Op je kont blijven zitten, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Op je kont blijven zitten, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:23

Zoals de titel al zegt.

Ik heb het probleem dat ik vaak vergeet op m'n kont te gaan zitten in het zadel. Hierdoor doe ik teveel met m'n handen en te weinig met m'n zit :o . Natuurlijk zijn we hiermee hard aan het werk in de les, maar ik zou nog meer tips willen hoe ik dit beter kan gaan oefenen.
Ik heb het namelijk de afgelopen tijd zelf aangeleerd, maar hoe krijg ik het mezelf weer afgeleerd.

Ik zou dus graag tips willen waarmee ik aan de slag kan, zowel op m'n paard als op het droge.
Ik heb denk ik ook een beetje probleem dat ik te stijf ben in m'n bekken, dus oefeningen om dat soepeler te maken zijn ook welkom. Ik wil mezelf voor mezelf en voor m'n paard graag verbeteren.

Alvast heel erg bedankt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:25

zonder beugels rijden..... dan moet je wel

Denice1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:26

Heb je geen last van je rug ?.

Niet veel met je handen werken
maar dat zei je al in je teks,
Goed naar achteren zitten

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:37

Mjay schreef:
zonder beugels rijden..... dan moet je wel

Nou nee hoor, dan moet je niet. Ik ga dan juist krom zitten :o En dat zit ook niet echt lekker en is voor m'n paard ook niet echt bevordelijk.

Het rare is als m'n paard eenmaal wel super loopt, gaat het wel allemaal vanzelf en kan ik het ineens wel :+ Maar als ze niet fijn loopt, moet ik natuurlijk ook gewoon op m'n kont kunnen blijven zitten.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:39

Denice1994 schreef:
Heb je geen last van je rug ?.

Niet veel met je handen werken
maar dat zei je al in je teks,
Goed naar achteren zitten

Eigenlijk heb ik nooit last van m'n rug. Ik loop ook niet helemaal rechtop zeg maar, m'n schouders staan een beetje naar voren gebogen zeg maar. Alleen toevallig dat ik gisteren na de les dus wel last van m'n rug had (was ook geen fijne les moet ik zeggen, want m'n paard was erg stout }> )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:39

Centered riding... leren zitten op een bal, dan leer je ook de beweging onder je beter te volgen en daar word je zelf ook soepeler van.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:46

Je zegt dat je wat stijf bent in je bekken..
Ik heb ooit van mijn fysiotherapeut een paar oefeningen gehad om mijn bekken te kantelen. (Ik kon ze namelijk niet kantelen :+) Dus daar worden je bekken ook soepeler van neem ik aan ;).

1) Op je rug op de grond liggen en je stuit en je onderrug tegen de grond drukken zodat er geen "opening" meer is tussen je rug en de grond. Hierdoor kantelen je bekken. Dit zou je dus een paar keer kunnen herhalen.

En de volgende (beetje stom uitgelegd :+ maar zo vertelde mijn fysio het tegen mij :+)

2) Ga op handen en voeten op de grond zitten en beeld je in dat je een bange hond bent die zijn staart tussen z'n benen doet. (Klinkt heel stom idd :+ hihi) je rug word dan een beetje bol. Als je het op de goede manier doet zijn je bilspieren aangespannen i.p.v. je rugspieren. Zo kun je zelf dus controleren of je dit goed doet. Als je bilspieren zijn aangespannen doe je het goed :)

Beide oefeningen kun je een aantal keer herhalen.

Wat ook erg goed is voor je bekken is zo'n grote gymnastiek bal. I.p.v. op een stoel of in de bank ga je lekker een uurtje op zo'n bal zitten. Omdat de bal steeds in beweging is, "corrigeren" je bekken dat.

Ik heb zelf veel aan deze oefeningen gehad, en ook zeker op de gymnastiek bal zitten is een aanrader! (en meteen nog goed voor je buikspieren ook! ;) )

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat je er wat aan hebt.

Denice1994

Re: Op je kont blijven zitten, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:47

Okee.
das wel fijn dat je geen last heb van je rug.
Dan kan het daar niet aan liggen;).

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:52

Thnx voor de tips, ga ik zeker uitproberen.

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:05

Goed je hakken uitdrukken, en iemand aan de kant van de bak zetten die het steeds tegen je zegt, dan wordt je er zo zat van, dan ga je echt niet meer voorover :D
Succes

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:31

wat Mjay zonder beugels rijden.
dan blijf je wel lekker op je kond zitten :d.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:58

Zonder beugels rijden help inderdaad,maar als je met stijgbeugels hobbelt,kan het evengoed zijn dat je dat zonder ook doet.
Probeer je benen lang te maken, hielen naar beneden en je niet vastzetten op je knieën ( hierdoor trekken de meesten hun benen op en gaan ze dus uit het zadel wippen).
Duw bij elke pas die je paard neemt je zadel zogezegd naar voor. Kantel bij iedere pas je bekken, daarvoor zijn hierboven goede oefeningen gegeven.
En verder: ontspan en blijf ademhalen ;)

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:47

Is er bij jullie een spiegel in de bak aanwezig ?
dan zou je daarin kunnen kijken of je je benen goed lang hebt
en recht opzitten.. want soms zie je dan zelf beter wat er anders kan..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:01

't veel voorkomend dat als je paard z'n rug niet 100% loslaat je wat meer voorover gaat zitten. ik doe hetzelf ook, van zodra mijn paard opspant of moeilijk doet ga ik voorover zitten of zelfs staan als ze doordramt en niet wil terugkomen op zit. Wat ik dan probeer te doen is eerst diep adem te halen, want dan gaan je schouders al wat naar achteren en eventjes je contact met de mond te verbreken en opnieuw te beginnen

Qandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:21

Zonder beugels rijden is een hele goeie oefening ,
voor je zit.

Maar somigen die gaan dan aan de teugel hangen ,
Om te blijfen zitten.

Wat ik heb gedaan eerst.
1x per week aan de longeer lijn,

zonder stijgbeugels & teugels gereden ,
Dan MOET je zitten anders val je er af.
Het is wel een harde manier om het te leren ,
maar je leerd er wel van.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:23

Zoek wat pilates-oefeningen op op YouTube en ga die thuis doen, daar wordt je soepeler van en versterk je de spieren in je romp die je ook voor het rijden nodig hebt. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:30

als je onderrug vast zit en je je bekken niet kunt kantelen is zonder zadel rijden niet de oplossing naar mijn idee. Je dwingt jezelf dan om je bekken te gebruiken, echter; als je dit niet kunt dan ga je met de rest van je lijf de boel opvangen wat alleen maar resulteert in een nog veel lelijkere houding. :)

@TS: als je bekken idd stijf is lijken de oefeningen van Jennn me zinvol en de tip van Imre ook, om pilates oefeningen te doen. :j

rumon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:33

Ik heb zelf gehad dat ik mijn kont niet in mijn zadel kon houden en dat ik laat maar zeggen gelanceerd werd...en ik heb toen een wintec pro zadel gekocht.....met zo'n suede bovenlaag waardoor je beter in je zadel blijft plakken.
mischien is dat wat of een bontje over je zadel heen helpt mischien ook wel....en zonder beugels idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:01

Paard aan de longe zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over waar hij loopt, beugels er af, teugels er af en gaan.

Zo heb ik geleerd om te zitten.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:01

petitparis schreef:
't veel voorkomend dat als je paard z'n rug niet 100% loslaat je wat meer voorover gaat zitten. ik doe hetzelf ook, van zodra mijn paard opspant of moeilijk doet ga ik voorover zitten of zelfs staan als ze doordramt en niet wil terugkomen op zit. Wat ik dan probeer te doen is eerst diep adem te halen, want dan gaan je schouders al wat naar achteren en eventjes je contact met de mond te verbreken en opnieuw te beginnen

Dit is denk ik ook het geval, want als ze wel lekker loslaat in haar rug en fijn gaat lopen, kan ik ineens wel op m'n kont zitten en gaat alles goed.

Er is wel een spiegel in de bak aanwezig, maar die is niet zo groot en hangt bij de E. Ik kijk er wel bijna altijd in en corrigeer mezelf, maar dat is niet voldoende. Het fijnste zou zijn als er natuurlijk een hele lange of korte zijde spiegels hingen. Dan wordt je lekker geconfronteerd met jezelf.

En zonder beugels en teugels op m'n eigen paard vind ik niet zo verantwoord, ze is namelijk nog erg jong en af en toe best jolig en ik denk dat ik daar zelf het vertrouwen niet voor heb :o Ga het zowiezo wel eens proberen hoor.

Verder bedankt voor de tips. Ik ga zeker oefeningen doen, want dat kan nooit kwaad. Het is dat ik geen tijd heb voor de sportschool oid, anders zou ik op die manier iets aan m'n houding proberen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:14

Als je nog met een jong (onervaren) paard zit niet teveel ineens willen. Met mijn 4-jarige ben ik nu de stukken doorzitten aan het opdrijven, zodat ik stilaan aan de meer verzamelde oefeingen kan gaan werken (begin schouder binnen, wijken, contragalop, ...). Want uiteindelijk van zodra zij opspant, zit jij slecht, ga je verkrampen en misschien zelfs een beetje stuiteren. Je paard gaat alleen reageren door nog harder op te spannen en dan maak je de zaken alleen maar erger.
Dus ga steeds even terug lichtrijden of verlichte zit in galop even de ontspanning opzoeken (evenuteel wat losmaken in de hals en kaken) en daarna opnieuw gaan zitten.
Als je de kans hebt longe/zitlessen op een meer ervaren paard dat goed over z'n rug werkt. Dan kun je je 100% focussen op je zit en beenhulpen. Ik stond er altijd van versteld hoeveel je kon bereiken en hoeveel je kan misdoen zonder teugels en stijgbeugels :o

Succes!

myrn86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:25

Qandro schreef:
Zonder beugels rijden is een hele goeie oefening ,
voor je zit.

Maar somigen die gaan dan aan de teugel hangen ,
Om te blijfen zitten.

Wat ik heb gedaan eerst.
1x per week aan de longeer lijn,

zonder stijgbeugels & teugels gereden ,
Dan MOET je zitten anders val je er af.
Het is wel een harde manier om het te leren ,
maar je leerd er wel van.

Dit zou ik ook doen, eventueel een voltige singel aan in het begin voor enige houvast! :D of op een ervaren paard!

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:38

De oefeningen voor het kantelen van je bekken die Jennn heeft beschreven, kunnen denk ik heel goed werken.

Je kunt het volgende ook nog proberen:
Ga voor een tafel staan en leg een boek net over de rand. Probeer het boek met je lichaam terug te schuiven, zonder je voeten te verzetten.

Succes ermee!

Laat je nog even weten hoe het gaat?

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:28

buikspieren goed aanspannen, en je bekken kantelen, hopelijk voel je dan verschil..

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:12

Bij ons leren ze de kindjes door hen heel ver achteruit te laten liggen. zo voelen ze echt hoe ze mee moeten gaan met hun pony. Misschien kan je dat eens proberen telkens bij het doorzitten. Je gaat na een tijdje steeds beter recht zitten heb ik zelf ondervonden in mijn beginnerstijd :) .