat je lichtrijdt..... Als je doorzit zit je je pony vreselijk in de weg, je gaat zó ver achterover dat je em echt tegenwerkt! Dat je te lang bent mag geen excuus zijn, dan moet je een groter paard nemen, maar volgens mij ben je op zich goed bezig qua training.
Ga werken aan (onbewuste) spanning in je lijf en je hebt er een super wedstrijdpony aan!!! Succes

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:26

Bolzak23 schreef:
Ten eerste : Leuke pony. Ronder rijden is al gezegd... Kijk eens naar het filmpje wanneer je doorzit - en dan de spaarzame momenten dat je lichtrijdt..... Als je doorzit zit je je pony vreselijk in de weg, je gaat zó ver achterover dat je em echt tegenwerkt! Dat je te lang bent mag geen excuus zijn, dan moet je een groter paard nemen, maar volgens mij ben je op zich goed bezig qua training.
Ga werken aan (onbewuste) spanning in je lijf en je hebt er een super wedstrijdpony aan!!! Succes

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. Ze mag inderdaad wat meer rechtop zitten, maar vreselijk in de weg zitten, dat zie ik in het filmpje niet. Ik vind dat ze stil zit, maar wel netjes meegaat met de beweging!
Leuke pony en ik vind dat je 'm netjes rijd!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:37

ik vind het een leuku pony maar als die zo jong is waarom dan dat doorzitten dat is voor een jonkie alleen maar nog moeilijker om zijn balans te houden

verder ziet het er wel ontspannen uit :)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:44

lizzy2 schreef:
Bolzak23 schreef:

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. Ze mag inderdaad wat meer rechtop zitten, maar vreselijk in de weg zitten, dat zie ik in het filmpje niet. Ik vind dat ze stil zit, maar wel netjes meegaat met de beweging!
Leuke pony en ik vind dat je 'm netjes rijd!

Misschien een beetje verkeerd verwoord als ik het nu zo teruglees.

Toch is de pony er niet beter door. Door zo ver achterover te zitten kantel je alles mee en druk je meer gewicht in de lendenen waardoor de pony de bovenlijn niet mooi op kan rekken.
Stilzitten is alleen maar goed als je in je hele lijf los bent en dat ziet er hier niet zo uit.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:18

Ik snap het nut eigenlijk niet om de hele tijd door te zitten als je vandaag je eerste B proef hebt gereden? Tuurlijk is het goed om te oefenen, maar in de L2 hoef je pas de hele proef door te zitten.

Van mij zou ze nog wel wat lager mogen lopen, omdat ze dus pas 4 is. Het stukje dat je gaat lichtrijden en halststrekken vind ik er al een stuk beter uit zien.
Probeer idd niet te veel te willen van deze pony, keertwendingen e.d vind ik nog wel erg vroeg, gewoon de basis goed kennen is veel belangrijker :j

Vind het een leuke pony en ziet je zit er netjes op (aandachtspunten zijn al aangegeven), is de proef goed gegaan? :)

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:47

Hmmm,dat doorzitten.. Ik zit gewoon door voor het filmpje (;
Omdat ik dan nét alles iets beter voormekaar heb. 5 minuten doorzitten kan echt geen kwaad hoor ...
Ik zit idd te ver achterover. Die oefeningen doen we echt zelden,gewoon spelenderwijs,bvb na een volte enkele passen SB,maar we overdrijven zeker niet ;)

De wedstrijd,tja,ze liep heel goed,maar als je jury gewoon ouders van andere ponykinderen zijn,die geen verstand hebben van paardrijden,komt dat niet goed. Ik had slechte punten voor de zaken die ik echt super vond gaan,bvb afwenden bij B-overgaan stap-halt,vond ik heel goed,gaf ze mij een 4. Voor mij eindeigde een meisje die echt veel fouten maakte,pony liep trippelend door de baan,niet nageefleijk,hand niet stil,etc. Als dit dan voor je eindigt is dit pijnlijk ;p
Maar,'k weet dat we veel geleerd hebben,en dat we goed gereden hebben,da's het belangrijkste (;

Bedankt voor het commentaar,ik zal er aan werken ;)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:53

Oh jammer van je wedstrijd, maar zie het idd als een oefening :)
Je zegt alleen voor het filmpje door te zitten, daar kan ik wel voor inkomen.
En zolang je de oefeningen zelden gedaan word, dat komt het vast goed met jullie :j

Ga je ook nog officiëel starten?

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:00

O goh wat jammer. Volgende keer beter :)

Zou gewoon lekker officieel starten, heb je ook officiele juryleden ;)

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:15

Bolzak23 schreef:
O goh wat jammer. Volgende keer beter :)

Zou gewoon lekker officieel starten, heb je ook officiele juryleden ;)

Haha,
dat is hét probleem in België,dit was officieel ö
Daar worden voor de klasses B en L altijd gewoon ouders gekozen van de ruitertjes,vorige keer mocht zelfs mijn vader jureren,
omdat ze geen andere keus hadden en die weet niets van dressuur af ;D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:29

ik zou op een 4jarige pony wat meer lichtrijden en niet continue drijven. Ze mag wel wat ronder maar niet te gehaast. ik zou het schouderbinnenwaarts en die keertwendingen laten voor wat ze zijn totdat je L2 mag starten officieel. laat het voor wat het is verder een leuke combi

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:36

Probeer haar inderdaad iets ronder (lekker over de rug) te rijden. Soms geef je haar een of twee passen wat meer ruimte met de teugels, en dan wil ze al wat meer zakken.

Ziet er heel netjes uit en ook vriendelijk, dus voor de B super! Ik zou hem met wat meer actie laten lopen, maar nu zou ik daar nog niet aan denken, pas als je dalijk de B uit bent.
Jammer zeg, ik wist niet dat dat in België zo ging! Wat raar!..
Woon je ver van NL af? :P

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:53

CCindy schreef:
Probeer haar inderdaad iets ronder (lekker over de rug) te rijden. Soms geef je haar een of twee passen wat meer ruimte met de teugels, en dan wil ze al wat meer zakken.

Ziet er heel netjes uit en ook vriendelijk, dus voor de B super! Ik zou hem met wat meer actie laten lopen, maar nu zou ik daar nog niet aan denken, pas als je dalijk de B uit bent.
Jammer zeg, ik wist niet dat dat in België zo ging! Wat raar!..
Woon je ver van NL af? :P

Ja,toch wel ;)
Ik zal proberen voor haar iets ronder te laten lopen,dankje voor het commentaar.
Gisteren liep ze toen ik op het wedstrijdterrein kwam met zéér veel actie,steigeren,bokken,en showen ;p