Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Saantje schreef:Ik longeer mijn paard regelmatig, maar dan regeert ze ook bijna niet op de zweep. Dan moet ik er soms een paar pasjes achteraan rennen voordat ze reageert
midgie schreef:Ik zou zeker voor de ruimte geven, want misschien hou jij te veel vast van voren, laat eens de teugel los en zoek geen steun op de teugel.
hestejente schreef:midgie schreef:Ik zou zeker voor de ruimte geven, want misschien hou jij te veel vast van voren, laat eens de teugel los en zoek geen steun op de teugel.
Je hebt vasthouden (met te veel spanning op de teugels), dat moet je inderdaad niet doen. Paard bij elkaar houden doe je met je zit, je teugels houd je dan met een licht contact voldoende op maat zodat het paard niet lang wordt. Ik zeg toch ook niet dat ze aan de teugels moet gaan zitten sjorren? Ik zeg dat ze 't paard niet te lang moet laten worden.
Inderdaad veel overgangen. Achter je paard aanrennen bij het longeren zou ik ook niet doen. Wat bij mij erg helpt is een apart stemgeluid om een overgang van stap-draf-galop te laten maken (prrt) en een apart stemgeluid voor meer tempo/voorwaarts (standaard klikken). Herhalen en overgangen rijden en heel erg consequent zijn. Ik zou inderdaad ook eerst aan de longeerlijn dat in orde krijgen.