Tenen naar binnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Tenen naar binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:07

pff hoevaak dat wel niet tegen mij geroepen word, en terecht.

Mijn linkervoet doet het erger dan mijn rechter :j.
Heeft iemand tips hoe ik hem makkelijker na binnen kan laten draaien? Want het doet me echt pijn om die goed te houden ?

Heb ''alles'' al geprobeerd. Beugels gat korter, gat langer, schuine beugelblokjes, nieuw zadel.
Wie heeft de goude tip?

Anoniem

Re: Tenen naar binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:08

Natuurlijk doet het pijn, dat is helemaal niet natuurlijk om je voet naar binnen te draaien. Je moet ook je heup naar binnen draaien, niet je voeten. Denk dat dat de gouden tip wel is ;)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:09

Hoe draai je je heup na binnen?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:10

Je been lang en ontspannen laten hangen, dus niet je knieën knijpen want dan "draaien" je bovenbenen/knieën naar buiten.
Als je bovenbenen etc. ontspannen, kun je ze naar binnen "draaien" en hangen je onderbenen + aanhang recht vooruit.
Laatst bijgewerkt door SanderD op 14-08-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura232

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:11

ik hebt het ook, ik weet ook niet wat je er aan kan doen... ;) (anders had ik het ook zelf al gedaan) ik zal wel eens op google kijken :P

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:11

zelfde probleem, dus ik lees even mee ;)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:12

Ja maar het probleem is, voor mijn idee heb ik mijn bovenbenen ontspannen en hangen mijn benen, alleen die stomme voeten

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:12

Je hebt van die speciale dingen die je aan je beugels kunt maken en dan aan de singel, als je altijd met kapstokken rijd en iemand zet je voeten in de houding zoals het moet dan denk je dit kan nooit! Maar hoe vaker hoe gewooner het word, je zult misschien wel even last van je enkels krijgen maar het moet wel mogelijk zijn om je tenen geheel naar binnen te draaien zonder dat je er last van hebt, kwestie van aanleren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:19

Samm schreef:
Je hebt van die speciale dingen die je aan je beugels kunt maken en dan aan de singel, als je altijd met kapstokken rijd en iemand zet je voeten in de houding zoals het moet dan denk je dit kan nooit! Maar hoe vaker hoe gewooner het word, je zult misschien wel even last van je enkels krijgen maar het moet wel mogelijk zijn om je tenen geheel naar binnen te draaien zonder dat je er last van hebt, kwestie van aanleren ;)

Dan doe je iets flink verkeerd.
Het is namelijk helemaal verkeerd dat je je voeten naar binnen draait. Zeg nou zelf, echt een natuurlijke houding is het niet voor je voeten. Je heupen een beetje naar binnen draaien, is echter wel te doen. Dan liggen je voeten gelijk goed, zodat je onderbeen en je voet toch gewoon één lijn vormen van bovenaf (wat dus hoort)

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:23

Als je altijd gewend bent om met je tenen naar buiten te rijden en je moet dan ineens heel je houding gaan veranderen om je tenen naar binnen te krijgen dan zal dat niet altijd zonder spierpijn verlopen. Ik reed vroeger ook altijd met mijn tenen naar buiten en toen ik er goed op ging letten kreeg ik ze wel naar binnen maar echt niet zonder spierpijn in me enkels hoor na het rijden. Nu zijn die spieren zo opgerekt dat het een hele normale houding is en die tenen nooit meer naar buiten gaan.

Nynke234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:45

Ik heb daar ook ontzettend last van.. Alleen gaan mijn hakken de lucht in.. Het is een automatische piloot geworden. Maar waar ik toch eens echt een goeie les in wil hebben is mijn zit en mijn houding. Die mag echt wel eens een keer streng toegesproken worden. Want ik ben dan zo geconcentreerd bezig om haar op een goeie manier te rijden. Dat ik mezelf helemaal vergeet. Terwijl dat toch een super belangrijk aspect is..

Wat mij aangeraden is.. Om je houding al te verbeteren op de fiets.. Hahaha zo leerde ze vroeger de verlichte zit.. Dus ik maak me al aardig lang.. Tenen naar binnen.. En t helpt op zo fiets toch wel aardig moet ik zeggen.. Ik vergeet minder snel mijn houding zeg maar.. Is daar een tip voor? Of heeft iemand daar een tip voor? Of ben ik nu ontopic zoals de meeste dat zeggen.. :D Sorry daarvoor dan;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:30

Vraag je lesgeefmens eens of die je been goed wil leggen, als je de goeie houding niet gewend bent kun je die uit jezelf ook niet krijgen namelijk.

Eerste keer leek het wel alsof ze mijn been wou breken! Maar nu is het mijn gewone houding, zonder pijn of moeite.

Gewoon een kwestie van oprekken dus en in het begin vaak vragen of ze je been weer goed wilt leggen als je hem kwijt bent. Opgegeven moment krijg je door hoe je hem zelf goed kunt leggen en kun je heel streng voor jezelf zijn en bij elk stapje dat ie niet meer goed ligt, terug naar stap/halthouden en been weer goed leggen. (Uiteraard wel aan de rest van je houding blijven denken)

Uiteindelijk kom je er wel.

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:34

Heb ik ook heel erg gehad ;)
Ik begon in stap en draaide m'n tenen naar binnen deed hartstikke pijn maar was maar even doorbijten,na een kleine 10 minuten wende het.
En toen in draf hetzelfde gedaan alleen met doorzitten nu draai ik mun tenen niet meer naar buiten.
Eigenlijk heel simpel maar gewoon als je een keer gaat rijden alleen op je tenen letten ;)

Veel succes!

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:35

Trouwens na een kleine 5min voelde ik gewoon geen pijn meer in mijn voeten,en deed ik het vanzelf m'n tenen naar binnen draaien ;)

Laura232

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:58

femmiel2 schreef:
Trouwens na een kleine 5min voelde ik gewoon geen pijn meer in mijn voeten,en deed ik het vanzelf m'n tenen naar binnen draaien ;)

zosnel leer je dat toch niet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:01

Weet je wat me opvalt. Bij ons als ´gewone´ ruiters en bijv. hier op Bokt wordt er zo opgehamerd dat je je tenen naar binnen moet draaien.
Maar pak er eens een foto bij van topruiters zoals bijv. Edward Gal.
Ik geloof dat ik maar zelden bokkers heb gezien die met zulke kapstokken rijden als hij.
Maar daar hoor je niemand over.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:46

hoi sandra met jou ben ik het helemaal eens.ik vind het wel mooi dat je het opogemerkt heb.bij een topruiter.ik keek net nog in je profiel.ik ben helemaal weg van silence.wat een schitterend paardje.vooral zijn koppie,daar smelt je van.heel veel succes nog met hem.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:57

ik kreeg ooit de tip om op een stoel, achter je bureau of tafel ook deze houding aan te nemen. Dus je tenen naar binnen te draaien. Zo wen je eraan en zal het strax te paard ook makkelijker gaan. Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:26

:o dank je wel.
Dat deed ik inderdaad ook toen ik hem de eerste keer zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:22

Silence schreef:
Weet je wat me opvalt. Bij ons als ´gewone´ ruiters en bijv. hier op Bokt wordt er zo opgehamerd dat je je tenen naar binnen moet draaien.
Maar pak er eens een foto bij van topruiters zoals bijv. Edward Gal.
Ik geloof dat ik maar zelden bokkers heb gezien die met zulke kapstokken rijden als hij.
Maar daar hoor je niemand over.

Daar hoor je wel regelmatig mensen over. Edward zegt ook zelf dat hij geen perfecte houding heeft.
Maar als je naar de rest van de 'topruiters' kijkt zie je dat ze wel degelijk hun tenen (of dus eigenlijk heupen) naar binnen gedraaid hebben...

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:36

Laura232 schreef:
femmiel2 schreef:

zosnel leer je dat toch niet?

Ik heb er natuurlijk nog een paar weken goed op moeten letten,maar de pijn in m'n enkels was snel weg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:43

Bij mij precies het zelfde. Níks werkt. Wat mijn instructrice mij heeft geleerd je been naar achteren strekken, dan ontspannen zonder hem weer naar voren te houden, en dan zijn je tenen recht en je benen op de goede plaats. Maar zodra ik dan aandrijf of aandraaf in plaats van stilstaan, draaien mijn tenen gelijk weer naar buiten. Ik lees ook even mee ;)

Calibra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:50

Dat probleem heb ik ook.. Raar genoeg heb ik dit harder op pony's dan op paarden, vraag me niet hoe het komt.. :p
Iemand had me ooit gezegd om wanneer je pas opstapt even recht te staan in je stijgbeugels, je bovenbenen naar binnen te draaien en dan te gaan zitten. Zo waren mijn tippen inderdaad naar binnen, maar zodra ik dan echt met rijden begin draaien ze weer naar buiten.. :p
Straks maar eens beter op letten.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:55

het zit 'm idd in je heup, niet in je tenen. ga eens op je paard zitten in de voor jou natuurlijke houding. kijk eens naar je afgedraaide teen en dan naar je been dat goed ligt. Ga nou aan die goede kant eens expres je teen naar buiten draaien en kijk en voel wat je daarvoor moet doen. dat zijn de spieren die je aan de andere kant moet loslaten. niet makkelijk, een bewegingspatroon doorbreken is een kwestie van er bewust van zijn en heel veel oefenen....

En het moet juist geen pijn doen. Het gaat om het ontspannen van spieren die je onbewust spant.
Laatst bijgewerkt door StableEnable op 16-08-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:59

Oefenen, oefenen, oefenen.
Ik had dit vroeger ook altijd, mijn verzorgpaard heeft dan ook niet echt makkelijke gangen dus dat maakte het alleen maar moeilijker. Elke keer dat ik ging rijden heb ik geoefent. Heb er nu alleen in galop nog maar last van. Met doorzetten gaat die pijn op ten duur wel over.