Bolero (3 jr) net een paar weken onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Bolero (3 jr) net een paar weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:24

Hallo!

Ik ben kort geleden gebeld door de eigenaar van Bolero of ik dit paard wilde komen doorrijden.
Dat wilde ik natuurlijk wel..

Ik rij hem nu een paar weken en hij doet het echt geweldig goed!
Hij is nu ongeveer 1.60 dus wordt nog groter en is ook nog wat overbouwd..

Wat ik nu met hem doe is hem op eigen benen laten lopen en ontspannen, ontspannen, ontspannen..
Daar concentreer ik mij nu vooral op, hij vindt druk op het bit nog wat vreemd.
Daardoor loopt hij soms te 'knorren' en houdt hij zijn hoofd helemaal scheef, waardoor hij zowat stuurloos is..
Dit gaat wel al ontzettend vooruit.

Naast de bak waren kinderen aan het trampoline springen met een bal op de trampo en kinderen zaten op de schommels..
Hij loopt er gewoon langs, af en toe wat kijkerig, maar schrikt zowat nergens van.

Omdat hij pas een paar weken onder het zadel is, hebben we nog geen niveau.
In de galop zit ik, heb ik op de foto's gezien, erg naar voren..
Dit komt omdat ik een pony'tje van 1.45 ben gewend die door de bak racet met een vlakke galop.
Bolero heeft een hele ruime en relaxte galop, vandaar dat ik dus zo ver naar voren val ;)
Wordt aan gewerkt.

Bolero wordt 1x per week gereden door iemand die de knopjes op hem zet..
En ik ben er dan voor om ze te bevestigen, deze manier doet het aardig goed.

Puntjes waar ik écht op moet letten;
-handen dragen en bij elkaar houden!!
-niet zover naar voren gaan in de galop

De rest laat ik aan jullie over!
Foto's staan dwars door elkaar..

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Van hand veranderen met nog lange teugel, waarschijnlijk instappen..

Afbeelding
Grote volte

Afbeelding
Hier vond ie iemand die mest in de wei aan het gooien was, erg spannend..

Afbeelding
Stappen.. :Z

Afbeelding
Charmante kop van mij, nét voordat ik kei hard moest lachen :=

Afbeelding
Kinderen beetje in de gaten houden

Afbeelding
Hij is toch zo lieff :+:

Afbeelding
Inzet grote volte

Afbeelding
Grote volte

Afbeelding
Concentratie..

Afbeelding
Lekker ontspannen :z

Afbeelding
Drafje..

Afbeelding
Bolero's enorme galopsprongen

Afbeelding
Galop andere kant

http://img29.imageshack.us/img29/5909/p8170124.jpg
En klaaaaarr...

Ben benieuwd wat jullie vinden! :)

Groetjes!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:30

leuk paardje!
ik zou alleen je schouders wat rechter doen. trotser gaan zitten zeg maar.
verder ziet het dr best goed uit :D

* wat toegevoegd
Laatst bijgewerkt door saskiamax op 18-08-09 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:30

Het valt me op dat je je rechterschouder optrekt. Vooral op foto4 goed te zien maar op de andere foto's zie je ook wel dat je scheef zit. Probeer recht op je paard te zitten anders gaat hij zich zo aanpassen aan jou dat hij er scheef door wordt.
Op sommige foto's zie je inderdaad nog veel spanning en op sommige foto's al goed ontspanning. Let wel op je handen, hou ze bij elkaar bove nde hals van je paard...niet zo ver uit elkaar.
Succes nog!

deniece

Re: Bolero (3 jr) net een paar weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:43

Ik vind het er niet altijd even ontspannen uit zien, en je zet je handen breed en laag waardoor het lijkt dat je hem perse met zn koppie naar beneden wilt hebben. Hou je handen meer voor je en je been eraan en gewoon contact, elk jong paard heeft in 't begin nog een mooi zacht mondje, probeer dat zo te houden :) Verder leuk dier en die groeit nog wel wat door! Ziet er wel erg braaf uit :j

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:48

Het ziet er netjes uit, alleen wat gespannen. En wat is dat paardje ontzettend iel. Maarja dat kwestie van voer trainen en tijd.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:55

Paard is óntzettend iel !
Ik weet het..
Bijvoeren doen ze niet,, dat moet ik doen.. stiekem dan nog wel :o
Ze krijgen maar weinig,, te weinig vind ik..

Verder lijkt het inderdaad dat ik hem naar beneden 'trek', maar dat is absoluut niet zo ;)
Ik vraag nog maar heel weinig van hem, maar ik moet wel gewoon mijn handen omhóóg doen..

En ik mag inderdaad best trotser gaan zitten :)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:56

ik vind het er al redelijk goed uit zien hoor :) dat gespannen is logisch, niemand( hoe hard je het ook zou beweren ) kan in de eerste weken een paard lekker ontspannen laten lopen ;) dek wel om je eigen houding, :) succes verder !

Romy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:45

Leuk paardje!
best ontspannen al vind ik hoor
Ik ben mijne ook zelf aan het inrijden die gooit alleen nog vaak met s´n hoofd,
hij heeft erg moeite met t bit,
maar dit ziet er erg netjes uit!

emmmy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:31

ziet er netjes uit,
beetje gespannen, maar hij heeft een super lief hoofdje!
mooi vosje maar wat dun, mijn vriendin zijn paard toen ie 3 was het echt een dikkie,
ik zou in ieder geval je handen wat hoger houden, het lijkt of je handen soms wat vast zet, ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:42

Ik vind hem ook erg iel..mijn 3,5 jarige die nog niet eens onder het zadel is is al veel voller..jammer dat de eigenaren dit niet willen zien maar dat zou dan voor mij ook direct een reden zijn er niet op te stappen..waar moet dit paardje het van doen? Heeft niks bij te zetten..en dat zal haar groei dan ook zeker niet ten goede komen..

Verder mag je je teugels korter nemen, nu lijkt het alsof je heel veel terugwerkt met je hand..

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:20

Hmm, krijg hierbij niet echt een beeld van iemand die zijn paard op zijn eigen benen laten lopen, ik vind het er gespannen uit zien.

En ook ik vind het een ontzettend iel beestje, kun jij misschien niks aan doen maar misschien de eigenaar eens tippen? :)
Als paarden anorexia zou hebben zou ik denken dat die het had :=

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:22

Jeanine84 schreef:
Ik vind hem ook erg iel..mijn 3,5 jarige die nog niet eens onder het zadel is is al veel voller..jammer dat de eigenaren dit niet willen zien maar dat zou dan voor mij ook direct een reden zijn er niet op te stappen..waar moet dit paardje het van doen? Heeft niks bij te zetten..en dat zal haar groei dan ook zeker niet ten goede komen..

Verder mag je je teugels korter nemen, nu lijkt het alsof je heel veel terugwerkt met je hand..

Was nieuwsgierig naar je jonge paard, maar het is natuurlijk niet raar dat jouw 3,5 jarige merrie voller is als ze een veulen heeft gehad en nog bij dr heeft lopen ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:26

Het veulen is er al 2wkn af ;) en waarom is het dan logischer dat ze voller is? Het is niet niks hoor op haar leeftijd een veulen zogen..ze is nog magerder geweest dan de 3 jarige die jij onder het zadel hebt..goed voeren dat heeft haar zo gemaakt zoals ze nu is..en niet het veulen..ik kan je wel een andere foto laten zien, daar springen de tranen bij mij van in de ogen..

Geef dit paardje gewoon iets meer tijd, iets meer body kweken..je verlangd heel wat van dit paardje, dit kost heel veel kracht en energie..en ik weet niet wat ze aan voer krijgt maar je zegt zelf al dat dit niet in verhouding staat met het werk dat ze doet (anders voer je niet bij..) Geen aanval op jou hoor, het is immers niet jouw paard...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:46

ik vind dat je hem voor een 3jarig paard netjes lopen hoor,
maar wees er wel voorzichtig mee, wees niet te veel eisend.
Je rijd hem aan de teugel, dat kan best, maar doe het rustig
aan!
verdere commentaar:
*je schouders iets meer naar achteren,
*handen bijmekaar + pianohandjes ;)
*hakken meer uitdrukken
*kijk naar voren :)
maar zoals ik al zij ; ziet er al netjes ontspannen uit!!

offtopic:
Jeanine84 @ weet je wat ik dus iel vind?
een jonge merrie al laten dekken en veulenen...
dat vind ik iel! laat het beestje eerst zelf volwassen worden
voordat je haar al laat dekken.
Je moet het zelf weten maar begin dan niet over dit paard ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:48

Nou nou misschien moet jij niet meteen je mond lostrekken voor dat je weet wat er uberhaupt is gebeurd! Ik heb mijn merrie NIET laten dekken..ze is gedekt bij de fokker in de koppel, ik heb haar dus drachtig gekocht zonder dat ik (of de vorige eigenaar) dit wist..nou jij weer

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:52

oke nu ik weer :)

ja dat wist ik niet, maar noch vind ik het onrieel voor de merrie.
maar daar kun je niks aan doen dus ;)

Maar waarom zou je dit paard niet berijden?
sommige paarden hebben nou eenmaal zo'n bouw,
daar kun je niet veel aan veranderen of wel?
(nou weet ik niet wat voor voer etc. dit paard krijgt
maar dit lijkt mij gewooon zijn bouw)
bovendien zit hier nog geen spieren en niks op,
dat komt door het rijden er weer aan ;)

nu jij weer :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:58

Het was ook zeker niet mijn keus en dus ben ik het volledig met je eens dat ze hier te jong voor was, veulen is er dan ook met 4mnd af gegaan om de merrie te sparen..al met al hebben ze het beiden goed doorstaan. Maar ook ik zou haar nooit gedekt hebben op die leeftijd ;)

Als dit de bouw is kun je er idd weinig aan doen maar dan zou ik juist eerst meer spieren kweken aan de longeerlijn zodat ie toch iets meer bij te zetten heeft om een ruiter te dragen! Voeren geeft ze zelf aan dat ie te weinig krijgt..vandaar dat ik daar ook maar vanuit ging..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:02

dat had ik dus niet gelezen ;)
maar we zijn er dus beide overeens dat het
een schrale 'bouw' is.
nou is dit ook een warmbloed dus het zou best kunnen :)
maar ts: goed bijvoeren dus!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:03

Vind em wel erg ielig om er nu al mee te rijden, zo dit paard eerder nog wat meer spieren laten krijgen aan de longe en er nog niet eens mee gaan rijden, jij zegt dat hij nog overbouwd is, dan zou ik zeker nog niet met hem rijden. Eerst wat meer uit laten groeien en wat meer volume kweken, dan pas erop. Maar het is niet jou paard begrijp ik.

Oh zie nu dat hij een schrale bouw heeft? Maar goed dan nog zou ik eerst longeren om alvast wat spier te kweken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:25

lalunamyo schreef:
ik vind het er al redelijk goed uit zien hoor :) dat gespannen is logisch, niemand( hoe hard je het ook zou beweren ) kan in de eerste weken een paard lekker ontspannen laten lopen ;) dek wel om je eigen houding, :) succes verder !

hahaha ik moet eerlijk zeggen in had mijn fries en die heb ik al vanaf mijn geboorte en die loopt al vanaf het begin wel ontspannen. Maarja dat is omdat je normaal bent en alles wat ik doe vertrouwd zij.

Ik heb bij jou foto`s een dubbel gevoel. Je wilt hem niet naar beneden trekken maar onbewust doe je dat toch heel licht door je handhouding. Al vind ik het best een fijn beeld je paardje loopt voor een paar weken al netjes

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:34

Jeanine84 schreef:
Het veulen is er al 2wkn af ;) en waarom is het dan logischer dat ze voller is? Het is niet niks hoor op haar leeftijd een veulen zogen..ze is nog magerder geweest dan de 3 jarige die jij onder het zadel hebt..goed voeren dat heeft haar zo gemaakt zoals ze nu is..en niet het veulen..ik kan je wel een andere foto laten zien, daar springen de tranen bij mij van in de ogen..

Geef dit paardje gewoon iets meer tijd, iets meer body kweken..je verlangd heel wat van dit paardje, dit kost heel veel kracht en energie..en ik weet niet wat ze aan voer krijgt maar je zegt zelf al dat dit niet in verhouding staat met het werk dat ze doet (anders voer je niet bij..) Geen aanval op jou hoor, het is immers niet jouw paard...

Denk dat je van mijn merrie het ergste schrikt en die is met haar 3 jaar ook onder het zadel gegaan. maar wel met een lichtgewichtje als je het verschil ziet met 1e keer erop en na een tijdje ik erop dan ken je der niet terug.

paard eerst 2 jaartjes terug nee het is geen draver maar een 2 jarige fries. met papier en al
http://www.mijnalbum.nl/Foto-78ZYNCLH.jpg
paard later onder het zadel met mijn zusje van toen 10 2 koppen kleiner dan mij.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3F7YGBEH.jpg
paard goed gebouwd met mij in de bak Als je ziet hoeveel het paard gegroeit is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H4DOHCKM.jpg

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:55

Houden we het wel ontopic..
Het gaat niet over jullie paardje, want dan maak je daar maar een eigen topic over ;)
Het gaat erom wat jullie van MIJN paardje vinden..

Graag nu wel ontopic reacties, anders zal ik toch echt een mod in moeten schakelen..
Vind het jammer dat het zo moet gaat, dit was niet de bedoeling geweest..

Weer ontopic;
Het voelt niet alsof ik hem naar beneden trek, want wat hij aan de teugel loopt, loopt ie zelf.
Maar ik snap dat sommige denken, doordat ik mijn handen dus zo laag en zo ver uit elkaar, dat ik hem naar benede trek.

Maar goed, er zijn natuurlijk heel veel punten waar aan gewerkt moet worden ;)
Hij is nu, even schatten.. 1,5 maand onder het zadel, waarvan ik hem nu 3 weken écht rij..
Daarvoor kwam ik maar heel weinig ivm ander paard.

Ik moet ook nog even zeggen;
Dit paard is ontzettend weinig in de hand geweest..
Écht heel weinig, pas nu hij 3 is, wordt hij in de hand genomen..
Anders stond ie altijd maar in de stal of in de wei..
Ik denk dat dat ook een reden is van de spanning die je ziet

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:31

mijn paard staat al in een eigen topic ik probeer je alleen te helpen dat als jou paard langer loopt dat er geen schade is. Ik hoef geen topic over mijn paarden aan het rijden helemaal niet.

ik zeg dat je hem rustig met lange teugel moet door trainen. niewt elke dag denk 2x per week erop en 2x per week aan de longe. dat is meer dan genoeg

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:41

@ Jeanine84; je hoeft je niet meteen zo aangevallen te voelen.. Een merrie die drachtig is, word flink bijgevoerd. Natuurlijk is niet niets zo'n veulen, maar ze houden daar vaak toch nog even een buikje aan over ;) vandaar dat het logisch is dat die dan wat voller is.. En 'nog magerder dan jouw 3 jarige die je onder het zadel hebt' ? Zo mager is hij niet, hij mist nog veel bespiering omdat hij tot zijn 3de in de opfok heeft gestaan en verder niets mee gedaan was, hij is pas sinds een paar maandjes aan 't 'werk' en is daarbij flink aan 't groeien :) dus dat komt vanzelf wel ;)

@ TS; ik ga verder mee met het genoemde commentaar, lekker lang en laag, spiertjes kweken, en brok bij voeren.. Geef hem nadat je hebt gereden gerust 1/2 tot een hele kilo brok :) op de dagen dat je hem laat staan dan niet, maar dan gewoon wat hij normaal krijgt :) verder lekker nog laten groeien, niet elke dag erop zoals hierboven ook al gezegt is :)

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:39

ik zeg zet je paardje nog even een paar maand op het land ik vind hem wel erg zwak en iel!! voor de rest rijd je hem wel netjes