Fries x Arabier is back:D Sultan en ik @ work in PK lemon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEliesx

Fries x Arabier is back:D Sultan en ik @ work in PK lemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:31

Hallo allemaal!

Het is denk ik alweer een jaar geleden dat ik voor het laatst een topic heb geplaats op HAW.
Afgelopen winter zaten we weer even in een dipje... Sultan ontploft dan regelmatig en kan zich niet ontspannen.
Nu hij weer dag en nacht in het weiland staat zit er weer echt vooruitgang in en zit hij ook beter in zijn vel.

Sultan is een fries x arabier van 13 jaar jong. Hij is 1.54 hoog en flink eigenwijs.

We trainen op B/L niveau maar rijden geen wedstrijden. Ik zou dit wel heel graag willen, maar durf toch niet helemaal :+
Ik moet met hem tussen de paarden starten en dat is toch wel een extra uitdaging voor iemand die nog nooit een wedstrijd
heeft gereden..

Afgelopen vrijdag was een vriendin van mij mee om ons in actie te zien en foto's te maken. Confronterend haha :P
Want hoewel ik echt wel verbetering zie met vorig jaar, is er ook nog heeeeeeel veeeeeeel wat nog moet veranderen!

Laat ik maar met het positieve beginnen.
* Ik zat tijdens het lichtrijden niet in balans en trok me zeg maar op aan de teugels, dit ging weer ten koste van de ontspanning. Dit gaat nu al veel beter.
* Sultan liep in zijn eigen houding. Het zag er wel leuk uit, maar stiekem zette hij dan alles vast. (kaak, hals, rug) Als hij iets engs ziet doet hij dit nog steeds, maar de stukken waarin hij meer op mij let hebben nu de overhand.
* Mijn handen vlogen alle kanten uit. Mijn teugels kunnen nu nog steeds wel iets korter en ik heb soms nog steeds een enge knik in mijn pols, maar ik vind zelf dat mijn handhouding echt vooruit is gegaan.
* De rechtergalop was een drama. Hij sprong verkeerd aan of ging na een paar passen overkruisd. Dit doet hij nu eigenlijk nooit meer.

Verbeterpunten :P
* Naar voren kijken
* Benen eraan houden (niet afsteken)
* Hakken naar beneden.
* Alleen been geven wanneer het nodig is
* Kapstokjes....
* Hand gesloten houden. Wanneer we ontspannen aan het rijden zijn, houd ik mijn handen niet meer in een "vuist"
* Meer zitten tijdens de galop

Voor de rest vond ik het toen echt heel goed gaan! Hij was echt geconcentreerd met mij bezig en dat is weleens anders :P

Afbeelding
stap, hij kan het met zijn ogen dicht :+

Afbeelding
We hebben na de stap heel even gedraafd, maar omdat hij een beetje stijf liep ben ik meteen gaan galopperen,
daar wordt Sultan heel los van.

Afbeelding
een niet charmant galopmoment.

Afbeelding
Mijn houding is hier echt vreselijk, maar hij loopt wel fijn. Hij kan nog iets ronder, maar ik ben allang blij dat
hij rechtsom voorwaarts en in de goede galop blijft.

Afbeelding
:+

Afbeelding
De enige draffoto linksom. Ik heb ongeveer evenveel op elke hand gereden, maar van deze kant zijn niet meer foto's gemaakt :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beetje een maffe foto, maar je ziet hier goed dat ik niet meer op de teugels steun tijdens het lichtrijden, ik zit ook beter in balans.
Helaas heb ik hier die enge knik in mijn pols. :(:)

Afbeelding
Dat pinkje van mij :+ (hand meer gesloten houden :P)

Afbeelding
Uitdraven, dan doe ik mijn handen iets lager en breder.

Afbeelding

Afbeelding
toch nog een foto linksom :P

Afbeelding
en KLAAAR...

Afbeelding
Als afsluiter, zijn prachtige koppie.. :o

Ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden!

Coentjuh

Re: Fries x Arabier is back:D Sultan en ik @ work in PK lemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:37

Vroeg wou ik altijd een Fries x Arabier *D Gaaf paard zeg. Toch 'sterk', maar wel de elegantie van een Arabisch Volbloed en heel mooi koppie!

Je verbeterpunten geef je zel al aan ja, idd je houding in galop en volgens mij moeten we een stuk lood aan je hak hangen :D

Sultan ziet er goed uit hoor, succes verders!

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:19

Mooi beestje!

zorg alleen dat je zelf niet zo naar binnen valt in bochten.

groetjes

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:22

Mooie kruising!
Setje staan hem heel goed ;).
Misschien anders een keer meedoen aan onderlinge wedstrijd?

die_ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:17

Hij hebt de hoofd van de arabier :) ik vind hem leuk.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:21

mooie kruising, zoiets had ik nog nooit gezien:D . het lijkt alleern op de foto zo dat je heel erg met je sporen in zijn buik prikt :) verder geef je zelf al commentaar over je houding.

veel succes nog met dat mooie beestje :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:23

1 ding, sporen af. ik zie op de foto's alleen maar geprik, en je kan je voeten niet goed naar binnen draaien, waardoor dat geprik dus ontstaat!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:24

Probeer meer naar voren te kijken ipv naar dat leuke diertje van je en niet teveel naar binnen hangen in een wending, daar raakt je paard van uit balans. Leuk paardje wat geel goed kan hebben, veel rijplezier nog samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:25

Zeker dat er Fries in zit? Want zie er helemaal niks van een Fries in terug hoor :)

Maar goed, wel een leuk beestje!

Hij valt afentoe wel wat op de voorhand, en jij moet je hakken uitdrukken en je tenen naar binnen draaien, want zoals het nu zit zit je constant met je sporen in de buik te prikken :)

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:05

Haha, je valt wel op in je gele setje!
Maar het staat je paard goed hoor.
Let wel op je voeten, je hebt je tenen te ver naar buiten.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:03

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Tsja, die voeten, tis een drama... maar ik kan jullie verzekeren dat ik hem niet steeds prik. Ik heb nu geen foto van de voorkant, maar dan zou je zien dat ik hem vaak niet raak. Hij is heel rond gebouwd, dus ik kan mijn benen er niet goed "aan" houden.

Ik zal niet ontkennen dat de houding van mijn onderbenen ronduit slecht is. Ik zou hier graag tips voor krijgen, want wanneer ik mijn benen goed draai, doet het gewoon zeer :P

Tips altijd welkom haha! :D

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:08

Hele geslaagde kruising! Ziet er goed uit, let op je benen. Misschien eens iemand langs de kant ztten die je niks anders vertelt als je tenen naar binnen draaien? Als je er maar vaak genoeg aan herinnerd word, word het vanzelf een automatisme. Had het vroeger ook heel erg en na veel hameren op mijn voeten kan ik ze nu niet eens meer naar buiten draaien.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:13

Ja ik baal ook echt van die voeten hoor, want het geeft toch een heel vertekend beeld :(

Heb je misschien bepaalde oefeningetjes voor me? Want ik "kan" mijn voeten niet lang naar binnen gedraaid houden, dan ga ik na 2 minuten al verkrampt zitten en gaat alles pijn doen :P

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:19

Alleen aan z'n kont zou je kunnen zien dat er fries in zit :P

Ziet er netjes uit en je punten geef je zelf al aan, ligt je zadel alleen niet een beetje ver naar voren?

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:21

Wat een leuk beest! Ik heb ook een Arabier x Fries en doe haar ook in het geel :P Ze hebben beide dezelfde vorm kwa hoofd. Echt leuk om te vergelijken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:26

Even buiten je zit om ...(nek lang maken en richt je op op de huizen, bomen, gebouwen, palen enz) Ligt je zadel te ver naar voren.
Ik zou deze zeker een handbreedte naar achteren leggen.

Leuk peerd!

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 07:06

@ misteryhorse, ik hoor van meer mensen met fries x arabier dat de koppies ech sprekend hetzelfde zijn :P En de lekkere dikke billen he? :P

@ Annabe, ik zal er de volgende keer op letten, hij kan idd wel een stukje naar achter!

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:46

Ja inderdaad, en ze vinden het heerlijk als je ze kroelt, bijna ieder plekje is goed :P

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:54

heee stalgenootje!!! jij hier ook, geswellie!!!
idd, denk om je benen en t zadel kan wel wat naar achter...
Voor je benen heb ik wel een handige tip, maar dat moet ik je laten zien als je op je paard zit. Zie je vast 1 dezer dagen wel, dan kan ik t je wel ff voordoen. Wees dan wel bereid op spierpijn hihihihi }>

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:17

@ misteryhorse, ja klopt, deze is ook gek op kriebelen :P

ohwwjeej, nou gaan we het krijgen :P Maar ik vind het prima hoor, als ik dan van die rottige kapstokken afkom, wil ik best wat spierpijn krijgen :P

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:54

Ziet er leuk uit, als je toch de stap durft te nemen zou ik proberen mee te doen aan wedstrijden...
anders neem je je paard eerst een keer mee zonder mee te doen, kan hij en jij wennen..

Maar wat een mooi paard zeg! Echt super!!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:35

mooie paard :) en dat geel staat hem echt goed :+

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:39

mooi beestje, ik heb ook een fries x arabier. nu 1 1/2 jaar.
het is een leuke kruising.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:42

Zoooo wat lijkt hij op mijn paard!!! Echt sprekend, hoewel dat een totaal andere kruising is....

Probeer inderdaad wat meer rechtop te zitten, voor je uit te kijken, tiet'n naar voren! Nee zonder gekheid, ik vind dat er hele nette stukjes tussen zitten, lijkt het je leuk om met hem te starten?

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:31

Hihi ben blij dat jullie hem geel leuk vinden staan, tis toch wel een gok met zo'n felle kleur :P

Voor de mensen die vragen over het starten. Ik zou het heel leuk vinden, maar ik durf toch niet helemaal. Hij kan weleens wat wispelturig zijn en ik wil daar niet door alle banen sjezen natuurlijk :P Maar als we in dit tempo blijven verbeteren, vind ik dat ik volgend jaar wel kan beginnen!