Jessika [Haflinger] @ springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:33

Hey

Leuk dat je even de tijd neemt om onze springpogingen te bewonderen!
Dit is ons 1e springtopic op bokt, dus wees een beetje lief voor ons O:)

Jessika (Jess) is een 9 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en we springen pas sinds juni 2009 :) Ik heb in het verleden alleen op maneges gesprongen en met m'n vorige verzorgpony, maar zo'n kanjer ben ik dus niet :+ Jess heeft nauwelijks spring ervaring, af en toe een laag kruisje voor de afwisseling maar meer ook niet.
We springen zo'n 1 keer per week, soms meer, soms minder, afhankelijk van het weer en de geplande dressuurwedstrijden.
Ons dressuurtopic van 1,5 week geleden: [RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur training :+:

Mijn houding valt me nog redelijk mee zo van de foto's. Mijn bovenlichaam gaat soms te veel naar voren en ik kom af en toe te ver uit het zadel. Ook m'n onderbenen en tenen leiden af en toe een eigen leventje :+ Verder moet ik niet losgooien voor de hindernis (contact houden dus!) en m'n rug holler maken, ik heb de neiging mezelf klein te maken en naar beneden te kijken (dit heeft in het verleden geleid tot vele malen zandhappen ;)) dus ik moet er écht op gaan letten O:)
Jess pakt het gelukkig wel allemaal super op! :+: Meer kan ik er niet over zeggen. De grootste uitdaging is zorgen dat ze actief blijft en in een vlotte galop de hindernissen nadert. Als ze lekker voorwaarts is springt ze ook veel beter, anders laat ze gauw haar voorbenen hangen :P
We zijn geeindigd met een oxer en stijl op 80cm en een lagere dubbel (50cm-70cm), en dat in parcours-vorm :)

We hebben eerst lekker losgereden in de dressuurbak en zijn toen verhuisd naar de springbak :)
Met losrijden liep ze echt heerlijk! Ik had m'n beugels een gaatje langer dan in bovenstaand topic en dat is ook goed te zien ;)

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3) iets te diep, ze wordt 'gelukkig' steeds soepeler in haar hals en kaak dus ik vind het hier niet zo erg..
Afbeelding

4)
Afbeelding :+: onze middendraf word echt steeds beter!

5)
Afbeelding

6) mijn houding :o
Afbeelding

Toen naar de springbak voor het echte werk:

7)
Afbeelding

8)
Afbeelding

9) noodsprong :+
Afbeelding

10)
Afbeelding

11)
Afbeelding

12)
Afbeelding

13)
Afbeelding

14)
Afbeelding

15)
Afbeelding

19 september hebben we ons eerste springwedstrijdje op de Apeldoornse Ruiter Kampioenschappen. We springen dan 'groen' tussen de paarden, dat houdt in dat de hindernissen op 80cm staan :) We hebben nog even de tijd om te oefenen en dat is ook nog wel hard nodig vind ik zelf, alhoewel ik er van uit ga dat Jess voorwaartser zal zijn op gras (deze bak is vrij zwaar) en op een wedstrijdterrein ;)

Ik hoop dat jullie leuke en nuttige tips voor ons hebben :) Zelf ben ik van plan wat meer technische sprongen te gaan maken de komende weken: lijntjes, in uitjes etc om haar (en mijn :+) inschattingsvermogen te verbeteren, ze komt nog vaak niet helemaal lekker uit (grotendeels mijn schuld natuurlijk ;)) dus dat zal ons moeten helpen.

groetjes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:15

leuke haf :D ik volg jou topics geloof ik zon beetje allemaal wel *D
ik vind je houding reuze mee vallen, alleen op foto 12 lijk je ietwat geneigd in te krimpen :) . voorderest mogen je beugels wel een eindje korter lijkt mij ? :') of zie ik dat nou verkeerd ? en denk erom dat je je benen/voeten meer aangesloten houd bij je paard (pony) en je tenen naar binnen :)
succes. ziet er echt best goed uit! :)

Edit: dressuur/inrijden ziet er trouwens heerlijk ontspannen uit :+:

MariekeS_

Re: Jessika [Haflinger] @ springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:00

bedankt voor je leuke reactie :)
M'n beugels mogen misschien nog wel 1 gaatje korter (ik zit al 2 korter dan met dressuur ;)) maar dat moet ik allemaal nog een beetje uitzoeken...ik had ze nu alweer 1 korter dan de vorige keer (op aanraden van instructrice) maar je zou best eens gelijk kunnen hebben ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:35

slim dat je eerst met dressuur begint als ze dat al heel goed kan...
inrijden ziet er ontspannen uit, en in het springen ach met veel oefenen wordt dat vanzelf beter;) foto 12 lijk je een beetje gespannen te zitten? misschien heb ik het fout...:$

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:19

@ Kathleen: haha, goed van je! :) dank je wel!
@ CRos95: ja dat lijkt wel zo ja, het was alleen dat ze vaak slecht uit kwam in de dubbel of enorm terug kwam in tempo voor de 2e...ik ben een paar keer te ver naar voren gegaan op die sprong en dit zal wel zo'n stuntelig moment zijn geweest :+

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:05

Ziet er leuk uit, lijkt wel een leuke haf om mee te werken

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:27

haha, zolang alles goed gaat wel ja :+ Vandaag heeft ze me toch bijna een paar keer midden in de staander laten belanden door opeens voor de hindernis opzij te springen en er langs te gaan :\
Nee, ze is inderdaad erg leuk :) Lekker eigenwijs maar wel leergierig en ze wil (bijna :+) altijd werken!

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:41

hej hej,
ziet er goed uit hoor!! Er zijn nog wel wat sleutelpunten, maar dat is ook logisch! Op na de ARK toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:17

Ziet er gaaf uit!
Ik vind haflingers die springen er altijd top uitzien! :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:08

@ Kim: yes! Op naar de ARK! :D
@ linndesign: haha, ja het valt wel op ;)

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:24

ziet er goed uit hoor mariek! lekker doortrainen! :)

Romy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:34

ziet er leuk uit hoor
kantel je schouders meer naar achteren verder top!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:07

Jess & jij beginnen echt een super goed team te worden samen! Je bent soms nog wel iets te lief voor haar, maar dat komt wel goed ;) ze springt erg leuk en kan volgens mij best nog een stuk hoger! Ik kom je zeker bewonderen op de ARK hoor :D

Maarre... Waar zijn de filmpjes nou? :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:12

Leuk paard en ziet er leuk uit.
Alleen mis ik op foto 11 de grondbalk..

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:32

ziet er goed uit , springende haflingers vind ik altijd zo leuk!

Madilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:19

Ziet er goed uit. Ik zou alleen de volgende keer je beugels wat korter doen, springt denk ik ook wat makkelijker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:52

Wat een leuke pony zeg!

Wat met opvalt in het springen is dat je je onderbenen behoorlijk naar achteren steekt. Probeer je benen wat beter op de plek te houden. Ik zou ook wat meer teugel geven boven de sprong. Op de foto lijkt het of je je pony niet veel ruimte geeft.

Verder vind ik je houding wel netjes! Probeer wel op te letten dat je een rechte rug houdt.

Veel succes met springen!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 01:35

Leuke pony. Met het springen: probeer je benen onder je te houden en je zit (heupen) niet naar voren te brengen maar je bovenlichaam naar voren te buigen vanuit je heupen. Ik denk dat als je boven iedere sprong zit zoals op foto 10, je rijden na de hindernissen makkelijker wordt.

En, probeer ook in middendraf je rug recht te houden.

Succes.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:13

bij mij doen de foto's het niet:(

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:54

Ziet er zeker leuk uit :j Dressuur ook, heb je begin vorige maand in Kootwijk zien rijden en zie echt al wel weer verbetering!
Probeer met springen je onderbenen niet helemaal naar achteren te gooien, verder geen commentaar ;) Je hafje springt leuk!

Doe je ook met haar mee met de tripalon op Bussloo?

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:35

Ziet er echt goed uit! Heb je vorige topics ook gezien!
Jullie verbeteren echt goed en ik zie veel meer ontspanning bij de dressuur. Je haf ziet er ook steeds beter uit ;)
De springfoto's zien er goed uit! Jouw pony springt lekkerder als de hindernissen wat hoger zijn of niet?
Dus gewoon lekker doorgaan zo en benen proberen stiller te houden want die liggen soms te ver naar achteren, maar dat is ook al gezegd.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:09

Ten eerste wil ik zeggen mooie haflinger! :)
Ik vind dat je je eigen tips al goed geeft,
het ziet er al mooi uit!
Ik heb eigenlijk als enige op te merken dat je je benen een beetje ver naar achter plaatst.
Zoals goed te zien is op foto 12 & 15.
Maar ik zie dat dit ook al eerder gezegd is,
verder heb ik niks aan te merken! :D
Veel succes verder! :D

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:36

Idd, je benen niet zo afsteken, voor de rest: ga zo door *D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:06

Bedankt voor alle reacties!
Die tip van m'n heupen niet naar voren brengen heb ik erg veel aan! Daar ga ik maar eens goed op letten! :)
Verder heeft iedereen gelijk over mijn zwabberende onderbenen, dit komt voort doordat ik te ver naar voren ga ;) Dan zwaaien m'n benen automatisch naar achteren :o

@ Saskia: haha, bedankt :D Nee, we doen dan (denk ik) niet mee, we hebben de zaterdag het Apeldoorns Ruiter Kampioenschap waar de hele dag zullen zijn (dressuur, springen en parade) dus dat vind ik wel veel ;) Misschien doen we wel mee maar daar denk ik nog even over na ;)

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:13

zeer leuk paardje & ik vind het springen al best goed gaan! :D
alleen bij foto 11 mis ik inderdaad een grondbalk. ;)