Wie kan mij adviseren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Wie kan mij adviseren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 09:23

Eind juli zijn de paarden van de manege onder de man naar het land gebracht en zat ik op een jong paard.
In het begin ging 'mijn' paard onwijs stuiteren... bokken, galop op de plaats, scheef lopen enzovoorts. Ik vond het best spannend.. Had een martingaal omgaan op advies van de staleigenaresse en voor mezelf een bokriem aan het zadel bevestigd. De bokriem heb ik de hele weg stevig vastgehouden... Halverwege de rit begon 'mijn' paard zich te ontspannen en zijn we op het gemak in de groep naar het land gestapt. Op het land aangekomen kreeg ik complimenten dat het zo goed was gegaan... Paard was namelijk al eerder naar buiten geweest maar steeds is dat verkeerd afgelopen (ruiter ernaast).

Nu even achtergrond informatie over mij. Ik rijd sinds mijn 5e paard en heb op mijn 21e angst gekregen voor paarden, toen met name voor de galop maar de angst werd steeds erger.. Zodoende ben ik op deze manege gekomen... puur om mijn angst te overwinnen en ik moet zeggen dat dat aardig gelukt is.

Nu werd ik gisteren gebeld met de vraag of ik ditzelfde paard weer terug wilde brengen naar stal (onder de man en weer in de groep). Hier heb ik 'ja' op geantwoord, maar toen ik had opgehangen kwam mijn angst terug... de woorden die ik te horen had gekregen op het land... spookte door mijn hoofd... ik krijg zweethanden als ik denk aan vanavond.

Vind je dat ik er toch op moet klimmen om mijn angst te overwinnen? of moet ik aangeven dat ik niet dit paard naar stal zal rijdengen?mijn angst niet erger te maken/ terug te krijgen?

edït: typfout
Laatst bijgewerkt door Damber op 22-08-09 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Re: Wie kan mij adviseren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:28

Ik zou er gewoon op stappen om hem terug te rijden naar stal, anders overwin je je angsten nooit

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:30

Eerlijk aangeven dat je bang bent.
Angst te paard is vragen om problemen op een jong paard.
Vraag of je een ander paard mag rijden.
Dat het alle andere keren fout ging vind ik een slechte zaak ...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:31

Laat ze hun lastige paard lekker zelf overbrengen!

Je gaat toch niet voor nop al die risico's lopen?
Paardrijden moet leuk zijn en als je met angst op een paard van een ander stapt, ben je niet echt handig bezig. Wat als jij er nu wel van af valt? Zeker weten dat je dan helemaal bang bent geworden. Heb je dat er voor over?

Ik zou zelf niet zo'n rit op dát paard willen maken. Misschien op een ander paard, maar niet weer op die ene waarvan je toen zo geschrokken bent.
Dat paard is het probleem van die manege, maak het niet jouw probleem :o

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:34

Je hebt het toen toch ook super goed opgelost? Als ze dat niet gezegt hadden had je niet ook niet getwijfeld. Gewoon in jezelf geloven, kom op!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 09:39

Blue9 schreef:
Je hebt het toen toch ook super goed opgelost? Als ze dat niet gezegt hadden had je niet ook niet getwijfeld. Gewoon in jezelf geloven, kom op!

Daar zeg je het.... als ze het niet gezegd hadden... dan was ik inderdaad zo weer opgestapt.. Ben alleen bang -zoals meerdere hier al hebben aangegeven- dat mijn probleem alleen maar groter word als ik er naast kom te liggen.. Zeker nu ik mn vertrouwen weer terug bregin te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:45

Ik zou het niet doen, je zult nu met spanning opstappen en dit zeker overdragen op het paard.
Als je gespannen op een paard zit is je spierspanning heel anders en zul je minder makkelijk met de bewegingen meegaan en er daardoor sneller naast gaan.
Dit is gewoon een manegepaard dus waarom zou je het risico lopen....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:55

Daan, als je nu al bang bent, Zal dit paard je alleen maar angstiger maken,
Dan kun je kiezen, of je rijdt een ander paard terug naar stal(een brave), of je doet het helemaal niet.
Want wat heeft het voor zin je zelf helemaal over de zeik te helpen, dat je straks weer helemaal vanaf voor af aan begint.
(Dus meer naast het paard als erop)
En je vertrouwen weer 0,0 is.
Nee je moet alleen op een paard stappen waar je niet bang voor bent, en dan gaan rijden.
(Ik bedoel het gevoel met buitenrijden dat je toen bij 'mij' had, was toch fijner, als in angst?)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:58

niet doen.
Als je van te voren al gespannen bent, draag je dit zéker op je paard over.
Tuurlijk, als het nu wéér goed zou gaan, is dat een mega-boost voor je zelfvertrouwen, maar... die heb je vorige keer ook al gekregen dan, toch?
En als je er nu wél afgaat, ben je weer terug bij af.

Lekker vragen of je een brave terug mag rijden, en er vooral van genieten.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:10

Dit vind ik nu een typische fout van de manege. Ze weten neem ik aan dat je wat angstig bent. Waarom dan vermelden dat het bij vorige ruiters niet goed ging? Het ging bij jou wel goed. Nu durf je er niet meer op.

Ik ben zelf ook een angstige ruiter vooral bij vreemde paarden. Ik zou er dus niet meer opstappen omdat je nu angst hebt omdat je hebt gehoord dat het bij andere ruiters fout ging met dit paard. Je gaat dan met spanning en daar gaat het paard van profiteren. Je moet natuurlijk zelf weten of je het wel of niet doet.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 10:17

Cassagrande schreef:
Dit vind ik nu een typische fout van de manege. Ze weten neem ik aan dat je wat angstig bent. Waarom dan vermelden dat het bij vorige ruiters niet goed ging? Het ging bij jou wel goed. Nu durf je er niet meer op.

Ik ben zelf ook een angstige ruiter vooral bij vreemde paarden. Ik zou er dus niet meer opstappen omdat je nu angst hebt omdat je hebt gehoord dat het bij andere ruiters fout ging met dit paard. Je gaat dan met spanning en daar gaat het paard van profiteren. Je moet natuurlijk zelf weten of je het wel of niet doet.

Het is niet de staleigenaresse die dit tegen mij zei... dat waren mijn stalgenoten... De staleigenaresse had alleen tegen mij gezegd dat ze buiten wat voorwaartser is dan in de bak en dat het daarom verstandig was om een martingaal om te doen.. had ik net even meer te vertellen...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:26

Dit is een beslissing die je alleen zelf kunt nemen. Zijn er ruiters die onderwegmet je kunnen ruilen? Dan kun je het misschien toch proberen. Maar alleen als je je daar goed bij voelt

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:39

Dank jullie wel voor jullie berichten. Ik heb net gebeld met de vriend van de staleigenaresse een aangegeven dat ik te bang ben om op dat paard te stappen nu. Hij kon zich dit goed voorstellen en zei dat ik het dan ook niet moest doen. Hij zal het aan haar doorgeven. Ik krijg vanavond te horen of ik dan op de fiets kan meegaan of op een ander (braaf) paard. Een hele geruststelling....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:49

Erg verstandig van je !

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:56

Goed zo daan :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:06

en? hoe is het gegaan?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:12

Goedopgelost Daan!! Het paard had waarschijnlijk dit keer je angst gevoeld omdat je er niet meer onbevangen op zou zitten. Dat is de beste voorwaarde om problemen te krijgen!!!

Heel wijs besluit hoor!! :j :*

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:21

Is idd een goeie beslissing geweest , eigenlijk zouden ze dit jonge paard gewoon aan het halster terug naar de manege moeten brengen, het is voor het paard waarschijnlijk ook heel beangstigend, anders zou hij niet bokken en gek doen,vind het heel dom van de staleigenares en dan ook nog een martingaal op doen, hoe verpest je en jong dier , heel jammer.

Wat jou betreft , kun je niet ergens een verzorg paardje zoeken waar je over je angst mee kan geraken?? waar je lekker prive les mee kan nemen , want op de gemiddelde manege leer je niet heel erg goed rijden helaas.

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:23

Het is het beste om er toch weer op te rijden. Zo overwin je je angst. Natuurlijk als je bang bent, zal het paard dat ook voelen. Maar de vorige keer ging het goed, dus waarom niet?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:46

Gisteren toen we op het land aankwamen werden de paarden al wat onrustig. Het paard waar ik eigenlijk op zou zitten is met de trailer teruggebracht naar de manege omdat er verder niemand op durfde. De afstand is te groot om die te voet te doen... Ik heb op een tinker gezeten die vroeger op een gehandicapte manege heeft gestaan. Een onwijs braaf dier maar soms wat heet en daardoor ongeschikt voor een gehandicapte manege. Heb dus een heerlijke rit gehad.

Op deze zelfde manege heb ik les.. goed les als ik eerlijk mag zijn. Volg daar regelmatig ook privelessen en ben bezig met een superbraaf verzorgpaard. Mijn angst is al heel wat minder dan 2 jaar geleden, durf nu ook gewoon op te stappen... voorheen stond ik echt met knikkende knieen naast een paard. Dit is geen 'standaard' manege. Alle paarden die daar staan worden geleasd (of staan ter lease). Daarnaast lopen ze een half tot een heel uur mee in de les en dat 3 dagen per week. De overige dagen worden de paarden gereden en verzorgd door de leasers.

coxietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:54

ik zou er gewoon terug op kruipen.dan heb je geen angst meer!en zul je ook nooit meer angst hebben!
je mag niet toegeven aan je angst!
zo heb ik mijn verstand op 0 gezet en ben ook zelf terug beginnen rijden.en nu rijd ik regelmatig.zelfs zonder zadel
gewoon even op je tanden bijten

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:11

coxietje schreef:
ik zou er gewoon terug op kruipen.dan heb je geen angst meer!en zul je ook nooit meer angst hebben!
zo heb ik mijn verstand op 0 gezet en ben ook zelf terug beginnen rijden.en nu rijd ik regelmatig.zelfs zonder zadel

En als het dan mis was gegaan was TS weer helemaal terug bij af geweest.... Paard is niet voor niets terug gebracht met de trailer denk ik. Ga er van uit dat zelfs de instructeurs er dus niet op kruipen.

Tuurlijk mag je toegeven aan je angst!! Ik heb meer respect voor mensen die hun grenzen kennen dan die doldriest domme dingen doen en zo een gevaar voor zichzelf, het paard en voor anderen zijn!!!!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:15

coxietje schreef:

In de bak rijd ik altijd op haar, dus het is niet zo dat ik helemaal niet op haar durf te stappen... alleen vind ik mezelf niet de persoon om haar buiten bomproof te maken :o

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:36

heey damber..

jij heb het goed gedaan hoor als ik het zo lees met je angst.. een zeer goede keus en hoop dat je nu wel op een paard hebt gezeten waar je je goed bij voelde...

maarre... ik weet niet of ik het al tegen je had gezegt.. maar ik wilde ook best met je ruilen hoor (dezelfde rit..)

maar.......................... of je daar heel vrolijk van werd.. denk het niet.. of misschien wel dan was je gelijk van je angst af..

DIOR!! niet rechtdoor,, maar achteruit of zijwaarts.. de weg was ongeveer 2 km. ik denk dat ik 10 km. heb afgelegd vanwege het hete gedrag... hoe verder we terug kwamen hoe erger het werd. eind kon ik de rest niet meer bijhouden omdat ik aan het galopperen was en de rest aan het stappen was...uhm klopt niet..

wil je nog ruilen.. miscchien anders morgen een buitenrit maken in plaats van een les rijden?!?!?!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:22

hahahahahha grapjas :D