Het is denk ik alweer een jaar geleden dat ik voor het laatst een topic heb geplaats op HAW.
Afgelopen winter zaten we weer even in een dipje... Sultan ontploft dan regelmatig en kan zich niet ontspannen.
Nu hij weer dag en nacht in het weiland staat zit er weer echt vooruitgang in en zit hij ook beter in zijn vel.
Sultan is een fries x arabier van 13 jaar jong. Hij is 1.54 hoog en flink eigenwijs.
We trainen op B/L niveau maar rijden geen wedstrijden. Ik zou dit wel heel graag willen, maar durf toch niet helemaal
Ik moet met hem tussen de paarden starten en dat is toch wel een extra uitdaging voor iemand die nog nooit een wedstrijd
heeft gereden..
Afgelopen vrijdag was een vriendin van mij mee om ons in actie te zien en foto's te maken. Confronterend haha

Want hoewel ik echt wel verbetering zie met vorig jaar, is er ook nog heeeeeeel veeeeeeel wat nog moet veranderen!
Laat ik maar met het positieve beginnen.
* Ik zat tijdens het lichtrijden niet in balans en trok me zeg maar op aan de teugels, dit ging weer ten koste van de ontspanning. Dit gaat nu al veel beter.
* Sultan liep in zijn eigen houding. Het zag er wel leuk uit, maar stiekem zette hij dan alles vast. (kaak, hals, rug) Als hij iets engs ziet doet hij dit nog steeds, maar de stukken waarin hij meer op mij let hebben nu de overhand.
* Mijn handen vlogen alle kanten uit. Mijn teugels kunnen nu nog steeds wel iets korter en ik heb soms nog steeds een enge knik in mijn pols, maar ik vind zelf dat mijn handhouding echt vooruit is gegaan.
* De rechtergalop was een drama. Hij sprong verkeerd aan of ging na een paar passen overkruisd. Dit doet hij nu eigenlijk nooit meer.
Verbeterpunten

* Naar voren kijken
* Benen eraan houden (niet afsteken)
* Hakken naar beneden.
* Alleen been geven wanneer het nodig is
* Kapstokjes....
* Hand gesloten houden. Wanneer we ontspannen aan het rijden zijn, houd ik mijn handen niet meer in een "vuist"
* Meer zitten tijdens de galop
Voor de rest vond ik het toen echt heel goed gaan! Hij was echt geconcentreerd met mij bezig en dat is weleens anders

stap, hij kan het met zijn ogen dicht

We hebben na de stap heel even gedraafd, maar omdat hij een beetje stijf liep ben ik meteen gaan galopperen,
daar wordt Sultan heel los van.

een niet charmant galopmoment.

Mijn houding is hier echt vreselijk, maar hij loopt wel fijn. Hij kan nog iets ronder, maar ik ben allang blij dat
hij rechtsom voorwaarts en in de goede galop blijft.

De enige draffoto linksom. Ik heb ongeveer evenveel op elke hand gereden, maar van deze kant zijn niet meer foto's gemaakt

Beetje een maffe foto, maar je ziet hier goed dat ik niet meer op de teugels steun tijdens het lichtrijden, ik zit ook beter in balans.
Helaas heb ik hier die enge knik in mijn pols.

Dat pinkje van mij
(hand meer gesloten houden
)
Uitdraven, dan doe ik mijn handen iets lager en breder.

toch nog een foto linksom

en KLAAAR...

Als afsluiter, zijn prachtige koppie..
Ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden!
Gaaf paard zeg. Toch 'sterk', maar wel de elegantie van een Arabisch Volbloed en heel mooi koppie!
.