Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 12:39

het gaat al stukken beter met mijn paardje,
maar ik zat te denken aan sporen omdat hij nog wel es naar binnen valt, maar als ik dan mijn binnenbeengebruik krijg ik weinig reactie.
moet ik hiermee oefenen ? of sporen nemen?
zijn er ook mensen hier die met sporen rijden, en waarom dan ?

of kan ik hem ook zonder sporen beter op mijn benen kan laten reageren?..

nog ideetjes, ?

(L)Alfreed!

Marjan1984

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:41

Geen sporen pakken.
Pak er een zweepje bij. Als hij niet op je been reageert meteen een tikje erachter aan geven. Dan leert hij wel op je been te reageren.
Sporen zijn ter verfijning van de hulpen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:29

WD-V --> RT-P

femkexmayax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:39

Als je sporen neemt moet je er eerst zelf aan wennen en je paard ook wand als hij niet vooruit loopt en jij geeft hem een schop vliegt hij weg dat had ik ook altijd. ik moes er altijd aan denken ik heb sporen aan en nu heb ik 2 pony`s en de ene heeft geen sporen nodig en de andere wel en dan heb ik net op mijn ene pony gereden en dan op mijn andere ( met sporen ) dan geef ik meestel een harde schop maar dan vliegt hij naar voor en daar moet je zelf ook aan wennen en dat vond ik irrttand dus rijd ik gewoon zonder sporen maar met een zweepje kun je ook gewoon proberen .

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:16

ik gebruik ook een zweepje, en daar heeft hij een hekel aan.
Maar dan doet hij wel wat ik wil, maar twee passen later loopt hij weer heel langzaam.
mijn instructrice zegt dat mijn paard gevoelig is, en dat ik dat moet gebruiken. xD
ik weet niet waar hij die gevoeligheid heeft verstopt, hoor.

stel nou dat hij weer terug valt, wat moet ik dan doen ?

bedankt !

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:27

Je kan het natuurlijk eens proberen. Probeer het dan wel een maand lang of zo, zodat je een goed beeld krijgt van hoe er op gereageerd word. en ga er niet mee schoppen, maar gebruik ze met verstand.
eventueel met hulp van instructie.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:28

jaa, maar mijn instructrice vind eigenlijk dat ik zachter moet zijn met mijn hulpen omdat hij best gevoelig is volgens haar.
maar alsi k dat probeer, ziet het er misschien mooier uit, ( ik dan, ) maar mijn paardje doet niet wat ik wil, hij loopt gewoon recht door. ;S

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:31

Hoe oud is je paard? En hoe lang rijdt je hem al?

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:33

een spoor gebruiken wil niet altijd zeggen dat je dan harder met je hulpen bent. ik zelf heb een heel lui paard gehad. ik reed zonder sporen, maar moest hem elke stap vooruit schoppen. toen ik uiteindelijk toch met sporen ging rijden (vond het zielig) ging het tien keer beter. Ik hoefde maar af en toe de spoor te gebruiken en verder alleen normaal te drijven. De hulpen zijn dus over het algemeen zachter geworden, doordat je af en toe hard ingrijpt.
ik denk dat je beter 1 keer duidelijk kan zijn, dan 10 keer zachtjes en zonder resultaat blijven.
Kan je er niet over praten met je instructrice? Weet zij duidelijk wat jouw bezwaren zijn?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:41

mijn paard is 15 jaar.
Vijf jaar geleden stond hij nog op een manege, hij is eigenlijk perongeluk verkocht, hij was een lievelingspaard daar.
Voor hem is dit nu tien keer beter. iK ga nu ook met hem naar de manege, iedereen zegt dat hij er super uit ziet !
hij is ook sterker geworden .
ik rij hem nu 3 maanden.
nee, ik heb mijn instrucriise niet helemaal verteld wat ik niet met hem kan. Dat moet ik ook doen.
Bovendien moet ik ook met de eigenaar overleggen of hij dit wel wil enzo.
ik kan vanuit stilstand wel naar links wijken, maar niet naar rechts.
hij heeft ook moeite met rechtom lopen enzo, dan luisterd hij gewoon niet meer, geen controle.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:44

eerst met beide overleggen, dan voorzichtig proberen. Ik denk wel dat je niet te veel moet verwachten van een ex-manege paard. Er is waarschijnlijk door veel verschillende mensen op even zovele manieren op gereden met alle gevolgen van dien.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:44

Dit heeft duidelijk niet te maken met ongehoorzaamheid, maar meer met dat hij vast zit aan één kant. Hij kán gewoon niet opzij stappen. Het lijkt me dus niet raadzaam om hem te gaan straffen. Je zult aan de hand meer oefeningen moeten gaan doen om hem soepel te krijgen op beide handen.

Je moet dus aandacht gaan besteden aan het rechtrichten. Als je meer wilt lezen moet je even de website http://www.paardenbegrijpen.nl raadplegen en dan zoeken naar rechtrichten. Daar staat alles goed uitgelegd.

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:07

voordat je sporen gebruikt moet je eerst weten hoe je ze moet gebruiken. het verkeerd gebruiken van sporen kan heel slecht zijn voor het paard

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:23

Om dit te leren zal je ze toch eens om moeten doen he?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:27

hoe moet ik leren om sporen te gebruiken dan ?

er staat bij mijn paardje nog een klein welsje die ook slecht rechtsom kan, heeel raar..

hij loopt ook haast, hoe zal ik het noemen. energie besparend.
hij sloft. Maar laats kwam dr een grote groep paarden aan en hij begon ineens heel mooi te lopen , en daarna te racen ..
maar hij kan dus wel heel mooi lopen. njaa, huppelen misschieen is dat een betere benaming. xD

dus recht richten. okeee zal even zoeken.

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:58

Je kan eventueel wel met sporen rijden. Ik rijd ook altijd met sporen. Die kan je dan gebruiken als je paard niet reageert op je kuit. Maar bij ons is het op wedstrijd ook verplicht om met sporen te rijden.

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:08

Sporen zijn niet gemaakt om hardere hulpen te kunnen geven, zodat hij niet naar binnen valt.
Sporen zijn ervoor dat je je benen stiller kan houden bij je hulpen geven, en dus niet zodat ze het ''beter voelen'' . :")
Dus ik zou geen sporen nemen.

In zo'n geval zou ik er een zweepje bij pakken, niet perse om te slaan, maar bij veel paarden scheelt het al als ze het zweepje op de hals voelen.
Voel je dat hij naar binnen wilt vallen (dat hij wat schuiner gaat lopen, of zijn hoofd meer naar binnen draait) gelijk in de richting van het hek oid sturen, ook al loopt hij nog op de hoefslag.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:54

hhm. okeee.
maar het is op een volte toch juist de bedoelig dat hij mooi met jemeekijkt als het ware ?
en hij gallopeert heel vlak, ik kan niet zo goed blijven zitten . xD
maar als ik hem met de zweep even kietel schiet hij naar voren, moet ik hem dan tegenhouden ?

Horsiesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:59

je moet wel uitkijken met een zweepje
mij hadden ze dit ook eerste aangeraden
ik weet niet hoe jouw paardje is natuurlijk , maar door de zweep te gebruiken als je iets van hem vraag
trek je altijd een beetje in zijn mond , het hoeft niet veel te zijn , maar je trekt wel degelijk
mijn paardje is nu aan 1 kant bang in de mond , en is daardoor heel sterk geworden en geeft niet meer goed na , en met sporen kan je niet veel verkeerd doen . Maar je moet er natuurlijk eerste zelf aan wennen

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:24

Op de volte moet je stelling hebben. Dus je paard moet een klein beetje naar binnen kijken. Zoveel dat je net zijn wimpers van het oog aan de binnenkant kunt zien. Dus dat is maar een klein beetje.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:43

dat klopt, dat voel ik ook altijd wel een beetje !
misschien moet ik overleggen , gewoon proberen.
hoe krijgen jullie jullie paardjes aan de teugel, ik hoor zoveel verschillende manieren, maar wat doen jullie bijvoorbeeld ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:36

IloveAlfriee schreef:
hhm. okeee.
maar het is op een volte toch juist de bedoelig dat hij mooi met jemeekijkt als het ware ?
en hij gallopeert heel vlak, ik kan niet zo goed blijven zitten . xD
maar als ik hem met de zweep even kietel schiet hij naar voren, moet ik hem dan tegenhouden ?

Nee, niet tegenhouden, wel opvangen. Met een soepel contact. Je hebt denk ik moeite met de galop uitzitten omdat het paard volledig uit elkaar loopt, dus het is zaak om de achterhand er meer onder te krijgen. Daar zal hij ook voorwaartser van worden. Ik gebruik been voor een overgang en een zweepje om de achterhand er bij te krijgen wanneer die inzakt. Dus je doet het al goed, alleen nog opvangen zodat de energie die je er aan de achterkant in stopt er niet aan de voorkant weer allemaal uit gaat. Het is heel makkelijk voor een paard om te rennen, actief lopen vinden ze moeilijker en het is aan jou om 'm te overtuigen dat hij zo fijner kan werken.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 18:01

dit klinkt logisch,
eh rechterhand eronder krijgen, hoe bedoel je dat.
en hoe moet ik ervoor zorgen dat mijn paardje niet uit elkaar loopt, teugels strakker nemen ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:14

Een paard voelt een vlieg op z'n huid zitten..
en wij ruiters maar denken dat we steeds grotere hulpen moeten gebruiken om het paard iets duidelijk te maken... 8-)

:o Niet dat ik me er zelf niet schuldig aan maak, maar ik probeer sinds enige tijd zelf juist de hulpen te verkleinen en veel meer met gewicht en kleine aanwijzingen te doen + Centered riding.. dus letten op eigen ademhaling en ontspanning.
En ik moet zeggen dat het eigenlijk altijd werkt....ook bij manegepaarden!
(als ik zelf maar geconcentreerd blijf)

Heb je al eens gekeken naar waar de hulpen voor je dier het meest doorkomt?
De buikwand kent een heel scala aan meer en minder gevoelige plekken. Dat verschilt vaak nog weer per paard.
Daar kun je heel goed gebruik van maken. Juist als je instructrice zegt dat je een heel sensibel paardje hebt.

Succes.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 18:28

.. jeetje, daar zeg je wat.

goh eigenlijk heb je helemaal gelijk.
maar hoe moet ik dit aanpakken ? hoe vind ik die plekken,
hoe krijg ik zijn rechterkant goed soepel ?
en hoe moet ik er nou voor zorgen dat hij niet zo uit elkaar looopt ?