Advertentie 4-jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

only18

Advertentie 4-jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:53

Ik ging even kijken op kapaza.be omdat een paard waar ik op rij te koop staat.
Bij het doorbladeren kwam ik een andvertentie tegen van een 4-jarig paard die blijkbaar nogal perfect ingereden zou zijn:

dressuurpaard te koop: merrie van 4 jaar 1.70m Kan zeer goed bewegen.
Kan galopwissels, wijken, apieerien, schouder binnewaarts,
travers. Luistert zeer goed en is zeer zacht in de mond.
Heel braaf in omgang
zeer braaf karakter en heel eerlijk
Ook geschikt voor jonge ruiter die van pony's komt.
Zeer braaf om mee te wandelen.

Ik rij nu zelf op een 4-jarige merrie met mijn instructeur en wij zijn nu bezig om ze goed voorwaarts , recht te richten, takt te behouden en ze haar juiste evenwicht te laten vinden.
Travers of een galopwissel kan ik mij totaal niet voorstellen op zo'n jong paard.
Kan het dat een 4-jarige zo ver doorgereden wordt, dat het deze zware oefeningen kan?
Op de foto's bij de advertentie ziet het er alleszins niet ontspannen uit, ze gaat zeer erg op de voorhand en de ruiter zit er alles behalve correct op.

Graag jullie mening!

Biskwie

Re: Advertentie 4-jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:55

Of de tekst is heel overdreven en niet waarheidsgetrouw,
of het paardje is al heel vroeg beleerd en heet veel talent.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:57

ja is hij net vier of al bijna vijf? Ik zie op wedstrijden en evenementen ook paarden van 5 jaar al de moeilijke proeven rijden. dus het schijnt te kunnen. Die van mij is inmiddels 9 geworden en die kan buiten wijken en schouder binnenwaarts dat ook allemaal nog niet hoor, zal ze ook nooit leren ook denk ik. haha

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:59

Hmm ik vind het belachelijk.
Ik denk daar nog lang niet aan met mijn 5 jarige paard.
Eerst rechtrichten, ontspannen en op eigen benen lopen..

Ik keek trouwens even op kapaza.be maar er staat dat de advertentie nu alweer verwijderd is..

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:01

Ik vind het een beetje vaag klinken ...
Ik hoop voor het paard dat het sterk overdreven is ;)

Anoniem

Dit is gewoon codetaal voor "ik ben 11 en heb nog steeds vakantie dus verveel ik me" :+

Karolien_

Een galopwissel is voor een springpaard niets bijzonders. Dat leren ze al zo snel mogelijk. In proeven voor vierjarige springpaarden wordt eigenlijk wel verwacht dat ze kunnen changeren. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom dressuurruiters daar zo laat mee beginnen. In mijn ogen is het ook geen zware oefening voor een jong paard om te changeren.

Apuyementen en travers wordt in ieder geval van jonge dressuurpaarden nog niet verwacht en daar zou ik een vierjarige nog niet mee lastig vallen. Overigens is er inderdaad een heel verschil tussen net vier of bijna vijf.
Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 16-08-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:03

het ene paard heeft meer talent en een betere ruiter dan het andere paard............. kan dus heel goed!

The_Stig

Aan het "apieerien" te zien zullen het wel professionals zijn.......

Sodeletuut

Lia_ schreef:
Dit is gewoon codetaal voor "ik ben 11 en heb nog steeds vakantie dus verveel ik me" :+

:')

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:08

In deze situatie lijkt het me het meest waarschijnlijk dat het overdreven is, verkooppraatjes hè. ;)

Echter zijn er veel ruiters die paarden starten in bepaalde categorieën als ze de minimumleeftijd hebben, met 5 jaar in het M, dan moeten ze dus wel al bepaalde oefeningen die je noemt kennen. Met een getalenteerd paard en goede ruiter hebben ze dat met 5 jaar wel onder de knie.

@Karolien: Ik vind een spring-changement wel anders als een dressuurmatig correct gereden vliegende galopswissel. Het is de kunst om een zo recht mogelijk gereden wissel te rijden, met genoeg sprong, dat lijkt me nogal overdreven om aan te leren na het stuur en de rem. :D

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:21

Wanneer je naar de foto's kijkt zie je dat dit 'super' vierjarig paard met een slof wordt gereden (of rekker). Ik heb nu niets tegen doordacht slofgebruik maar dacht toch dat een jong paard dat 'zacht in de mond is' en al zulke zware oefeningen (galopwissel ok maar voor appuyement moet het paard toch al ver gegymnastiseerd zijn, kan in principe maar ziet er zo op de foto toch niet uit) aankan dit toch niet nodig heeft, tenzij ze deze oefeningen er enkel met slof kunnen uitwringen natuurlijk...

nientjhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:41

ik zou er zelf niet eens voor kiezen

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:46

komt niet echt proffesioneel over he :D
apieerien? Bedoelen ze appuyeren?

Ach, er zijn paarden en pony's die met hun 5e jaar in het Z lopen, er zitten talentjes tussen!
En als het er staat, hoeft dat nog te betekenen dat het echt zo is. Je hebt kans dat het oncorrect sord uitgevoerd.

Edit: op de foto's zie je ook een goed voorbeeld van 'van voor naar achter rijden' :n

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:57

De advertentie mag dan weliswaar een mondvol zijn, maar wat je in het echt zult aantreffen is een heel gewoon diertje dat een pasje kan wijken voor de kuit, een onbevestigd wisseltje springt, op de voorhand schoudervoor laat zien als zogenaamde 'schouderbinnenwaarts' en appuyeren verstaan zij waarschijnlijk gewoon wijken met koppie de andere kant op onder. Travers zal wel de achterhand naar binnen zijn. :+

Haha, de advertentie op de site is echt belachelijk. Op de voorhand sjouwende met slof om. Zadel ligt ongeveer op de hals....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:01

Sodeletuut schreef:
Hmm ik vind het belachelijk.
Ik denk daar nog lang niet aan met mijn 5 jarige paard.
Eerst rechtrichten, ontspannen en op eigen benen lopen..

Ik keek trouwens even op kapaza.be maar er staat dat de advertentie nu alweer verwijderd is..

En als ze niet luisteren een scherper bit in!! :D
Nee hoor.... onderons grapje!!
Helemaal gelijk sodeletuut!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:24

vind het ook erg knap dat ze zeggen dat ze zacht in de mond is, want aan die foto's gezien wordt er met een flink harde hand gereden...:+

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:29

eb de advertentie ook even opgezocht, vind het er ook niet echt net uitzien..

En.. Ligt het nu aan mij of is die prijs echt zo veel?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:52

Citaat:
Kan galopwissels, wijken, apieerien, schouder binnewaarts,

Jahaa, da's een leuke ! *D

Mijn 2 jarige Falabella van 0,60 cm kan dat ook allemaal, ècht waar. G
alopwissels, piaffe, passage, wijken, appuyement en wijken voor de vlakke hand bij bijtgedrag.

Alleen zit er geen ruitertje op, maar hij KAN het allemaal ècht ! Denk ook dat het een dressuurtalent is !

Wil iemand hem kopen?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:55

Whahahaaaaa _O-

wijken voor vlakke hand!!!! _O-!!!!!

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:57

ik heb ook even de advertentie bezocht, ik vind het een beetje overdreven. het paard ziet er ook helemaal niet ontspannen uit, de ruiter zit vind ik als een zoutzak.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:07

Vind de foto's van de advertentie inderdaad niet overeenkomen met de tekst. Misschien dat het paardje de oefeningen wel kent, maar vraag me af hoe bevestigd dat dan is (of niet).

Bovendien begrijp ik niet waarop een paard dat volgens de beschrijving zo braaf en fijn is, met een slof gereden wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:09

Ik kon het niet laten, maar heb een (weliswaar vriendelijk) mailtje gestuurd naar adverteerder. :o

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:09

Paardentango schreef:
Mijn 2 jarige Falabella van 0,60 cm kan dat ook allemaal, ècht waar. G
Wil iemand hem kopen?

Ikke wel, hoe groot moet zijn stalletje dan precies zijn :+

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:14

ik heb ook een 4 jarig paard die alles na 3 keer snapt :) leuk natuurlijk, maar ben altijd bang dat ik te snel ga,

gelukkig is er met wedstrijden een leeftijdsgrens, met 4 jaar de L, met 5 jaar de M,
hier rijd zelf dan ook naar, ik ga geen M oefeningen met dr doen, doe het mooi rustig aan met haar, ook al zou ze misschien al stukken meer kunnen,

het kan dus wel, tis maar net hoe zuinig je met je paard ben, ik ben er heel zuinig mee, dus doe erg rustig aan, deze mensen blijkbaar wat minder