'Moet' dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

'Moet' dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:16

Dat is eigelijk de vraag waar ik tegenaan loop deze zomer. Moet dressuur om een paard gezond te houden, moet je nageeflijk rijden om een paard in goede vorm te houden, moet je de houding van je paard zo beïnvloeden omdat je paard er anders eerder slechter dan beter van word?

Ik heb namelijk een Haflinger, een paardje die noit echt consequent gereden is in de manege, en toen hij door mij werd gereden vanaf mijn veertiende jaar, zal ik eerlijk zeggen dat ik ook nog geen topruiter was. :Y)
Hij heeft zeker tot zijn elfde jaar een heerlijk luizenleventje gehad qua dressuurmatig rijden. Pas rond mijn zestiende begon bij mij het kwartje te vallen en zijn we dressuurmatig aan de gang gegaan. Ik vind dressuur leuk, hij kan het niet zo waarderen. :D

Inmiddels, na een aantal jaar chronische spierbevangenheid, is hij weer een beetje opgeknapt dat we weer wat kunnen. Dacht ik tenminste, aangezien hij altijd vrij stram liep achter en zo een loopje begon te krijgen die niet bepaald geschikt is voor de dressuur. Hij gebruikt zijn spronggewricht niet optimaal.
Echt dressuurmatig ging het niet meer, en na een bezoekje dierenarts kregen we te zien dat hij artrose heeft in zijn spronggewricht en knie. Licht weliswaar, maar toch zichtbaar. Hij is nog berijdbaar, maar Z zullen we natuurlijk nooit worden. Hij is inmiddels 15, word volgend jaar 16, dus piepjong is hij ook niet meer.

Hij staat nou dichter bij huis, en heel stout :o de afgelopen twee maanden hebben we alleen maar buitengereden :D (wat meneer wel erg goed in is :Y) ) Dressuur heb ik maar even gelaten zoals het was.

Nou komt mijn vraag; ik vind dit prima, lekker relaxed de weg over, stappen, af en toe draven. Hij hoeft van mij op de weg niet in de krul en hij loopt zoals hij doet. Op lange termijn, heeft die consequenties voor bijvoorbeeld zijn rugspieren (en draagspieren) als hij enkel zo blijft lopen? Is het voor een paard beter of slechter wanneer je hem zelf laat bepalen hoe hij wilt lopen?

Daar zit ik nu een beetje mee. Meneer is dik ( :)) ) en gelukkig, geniet van zijn buitenritjes en nou pest je hem er echt mee als je dressuurmatig met hem aan de slag gaat in de bak. Is dit 'verstandig' of moet dressuur eigenlijk vaste prik zijn in een paardenleven?

Wie weet? :)

FriesWytske

Re: 'Moet' dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:20

Nee, moet niet.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:23

ik rijd ook negen van de tien keer buiten. vind het heerlijk en mijn paard ook. vind het wel belangrijk dat er wat basis in zit, je moet tenslotte wel overweg kunnen met je paard mocht er buiten wat gebeuren. maar zo te horen zit dat er wel in.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:24

ik denk dat het wel belangrijk is deze spieren te trainn. maar eerlijk gezegt weet ik dat niet zeker

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:25

Wat jammer dat Bart artrose heeft.. hoor je vaak bij Haflingers (hier heb ik er ook 2). Nee, dressuur moet niet. Dressuur is niet iets natuurlijks: In het wild doen paarden dat ook niet

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:25

Yep, rem, gas, versnellingen, stuur en boem is ho ;) alles zit erop, uiteraard. Anders zou ik de weg niet op durven. :')

DyMarvel; volgens mij hebben we dezelfde twijfels. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:27

Dressuur moet niet, mag wel
Wat wel 2 belangrijke dingen zijn om je paard heel te houden
1) rechtrichten zodat het gewicht over 4 benen verdeeld word
2) door de hals heen rijden (niet in de krul) maar wel zo laag de rug niet weggedrukt word
Laatst bijgewerkt door unamie op 17-08-09 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:27

Dressuur is normaal gezien wel het gymnastiseren van het paard.
Je loopt de kans dat, als je alleen maar buitenrijd, hij enorm stijf gaat worden, op de voorhand gaat lopen, kop in de lucht...
Dat kan dan weer rugproblemen veroorzaken.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:28

idd dressuur mag dan wel niet natuurlijk zijn maar dat is eropzitten ook niet. ik denk dat dankzij dressuur het paard de ruiter meer gaat ''dragen'''en dit slijtage voorkomt/vermidnerd. (ben benieuwd wie het antwoord geeft)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:30

unamie schreef:
2) door de hals heen rijden (niet in de krul) maar wel zo laag de rug niet weggedrukt word

Hier ben ik het mee eens en dit zijn dingen die je ook tijdens een buitenrit kunt doen.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:31

ja daarom. met buitenritten kun je ook variëren. Bovendien wissel ik het af met regelmatig longeren en zo nu en dan in de bak rijden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:32

DyMarvel schreef:
idd dressuur mag dan wel niet natuurlijk zijn maar dat is eropzitten ook niet. ik denk dat dankzij dressuur het paard de ruiter meer gaat ''dragen'''en dit slijtage voorkomt/vermidnerd. (ben benieuwd wie het antwoord geeft)

Ik ook :P want dat is dus ook mijn vraag :')

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:33

Ik ben van mening dat dat niet moet.
Zelf rij ik ook niet meer fanatiek dressuur in de bak, dit ivm atrose. Lekker buitenrijden aan een hele lange teugel, dus ja haar buikspieren zijn ook niet geweldig en is ze ook eerder te dik dan te dun (noem het gewoon hollands welvaren). Niet dat mij dat boeit. Ze is het gelukkigst buiten en kijkt altijd heel vrolijk om zich heen, ik vind dat nu op dit moment belangrijker dat dat ze strak in haar velletjes zit met een sportconditie.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:34

Ik vind ook niet dat dresuuur echt moet, máár ik vind/denk wel dat het heel belangrijk is om de spieren van je paard gezond te houden. Zoals je zelf al zegt over de rugspieren. Daarbij wat Unamie zegt, het is ook heel belangrijk dat je paardje recht blijft.
Wij hebben in 2004 een oudere haflinger(18 jaar) gekocht, leuk paardje, echt een Super tijd mee gehad.... maar in het begin heeft ze een half jaar kreupel gestaan, we konden de oorzaak maar niet vinden, wat bleek? Mevrouw was scheef en had daardoor een hoefkatrolontsteking... Na veel training is het wel weer goed gekomen, maar waarom genezen? Voorkomen is beter!

*nog even bevoegen nu ik bovenstaande reakties lees: Ik ben het ook eens met astridelise, je bent dus niet verplicht om te dressuren in een bak, maar hier en daar wat gymnastiseren, desnoods buiten, kan écht geen kwaad naar mijn idee :) Longeren met dubbele longe werkt trouwens ook érg goed voor de rug en achterhand spieren.. Vond het eerst ook niet echt wat, maar nu onze osteopaat dat heeft aangeraden (ja ik heb nu ook een paard met slechte rugspieren, en ook beenproblemen) ben ik er toch mee begonnen om het een kans te geven :)
Ik denk ook dat als een paard te dik is, dat hij dan meer problemen krijgt in zn benen? Hij moet immers meer gewicht dragen, ondervind jij dat niet dan blackstar?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:35

Als jij buitenrijd gebruikt het paard bepaalde spieren die hij nodig heeft om hetgeen te doen wat jij van hem vraagt, als jij vooral immer gerade aus rijd, gebruikt hij die simpele spieren en past hij zijn spier(op/afbou) aan aan het werk. Niks mis mee. Je moet alleen niet opeens de kolder krijgen en na een hele tijd buitenrijden opeens weer wat intensiever gaan dressuren, daar moet je rekening mee houden.
Om de voltes in een bak te rijden is het altijd beter om voldoende draagkracht te hebben in het achterbeen (ook voor alle dressuuroefeningen) maar aangezien jij dat niet van je peerd verwacht en zijn achterbeen niet zo best meer is... lekker buiten blijven rijden en dan hoeft ie niet 'in de krul'

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:36

astridelise schreef:
unamie schreef:

Hier ben ik het mee eens en dit zijn dingen die je ook tijdens een buitenrit kunt doen.

Ik ben het hier ook mee eens, en dressuur kan zeker buiten. Of ga eens oefeningen aan de hand doen zoals op http://www.paardenbegrijpen.nl/, misschien vind je pony dat wel leuk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:37

Wat erg goed is voor spieren,is het op en af rijden van hellingen.Niet overal makkelijk in Nederland,maar al is het maar regelmatig een dijkje.Het paard is dan verplicht al zijn spieren te gebruiken.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:39

Ah, dijken zat hier :)

Longeren is dus ook een punt met zijn achterbenen; perfect om de bak te slepen, maar het rondje dat je maakt met een longeerlijn is maar erg klein voor hem. Meestal longeer ik met de (middeleeuwse :P) bijzetteugels, maar ok niet zo vaak. Ik heb eens heel fanatiek gezegd twee keer per week, misschien dat ik dat eens vol moet houden. :')

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:40

Ook ik ben niet van mening dat het moet..
Maar dingen zoals rechtrichten en wat lang laag werk werkt bij mijn pony altijd nog erg fijn om der lekker los en in goede bespiering te houden..
Denk dat het erg moeilijk is om te zeggen..
Beweging en oefening is altijd goed.. Kijk maar naar de mens.. Mijn opa is nog steeds fit hij beweegt en doet oefeningen. Mijn pony is 24 geworden 2 weken geleden maar beweegt en heeft een body van een 10 jarige .. (alleen beetje grijs)
Denk dat het voor ontspanning en de spieren zeker niet slecht is!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:41

@Bitterbal, nee heb niet het idee dat ze slechter loopt nu ze dikker is. Artrose is geconstateerd toen ze nog dun/mager was. Toen werd ze kreupel.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:43

artrose hoeft niets met gewicht te maken te hebben. Het kan altijd ontstaan. (erfelijkheid of gewoon echt versleten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:44

unamie schreef:

Mee eens :j
Met nog een kleine toevoeging, dressuur gaat niet alleen over het paard, maar ook over de ruiter. Met andere woorden, als jij scheef boven je pony zit (bijvoorbeeld) kan hij daar ook last van krijgen, letten op je eigen houding is dus ook wel een punt :)

Maar dit alles kan natuurlijk prima terwijl je buiten rijd :) Je zou ook wat oefeningen aan de hand kunnen doen om hem soepel te houden als je bang bent dat hij dat onder het zadel tekort komt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-09 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:44

Het moet niet, maar ik vind het wel verstandig om eens in de zoveel tijd toch dressuurmatig aan de gang te gaan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:45

Ik kan ook niet echt zeggen dat ik merk dat meneer slechter loopt wanneer hij wat meer 'last' heeft van het Hollands welvaren. :) Ik probeer hem alleen niet te dik te laten worden omdat we ook kampen met gevoeligheid voor hoefbevangenheid. :)

Soepel houden, tja, hoe brengen we dat zonder bokt over ons heen te krijgen _O- soepel is hij echt nooit van z'n leven geweest :') van onder tot boven laten nakijken,verschillende instructrices, maar ik heb gewoon een hork en een hark onder m'n kont. :')
Nit dat we daar opeens niets meer aan doen natuurlijk, maar een soepel bewegingsmonster is hij nooit geweest. :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:47

Dressuur hoeft niet. Het is wel belangrijk dat je paard je fysiek goed kan dragen, zodat hij niet zijn gewrichten verkeerd belast met alle nare gevolgen van dien. Heel generaliserend, maar de meeste koudbloeden zijn compact gebouwd en hebben een goed lichaamsgebruik. Daar hoef je niet zo snel bang te zijn voor de rug.

Elk paard is van nature in meer of mindere mate scheef - het is wel altijd goed om hem recht te richten. Lang niet elk paard krijgt problemen als ie alleen recreatief bereden wordt. In de krul lopen ben ik zowiezo geen voorstander van, behalve als ze er zelf voor kiezen - met losse lange teugel dus. Met "aan de teugel" verhinder je je paard om zelf zijn balans te zoeken, dus vind ik eerder schade toebrengen als dat het de boel verbeterd. Afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter natuurlijk...

Ik heb een merrie met een hele lange (en daardoor weke) rug. Voor haar is het dus wel heel erg belangrijk dat haar lichaam goed getraind wordt: anders ontkoppelt ze de achterkant en valt dat middenstuk naar beneden.
Zij heeft echter ook een hekel aan dressuur - en ik wil mijn paard niet dwingen tot dingen die ze niet leuk vind. Na lange zoektocht hebben we nu een instructrice voor rechtrichten en klassieke dressuur, dat vind ze geweldig, want ze hoeft niet aan de teugel. Alles gebeurt zonder druk en inmiddels loopt ze soms vanzelf een tijdje nageeflijk (ook op buiten) en draagt ze zichzelf goed. Merk wel dat als we even niet geoefend hebben en alleen buiten gereden, dat ze weer een beetje terugvalt. Zij is dus wel een typetje wat "bijgehouden" moet worden, alhoewel die intervals steeds langer worden...

Kortom: als jouw paard gewoon soepel loopt en jullie hebben plezier in buitenritten: lekker zo doorgaan!
En wat de anderen zeggen: buiten kun je ook af en toe een volte en/of andere dressuuroefeningetjes doen: ga slalommen om bomen heen, kijk of je heuveltjes kunt pakken etc etc.