VAKANTIEE :D alleen voor jou of ook voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

VAKANTIEE :D alleen voor jou of ook voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 04:47

Heeey!

Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken!
Wij hebben allemaal wel eens vakantie nodig om even tot rust te komen,
even uit de sleur van het leven en ff lekker doen waar je zin in hebt!
Nou vind ik zo dat een paard daar ook wel eens beghoefte aan kan hebben hoe afwisselend je ook rijd.
Ik heb mijn paard een keer wegens omstandigheden 3 weken niet kunnen rijden en merkte aan hem dat hij
hier echt even van opfriste en weer fris en en met nieuwe energie begon!
Nou geef ik hem ong 1x in t half jaar/3 kwart jaar 3 weken vakantie en hij vind het super!
(vakantie gewoon lekker op de wei natuurlijk niet 24/7 in een box ;))
Na de vakantie is heeft hij veel meer rust in zn lichaam pakt dingen sneller op en heeft t weer top naar zn zin!

Hoe denken jullie hier over?

malloesje

Re: VAKANTIEE :D alleen voor jou of ook voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:27

Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nu wegens omstandigheden ook een paard van mij op rust staan en merk dat deze ook weer veel energieker wordt.
Overigens doe ik bijna nooit een volledige stop; ik train lichtjes door en beetje buitenritjes, ga dan iig niet op concours. Dat vinden ze echt prettig. Ook haal ik dan de frequentie naar beneden, bv 3 keer pw ipv 5 of 6 keer pw trainen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:44

dankje voor je mening malloesje
nog meer mensen die hier in op willen gaan?

sprietjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:22

heel goed lekker vakantie geven die paarden rust..

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:28

K geef hem bijna mijn hele zomervakantie ook vakantie, af en toe 1x per week traine, x buitenritje, en verder beetje poetsen, wandelen en grazen, verder niks, staat van 10 tot 8 op de wei, en 'savnds ook nog wel is los, en als ik ziek ben heeft hij ook vakantie..

Zodra ik ook denk dat hij inkakt met z'n weerstand (voorjaar & najaar heeft hij dit altijd) staat hij gelijk buiten zware training, hooguit 20 min stap draf galop laag, en dan is het genoeg.

Jij heb je rust nodig, maar hun ook. wij 'dwingen' ze tot dingen, en werken. en wij kiezen, en willen we iets niet zegge we 'nee'' bij wijze van. en hun kunnen dat niet.

Je paard heeft de rust nodig die jij ook nodig heb!

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:02

Lekker vakantie ook voor de paarden, wij zouden er ook niet aan moeten denken om het hele jaar bijna dag in dag uit te moeten werken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:20

Mijn paard heeft altijd vrij als ik ook op vakantie ga :j Tussendoor krijgt ze ook daagjes vrij, en soms geef ik haar ook gewoon een weekje vrij. Kan helemaal geen kwaad, en idd, wij hebben het nodig, maar de paarden ook :)

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:13

Ja het was wel mijn plan deze zomer, alleen hij was net genezen van een peesblessure, dus vond het wat risky. Volgend jaar mag ie lekker een maand (of 2) lekker op "vakantie". Gewoon lekker paard zijn! Over het algemeen krijgt de mijne een halve week vakantie...Ik ben nml niet elke dag intensief aan het trainen o.i.d. Het is eerder een wandeling of hem losgooien. Vind ie allemaal prima!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:16

Die van ons krijgen ook regelmatig rust. We zijn net terug van vakantie en dan gaan de paarden altijd mee, dus dat is 3 weken een een stuk werken voor ze. We zijn nu 5 dagen terug, en ze hebben nog niet gelopen. Vanavond beginnen we weer omdat we binnenkort wedstrijd hebben. Maar ze knappen er helemaal van op!!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:59

ik had zelf 2 week vakantie, en mn paard nog langer dan ik :+ die heeft 2.5 week lekker in de wei gestaan dag en nacht :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:01

Vakantie voor ons samen.
Wij gaan bijna altijd samen met Silence op vakantie.
En daar doen we weinig tot niks, enkel wat bosritjes of naar het strand, maar verder is het dan ook voor hem echt vakantie.

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:03

Ik ga binnenkort 10dagen op vakantie. Paardje heeft half vakantie :) om de dag wordt ze goed gelongeerd. Dit ook een btje omdat ik per 1 oktober begin met wedstrijden.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:07

Tsja, in z'n bolletje is hij er vast op vooruit gegaan maar lichamelijk... Hij is verweid naar een wei waar hij zich dus echt letterlijk heeft volgevreten en staat nu dus flink op dieet... Dus in principe ben ik er wel voor, maar dan wel zo dat hij ook op gewicht blijft! Dat is nu dus helaas door omstandigheden niet gelukt en daar is hij helaas de dupe van.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:11

Ik geef mijn paard al járen elke zomer een aantal weken vakantie.

Mijn paard knapt er echt gigantisch van op. Sinds 2 weken is hij weer terug van een fulltime 24/7 vakantie op een stuk land dat afgelegen ligt en niet op het terrein van de manege is, echt even lekker weg dus! Ik ben weer rustig begonnen met oppakken in training. Carrousel gaat over 3 weken van start dus conditie is dan wel noodzaak! Maar wat een verbazing bij het weer rijden zeg. Ik had een slap paard verwacht, totaal niet in conditie maar hij pakte het heel erg goed op. Een voorzichtige werkpirouette na een paar keer rijden pakte hij ook direct op (en als hij het even niet aankan, geeft hij het met dat soort oefeningen altijd direct aan).
Dus, ja ik vind dat een paard ook vakantie verdient! Ik kan me voorstellen dat er paarden zullen zijn die er niet meteen veel beter van zullen worden maar ik denk toch wel dat het enorm goed is voor de bovenkamer. Even lekker in de kudde, geen lastige baasjes en altijd maar weer in de houding moeten staan zodra het fenomeen ‘mens’ om de hoek komt.
Mijn paard is met de manegepaarden meegegaan, verhoudingen werden uitgemaakt en je zag leuke groepjesvormingen met paarden waarvan je dat op voorhand niet had verwacht. Wat ik wel frappant vond om te zien was dat een enkele oudere manegepony toch steeds bij de ingang van het land stond en helemaal blij werd als ze mensen zagen. Die pony’s werden door de rest juist niet gepest, gewoon lekker met rust gelaten…
Dan denk ik: beest, geniet toch lekker van je vakantie…maar ja, ook die zijn er natuurlijk!

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:24

Mijn pony krijgt ook 'vrij' als wij op vakantie gaan. Bij de stal waar ik sta, gaan wanneer de mensen op vakantie gaan, de paarden de wei in. Natuurlijk zijn er wel mensen die ze in de gaten houden. Maar ze staan dan met een aantal andere paarden buiten.. :D

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:26

Echt vakantie krijgen ze niet, alhoewel de paardjes die geen wedstrijden lopen hebben eigenlijk altijd vakantie :D (die worden namelijk maar heel lichtjes tot niet getraind, en staan de rest dus gewoon lekker op het land ;) )

De wedstrijdpaarden hebben in de zomer juist een druk seizoen, waar andere paarden van vakantie genieten zijn hun best hard aan het werk. Let wel, dit gebeurt niet midden op de dag dat het het warmst is maar juist vroeg in de ochtend ;) Daarna gaan ze ook lekker het land op..

In de winter staat het overigens op een wat lager pitje, naast de concoursen. Rond kerst en oud en nieuw worden ze heel lichtjes getraind (om ze wel op conditie te houden). Ze hebben het echt niet zwaar, en staan overdag altijd lekker met de hele groep buiten :)

De jonkies en oudjes staan 24/7 buiten, in de winter gaan ze 's nachts naar binnen en de wedstrijdpaarden gaan altijd 's nachts naar binnen maar genieten wel van een hele dag lekker op de wei. We trainen ze 's ochtends (in de zomer zijn ze al voor 8 uur allemaal getraind), in de winter staan we iets later op :+ En het gebeurt heel zelden dat ze 's avonds worden getraind als ze weer op stal staan, dit gebeurt alleen als er 's ochtends tijdgebrek was door een wedstrijd of iets..

We gaan ook lang niet elk weekend weg overigens ;) Hebben juist drukke en rustige periodes, de ene keer wat meer en vaker als de andere keer.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:31

Mijn paard kan ook gigantisch opknappen van vakantie. Ze vindt het heerlijk om lekker een weekje 24/7 op het land te lopen en lekker niks te hoeven. :j
Vaak als ik vast loop in de training of onze motivatie zakt weg, krijgt ze een paar dagen rust en daarna zijn onze problemen ook meestal opgelost!

Ze krijgt echt standaard iedere zomervakantie een week of 2 a 3 vrij en knapt daar echt van op :)

lovemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:32

Hee

Daar ben ik het mee eens ik ben zelf nog al onverwachts op vakantie gegaan 10 dagen en mijn pony heeft dus stil gestaan( wel in de bak en de wei en kleine wandelingstjes met mijn broertje maar na dat ik het weer oppakte had hij er zin in en hij liep super als of die time out hem goed had gedaan

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:58

De mijne heeft altijd vakantie :D Buiten 2 à 3 keren per week 45 minuten rijden heeft hij een luilekkerleventje op de weide.

Maar een echte stop heeft 'ie sowieso 2 keren per jaar ongeveer een maand lang. In december/januari en juni zit ik altijd 4 à 5 weken binnen ivm examenperiode en dan staat rijden op een erg laag pitje. Vooral in de winter krijgt hij meestal gewoon de volledige periode vrij omdat de bak toch te bevroren is om in gereden te worden.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:15

meestal heeft die van mij 1x in week rust maar ik wissel heel erg af met rijden. als ik vakantie heb moet zij meestal meer werken omdat ik er dan de hele dag ben maar dat vind ze altijd wel leuk. ook ga ik wel vaak gewoon lekker relaxed een buitenritje maken :D

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:43

vakantie voor mezelf. ik heb een verzorg paard en daar mag het niet mee

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:03

Ik op vakantie paard ook vakantie.
Laat er toch niemand anders oprijden dus paard moet wel vakantie nemen dan :P

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:46

Uhm ligt aan het paard!
Mijn verzorgpaard kan zeker geen 3 weken niks doen! Maar een beetje meer afwisseling en buitenritten is wel lekker natuurlijk! Bovendien wij werken/studeren zo'n 8 uur per dag! Een paard hoeft maar 1 uur per dag wat te doen dus heeft al 23 uur per dag vakantie ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:28

Ik geef mijn VZpaardje dan ook lekker vrij :)
Soms zal er dan wel eens de andere verzorgster oprijden, maar dat is dan toch rustig aan een buitenritje, dat kan geen kwaad.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:35

Ben ik het mee-eens, maar mijn vz. paardje heeft echt zijn beweging nodig tis namelijk een heel druk typetje ..
Maar in prencipe heeft mijn vz. paardje meer vakantie als ik op school zit dus omgedraait :+
omdat ik dan minder tijd heb heeft ze vaak 1 keer in de week vrij (is de dag erna wel weer drukker maarja,,) en vaak ben ik dan best moe en hoeft ze vaak minder hard te werken dus das ook wel goed dacht ik als ik moet 'werken' heeft paardje vakantie (miderwerken) en als ik vakantie heb mijn paardje niet meer :+