Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoop_fan schreef:Mss dat jij (als ervaren ruiter) het meisje wat kan bijsturen?
En, niet luisteren
==> Tik met been
==> Hardere tik met been als ze nog niet luistert
==> lukt het nog steeds niet, een flinke tik met de zweep.
.
midgie schreef:Snoop_fan schreef:Mss dat jij (als ervaren ruiter) het meisje wat kan bijsturen?
En, niet luisteren
==> Tik met been
==> Hardere tik met been als ze nog niet luistert
==> lukt het nog steeds niet, een flinke tik met de zweep.
.
Bedoel je voor het meisje of voor de pony,
Voor het meisje zou ik zeggen ok , want dan moet ze maar les nemen of haar ouders hadden deze pony niet moeten kopen,
Voor de pony zeg ik nee, want waarom zou je de pony een flinke tik moeten geven voor iets wat de ruiter fout doet????
Je zou b.v de bak voor de helft af kunnen zetten,
Ga in het midden staan en laat het meisje op de rug zitten en jij bestuurd de pony via de los werken methode, zeker in de hoek waar hij weg wil.
Je kan dan tegen het meisje zeggen dat ze hele kleine ophoudingen kan geven in die hoeken waar het fout gaat , met alleen haar binnen teugel zodat de pony ontspanning in de kaak krijgt en als hij dan loslaat of gaat kauwen gelijk los laten en belonen, dus los het op met rust geduld en vertel de pony wat je van hem wil op een normalen manier en zeker niet met de zweep, de zweep zou tegen de buiten schouder aangelegd kunnen worden samen met de buiten teugel, maar niet mee slaan in elk geval.
Uit eindelijk zal de pony snappen dat het geen drama is dat er iemand op zijn rug zit en dat als het vriendelijk gevraagd word hij het ook wel gaat doen en dan blijft het ook hangen bij de pony en gaat hij het snappen, van boos worden en tikken leert het dier niets, ja in zichzelf keren en streken van uit breken, maar je wil ten slotte dat het dier ook plezier in zijn werk heeft toch??
Probleem ligt ook een beetje (veel) bij de ouders, die kopen een pony die te hoog gegrepen is voor hun dochter, maar willen waarschijnlijk geen geld uit geven voor hulp, jammer , want daar gaat het vaak al fout en de pony is de dupe, want die moet het maar doen tenslotte,
booster schreef:ze moet van mij ook boos worden op het moment dat hij dat doet en ik hem hem een keer een tik gegeven met de zweep en toen was hij de rest van de tijd ook heel braaf maar als je bv volgende dag weer gaat rijden begint ie weer
charmedwoman schreef:tjah pony's hebben een neus voor overwinningen...... ik zou de pony en ruiter samen op les zetten.....dus onder toezicht van een echt ervaren ruiter...want deze problemen los je op door ervaring en kun je niet leren via een forum.....dus kan je zo niet even leren hoe je dat aanpakt.
Aan de lounge is een optie,maar dan moet je wel kunnen longeren anders gebeuren er nog meer ongelukken.
Ik heb nooit zo een probleem met het rijden van kleinere pony's, zolang je niet iedere dag ermee rijdt.....ze zijn sterker dan je denkt.....maar dan moet je ook geen 60 + wegen
Mousmous schreef:Jouw pony is behoorlijk eigenwijs en maakt er kompleet een potje van. Hij is niet achterlijk en weet precies wat hij kan met zo'n meisje op zijn rug. Hij doet gewoon waar hij de kans voor krijgt. Zodra hij het bit vastpakt heeft ze geen controle meer, zal zijn hoofd dan ook nog wel omhoog gooien. Als hij dan gas geeft richting de hoek is het wel heel stom om hem dan been te geven. Been geven is gas, dat doe je niet als je wilt stoppen. De logica is dan kompleet weg. Hij moet op het moment dat hij aan de haal gaat gestopt kunnen worden, lukt dat, dan beloon je hem. Dus ik zou zeggen, martingaal eraan, desnoods een beetje kort en zodra hij maar een seconde denkt aan er vandoor gaan meteen halt. Met een martingaal moet dat lukken, die werkt alleen in als hij het hoofd omhoog brengt. Niet te kinderachtig met hem zijn. Ho is ho! Al moet je hem bij onze lieve heer met zijn hoofd op tafel leggen (zal moeilijk zijn met een martingaal, maar bij wijze van spreken), hij moet stoppen. En niet vergeten hem te belonen als hij luistert. Dit heeft niets te maken met gebitsproblemen, het is pure ongehoorzaamheid.
boemel schreef:dit moet ze van mij ook maar dat boeit de pony niet die loopt er dwars door heenZe moet actief rijden en niet passief afwachten totdat ie al in de hoek is. Een meter of 10 voor de hoek afwenden. Veel been, zweepje buitenschouder. Volgende hoek idem. Als er een hoek is waar hij 't heel erg doet, dan zou jij daar kunnen staan met een zweep als ontmoediging.