losrijden op concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

losrijden op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:18

Hoe rijden jullie los op concours?? Ik bedoel eigenlijk, rijden jullie lang los? Waar train je nog op ? En zetten jullie je paard tijdens het losrijden ook meer aan het werk dan ie daadwerkelijk in de ring moet??

Sjonniej

Re: losrijden op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:54

Ik rijd hetzelfde los als dat ik thuis doe.
Eerst een paar rondje stap, dan een paar rondjes draf en dan nog in galop links- en rechtsom, allemaal aan een lange teugel. Totaal zonder dwang, sturen door mijn binnenhand een halve meter naar binnen te zetten, verlichte zit in de galop. Lekker even warm worden.
Daarna begin ik met het controleren van de afspraken; reactie op het been, zit, handen. Veel vierkanten rijden, veel overgangen rijden. En daarna de speciale oefeningen nog even doornemen; wijken, schouderbinnenwaarts, achteruit, halt-draf.
Waarbij ik hem met alles net zo hard aan het werk zet als thuis en ook gewoon nog dingetjes train die beter kunnen. Echter ga ik geen nieuwe, moeilijke dingen opzoeken. Tenzij ik merk dat hij snel afgeleid is, dan ga ik wat nieuws proberen, eenvoudige wissel ofzo, dan is hij weer bij de les.

In het begin zat ik vaak 3kwartier tot een uur van tevoren te paard. Besteedde dan erg veel tijd aan het rustig rondstappen, alles laten zien, etc. Nu is een half uur precies goed voor ons. En ik probeer hem in de ring, met losrijden en thuis net zo hard aan het werk te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:41

Ligt er heel erg aan wat voor bij mijn paard heeft. Meestal merk ik dat aan hem zodra ik hem uit de trailer haal.
Als hij heet is rij ik wat langer los dan als hij rustig is.
Jammer genoeg is hij over het algemeen altijd heet en rij ik dus wat langer los, maar ik rij hem nooit in het zweet.
Maak hem los en soepel en doe de basisoefeningen en veel tempowisselingen om hem actief en bij de les te houden.
Zijn energie en het echte werk bewaar ik voor in de ring.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:46

ik stap een kwartier en dan eerst lange teugel en rustig oppaken dan draf ik veel en maak overgangen, galopeer ik en dan een 3x een kruisje meestal, stappen, paar steiltjes,
stappen, een of twee keer een oxer en dan weer stappen.
voor dat ik de ring in moet neem ik nog een kruisje.
voor het 2e parcour meestal weer los draven na het stappen en galopje en neem ik een kruisje, steiltje, oxertje en ga weer stappen, ga daarna de ring in ;)

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:13

eerst goed instappen, dan laag indraven en zo steeds meer omhoog werken

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:48

Ligt eraan hoe hij gehumeurd is. Kayim moet ik meestal wel 45 tot 60 minuten losrijden, hij is op concours toch altijd wel gespannen en geeft zich niet makkelijk.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:52

Ik rijd meestal maar een 10 a 15 minuten los, meer heb ik niet nodig.

ik begin laag en diep in stap, dan zet ik hem in die houding eens een paar keer opzij voor mijn been. dan ga ik draven en ook dan zet ik m een paar keer opzij. dan pak ik de teugels op, spring een keer linksom en een keer rechtsom aan. nog een keer in gewone houding wijken en een keertje middengalop en middendraf, KLAAR.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:53

Ik rijd niet zo lang los... Heb altijd jonge paarden, maar met springen duurt het 20 minuten voor ik de ring in ga en met dressuur eigenlijk ook. Tuurlijk zijn ze dan druk, maar 'leegrijden' vind ik niet de goede oplossing. Na 10 minuten is de echte spanning er wel af en dan kan ik nog even 5 a 10 minuten zelf rijden. Qua oefeningen doe ik hetzelfde als thuis. Maar ik ga dit niet 10 x herhalen wat ik thuis wel zou doen als het niet naar wens gaat bv.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:57

Als je gewoon in een bak los kan rijden heb ik geen problemen, dan rij ik gewoon los op dezelfde manier als thuis. Meer dan 20 - 25 minuten heb ik niet nodig.

Wat ik heel moeilijk vind ik als je gewoon op het terrein ergens of in een bak van bv 60 x 80 m moet losrijden. Door die enorme ruimte ben ik het een beetje kwijt. Ik kan niet lekker mijn figuren maken. Ik merk dan ook vak dat ik de eerste helft van de eerste proef nog nodig heb om echt een los paard te hebben. Iemand tips?

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:57

ik rijd meestal 20 min tot een half uur in.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:59

Anoeska schreef:
Als je gewoon in een bak los kan rijden heb ik geen problemen, dan rij ik gewoon los op dezelfde manier als thuis. Meer dan 20 - 25 minuten heb ik niet nodig.

Wat ik heel moeilijk vind ik als je gewoon op het terrein ergens of in een bak van bv 60 x 80 m moet losrijden. Door die enorme ruimte ben ik het een beetje kwijt. Ik kan niet lekker mijn figuren maken. Ik merk dan ook vak dat ik de eerste helft van de eerste proef nog nodig heb om echt een los paard te hebben. Iemand tips?

en volte kun je toch wel maken dan?
veel voltes rijden, veel van hand veranderen.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:00

Precies 't zelfde als Sjonniej ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:01

Ik weet ook dat het een beetje aan mij ligt hoor. Maar door de enorme ruimte, en iedereen die maar kriskras door elkaar rijdt, raak ik een beetje mijn concentratie kwijt. Ik doe het dan gewoon niet goed meer. In een 20 x 60 bak, geen probleem, maar als het gewoon zo'n enorme lap met zand in de hoek van het terrein is.... :n

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:04

Ik vind juist die enorme ruimte heerlijk! Als mijn paard gek doet heb ik de ruimte om hem ook vooruit te schoppen en meestal rijd ik voor het springen ook even los in de dresuurlosrijbaan (als die groot is tenminste). Dan kan ik even goed de wissels ed oefenen en je kunt gewoon links en rechts wanneer jou dat uitkomt.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:05

Anoeska schreef:
Ik weet ook dat het een beetje aan mij ligt hoor. Maar door de enorme ruimte, en iedereen die maar kriskras door elkaar rijdt, raak ik een beetje mijn concentratie kwijt. Ik doe het dan gewoon niet goed meer. In een 20 x 60 bak, geen probleem, maar als het gewoon zo'n enorme lap met zand in de hoek van het terrein is.... :n

ja, ik kan het me wel voorstellen. gewoon lekker rijden joh en een paar mooie voltes rijden. of probeer voor je zelf een bak te zien. (klinkt heel debiel) dus een stukje op dat grote lap grond wat ''jou'' ''bak'' is :j werkt ook goed

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:06

Iorrr schreef:
Ik vind juist die enorme ruimte heerlijk! Als mijn paard gek doet heb ik de ruimte om hem ook vooruit te schoppen en meestal rijd ik voor het springen ook even los in de dresuurlosrijbaan (als die groot is tenminste). Dan kan ik even goed de wissels ed oefenen en je kunt gewoon links en rechts wanneer jou dat uitkomt.

ik vind het ook niet erg, zo'n grote ruimte, maar kan me wel voorstellen dat sommige mensen toch het overzicht kwijtraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:07

Anoeska schreef:

Heb ik ook hoor. Zowel mijn paard en ik zijn dan meer bezig met de hoeveelheid terrein dan met onze oefeningen. Kan mijn hoofd er gewoon niet goed bijhouden. Denk ook omdat men minder snel op elkaar let in een grote ruimte en ik dan altijd juist extreem op ga letten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:21

Anoeska schreef:

Probeer voor jezelf een bak uit te zetten. Vaak heb je wel ergens aanknopingspunten. Het is het handigste om gewoon een hoek van het terrein daarbij te gebruiken. Die neem je als hoek van de bak die je gaat uitzetten. Als het niet mogelijk is kun je het ook gewoon midden op het veld doen, maar dat is veel moeilijker, zeker als je het niet gewend bent.

Heb je thuis niet ergens de mogelijkheid om dit te oefenen? Als je eenmaal voor jezelf gewoon een denkbeeldige 20x40 bak uit kunt zetten, kun je overal fijn rijden. Ik train zelf altijd in een menbaan van 40x100, voordeel is dat ik daar ook wel gewoon letters bij heb staan, waar ik dan mijn aanknopingspunten aan heb. Dan neem ik de B-E lijn als lange zijde, tussen de B en de tussenletter is dan 20 meter, en dan bij de tussenletter weer afwenden. Is ook erg goed voor je paard trouwens, dan kan hij nooit steun zoeken aan een bakrand en heb je dus ook geen moeite om van de hoefslag af te komen of binnenhoefslag te rijden.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:29

Ik rijd nog niet officieel concours, maar bij onderling rijd ik ca. 30 minuten los.. Dan begint hij echt te ontspannen.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:52

ik train een half uur los .
en train op opgaan en neer waarts .

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:45

Ik stap eerst paar rondjes.
daarna gewoon wat draven en een klein galopje.
ook probeer ik zoveel mogelijk figuren en tempowisselingen te rijden.
dan heb ik me paardje het fijnst aan het lopen

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:32

ja losrijden hoort erbij vind ik. ik stap eerst een paar rondjes en daarna even draven en een galop

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:37

Vaak door mijn getreuzel thuis, kan ik maar meestal 15 min in rijden. dit is voor ons wel genoeg:D. en doen we altijd paard rondjes stap draf en galop lang en laag en in de ring zijn we lekker los en warm en ontspannen:D ideaal. sommige mensen rijden hun paard moe tijdens het inrijden en wat staat er dan vak op et papier. meer impuls of iets dergelijks. ik heb liever dat mijn paard wat heter is in de ring dan showt ze ook wat mooier(A)

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:04

Ik rijd ong 20 tot 30 min los, die van mij is nog maar net 6 en erg soepel dus heb niet langer nodig.
Ligt eraan wat je rijdt en hoe soepel je paard is.
Als je B rijdt moet je hem ook losbuigen en wat oefeningen meepakken, maar als je in het Z rijdt
oefen ik alle oefeningen wel even & dat zijn er nog wel wat, om de buiging ook goed voor elkaar te hebben.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:19

Ik rijd 30 minuten los, en daarvan stap ik erg veel. Als er nog 2 voor me zitten begin ik beetje met overgangen maken en dan ben ik zo klaar.