Ware Glorie V. Don Bedo by Ezumii

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisette_D

Ware Glorie V. Don Bedo by Ezumii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:44

Hallo medebokkers!

vandaag kwam Esmee alle jonge paarden op de foto zetten voor de verkoop. Ze heeft ook nog
een paar minuten gevonden om wat foto's van mij te schieten.
Ware Glorie is een 6 jarige merrie, met een veulen van 1,5 maand aan de voet. Ons niveau is niks, zondag hebben wij ons B-debuut. Ware glorie is sinds begin dit jaar ohz en ik rijdt haar sinds maart. We zijn sinds begin augustus serieus aan het werk aangezien ik toen terug kwam van vakantie en zij haar veulen had gekregen.

Onze "probleempunten" zijn voornamlijke haar ontzetten ruime gangen. Dan zou je denken dat is toch geen probleem, nou wel als je met een redelijk groen paard in een 20× 40 baan wil gaan starten want die is vooral in de galop vrij klein!!
Een tweede puntje is mijn houding, door rugproblemen (zie hiervoor andere topics) ben ik snel geneigd om in de verlichte zit te gaan zitten, mijn schouders naar voor te doen en mijn benen te ver naar achteren te leggen vooral als ze sterk wordt. Het valt mij op de foto's ook op dat ik een erg bolle rug heb.. (en ja ik heb geld gevonden :+ )

De foto's zijn gemaakt tijdens de les, om precies te zijn ging ik net de proeven oefenen, waaronder de leuke ruime galop! Hier zijn voornamelijk foto's van. En het was tevens de eerste keer dat we in de wei reden..

Nou kijk en geniet ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En kleine baby's worden groot!

Afbeelding

Ik zou zeggen brand los!!

Bon_charmeur

Re: Ware Glorie V. Don Bedo by Ezumii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:55

Super paardje heb je daar,
alleen blijf rechtop zitten

en wat meer op je kont in galop, verder vind er netjes uit zien...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:56

Hey concurrentie :+

Haha, wauw, wat een knappe merrie zeg :~ Er is nog wel wat spanning te zien in de galop maar dat zal denk ik grotendeels komen door de wei? Verder wat je zelf al zegt: schouders iets meer naar achteren en trots op je paard zitten. Het kan natuurlijk ook het moment van de foto's zijn maar ik zou haar zelf wat meer van halshouding laten wisselen :) Dus ook af en toe wat langer en lager, en van daaruit weer oppakken.
Voor de rest heb ik er niks op aan te merken, je hebt een erg talentvol paardje onder je ;)

Heel veel succes alvast zondag! Ik zie je denk ik wel losrijden ;)

edit: kleine toevoeging...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 17-08-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:57

ik vind het echt een super mooi paardje :D
ik vind het er ook netjes uitzien alleen zorg ervoor dat ze niet tever achter de loodlijn gaat lopen.
probeer in de galop ook niet je binnenhand vast te zetten (of dat lijkt zo) en je handen mogen soms wel wat meer rechtop.
heel veel succes +:)+

die_ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:00

Dat is jammer met jee rugproblemen, maar ik denk dat het niet zo erg zijn (als ik kijk op de fotos met de wetenschap dat je rugproblemen hebben). Ik vind je paard heel leuk, zij zijn van de sort paard dat ik zou willen hebben.

Zij heb een heel prachtige manes (sorry, ik kan niet de dutch woord voor dat) - en ik kan zie dat je ook denk dat als je laaten je blijk waren er op :) (Ik wet niet of deze sinnen werkt in nederlands, maar het is en sinnen dat we zeg in Zweden als rijders beneden kijken)

Heel mooi foto's en heel mooi paard en voeltje!

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:03

Hoi bedankt voor jullie reacties! Er zitten geen foto's met een andere halshouding bij om dat dit de 10 minuten waren dat ik met de proeven bezig was. Tijdens het rijden wissel ik ongeveer elke 10 minuten van halshouding ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:21

Mooi paard en inderdaad lekker als ze voorwaarts zijn. Vooral ook scherp zijn aan je been. Je B debuut zou wel eens heel leuk uit kunnen pakken maar je moet gaan met de instelling dat het gewoon een groen paard is en dat hij lol krijgt om met jou op pad te gaan.

Oplossing voor je rug, je verlichte zit die je niet wilt en je schouders naar voren:

Hou je hoofd recht, kin omhoog en kijk voor de gein eens een keer om je heen. Doordat jij veel naar beneden kijkt, is je houding ook die richting op. Het is een goed bedoelde tip en ik weet zeker dat je heeeel veel lol gaat krijgen met dit paard!

Kin omhoog, vóór je kijken en genieten van je mooie paard zijn bewegingen (voelen)
Succes +:)+

Edit: wat voor mooie peesbeschermers heb jij om? :-)

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:11

Hoi Downhill, bedankt voor de tips! De peesbeschermers zijn de piaffe evo shield..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:23

Ik zit te kijken naar je houding.

Vooral op de eerste paar foto's zit je te ver achter in het zadel. Je kunt ook zien dat je jezelf als het ware omhoogdrukt met je tenen.
Dit komt misschien door je rug, maar probeer echt te gaan zitten in je zadel, te ontspannen en je benen uit te drukken.

Ze ziet er wat loperig uit, misschien als je meer kunt gaan zitten, kun je haar goed opvangen en wat meer op de achterhand zetten.

Succes!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:29

lisette_D schreef:
Hoi bedankt voor jullie reacties! Er zitten geen foto's met een andere halshouding bij om dat dit de 10 minuten waren dat ik met de proeven bezig was. Tijdens het rijden wissel ik ongeveer elke 10 minuten van halshouding ;)

ook voor in de proef rijdt je haar in de hals te kort. Ik heb het idee dat ik het ook in het achterbeen zie dat ze voor te kort loopt, laat haar de hals verlengen.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:29

OKee prima dat kan jou mening zijn, maar ik heb les van 2 verschillende instructeurs en die vinden beiden dit juist een goede halshouding voor haar. Uiteraard afgewisseld met vele verschillende houdingen. Dit is een lang paard wat lang is in de bewegingen als je die dan ook nog continue lang in de hals gaat rijden dan krijg je een nog langer paard wat een lang maar geen vlug achterbeen krijgt.. Op de foto's kun je duidelijk zien dat dit paard het achterbeen goed onder de massa brengt en ja ze mag op sommige momenten wat langer in de hals, maar zoals al eerder vermeld was er wat spanning. Daarnaast als je naar het exterieur van het paard kijkt zie je ook dat het paard van nature een korte hals heeft dus kan er een moeilijk een stukje bij aanplakken :+

En mijn mening is dat ze in de proef best deze halshouding aan mag nemen. Ik heb een lichte verbinding, ze hangt niet en ze is goed aan de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:34

Wat een prachtig paard!

Kreeg het idee dat je je binnenhand vastzet in de galop maar dit kan ook komen doordat je een beetje voorover zit. zag d etip al voorbij komen maar tijdens het rijden omhoog kijken werkt wel, hierdoor ga je op je kont zitten.

Succes met je B-debuut, ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:44

Dat is inderdaad mijn mening. Ik vind op het merendeel van de foto's dat ze niet mooi aan 1 stuk loopt, maar voor te opgekropt loopt. Maar goed, dat vind ik bij veel mensen. Daarbij heb ik niet de ervaring en enorme kennis, dus ik kan het gerust verkeerd hebben.

Bij een paar foto's vind ik het verschil wel heel sprekend (en misschien ben jij ook wel niet helemaal tevreden over de foto's die ik ga noemen, maar dat even daar gelaten :D )
vergelijk foto 1 en 2 eens met foto 3 en 4.
Bekijk eerst de achter benen en vergelijk de ruimte van de pas met de voorbenen.

Bij foto 1 en 2 zijn die ongeveer gelijk (alhoewel ik het idee heb dat ze wat op de voorhand loopt, of ligt dit aan de manier waarop de foto is genomen?) en het hoofd is licht achter de loodlijn (wat mij betreft had ze daar zelfs iets langer in de hals gemogen, maar goed).
nu foto 3 en 4. achterbenen maken een kortere pas dan voor en zie: hals korter en hoofd verder achter de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:04

Ik zie ook een paard wat te diep loopt, maar mijn mening is dat dit al een hoop verschil zal brengen als meer gaat zitten. Dan verplaatst je het middelpunt ook en kan ze meer in balans gaan lopen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:19

Dat zou inderdaad ook een gedeelte kunnen helpen. Er hoort bij dat je je handen iets meer naar voren, wat meer 'open' en voorwaarts denken (hoe noem ik dit?). Soms lijk je je paard tegen te houden met je hand, maar het zou goed kunnen dat dit probleem met jouw houding te maken heeft.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:25

Beauty_J schreef:
Super paardje heb je daar,
alleen blijf rechtop zitten

en wat meer op je kont in galop, verder vind er netjes uit zien...

Mee eens :)

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:12

driebergen schreef:
Dat is inderdaad mijn mening. Ik vind op het merendeel van de foto's dat ze niet mooi aan 1 stuk loopt, maar voor te opgekropt loopt. Maar goed, dat vind ik bij veel mensen.

Ben het met driebergen eens.
Met name foto 3 is een niet zo fijn moment, de rug van het paard is weggedrukt, evenals het eerste deel van de hals (vanaf de schoft). Hoofd is ver achter de LL. Vergelijk de hals-ruglijn en het opbollen van de halsspieren met foto 7, daar ziet het er heel anders uit.
Dat het paard in opgekropte houding niet zwaar in de hand is zegt niets, het betekent alleen dat ze erg haar best doet om de werking van het bit te ontwijken.

Dus ik sluit me aan bij driebergen, meer lucht, langere halshouding. Je krijgt dan idd eerst een langer lijf van het paard. Zodra je de achterhand goed aan het werk krijgt dmv been en zit en dressuuroefeningen, wordt op den duur het hele lijf sterker en kun je de door jou gewenste halshouding krijgen.

Mooi paard hoor!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:54

@DonnaWho: Nu je het zegt, zie ik ook dat bij foto 3 ook de rug weg gedrukt wordt. Foto 7 ziet er fijnere uit, op wat spanning na geloof ik.

verder leg je het precies zo uit als ik bedoel! (maar dan beter :D )

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:11

Jullie kijken hier naar een paard wat pas nét regelmatig onder het zadel is, wat voor een van de eerste keren op een groot stuk land aan de weg met een paar bordjes loopt.
Als ik zeg dat Lisette her en der alle zeilen bij moest zetten heb ik volgens mij niets teveel gezegd ;).

Foto 1,2,3, en 4 zijn op dezelfde diagonaal genomen, dus als daar 1 foto tussenzit met een wat verkeerd moment was dit dus even een momentje van spanning wat later weer opgelost is.

Dit is overigens het beeld wat ze normaal heeft:
Afbeelding
En wat ook vást weer terugkomt als de nieuwigheid eraf is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:29

Dat vind ik er al iets beter uit zien. Toch zie ik nog dezelfde houding van de ruiter...

En als je geen kritiek wilt, wat overigens positief is bedoeld, moet je je foto's hier niet plaatsen... ;)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:36

Ik lees nergens dat ze geen kritiek wil, dus waarom je bokt's favoriete HAW-zinnetje in de strijd gooit snap ik niet zo goed..
En of het positief of negatief bedoeld is maakt ook niks uit, ik probeer hier alleen een beetje te relativeren aangezien ik de stukjes gezien heb en dus een wat andere mening heb dan jullie na 9 foto's :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:40

Aah leuk om zo te zien liss. Toch vind ik haar aanleuning minder fijn dan de vorige foto's die ik gezien heb. Zo vanaf de foto's zou ik ook meer lengte in de hals rijden en het neusje eruit zeker voor je proefjes. Vaak wordt je op deze halshouding door juryleden afgestraft. Ze loopt te diep.
In de galop heb je de verbinding beter voor elkaar al wordt ze daar wat strakker (wat vast met de snelheid in alop te maken heeft ;) )

Je kunt mooi aan de foto van Esmee in de winter zien dat ze met het neusje eruit beter van achter mee komt dan wanneer je haar wat korter in de hals hebt.

zie je zondag!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 01:53

Leuke foto's.

Kan het niet zo zijn dat je bolle rug veroorzaakt wordt door het naar beneden kijken? Dan valt alles in elkaar namelijk.

FroukeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:05

Heeel erg mooi hoor heel veel succes morgen met je B proef !
Maar dat zit wel goed ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:19

clarence schreef:
Leuke foto's.

Kan het niet zo zijn dat je bolle rug veroorzaakt wordt door het naar beneden kijken? Dan valt alles in elkaar namelijk.

Daar zat ik ook al aan te denken toen ik de foto's bekeek.
Volgens mij zou dat al veel voor je houding doen.